Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح جامع برج قابوس گنبدکاووس به ۳۳ میلیارد تومان اعتبار نیازمند است/ ۱۲ هزار هکتار از اراضی گنبدکاووس زهکشی شد
 

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، بنای گنبدقابوس در سال ۳۷۵ هجری خورشیدی به دستور «شمس المعالی قابوس بن وشمگیر» از پادشاهان آل‌زیار به‌ منظور مقبره یا راهنمای مسافران و تاجران برای رسیدن به شهر «جرجان» بر فراز تپه‌ای خاکی در مرکز شهر فعلی گنبدکاووس ساخته شد، این شاهکار معماری اسلامی از کف تپه‌ای که روی آن واقع شده تا زیر قاعده مخروط، ۳۷ متر و ارتفاع گنبد مخروطی آن از کف قاعده تا رأس آن ۱۸ متر است که روی هم رفته ارتفاع آن به ۵۵ متر می‌رسد البته با احتساب ارتفاع تپه، ارتفاع نهایی گنبدقابوس از سطح زمین تا نوک آن ۷۰ متر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس با اشاره به آمادگی این شهرستان برای پذیرایی از مسافران نوروزی گفت: امسال برگزاری جشن نوروزگاه با صدور مجوز ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان گلستان از ۲۹ اسفند آغاز و تا پایان تعطیلات عید نوروز ادامه دارد.

عبدالمجید نورتقانی در خصوص پروژه‌هایی که برای استفاده بهتر گردشگران از این میراث ارزشمند در دست اقدام دارد، اظهار کرد: برای محوطه‌سازی و سیستم حفاظتی از بلندترین برج آجری گنبدقابوس نیاز به طرح جامع با اعتبار ۳۳ میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: برج آجری گنبدقابوس باید به لحاظ گردشگری، مرمت و پروژه‌های موردنیاز احیا و حفاظت شود، برای مرمت و سیستم حفاظتی این برج طرح جامعی از سوی دانشگاه شهید بهشتی ارائه شده است.

نورتقانی خاطرنشان کرد: برای تسریع در کار مرمت برج قابوس نیاز به ۱۳ میلیارد تومان اعتبار بوده که این طرح و میزان اعتبار آن تقدیم رئیس جمهور شده است.

رئیس پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس خاطرنشان کرد: تکمیل محوطه‌سازی این برج از سال ۱۳۹۱ در دستور کار قرار گرفته و بخش آزادسازی آن به صورت جدی از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و برای آزادسازی ۴۰ هزار متر مربع آن کمتر از ۵ میلیارد تومان مصوب شده که با ترزیق این میزان اعتبار پروژه آزادسازی طولانی خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورم موجود برای تکمیل محوطه‌سازی و آزادسازی این متراژ به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز بوده که در مجموع ۳۳ میلیارد تومان برای مرمت و آزادسازی محوطه برج قابوس نیاز است.

نورتقانی گفت: یکی از بزرگترین شهر عصر طلایی جهان اسلام شهر باستانی جرجان بوده که و نماد آن امامزاده یحیی بن زید (ع) بوده و در کنار این امامزاده واقع شده که برای حفاظت آن حداقل ۲۰ میلیارد تومان نیاز است تا با جذب گردشگر بتوانیم حوزه گردشگری تاریخی و مذهبی شهرستان را ارتقا دهیم.

* شهر باستانی جرجان با معماری و شهرسازی پیشرفته‌ای در بیش از هزار سال قبل

شهر باستانی جرجان در سه کیلومتری غرب گنبد کاووس در استان گلستان قرار دارد و در طول قرن‌ها، مرکز ولایات جرجان و طبرستان و گاهی نواحی همجوار بوده است، همچنین از این شهر به‌عنوان یکی از شهرهای بزرگ جهان اسلام یاد می‌شود که همتزار شهرهایی همچون ری، مرو و جندی شاپور بوده است.

با توجه به کاوش‌های صورت‌ گرفته، در ساخت جرجان از معماری و شهرسازی پیشرفته‌ای بهره برده بودند و بیش از هزار سال قبل، دارای امکاناتی مانند فاضلاب شهری، خیابان‌هایی با سنگفرش‌های منقش آجری و سیستم آبرسانی به خانه‌ها بوده است.

در این کاوش‌ها بنایی از دوره سامانی و سلجوقی با اتاق‌ها، چاه‌های بسیار، آبراهه و حوض‌های آجری و نیز مسجدی از دوره سلجوقی با طرح چهار ایوانی و اتاق‌های متعدد یافت شده است.

از دیگر مکشوفات ارزشمند در این محوطه می‌توان به تعداد زیادی ظرف و اشیای سفالی، آبگینه، سکه، مصنوعات فلزی، کاشی و اشیای استخوانی اشاره کرد که قدمت برخی از آن‌ها به دو تا 3 هزار سال پیش از میلاد می‌رسد.

سفال‌های کشف شده به ۶ دوره تاریخی ساسانی، اوایل اسلام تا اواخر دوره سامانی، سلجوقی، خوارزمشاهی، ایلخانی و تیموری تا صفوی تعلق داشته‌اند و تنوع طرح، نقش، رنگ و لعاب آنها، بیانگر روند تکامل هنر سفال‌سازی گرگان در این دوره‌ها و بازتاب‌دهنده مناسبات این شهر با مراکزی مانند ساری، آمل، نیشابور و سمرقند است. شهر باستانی جرجان که از جاذبه های گردشگری گنبدکاووس محسوب می‌شود، در سال ۱۳۱۷ با شماره ثبتی ۴۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. 

انتهای پیام/۲۳۰۷

منبع: فارس

کلیدواژه: شهر باستانی جرجان میراث جهانی گنبدقابوس شهر باستانی جرجان میلیارد تومان برج قابوس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۰۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی استان گیلان گفت: با حضور رئیس اداره حرایم وزارتخانه، محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، ولی جهانی امروز_ جمعه هفتم اردیبهشت_ در تشریح این خبر اظهار کرد: طی هماهنگی قبلی و به منظور تعیین تکلیف نهایی محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان، با حضور امیر ارجمند رییس اداره حرایم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهردار لاهیجان، معاون و کارشناسان حوزه میراث، فرهنگی، پایش میدانی از سطح شهر انجام و با رفع ابهام و موارد مدنظر شهرداری تفاهم مشترک حاصل و مقرر شد مطالعات تکمیلی و موارد اصلاحی در دستور کار مشاور قرار گیرد.

وی با قدردانی از حمایت‌های عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اسدالله عباسی استاندار گیلان، علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور و علیرضا ایزدی مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی افزود: بنا بر وظایف ذاتی، راهبرد اداره کل صیانت از بافت ها و بناهای تاریخی ارزشمند است و در این راستا تعامل و هم افزایی حداکثری با دستگاه‌های ذیربط همچون شهرداری ها یکی مهمترین اصول و سیاست های پیش روی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از تلاش و همراهی شهردار لاهیجان به منظور پاسداشت و مراقبت از آثار ارزشمند شهر قدردانی کرد و گفت: حراست حفظ و احیاء بافت ها و بناهای تاریخی وظیفه ی همه افراد و آحاد جامعه است و اگر چه مطابق با قانون و به طور رسمی این مسئولیت بر عهده ی وزارتخانه متبوع گذاشته شده اما مشارکت همگانی برای پاسداشت میراث فرهنگی اجتناب ناپذیر است.

جهانی ابراز امیدواری کرد با تعامل و ارتباط نزدیک با شهرداری لاهیجان، ضمن تسریع در روند تکمیل مطالعات، با تایید شواری فنی و ابلاغ از سوی وزارتخانه، چالش های حوزه بافت و بناهای تاریخی این شهر به پایان برسد.

کد خبر 748198

دیگر خبرها

  • اصلاح روشنایی میادین و مثلثی‌های شهر تاریخی یزد
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  •  آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • ببینید | نخستین بنای مذهبی ایرانیان
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه