Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:07:33 GMT

تلفیق تاریخ و طبیعت در روستای هدف گردشگری خاوه ورامین

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۸۳۳۷۷

تلفیق تاریخ و طبیعت در روستای هدف گردشگری خاوه ورامین

به گزارش ایرنا، روستای هدف گردشگری خاوه، یکی از منحصر به فردترین مناطق روستایی استان تهران است که با داشتن جاذبه‌های متعدد گردشگری از آثار تاریخی گرفته تا طبیعتی بکر و دست نخورده و منازل قدیمی همواره مورد توجه گردشگران نوروزی بوده  است.

این روستا با داشتن دو خانه بومگردی امکانات مناسبی برای اقامت مسافران فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورودی این روستا ، یکی از منحصر به فرد ترین خیابان‌های درختی در روستاهای شهرستان های استان تهران است و درختان در هم تنیده زبان گنجشک ، صحنه ای زیبا پیش روی افراد ترسیم می کند، جاده‌ای به طول ۳ کیلومتر که اغلب گردشگران در حاشیه جوی‌آب آن اطراق کرده و ساعات پرنشاطی را سپری می‌کنند.


مسوولان این روستا طی سال‌های اخیر در سمت دیگر این جاده نیز اقدام به کاشت درختان زبان گنجشک و زیتون تلخ کرده‌اند که قطعا طی سال‌های آینده، بر زیبایی این مسیر افزوده می‌شود.

نام قدیم این روستا خوابه یا خاور بوده که محل زندگی عرفای بزرگی همچون کمال ابوالقاسم خوابی بوده که وی از بزرگان شیعه در پیش قرن ششم بوده است .
امامزاده علی ، بی بی زبیده ، نقاره خانه ، دو حمام قدیمی ، آب انبار ، قلعه و تپه باستانی ، آسیاب آبی ، حسینیه احمدی ها ، خانه احمدی ها ، خیابان درختی و مدرسه تاریخی روستای خاوه از جمله آثار منحصر به فردی است که می تواند مورد توجه گردشگران نوروزی قرار گیرد .

شغل اغلب ساکنین روستای خاوه کشاورزی و دامپروری است و بیش از یک هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی قابل کشت این منطقه که از جمله حاصلخیزترین خاک های دشت ورامین است این منطقه را به نگین کشاورزی شهرستان ورامین تبدیل نموده است .

قالی بافی و فرش بافی

زنان این روستا نیز از هنر مهم و تأثیرگذار قالی بافی و فرش بافی برخوردارند و طرح هایی نظیر مینا خانی ، پاشتری ، قمی و کاشانی این روستا از آوازه ای جهانی برخوردار است .

فرش میناخانی ورامین که در فهرست آثار معنوی جهانی به ثبت رسیده، یکی از فرش‌های معروف بافته شده در این روستا است که در طرح آن  گل کوچک چند پری که در اطراف آن چهار عدد گل سفید که یادآورگل نرگس است قرار دارد و نقش های مختلف روی این قالی‌ها با حرکت زیبا و هم نوای شاخه های نازک به همدیگر متصل شده اند.

این نقش‌ها روی زمینه آبی رنگ قالی که معمولا عاری از لچک و ترنج می باشند ،خود را برجسته می‌کند و حالت یک شبکه گل آذین را تشکیل می دهند.

بقعه سید سلطان محمود خاوه ای 

بقعه سید سلطان محمود خاوه ای یکی از اثار تاریخی مهم این روستاست که همه ساله پذیرای تعداد زیادی از مسافران نوروزی است. سبک معماری این بقعه شباهت بسیاری از بقاع روستاهای مجاور خود را دارد و با گنبدی کم خیز با شیب ملایم با رنگ سبز و با مهارتی خاص ساخته شده است .

این اثر مهم تاریخی در تاریخ یکم مهر سال ۸۲ به شماره ۱۰۳۲۴ به ثبت آثار ملی رسیده است .

قلعه باستانی خاوه

قلعه باستانی خاوه نیز یکی از قلعه های دیدنی ورامین است که با ارتفاع ۱۲ متر و وسعتی در حدود نیم هکتار متعلق به دوره صفویه و یا زندیه است .


حمام قدیمی خاوه یکی دیگر از آثار تاریخی این روستاست که با وجود قدمت بسیارو قرار گرفتن در فاصله ۲ و نیم متری از سطح زمین از زیبایی و صلابت منحصر به فردی برخوردار می باشد .
مدخل آن رو به شمال واقعه شده و متشکل از رختکن ، آب انبار ، حوضچه ، پاشور ، خلوتخانه ، خزانه ، تیون و گرمخانه می باشد .این حمام که متعلق به اوایل دوره قاجاریه است از آجر و ساروج ساخته شده است .

بقعه امامزاده علی

بقعه امامزاده علی که نسب وی به امام موسی ابن جعفر(ع) می رسد در جنوب روستای خاوه واقع شده است.ایوان این بقعه به ابعاد ۵ ۳.۵ متر رو به شمال واقع شده و گنبد آن دو پله ای و ارتفاع آن از سطح زمین ۷ متر است و با خشت خام و بدون هیچ گونه تزئینی احداث شده است.اتاق حرم به ابعاد ۴.۵ در ۴ و نیم توسط دیواره هایی با قطر یک متر احداث شده و در مجاورت آن دو اتاق قرار دارد که به عنوان محل اسکان مسافران از آن استفاده می شده است.

این اثر تاریخی در تاریخ ۱۲ اسفند ۸۱ به شماره ۷۶۷۱ به ثبت آثار ملی رسیده است .

آب انبار روستای خاوه

آب انبار روستای خاوه بدون کتیبه و با استفاده از ۲۰ پله به زیر زمین منتقل می شود و آب شرب روستائیان را تأمین می نمود. این آب انبار که متعلق به دوره قاجاریه است تا چند سال پیش نیز مورد استفاده روستائیان قرار می گرفت.مصالح به کار برده شده در ساخت این آب انبار آجر ، ساروج و ملات است.

برای رسیدن به این روستا که از طبیعتی بکر و آثار تاریخی متعددی برخوردار است می توانید از جنوب ورامین ابتدا به شهر جوادآباد رفته و از این شهر ۱۰ کیلومتر به سمت شرق بپیمائید تا بتوانید از آثار تاریخی ، امامزاده ها و طبیعی آن بهره مند شوید .

راه دیگر این روستا از شهرستان پیشوا است و می توانید پس از طی نمودن ۱۵ کیلومتر از جنوب این شهرستان ، پس از عبور از روستای محمددآباد عرب ها ، به روستای خاوه برسید که در جنوب محور قم - گرمسار واقع شده است.

ورامین با دارا بودن ۷۸ اثر که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

برچسب‌ها نوروز 1401 گردشگری ورامین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نوروز 1401 گردشگری ورامین نوروز 1401 گردشگری ورامین روستای خاوه آثار تاریخی واقع شده آب انبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۳۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طبیعتِ تماشاییِ دشت لاله‌های واژگون در روستای دره بید

این منطقه که وسعت آن ۵۳۰ هکتار است به دره بیدبالا معروف است و ۱۰۰ هکتار از وسعت آن پوشیده از لاله واژگون یا همان اشک مریم است.


لاله‌ها از اواسط اردیبهشت شروع به رشد می‌کنند و تا اواسط خرداد نیز به بذردهی می‌رسند و بیشتر به رنگ قرمز هستند.


روستای دره بیدبا فاصله ۲۰ کیلومتری درشمال غرب داران واقع شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • انتقاد از سریال «حشاشین» به رسانه‌های عرب‌ زبان رسید
  • قابی زیبا از طبیعت روستای تانی محله + فیلم
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • ۲ مدرسه خیر ساز در جوادآباد ورامین افتتاح می‌شود
  • طبیعتِ تماشاییِ دشت لاله‌های واژگون در روستای دره بید + فیلم
  • طبیعتِ تماشاییِ دشت لاله‌های واژگون در روستای دره بید
  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم