Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهاجم روسیه به اوکراین مشکلات غذایی در بخش‌هایی از آفریقا و خاورمیانه را تشدید کرده و سفره‌های افطار دم غروب مسلمانان در ماه مبارک رمضان را اقتصادی و کوچک خواهد کرد.

به گزارش عصرایران، تهاجم روسیه به اوکراین باعث گران شدن سوخت و مواد غذایی در کشورهای مسلمان شده و زندگی معنوی ماه رمضان سال جاری را با چالش مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسلمانان جهان از لبنان تا تونس، از عربستان سعودی تا سومالی که هر ساله به صورت سنتی روزه‌های سحر تا غروب ماه رمضان خود را با وعده‌های غذایی مجلل افطار می‌کردند اینک به خاطر گرانی سرسام آور مواد غذایی و سوخت به فکر تامین کالاهای اساسی هستند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از  "صباح فاطوم" یکی از ساکنان غزه که در محاصره اسرائیل قرار دارد، نوشت: "افزایش قیمت‌ها بر حال و هوای رمضان تاثیر می‌گذارد و حس این ماه را از بین می برد".

براساس اعلام مقامات فلسطینی، قیمت کالاهای مصرفی در غزه حدود 11 درصد افزایش یافته است.

"فاطوم" 45 ساله پیش از ماه مبارک رمضان که در روزهای آینده و پس از رویت هلال ماه آغاز می‌شود، گفت: "شنیده‌ام قیمت‌ها بیشتر خواهد شد. این موضوع برای مردم سنگین است".

روسیه و اوکراین با سرزمین‌های گسترده پرورش غلات در میان اصلی‌ترین تولیدکنندگان غلات جهان قرار دارند و بخش بزرگی از صادرات عمده گندم، روغن‌های گیاهی و ذرت را از آن خود کرده‌اند.

 

فلسطینی‌های ساکن منطقه بیت المقدس (شهر قدیمی اورشلیم) در آستانه ماه مبارک رمضان در حال خرید پاستیل و شیرینی هستند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

تهاجم روسیه به اوکراین و تحریم‌های بین الملل باعث ایجاد اختلال در جریان صادرات شده و ترس از یک بحران جهانی قحطی و گرسنگی را در سراسر خاور میانه و آفریقا برانگیخته است.

عوارض تهاجم روسیه در کشورهایی مانند یمن -فقیرترین کشور جهان عرب- آشکارتر است. یمن پس از جنگ ویرانگر 2014 یکی از بزرگترین بحران‌های بشری جهان را پشت سر گذاشته است.

این واقعیت که اوکراین حدود یک سوم گندم وارداتی یمن را تامین می‌کند، ترس از وخامت بحران قحطی در این کشور را تشدید کرده است. در سال گذشته نیز قیمت مواد غذایی در این کشور دو برابر شده است.

"محسن صالح" یکی از ساکنان صنعا پایتخت یمن گفت که قیمت‌ها هر ساله پیش از ماه رمضان افزایش می‌یابد اما امسال به طرز دیوانه کننده‌ای بالا رفته و مردم توان تحمل آن را ندارند.

این مرد 43 ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: "وضعیت اقتصادی بسیار وخیم است. بیشتر مردم یمن فقیر و خسته هستند".

یک فروشنده در بازار صنعا پایتخت یمن- عوارض تهاجم روسیه در کشورهایی مانند یمن -فقیرترین کشور جهان عرب- آشکارتر است. یمن پس از جنگ ویرانگر 2014 یکی از بزرگترین بحران‌های بشری جهان را پشت سر گذاشته است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

 

رمضان امسال برای بسیاری از مردم سوریه نیز یادآور روزهای سخت و دردناک گذشته است. حدود 60 درصد مردم سوریه پس از درگیری های سال 2011 در ناامنی غذایی به سر برده اند.

قیمت روغن پخت و پز از زمان جنگ اوکراین دو برابر شده است و به صورت محدود فروخته می‌شود.

دولت سوریه به عنوان متحد سرسخت مسکو نیز از این گرانی و کمبود مواد عذایی در امان نمانده و فروش گندم، برنج و شکر در این کشور جیره بندی شده است.

"بسمه شعبانی" شهروند 62 ساله دمشق با مرور سالی که تحت تاثیر بیماری همه‌گیر کووید نیز بوده، گفت: "فکر می کردم رمضان گذشته سخت ترین و مقتصدانه‌ترین رمضان بوده است". "اما ظاهرا امسال غذاهای بیشتری را از سفره خود حذف می‌کنیم".

یک زن مصری در حال خرید میوه از بازار قاهره/ عکس: خبرگزاری فرانسه

وی افزود: ما دیگر توان خرید بیش از یک غذا در هر وعده را نداریم و من می‌ترسم در آینده قادر به خرید همان یک نوع هم نباشیم".

در تونس نیز سنت‌های همیشگی ماه مبارک رمضان زیر سوال رفته‌اند.

رسم رایج اهدای غذا در طول ماه رمضان به شکل قابل توجهی کاهش یافته و خیرین سابق اکنون در تلاش برای تامین منابع اولیه غذا برای خود هستند.

"محمد ملک" دانشجوی 20 ساله، در سال‌های اخیر به صورت داوطلبانه کمک‌های غذایی خیرین در  ماه رمضان را جمع کرده است.

او در این باره گفت: سبد کمک‌های غذایی ما معمولا یک ساعته پر می‌شد اما امسال اینگونه نیست.

 

نانوا با نان‌های تازه در منطقه "المنزاه" تونس/ عکس ارشیوی خبرگزاری فرانسه

 

در لبنان نیز شبکه های خیریه محلی در حال فروپاشی هستند زیرا بحران اوکراین فشار مضاعفی را بر مردم وارد کرده است. لبنانی‌ها که از سال 2019 تا کنون با بحران اقتصادی بی سابقه مواجه هستند.

"بوجار خوجه" مدیر لبنانی "کر اینترنشنال" در این باره گفت: "همبستگی قوی که به صورت ویژه در ماه‌هایی مانند رمضان دیده می‌شد امسال به صورت چشمگیری تحت آزمایش قرار خواهد گرفت".

 

یک کارگر کیسه های آرد را در انباری در شهر بصره در جنوب عراق روی هم می گذارد/ عکس: خبرگزاری فرانسه

وی افزود: بسیاری برای تهیه افطاری سختی خواهند کشید.

مشکل بزرگ

مصر نیز یکی از بزرگترین واردکنندگان گندم از کشورهای فروپاشیده اتحاد جماهیر شوروی است. مردم مسلمان این کشور نیز در آستانه ماه رمضان و در هنگامه افزایش قیمت‌ها شروع به مدیریت هزینه های خود می‌کنند.

"ام عبدو" در خارج از روستای "زرزاره" در نزدیکی شهر "اسوان" واقع در  ساحل غربی رود نیل برای خانواده خود نان می‌پزد/ عکس: خبرگزاری فرانسه

 

"عبدالفتاح سی‌سی" رئیس جمهور مصر در اسفند گذشته و در پی تهاجم روسیه به اوکراین دستور افزایش 50 درصدی قیمت نان غیر رایانه‌ای را صادر کرد.

ارزش پول ملی مصر نیز در ماه جاری میلادی 17 درصد کاهش یافت.

"ام بدریا" یک فروشنده خیابانی در غرب قاهره گفت: "اگر شخصی سه کیلو سبزی می‌خرید، اینک یک کیلو می‌خرد".

سومالی نیز که با نیروهای شورشی و بدترین خشکسالی 40 سال گذشته دست و پنجه نرم می‌کند، خود را برای مواجه با یک رمضان سخت آماده می‌کند زیرا افزایش اخیر قیمت‌ها قدرت خرید جمعیت 15 میلیونی این کشور را کاهش داده است.

"عدلا نور" یکی از ساکنان "موگادیشو" در این باره گفت: "این ماه رمضان بسیار متفاوت است زیرا قیمت سوخت و غذا به شکل سرسام آور در حال افزایش است".

کارکنان یک نانوایی در طرابلس پایتخت لیبی نان می‌فروشند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

حتی کشور نفت خیز عربستان سعودی نیز تحت فشار قرار دارد.

"احمد الاسد" یک کارمند 38 ساله بخش خصوصی عربستان سعودی گفت: "همه چیز گران می‌شود ... هر بار من برای یک خرید مشابه 20 تا 30 ریال سعودی بیشتر می‌پردازم.

(اما) قطر پیش از شروع ماه رمضان با کاهش قیمت مواد غذایی در حرکتی نمادین خود را به عنوان استثنا مطرح کرده است.

وزارت بازرگانی و صنعت قطر اعلام کرد که از چهارشنبه 23 مارس (3 فروردین) تا شروع ماه رمضان قیمت بیش از 800 کالا را با هماهنگی و نظارت مراکز فروش عمده در این کشور کاهش داده است.

 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: تهاجم روسیه به اوکراین خبرگزاری فرانسه ماه مبارک رمضان مواد غذایی ماه رمضان قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۰۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724

ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی از پرکاربردترین ظروف در زندگی روزمره هستند. این ظروف برای مصارف مختلفی مانند نگهداری مواد غذایی، حمل و نقل غذا، سرو غذا و ... استفاده می‌شوند.

آرمانی 724 به عنوان یکی از بزرگترین عرضه‌کنندگان ظروف یکبار مصرف در ایران، تنوع گسترده‌ای از ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی را ارائه می‌دهد. این ظروف در سایزها، طرح‌ها و رنگ‌های مختلف موجود هستند و می‌توان از آنها برای مصارف مختلف استفاده کرد.

انواع ظروف یکبار مصرف درب دار

ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی به دلیل مزایای متعددی که دارند، مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته‌اند. در ادامه به شرح انواع این ظروف درب دار پلاستیکی می‌پردازیم:

ظروف درب دار شفاف: این ظروف از مواد پلاستیکی شفاف ساخته شده‌اند و برای نگهداری و حمل و نقل مواد غذایی مانند میوه، سبزیجات، سالاد و ... مناسب هستند. ظروف درب دار رنگی: این ظروف در رنگ‌های مختلف موجود هستند و برای سرو غذا در مهمانی‌ها و مجالس مناسب هستند. ظروف درب دار فانتزی: این ظروف در طرح‌های فانتزی و جذاب موجود هستند و برای استفاده کودکان مناسب هستند. ظروف درب دار مخصوص مایکروویو: این ظروف از مواد پلاستیکی مخصوصی ساخته شده‌اند که می‌توان از آنها در مایکروویو استفاده کرد. ظروف میوه و سبزیجات: این ظروف با طراحی شفاف، به شما امکان می‌دهند تا محتویات داخل ظرف را به راحتی مشاهده کنید. ظروف سالاد: این ظروف با درب‌های محکم، برای حمل و نقل و نگهداری سالاد و مواد خوراکی مشابه، ایده‌آل هستند. ظروف سس و مایعات: این ظروف در سایزهای مختلف، برای سرو انواع سس، مایعات و چاشنی‌ها مناسب هستند. ظروف حبوبات و خشکبار: این ظروف برای نگهداری حبوبات، خشکبار و مواد غذایی مشابه، به کار می‌روند.

مزایای استفاده از ظروف درب دار

استفاده از ظروف درب دار مزایای متعددی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنم:

حفظ تازگی و کیفیت مواد غذایی:

جلوگیری از ورود هوا و رطوبت: درب ظروف مانع از ورود هوا و رطوبت به داخل ظرف می‌شود و از فاسد شدن زودهنگام مواد غذایی جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از بو گرفتن: درب ظروف مانع از انتشار بوی مواد غذایی به سایر مواد داخل یخچال یا کابینت می‌شود.

جلوگیری از خشک شدن: درب ظروف مانع از خشک شدن مواد غذایی می‌شود و طراوت و تازگی آنها را حفظ می‌کند.

حفظ سلامت و بهداشت:

جلوگیری از ورود آلودگی: درب ظروف مانع از ورود آلودگی و میکروب به داخل ظرف می‌شود و از بیمار شدن شما جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از ریخت و پاش: درب ظروف مانع از ریخت و پاش مواد غذایی در یخچال یا کابینت می‌شود و نظافت را آسان‌تر می‌کند.

صرفه جویی در فضا:

قابلیت چیدمان آسان: ظروف درب دار به دلیل داشتن اشکال هندسی منظم، به راحتی در یخچال یا کابینت چیده می‌شوند و فضای کمتری را اشغال می‌کنند.

قابلیت استفاده از فضای عمودی: ظروف درب دار را می‌توان روی هم چید و از فضای عمودی یخچال یا کابینت نیز استفاده کرد.

کاربردهای متنوع:

قابل استفاده در یخچال و فریزر: ظروف درب دار را می‌توان در یخچال و فریزر برای نگهداری مواد غذایی استفاده کرد.

قابل استفاده در مایکروفر: برخی از ظروف درب دار قابلیت استفاده در مایکروفر را نیز دارند.

قابل حمل: ظروف درب دار را می‌توان به راحتی حمل و نقل کرد و از آنها برای سفر یا پیک نیک استفاده کرد.

مزایای زیست محیطی:

کاهش ضایعات مواد غذایی: ظروف درب دار با حفظ تازگی مواد غذایی، به کاهش ضایعات مواد غذایی کمک می‌کنند.

کاهش مصرف پلاستیک: ظروف درب دار قابل استفاده مجدد هستند و می‌توان از آنها به دفعات استفاده کرد و از مصرف پلاستیک یکبار مصرف جلوگیری کرد.

برای مشاهده انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی و اطلاع از قیمت‌ آنها و قیمت سفره یکبار مصرف، به وبسایت پخش ظروف آرمانی 724 مراجعه کنید. آرمانی 724 علاوه بر تنوع و قیمت مناسب، مزایای دیگری نیز به شما ارائه می‌دهد:

ارسال سریع: سفارشات شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سراسر کشور ارسال می‌شوند. ضمانت کیفیت: پخش ظروف آرمانی 724، کیفیت تمام محصولات خود را تضمین می‌کند. پشتیبانی آنلاین: شما می‌توانید در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره، از طریق پشتیبانی آنلاین با کارشناسان آرمانی 724 در ارتباط باشید.

آرمانی 724 با ارائه تنوع گسترده‌ای از ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی، نیازهای مختلف مشتریان خود را برآورده می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت آرمانی 724 یا فروشگاه‌های حضوری این شرکت، انواع ظرف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی را با قیمت مناسب خریداری کنید.

کد خبر 747232

دیگر خبرها

  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • معدوم سازی ۲۸ تن مواد غذایی فاسد در کبودراهنگ
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره دلایل کمبود و گرانی دارو
  •  انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724
  • پس لرزه های گرانی و کمبود دارو در صحن مجلس /حاجی دلیگانی: سهم بیماران از پرداخت هزینه ها ۳۰ درصد بود نه ۵۰ درصد!
  • مخالفت مجلس با ارسال گزارش گرانی و کمبود دارو به قوه قضائیه
  • بررسی دلیل کمبود و گرانی دارو در دستور کار نمایندگان قرار گرفت
  • بررسی کمبود و گرانی دارو در مجلس/اسامی متاخران جلسه
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی دلیل کمبود و گرانی دارو