Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@21:41:56 GMT

مانع توافق چیست؛ ادعاهای بورل یا فراموش‌کاری غرب؟

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۸۰۶۹۸

مانع توافق چیست؛ ادعاهای بورل یا فراموش‌کاری غرب؟

نورنیوز نوشت: مذاکرات ایران و 1+4 در قالب رایزنی‌ها و مذاکرات دو و چندجانبه از جمله سفر «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده گفتگوها در وین به تهران همچنان ادامه دارد.

در همین حال «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی تامل برانگیز مدعی شده: «مذاکرات بین قدرت‌های جهانی و ایران در مورد احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ پس از غلبه بر مانع‌تراشی روسیه، این بار به دلیل مانع‌تراشی تهران به بن‌بست خورده است»!

بورل به پارلمان اروپا گفته است: «دو هفته پیش، تقریباً در آستانه توافق بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روسیه می‌خواهد از برداشته شدن تحریم‌های نفتی ایران جلوگیری کند زیرا اگر ایران شروع به تولید نفت کند، عرضه بیشتری در بازارها وجود خواهد داشت و این به نفع روسیه نیست.»

او در ادامه خواست ایران درباره سپاه را مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات عنوان کرده و بدون اشاره به بدعهدی‌های آمریکا، ایران و روسیه را به مانع‌تراشی برای توافق متهم می‌کند، حال آنکه ضمانت خواهی روسیه برگرفته از تجربه تلخ جهانی از بدعهدی‌های غرب بوده که نمونه آشکار آن عدم تعهد غرب در قبال برجام و همچنین توافق عدم توسعه ناتو به مرزهای روسیه است.

نکته اساسی آن است که خواسته روسیه نه مانع تراشی در صادرات نفت ایران بلکه دریافت تضمین کتبی مبنی بر تاثیرگذار نبودن تحریم‌های ضد روسی غرب به بهانه اوکراین بر مراودات اقتصادی تهران و مسکو بر اساس برجام است.

نکته مهم آنکه روسیه در روند مذاکرات نقشی سازنده ایفا کرده چنانکه امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران در سفر به مسکو نیز بر این امر تاکید کرد، استمرار همکاری طرفین را امری مهم در به نتیجه رسیدن برجام و مقابله با تحریم‌ها دانست.

از زمان آغاز دور هفتم مذاکرات میان ایران و گروه 1+4 ایران خطوط قرمز خویش را اعلام کرد که شامل لغو کامل تحریم‌ها، راستی آزمایی و در نهایت تضمین غرب مبنی بر تکرار نشدن بدعهدی‌های گذشته است.

در حقیقت جمهوری اسلامی از همان ابتدا چارچوب مذاکراتی خویش را تبیین نموده و هرگونه عبور از آنها را نیز غیرممکن دانسته است.

بر این اساس به صراحت می‌توان گفت که لزوم لغو تحریم‌ها و خروج سپاه از گروه‌های تروریستی مطالبه‌ای جدید در مذاکرات نیست بلکه بخشی از مطالبات به حق جمهوری اسلامی در لغو تمام تحریم‌هاست چنانچه ایران از ابتدا اعلام کرده بود «یا همه تحریم‌ها لغو می‌شود یا هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت.»

بورل هیچ اشاره‌ای به رفتارهای غیر سازنده طرف‌های آمریکایی نداشته و تلاش نموده تا به صورت یک جانبه ایران و روسیه را مقصر به نتیجه نرسیدن توافق وین معرفی نماید، حال آنکه «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز یکشنبه گفت: ساکن فعلی کاخ سفید نمی‌تواند درباره تصمیمات دولت بعدی آمریکا در قبال توافق هسته‌ای با ایران تضمینی ارائه کند.

او در نشست دوحه مدعی شد: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم خواهد ماند.» این سخنان بیانگر آن است که از یک سو آمریکا همچنان به دنبال حفظ تحریم‌های ضد ایرانی است و از سوی دیگر تصمیمی درباره تکرار نشدن بدعهدی‌های گذشته خود ندارد.

واضح است آنچه مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات شده نه طرح خواسته‌های جدید از سوی ایران و روسیه بلکه فراموش‌کاری‌ غرب است، مسیری که بر اساس آن تلاش دارد تا عدم تعهدپذیری غرب به خطوط قرمز ایران را با ادعاهای ضد ایرانی و ضد روسی کم‌رنگ سازد.

سخنان بورل بیانگر این حقیقت است که غرب همچنان در توهم باج‌خواهی یک‌جانبه به سر می‌برد حال آنکه ایران صریحا اعلام کرده است که در صورت تغییر ملموس در رفتار غرب و حفظ خطوط قرمز ایران در مذاکرات آماده توافق است.

تهران تاکید دارد که توافق نکردن بهتر از توافق بد است و اگر اروپایی‌ها به دنبال به نتیجه رسیدن مذاکرات هستند به جای متهم‌سازی ایران باید در مسیر صحیح یعنی مقابله با زیاده‌خواهی‌ها و رفتارهای غیر منطقی آمریکا گام بردارند.

 

منبع: الف

کلیدواژه: نتیجه رسیدن مانع تراشی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۰۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز

مدیرعامل «توتال انرژی» هشدار داد تحریم‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) روسیه، باعث افزایش شدید قیمت گاز و سود بردن فروشندگان جهانی گاز از جمله خود «توتال انرژی» می‌شود.

به گزارش ایسنا، پاتریک پویانه در پاسخ به سوال تحلیلگری که درباره تاثیر تحریم‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا پرسیده بود، گفت: اگر اتحادیه اروپا، پروژه «یامال ال‌ان‌جی» را تحریم‌ کند، قیمت ال‌ان‌جی به سرعت بالا خواهد رفت و در سطح جهانی، به نفع ما خواهد بود. اگر تحریم‌هایی در کار باشند، مثبت است و منفی نیست زیرا درآمد توتال از پروژه «یامال ال‌ان‌جی»، کاملا محدود است.

مدیرعامل «توتال انرژی» گفت: سران اروپا بر این موضوع واقف هستند که امنیت تامین کنونی آنها، بر ال‌ان‌جی متکی است و نمی‌خواهند دوباره افزایش قیمت را مشاهده کنند. آنچه من درک می‌کنم این است که آنها ممکن است ایده‌هایی داشته باشند اما این ایده‌ها برای سال ۲۰۲۷ به بعد خواهد بود نه قبل از آن.

شرکت فرانسوی «توتال انرژی»، سهم ۲۰ درصدی در پروژه «یامال ال‌ان‌جی» واقع در شرق روسیه دارد و سهم عمده این پروژه در اختیار شرکت روسی نواتک است. توتال همچنین ۱۹.۴ درصد سهم در نواتک دارد.

پویانه اظهار کرد: توتال، سود نقدی از پروژه «یامال ال‌ان‌جی» از سال ۲۰۲۳ دریافت نکرده است زیرا تحریم‌ها علیه مبادلات مالی با روسیه، خارج کردن پول از این کشور را دشوار کرده است. این شرکت حدود ۴۵۰ میلیون دلار سود نقدی نیم سالانه را در اواخر سال ۲۰۲۲ از نواتک دریافت کرد.

قیمت گاز طبیعی اروپا پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و کاهش شدید واردات گاز از روسیه در سال ۲۰۲۲، به شدت افزایش یافت.

ظرفیت جهانی جدید ال‌ان‌جی تا سال ۲۰۲۷ که قرار است پروژه‌های بیشتری راه اندازی شوند، محدود خواهد بود و به معنای آن است که اروپا با آسیا و خریداران دیگر برای محموله‌های ال‌ان‌جی، در رقابت خواهد بود و این موضوع، قیمت‌ها را بالا می‌برد.

چندین کشور عضو اتحادیه اروپا خواستار وضع تحریم‌هایی علیه ال‌ان‌جی روسیه شده اند اما برای تصویب چنین اقدامی، موافقت همه اعضای این بلوک، ضروری است.

روسیه در سال میلادی گذشته، ۱۴.۸ درصد از گاز اتحادیه اروپا را تامین کرد و محموله‌های ال‌ان‌جی تخفیف‌دار روسیه، تا حدودی جایگزین واردات گاز اروپا از این کشور از طریق خط لوله شد.

بر اساس گزارش رویترز، پس از افزایش شدید قیمت گاز که باعث شد مصرف کنندگان و کسب و کارهای اروپایی مجبور شوند در طول زمستان، مصرف خود را کاهش دهند، سیاستمداران اروپایی برای کنترل قیمت انرژی و تضمین امنیت تامین آن، تحت فشار قرار دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • مقام صهیونیست: نتانیاهو مانع اصلی توافق آتش‌بس در غزه است
  • اسرای اسرائیلی خطاب به نتانیاهو: هر چه زودتر برای آزادی ما توافق کن!
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • حیرت و درماندگی غرب در برابر شکوه قدرت سازی ایران
  • ادعاهای مقام سابق موساد درباره جزئیات شبکه مالی مخفی ایران | ماجرای عجیب یک شرکت انگلیسی | ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد!