Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-27@21:05:03 GMT

نشانه مهم افول آمریکا در منطقه

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۸۲۴۹۵

نشانه مهم افول آمریکا در منطقه

روزنامه‌نگار آمریکایی در یادداشتی در روزنامه «واشنگتن پست» نوشت: بازنشستگی ژنرال مکنزی فرمانده سنتکام فرصتی برای تأمل در مورد کاهش قدرت آمریکا در خاورمیانه است.

به گزارش مشرق، «دیوید ایگناتیوس» روزنامه‌نگار آمریکایی در یادداشتی در روزنامه «واشنگتن پست» نوشت: بازنشستگی ژنرال مکنزی فرصتی برای تأمل در مورد کاهش قدرت آمریکا در خاورمیانه است؛ مکنزی در مأموریت مهار ایران در منطقه ناکام ماند و ایران همچون سه سال پیش همچنان اولویت نخست و تهدید جدی سنتکام در منطقه باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی ژنرال مکنزی در سال ۲۰۱۹ به ریاست "سنتکام" رسید، نگرانی اصلی او ایران بود. اکنون که او دوران فرماندهی خود را در اول آوریل به پایان می‌رساند، ایران همچنان اولویت نخست سنتکام است. مکنزی خود در این باره معتقد است که درس پایدار دوران مأموریت او برای منطقه این است که "ایران سر جایش هست و جایی نمی‌رود."

قدرت آمریکا در خاورمیانه طی سه سال فرماندهی مکنزی بر نیروهای آمریکایی در منطقه کاهش یافت. ایالات متحده از طولانی‌ترین جنگ خود در افغانستان خارج شد و شرکای سنتی مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی شروع به روی برگرداندن از آمریکا کرده‌اند، اما قدرت ایران همچنان مثل گذشته ثابت مانده است.

مکنزی یکی از شاهین‌های پنتاگون علیه ایران بوده است و او دستور ترور ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران را در ژانویه ۲۰۲۰ اجرا کرد، اما او هفته گذشته به من گفت که وقتی مسئولیت نظامی منطقه را تحویل می‌دهد، متقاعد شده است که "آمریکا باید در آینده با حضور ایران در محیط منطقه به یک سازگاری دست یابد."، با حرکت دولت بایدن به‌سمت احیای برجام، احتمالاً مرکزیت تهران در منطقه بیش از پیش هم افزایش خواهد یافت.

بازنشستگی مکنزی در این هفته فرصتی برای تأمل در جایگاه آمریکا در خاورمیانه پس از خرج کردن خون و ثروت زیادی طی دهه‌ها در نقش پلیس منطقه است. پاسخ صادقانه این است که ایالات متحده در بسیاری از مواقع منابع خود را در این منطقه هدر داده است و سعی در حفظ وضعیت موجود دارد که ذاتاً ناپایدار بوده است.

ستون‌نویس واشنگتن پست می‌افزاید: من با مکنزی چندین سفر به منطقه انجام دادم و در این سفرها اغلب با او صحبت کردم و توانستم شناختی از وضعیت و موقعیت آمریکا در منطقه به دست آورم.

دو رئیس‌جمهوری که مکنزی در دوران آنها فرمانده سنتکام بود (ترامپ و بایدن)، به‌خلاف توصیه او و سایر فرماندهان نظامی، خواستار خروج سریع نیروهای آمریکایی از افغانستان بودند. وظیفه او این بود که بر آن عقب‌نشینی آشفته در ماه اوت گذشته (مرداد ۱۴۰۰) نظارت کند، و بدون شروع هیچ جنگ جدیدی، ایران و سایر دشمنان آمریکا را در منطقه مهار کند.

اولین سفر من با مکنزی در ژوئیه ۲۰۱۹ بود. ما از عربستان سعودی بازدید کردیم زیرا ایالات متحده در حال نصب سیستم‌های جدید دفاع ضدموشکی "پاتریوت" برای محافظت از این پادشاهی بود. ما شاهد مدرنیزاسیون حیرت‌انگیز جامعه عربستان بودیم، هرگز نمی‌توانستم تصور کنم نوازندگان خیابانی و زنان بی‌حجاب در جده گردش می‌کردند، اما چهره سرکوبگر ولیعهد "محمد بن سلمان" در پس‌زمینه پنهان بود، به‌عنوان مثال، با ژنرال "فهد بن ترکی" که در آن زمان فرمانده نیروهای سعودی در یمن و یک ستاره در حال ظهور در ارتش سعودی بود، یک ناهار مجلل خوردیم. یک سال بعد او به‌دستور محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به‌اتهام خیانت دستگیر و روانه زندان شد.

ایران در طول سفر ما، نفتکشی را در خلیج فارس توقیف کرد و من به‌همراه مکنزی به‌سمت یک کشتی جنگی ایالات متحده در خلیج فارس رفتیم که به‌تازگی یک حمله پهپادی را خنثی کرده بود. پیام مکنزی به نیروهای آمریکایی این بود که "خونسردی خود را حفظ کنید و از درگیری مستقیم نظامی (با ایران) خودداری کنید". در جریان این بازدید مکنزی ‌به من و روزنامه‌نگاران دیگری که همراه بودند، گفت؛ ایران "در تلاش بود قصد و تعهد ما را بسنجد."

مکنزی ترجیح داد قدرت نظامی آمریکا را نشان دهد اما سعی کند از آن استفاده نکند.

ژانویه بعد، با ادامه تهدیدهای ایران، مکنزی آنچه را احتمالاً قوی‌ترین نمایش قدرت ایالات متحده در برابر ایران از زمان انقلاب ۱۹۷۹ بود، توصیه کرد، حمله هواپیمای بدون سرنشین که ژنرال قاسم سلیمانی را ترور کرد.

این حمله با واکنش تند ایران مواجه شد؛ یک حمله موشکی دقیق به پایگاه هوایی "الاسد" عراق که قرار بود آمریکایی‌ها را بکشد، انجام شد.

این اقدام تلافی‌جویانه دقت موشک‌های ایران و تهدیدی را که برای منطقه ایجاد می‌کند نشان داد.

به‌نظر می‌رسد که عقب‌نشینی آشفته آمریکا از افغانستان نشان‌دهنده کسوف قدرت ایالات متحده در خاورمیانه است، مطمئناً این همان چیزی است که سعودی‌ها و اماراتی‌ها آن را درک کردند، اما در حالی که مکنزی سمت فرماندهی سنتکام را ترک می‌کند، نیروهای نظامی ایالات متحده در عراق، سوریه، مصر، بحرین و کویت باقی می‌مانند، بدون در نظر گرفتن عربستان سعودی و امارات. خاورمیانه همچنان برای آمریکا یک "عادت وابسته" است که به‌نظر می‌رسد نه ایالات متحده و نه دوستان بی‌ثباتش قادر به ترک آن نیستند.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین راهنمای سفر نوروزی قیمت آمریکا افول آمریکا جو بایدن نیروی نظامی آمریکا خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت آمریکا در خاورمیانه ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۲۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم تیک‌تاک برای مقابله با فشار دولت آمریکا

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، اخیراً مصوبه‌ای را امضا و تبدیل به قانون کرد که فعالیت تیک‌تاک در این کشور را در صورت عدم واگذاری آن از سوی شرکت بایت‌دنس، ممنوع می‌کند.

قانون جدید به بایت‌دنس، شرکت مادر تیک‌تاک، ۲۷۰ روز مهلت می‌دهد تا مالکیت و دارایی‌های تیک‌تاک در ایالات متحده را واگذار کند. شو زی چو، مدیرعامل این پلتفرم اجتماعی در واکنش به این قانون گفت: «مطمئن باشید که ما جایی نمی‌رویم. حقایق و قانون اساسی به نفع ما هستند و انتظار داریم که دوباره پیروز شویم.»

قانون امضا شده از سوی بایدن تا روز ۱۹ ژانویه ۲۰۲۵، یک روز پیش از پایان دوره او، به این شرکت فرصت می‌دهد که برای فروش تیک‌تاک اقدام کند؛ اما اگر تشخیص داده شود که بایت‌دنس در حال طی فرایند اجرای این قانون است، مهلت مذکور می‌تواند تا سه ماه تمدید گردد.

این در حالی است که دادگاه ایالات متحده پیش‌تر و در سال ۲۰۲۰، تصمیم ترامپ برای ممنوعیت تیک‌تاک و وی چت را رد و ملغی کرد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت: «ما نمی‌خواهیم شاهد ممنوعیت این پلتفرم باشیم. مسئله مالکیت دولت چین است.»

چو با تأکید بر اینکه تیک‌تاک همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و محدودیت‌ها را به چالش می‌کشد، گفت: «اشتباه نکنید این یک ممنوعیت برای تیک‌تاک است.»

اکنون بسیاری از کارشناسان این پرسش را مطرح می‌کنند که در صورت تلاش بایت‌دنس برای واگذاری تیک‌تاک، آیا خریدار بالقوه منابع مالی لازم برای خرید این پلتفرم را دارد و آیا چین و سازمان‌های دولتی ایالات متحده فروش آن را تأیید می‌کنند؟

بر اساس برآورد‌های صورت گرفته، تیک‌تاک قصد دارد، این مصوبه را با استناد به متمم اول قانون اساسی آمریکا به چالش بکشد و انتظار می‌رود که کاربران این برنامه نیز مجدداً اقدامات قانونی را علیه تصمیم دولت به کار گیرند.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا اعلام کرد: «ممنوعیت یا الزام واگذاری تیک‌تاک یک سابقه جهانی نگران‌کننده برای کنترل بیش از حد دولت بر پلتفرم‌های اجتماعی ایجاد می‌کند.»

دلیل این اقدام قانون‌گذاران ایالات متحده نگرانی گسترده از دسترسی چین به داده‌های آمریکایی‌ها و نظارت بر آن اعلام شده است. نبرد چهار ساله بر سر تیک‌تاک جبهه مهمی در جنگ بر سر اینترنت و فناوری بین واشنگتن و پکن محسوب می‌شود. از سوی دیگر، هفته گذشته نیز اپل اعلام کرد که چین به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی خواستار حذف واتس‌اپ و پلتفرم‌های متا از اپ استور این شرکت در چین شده است.

منبع: زاویه

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می‌سازد
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می سازد
  • به وقتِ بیداری
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • هاله غریط استعفا داد + جزئیات
  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود
  • عزم تیک‌تاک برای مقابله با فشار دولت آمریکا
  • جنگ داخلی؛ فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!