Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به اهمیت مبادلات مردمی میان دو کشور، تسهیل بازگشت دانشجویان ایرانی را اقدامی موثر در این زمینه دانست که اگرچه محدودیت های کرونا تا کنون مانع از بازگشت آنها به چین بوده، اما شایسته است با همکاری بخش های مربوطه در چین به شرایط قبل باز گردد.  

گفتنی است، ۹ اسفند پارسال مسائل و مشکلات دانشجویان ایرانی شاغل در چین در نشست هم اندیشی انجمن دوستی ایران و چین با دانشجویان مشغول به تحصیل در چین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعیین تکلیف وضعیت دانشجویان ایرانی در چین در اسرع وقت از طریق مقامات عالی، تمدید ضوابط و تسهیلات تردد کلیه مشمولان تا حداقل یک سال آینده، پیگیری برای دسترسی به حساب‌های بانکی جهت برداشت وجوه دانشجویانی که در ایران به سر می‌برند، گذراندن دوره‌های بالینی (کارآموزی و کارورزی) دانشجویان پزشکی در ایران و تایید اعتبار سنجی مدارک دانشجویان پزشکی ورودی ۲۰۱۹ با دریافت مجوز از وزارت بهداشت، بازنگری در بخش‌نامه اخیر وزارت بهداشت در خصوص شروع تحصیل حضوری رشته‌های پزشکی ورودی ۲۰۲۱ و تایید اعتبار سنجی مدارک دانشجویان پزشکی، تسهیلات و پیگیری جهت انتقالی برای متقاضیان به دانشگاه‌های داخل کشور از جمله درخواست‌های دانشجویان ایرانی مقیم چین در این نشست بود.

اما وانگ یی، وزیر خارجه چین نیز در دیدار با آقای امیرعبداللهیان، از مشارکت طرف ایرانی در سومین اجلاس همسایگان افغانستان قدردانی کرد و بر همکاری‌ها و رایزنی نزدیک طرفین برای عملیاتی کردن سند ۲۵ ساله و همکاری در سازمان های بین المللی تاکید کرد.

براساس آخرین آمار‌های گمرک ایران، چین با واردات ۷.۷ میلیارد دلار کالا از ایران و مجموع تجارت ۱۳.۸ میلیارد دلاری با ایران تاکنون اصلی‌ترین کشور برای صادرات کالا‌های ایرانی محسوب می‌شود.

 حجم تجارت ایران و چین نیز حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال بوده که دو کشور با عقد توافقنامه‌هایی ذیل تفاهم ۲۵ ساله در تلاش هستند این مقدار را به ۵۰ میلیارد دلار در سال برسانند.

 همچنین ۱۲ شهریور ۹۸ نشریه پترولیوم اکونومیست با انتشار جزئیاتی از متن تواهم‌نامه ۲۵ ساله، مدعی سرازیر شدن سرمایه‌ای معادل حدود ۴۰۰ میلیارد دلار (البته در قالب «یوانِ چین» و نه دلار) به بخش‌های اقتصادی ایران توسط چینی‌ها شد. رقمی که تقسیم آن بر ۲۵ سال، معادل سرمایه‌گذاری ماهانه ۱.۳ میلیارد دلاری در اقتصاد ایران است. این میزان سرمایه‌گذاری خارجی آن‌قدر بزرگ است که می‌تواند اقتصاد ایران را متحول کند.

اما در پایان این دیدار وزرای خارجه ایران و چین در خصوص آخرین تحولات مرتبط با گفتگوهای وین به تبادل نظر پرداختند و مقابله با تحریم های یکجانبه و نامشروع را مورد تاکید قرار دادند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین دانشجویان ایرانی میلیارد دلار ۲۵ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۵۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض

معاون اقتصادی وزیر امو خارجه کشورمان به منظور شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد صبح امروز وارد ریاض شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه امروز صبح در فرودگاه ریاض مورد استقبال علیرضا عنایتی، سفیر ایران در عربستان قرار گرفت.

صفری برای شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد با شعار «همکاری بین‌المللی، توسعه و انرژی» با حضور سران کشورها و سیاستگذاران  اقتصادی کشورهای مختلف جهان به عربستان سفر کرده است.

هدف از این نشست یافتن راه‌حل‌هایی برای چالش‌های جهانی مرتبط با مسائل بشردوستانه، تغییرات اقلیمی و موضوع‌های اقتصادی عنوان شده است.

آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایرانتعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض
  • ظرفیت‌های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط» عراق مهیا است
  • حضور ۲۰ واحد تولیدی و فعال استان بوشهر در نمایشگاه ایران اکسپو
  • ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است
  • موافقت با درخواست کوبا برای استفاده از کشتی‌های ایرانی
  • طرح های بزرگ اقتصادی اشتغال محور در ایلام تکمیل می شوند
  • غافلگیری بزرگ باشگاه سپاهان؛ مورایس چطور مسلمان شد؟ | یک حادثه و یک نفر!
  • تصمیم بزرگ: مورایس چگونه مسلمان شد
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟