Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@09:48:39 GMT

یادداشت| تصمیمات خلق الساعه بلای جان آموزش و پرورش

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۸۱۰۴۰

یادداشت| تصمیمات خلق الساعه بلای جان آموزش و پرورش

یادداشت|سید آرمین حسینی؛ فعال فرهنگی‌و‌ رسانه: آموزش و پرورش یکی از ساختارهای است که با عموم مردم در ارتباط است وجودت دانش‌آموزان که حدود بیش از ۲۰ درصد جامعه را کشور را تشکیل می‌دهند باعث شده است تا این دستگاه اجرایی یکی از پرمراجعه‌ترین و پر بحث‌ترین سیستم‌های کشور تبدیل شود.

با شیوع بیماری کرونا و افزایش آن در کشور، مدارس که یکی از شلوغ‌ترین مکان‌ها بودند از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ به صورت حضوری تعطیل شدند تا آموزش بر مبنای جدید پایه‌گذاری شود؛ آموزش مجازی گرچه از نظر برخی دچار معایب است اما نمی‌توان از نقش محوری آن در ایجاد دستیابی به تمام بسترهای لازم برای بهبود کیفیت آموزش چشم‌پوشی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خلاهای موجود در بدنه فرسوده آموزش و پرورش و تفکرات منصور در سطوح بالای مدیریتی آن باعث شده است تا عملاً شکاف عمده میان واقعیت موجود و واقعیت آرمانی خود ساخته‌ی مسئولان وزارت به وجود آید.

بسیاری از مراکز آموزشی هنوز از نبود سرویس‌های بهداشتی آن هم در قرن جدید رنج می‌برند مدارس اکثر استان‌ها بر خلاف آنچه که گفته می‌شود دچار مشکلات ساختاری هستند و ادارات آموزش و پرورش برای جبران حل این مسائل مسئولیت را به مدیران مدارس واگذار کنند حال آنکه مدیران مدارس برای جبران این خلأها می‌بایست نسبت به تامین مالی جهت برطرف کردن این مشکلات عدیده اقدام کند آن هم در شرایطی که طبق بخشنامه وزارت آموزش و پرورش دریافت وجه از اولیا ممنوع است.

نبود قدرت چانه‌زنی و ضعف مسئولین وزارت آموزش و پرورش از یک سو و تصمیمات خلق الساعه از سوی دیگر باعث شده است تا کشتی طوفان زده آموزش و پرورش بیش از پیش دچار گرداب شود.

 مسئولین و معاونین وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه‌های پی درپی و بدون هماهنگی با یکدیگر نسبت به افزایش و ثابت ماندن طول سال تحصیلی سخن به میان آورده‌اند فارغ از اینکه این بی‌ثباتی‌ها و ناهماهنگی‌ها باعث سردرگمی همه جامعه شده است اما در این میان ذکر چند نکته ضروری است.

همانطور که گفته شد بسیاری از مدارس با مشکلات عدیده ساختاری مواجه هستند و از برطرف کردن ساده‌ترین نیازهای عادی خود نیز عاجز کرد تا ذکر برخی از این موارد جز شرط بر چهره خسته آموزش و پرورش نمی‌افتد مورد دوم آن که مسئولین آموزش و پرورش بدون نگاه جامعه و صرفاً به امکانات داشته‌های پایتخت توجه کرده و نیم نگاهی به ضعف‌های متعدد سیستم آموزش و پرورش که با آن گریبانگیر است ندارند.

گرچه با فرارسیدن سال جدید که موسم بهار است می‌بایست هوا رو به خنکا می‌رود اما در عین حال جریان هوا در اکثر نقاط مرکزی و جنوب کشور و افزایش دما مواجه شده است و مدارس در فصل بهار به استقبال گرمای زودرس خواهند رفت و افزایش دما قبل از رسیدن به گرمای سوزان تابستان در مناطق جنوب و مرکز کشور نگران‌کننده است چرا که همانطور که ذکر شد برخی مدارس علیرغم صاحبان و مسئولین ستادی آموزش و پرورش، هنوز از تامین ولتاژ مورد نیاز برای روشن کردن کولر‌های خود بی‌بهره هستند حال آنکه برخی دیگر از این مدارس از تامین آب برای ساده‌ترین نیازهای خود عاجز هستند.

 آنچه که نیاز از مسئولین آموزش و پرورش به آن توجه داشته باشند نگاه جامعه محور آن است تا کاستی‌ها به صورت جدی رصد و برطرف شود و پس از آن بدون استفاده از تصمیمات خلق الساعه و نگران‌کننده با برنامه‌ای مدون باعث اعتلاء سیستم آموزش و پرورش شوند.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: بازگشایی مدارس مدارس کشور آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۱۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علم الهدی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با شورای معاونین و رؤسای نواحی آموزش و پرورش استان که به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم، به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از تکالیف بزرگ آموزش و پرورش در استان این است که جریان تعلیم و تربیت به صورت همزمان مدیریت شود. امروزه اگرچه برنامه‌هایی با اهمیت و مؤثر در دستورکار قرار می‌گیرد اما هنوز هم این ظرفیت وجود دارد که به‌موازات رویکردهای آموزشی، در عرصه پرورش و تربیت نیز اقداماتی انجام شود که جامعه مخاطب آن به طور مستقیم، متوجه فرزندان دلبند ما در مدارس باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: این یک حقیقت است که تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود. بر همین اساس، توجه کنید در فرآیند گزینش آموزش و پرورش عناصری برگزیده شوند که جوان، متدین، توانمند و دلسوز نسل آینده ساز این کشور باشند زیرا اینها عهده‎دار تربیت فرزندان مردم هستند. علاوه بر این، در فرآیند گزینش باید به موضوع بازنشستگی دبیران و فرهنگیان نیز توجه ویژه صورت بگیرد تا چالش‌هایی همچون کمبود معلم در مدارس، دوباره تکرار نشود.

ترویج حجاب، نیازمند مزج اجتماعی و منطق تبیین

وی خاطرنشان کرد: یکی از عرصه‌هایی که باید از سطح آموزش و پرورش موردتوجه قرار بگیرد، مسئله حجاب است. باید فضایی ایجاد شود تا بتوان مساله حجاب و فرهنگ عفاف را از سطح مدارس و دبیرستان‌ها در دل و ذهن دختران عزیز دبیرستانی نهادینه شود. این‌ها آینده‌ساز کشور و امانت مردم هستند بنابراین با مزج اجتماعی و منطق تبیین، می‌توان حجاب را به صورت ایجابی از سطح دبیرستان‌ها فرهنگ‌سازی کرد.

گفتنی است؛ در ابتدای این دیدار، جمعی از اعضای شورای آموزش و پرورش استان به ارائه گزارشی از برنامه‌های فرهنگی تربیتی در سال تحصیلی جاری و انعکاس چالش‌های موجود پرداختند.

کد خبر 6093129

دیگر خبرها

  • ۹۰ هزار معلم جدید، اول مهر به مدارس می‌روند
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه این استان
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه در این استان
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه اصفهان
  • خطر فرونشست در کمین ۱۵۰ مدرسه اصفهان
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه اصفهان/ ۴۲ مدرسه تعطیل شد
  • تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود
  • نواخته شدن زنگ سپاس از معلم در مدارس گلستان
  • ۱۴۰ نیروی فنی جذب هنرستان‌های زنجان می‌شوند
  • ۱۵۰۰ نفر جذب آموزش و پرورش استان کرمانشاه شدند