Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-30@22:44:55 GMT

هر آنچه درباره "ان‌.اف‌.تی" باید بدانید

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۸۵۶۵۹

به گزارش ایسنا، اگر به طور منظم از اینترنت استفاده می‌کنید، احتمالاً در مورد ان‌اف‌تی‌ ها شنیده‌اید. اما آنها چه هستند و چرا این همه هیاهو در اطراف آنها وجود دارد؟

بیایید از اصول اولیه شروع کنیم. کلمه اختصاری ان‌اف‌تی مخفف "توکن غیرقابل معاوضه"(Non-Fungible Token) است. در دنیای دیجیتال که هر فایلی قابل تکرار است، توکن‌های غیرقابل معاوضه، نوع خاصی از فایل دیجیتالی هستند که یک واحد ارزش را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ان‌اف‌تی ها به‌عنوان دارایی‌های قابل تأیید با شناسه‌ها و ویژگی‌های منحصر به‌ فرد هستند که به آنها ارزش می‌دهد. آنها یک کالای دیجیتالی ویژه و منحصر به فرد هستند که نمی‌توان آن را با دارایی دیگری مبادله کرد، بلکه فقط در شبکه‌ای که ایجاد شده‌اند قابل مبادله هستند. این چیزی است که ویژگی "غیرقابل تعویض" آن را توضیح می‌دهد. اما چرا غیرقابل معاوضه بودن اهمیت دارد؟

به عنوان مثال، "بیت‌کوین" یک دارایی قابل تعویض است، زیرا یک بیت‌کوین با بیت‌کوین دیگر قابل تعویض است. اگر شما یک بیت‌کوین داشته باشید، هیچ کس دلیلی نمی‌بیند که ارزش بیت‌کوینِ شما را بیشتر یا کمتر از هر بیت‌کوین دیگری بداند. اما اگر تنها یک بیت‌کوین در جهان وجود داشت، وجود آن منحصر به فرد و بسیار ارزشمندتر بود.

به شکل مشابه، یک اثر هنری اصیل(اورجینال) مانند یک نقاشی، غیر قابل تعویض است. اگر یک تابلوی نقاشی را با یک تابلوی دیگر عوض کنید، حتی اگر متعلق به یک هنرمند باشد، تابلوی کاملا متفاوتی خواهید داشت.

این همان چیزی است که در ان‌اف‌تی ها اتفاق می‌افتد. فناوری "بلاک‌چین"(Blockchain) اساسا یک دفتر کل غیرمتمرکز از تمام تراکنش‌هایی است که در یک شبکه انجام می‌شود. با استفاده از فناوری بلاک‌چین، تراکنش‌های دیجیتالی را می‌توان بدون نیاز به یک مرجع تسویه حساب مرکزی، مانند بانک تایید کرد. در عوض، از رمزگذاری برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌شود. اغلب مردم با استفاده از بلاک‌چین برای تأیید تراکنش‌های مربوط به ارزهای دیجیتال آشنا هستند.

با این حال، ارز دیجیتال تنها دارایی نیست که می‌توان مالکیت آن را با استفاده از بلاک‌چین تأیید کرد. اینجاست که ان‌اف‌تی‌ها وارد می‌شوند. ان‌اف‌تی یک دارایی دیجیتالی است که می‌تواند هر چیزی باشد؛ یک نقاشی، یک طرح، یک قطعه موسیقی، یک متن، اما تا زمانی که دیجیتال باشد. در واقع، بیشترین جذابیت در مورد ان‌اف‌تی‌ها مربوط به جمع‌آوری آثار هنری به صورت ان‌اف‌تی است.

بیشترین جذابیت در مورد ان‌اف‌تی‌ها مربوط به جمع‌آوری آثار هنری به صورت ان‌اف‌تی است.

ایجاد ان‌اف‌تی و سرمایه‌گذاری در ان‌اف‌تی‌ها با وجود نگرانی‌های زیست‌محیطی در مورد میزان انرژی که ارزهای دیجیتال و ان‌اف‌تی‌ها استفاده می‌کنند و نگرانی‌ها در مورد حجم عظیم کلاهبرداری و دزدی حقوق مالکیت معنوی، در حال تبدیل شدن به یک تجارت بسیار بزرگ است.

چگونه یک ان‌اف‌تی‌ بسازیم؟

ان‌اف‌تی‌ ها می‌توانند هرگونه فایل دیجیتالی باشند که حقوق مالکیت معنوی آن را دارید. به عنوان مثال، یک تصویر مشهور که مدام در شبکه‌های اجتماعی به عنوان نمادی از یک حس یا رفتار به اشتراک گذاشته می‌شود(meme)، یک تصویر، یک نقاشی، یک قطعه موسیقی و غیره که توسط شما ایجاد شده باشد، یک دارایی دیجیتال منحصر به فرد است که شما به عنوان صاحب آن دارایی می‌توانید آن را به یک ان‌اف‌تی‌ تبدیل کنید.

با این حال، یک مشکل در مورد ان‌اف‌تی‌ ها این است که هر کسی می‌تواند یک فایل دیجیتالی را به عنوان ان‌اف‌تی‌ ایجاد کند، خواه در وهله اول حقوقی برای مالکیت آن داشته باشد یا نداشته باشد و از آنجایی که این فرآیند، ناشناس انجام می‌شود، ردیابی سرقت و سارقان می‌تواند بسیار دشوار باشد.

برای ایجاد ان‌اف‌تی، ابتدا باید یک پلتفرم بلاک‌چین را برای "رمزگذاری" دارایی دیجیتال خود انتخاب کنید. در ارزهای دیجیتال، فناوری بلاک‌چین برای ذخیره و ثبت اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها در بلوک‌های رمزگذاری شده استفاده می‌شود که یک زنجیره غیرقابل تغییر را تشکیل می‌دهند که در شبکه‌های همتا به همتا ایمن شده است. به این ترتیب، اشخاص ثالث مورد اعتماد نیازی به تایید معاملات ندارند.

ان‌اف‌تی‌ ها در بلاک‌چین به عنوان واحدهای منحصر به فردی از داده ذخیره می‌شوند که آنها را شناسایی می‌کند. صاحبان ان‌اف‌تی‌ می‌توانند انتخاب کنند که دارایی‌های دیجیتال خود را در کدام بلاک‌چین ذخیره کنند. در حال حاضر، "اتریوم"(Ethereum) یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در بین سازندگان ان‌اف‌تی‌ است.

اما ساخت ان‌اف‌تی رایگان نیست. همانطور که اگر می‌خواهید اثر خود را به طور سنتی در جایی ثبت کنید، باید برای ثبت مجوز حق نشر یا کپی رایت آن یا به فروش رساندن آن هزینه بپردازید، باید هزینه‌های مشخصی را برای ثبت اطلاعات ان‌اف‌تی‌ خود در بلاک‌چین در فرآیندی به نام "ضرب سکه" یا "سکه زدن"(minting) بپردازید که مبنای ارزشگذاری آن خواهد بود. هزینه‌های این کار نیز به آن پلتفرم ان‌اف‌تی‌ که از آن استفاده می‌کنید، بستگی دارد.

در پرداخت پول برای ضرب ان‌اف‌تی‌، از ارز دیجیتال استفاده می‌شود، بنابراین تهیه کیف پول رمزنگاری یک اقدام ضروری برای سازندگان ان‌اف‌تی‌ است.

هنگامی که ان‌اف‌تی‌ برای فروش عرضه شد، خریداران و سرمایه‌گذاران ان‌اف‌تی‌ می‌توانند آن را به عنوان یک دارایی دیجیتالی اصیل خریداری کنند. با این حال، این بدان معنا نیست که آنها کسانی هستند که مالک آن هستند، بلکه فقط کسانی هستند که به جای یک فایل کپی، مالک فایل اصلی هستند. بنابراین، امتیازات حق نشر در ان‌اف‌تی‌ وجود نخواهد داشت. داشتنِ یک ان‌اف‌تی‌ به خریدار، مالکیتِ ان‌اف‌تی را می‌دهد، نه کار اصلی که بر اساس آن ساخته شده است. علاوه بر این، هر کسی می‌تواند یک ان‌اف‌تی‌ را به صورت رایگان مشاهده کند.

به یک معنا، شما در حال خرید این حق هستید که بگویید صاحب یک ان‌اف‌تی‌ هستید. به عنوان مثال، اولین توییت "جک دورسی" بنیانگذار شبکه اجتماعی توییتر که جمله "هم اکنون توییتر خود را راه‌اندازی کردم"(just setting up my twttr) به قیمت ۲.۵ میلیون یورو فروخته شد و خریدار، یک گواهی دیجیتالی از این توییت را خریداری کرد که به صورت دیجیتالی امضا و توسط سازنده تأیید شده بود. با این حال، خودِ این توییت می‌تواند توسط هر کسی به صورت رایگان در توییتر مشاهده شود.

هنر ان‌اف‌تی‌

ان‌اف‌تی‌ها برای هنرمندان، راه جدیدی را برای کسب درآمد باز کرده‌اند. هنر ان‌اف‌تی‌ را هنر آینده می‌نامند. تقریباً مانند هنر به شکل سنتی عمل می‌کند، به جز این واقعیت که آثار هنری به شکل ان‌اف‌تی‌ همیشه دیجیتالی هستند و سیستم ان‌اف‌تی‌ جایگزین گواهی‌های اصالت کنونی می‌شود.

هنرمندان، گالری‌داران و مجموعه‌داران هنری برای خرید و فروش آثار هنری در زندگی واقعی به یکی از این گواهی‌های تایید اصالت نیاز دارند. اما در دنیای رمزنگاری، تنها کاری که برای اثبات مالکیت و اصالت آثار هنری خود باید انجام دهید، یک ثبت یا رجیستری ان‌اف‌تی‌ در بلاک‌چین است. مخصوصاً برای هنرمندان کمتر شناخته شده، ان‌اف‌تی‌ها ممکن است فرصت جدیدی برای کسب درآمد از آثار خود بدون اتکا به گالری‌ها یا خانه‌های حراج باشد که غالبا هزینه‌های گزافی دریافت می‌کنند. هنرمندان همچنین می‌توانند حق امتیاز خود را برنامه‌ریزی کنند تا هر زمان که یک ان‌اف‌تی‌ به مالک جدید فروخته می‌شود، به طور خودکار به آنها پرداخت شود.

برای هنرمندان کمتر شناخته شده، ان‌اف‌تی‌ها ممکن است فرصت جدیدی برای کسب درآمد از آثار خود بدون اتکا به گالری‌ها یا خانه‌های حراج باشد که غالبا هزینه‌های گزافی دریافت می‌کنند.

یکی از معروف‌ترین آثار هنری ان‌اف‌تی‌، کلاژی از ۵۰۰۰ تصویر دیجیتال به نام "هر روز: ۵۰۰۰ روز نخست"(Everydays: the First ۵۰۰۰ Days) است که توسط "مایک وینکلمن" هنرمند دیجیتال آمریکایی(مشهور به "بیپل"(Beeple)) ایجاد شده است. این اثر هنری به قیمت ۶۹.۳ میلیون دلار در حراجی بریتانیایی "کریستیز" در سال ۲۰۲۱ فروخته شد.

با این حال، جعل اسناد در فضای بلاک‌چین بسیار آسان‌تر از دنیای هنر سنتی است و برای آن، هیچ مواد یا دانش فنی مورد نیاز نیست. جاعلان ان‌اف‌تی‌ از ربات‌های خودکار برای گشتن کل گالری‌های آثار هنرمندان استفاده می‌کنند. سپس آثار برای فروش در بازارهای ان‌اف‌تی‌ عرضه می‌شوند. در حالی که ماهیت ناشناس بلاک‌چین، ردیابی آثار دزدیده شده و دریافت غرامت را برای هنرمندان بسیار دشوار می‌کند.

بازی‌های ان‌اف‌تی‌

در بازی‌ها، آثار و قطعات کلکسیونی مواردی هستند که برای انجام بازی ضروری نیستند. از آنها برای باز کردن قفل جوایز و پاداش‌های خاص استفاده می‌شود و یا به کاربر کمک می‌کنند تا در بخشی در بازی، به درصد تکامل صد درصدی برسد.

کلکسیونی‌ها و جمع کنندگان آنها در بازی‌های ویدیویی مدت‌هاست که وجود دارند. به عنوان مثال، جمجمه‌های طلایی در بازی "The Legend of Zelda" محصول سال ۱۹۹۸ یا صدف‌ها و عکس‌های فوری در بازی "GTA San Andreas" محصول سال ۲۰۰۴. کلکسیونی‌ها حتی در بازی‌های مدرن مانند "Red Dead Redemption ۲"  محصول سال ۲۰۱۸ نیز وجود دارند که در آن می‌توانید استخوان‌های کلکسیونی دایناسور، کارت‌های سیگار، رویاگیرها(dreamcatchers) و غیره را در سراسر نقشه بازی پیدا کنید.

هر بازیکنی که یک نسخه از بازی "Red Dead Redemption ۲" را در اختیار دارد، می‌تواند این آیتم‌ها را جمع‌آوری کند، اما اگر هر یک از آنها منحصربه‌فرد بود، چه؟ این چیزی است که در بازی‌های دارای ان‌اف‌تی‌ اتفاق می‌افتد. بازیکنان می‌توانند اقلام ان‌اف‌تی‌ را که ارزشمند هستند، جمع‌آوری و معامله کنند، زیرا مالکیت آنها قابل ردیابی است.

یکی از محبوب‌ترین بازی‌های ان‌اف‌تی‌، یک بازی به نام "CryptoKitties" مبتنی بر "اتریوم" است که شامل جمع‌آوری، پرورش و فروش گربه‌های مجازی است. هر گربه یک آیتم ان‌اف‌تی با یک توالی منحصر به فرد از اعداد است که به آن "DNA" گفته می‌شود. این باعث می‌شود آنها کلکسیون‌های رمزنگاری بی‌نظیری باشند.

همچنین برخی بازی‌های ان‌اف‌تی‌ برای کسب درآمد وجود دارند که در آن بازیکن می‌تواند در صورت غلبه بر چالش‌ها یا انجام وظایف خاص، پاداش خود را به شکل توکن و ان‌اف‌تی‌ دریافت کند.

اما همه چیز گل و بلبل نیست. از آنجایی که ان‌اف‌تی‌ها مبتنی بر ارزهای دیجیتال هستند، بسیار پرنوسان و سوداگرانه هستند و هیچ تضمینی وجود ندارد که در صورت ورود به دنیای سرمایه‌گذاری ان‌اف‌تی‌، پول و دارایی خود را از دست ندهید.

علاوه بر این، همانطور که در بالا ذکر شد، یک بحث زیست محیطی جدی در رابطه با میزان برق مصرفی استخراج رمزارزها وجود دارد. در حالی که این فرآیند برای کارکرد بلاک‌چین که از ارزهای دیجیتال و ان‌اف‌تی‌ها پشتیبانی می‌کند، ضروری است.

برخی از هنرمندان برجسته به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای تولید شده در ضرب ان‌اف‌تی‌ با واکنش‌های منفی و انتقادات زیادی مواجه شده‌اند.

اگرچه برخلاف استخراج ارزهای دیجیتال، هیچ اندازه‌گیری و سنجش رسمی از انتشار گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط ان‌اف‌تی‌ها وجود ندارد، اما برخی از آمارها حاکی از آن هستند که یک تراکنش واحد اتریوم می‌تواند به اندازه یک خانوار آمریکایی در ۹ روز برق مصرف کند که سالانه می‌تواند تاثیر زیست محیطی معادل با ردپای تولید کربن توسط کشور سنگاپور داشته باشد.

"اتریوم" در حال برنامه‌ریزی برای جایگزینی الگوریتم فعلی خود با یک جایگزین کم‌مصرف‌تر است، اما هیچ تاریخ رسمی برای شروع استفاده از آن ذکر نشده است.

منبع: الف

کلیدواژه: ارزهای دیجیتال دارایی دیجیتال استفاده می شود برای کسب درآمد برای هنرمندان عنوان مثال منحصر به فرد ان اف تی قابل تعویض ان اف تی ها بازی ها آثار هنری تراکنش ها یک دارایی بلاک چین جمع آوری بیت کوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۵۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژگی‌ بهترین ردیاب‌های خودروی ایرانی که باید بدانید

در ایران شرکت های معروفی هستند که به عنوان تولیدکنندگان GPS و ردیاب‌های خودرویی معروف؛ شناخته شده اند. با وجود تنوع گسترده‌ی دستگاه‌های ردیاب در بازار، یافتن گزینه‌ای مناسب که نیازها و انتظارات شما را به‌طور کامل برآورده کند، می‌تواند چالش برانگیز باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از تراگِل، با مطالعه‌ی این خبر، اطلاعات لازم درباره ویژگی‌های ضروری ردیاب خودرو، مدل‌های مختلف آن و انتخاب مناسبترین جی پی اس ردیاب برای خودروتان را به دست خواهید آورد.

۷ کاربرد جی پی اس ماشین

در ابتدا به برخی از مهم‌ترین مزایا و کاربردهای استفاده از ردیاب خودرو در ایران اشاره می‌کنیم:

باز پس‌گیری خودرو

در صورتی که از مکان خودرو خود اطلاع ندارید، gps به شما کمک می‌کند تا به‌سرعت و به‌راحتی آن را پیدا کنید. ردیاب‌ها می‌توانند موقعیت دقیق خودرو را به شما نشان دهند و حتی امکان خاموش کردن موتور خودرو را نیز از راه دور فراهم کنند.

کنترل خودرو

ردیاب به شما امکان می‌دهد تا در هر زمان و مکانی از موقعیت دقیق خودروی خود آگاه باشید. این امر می‌تواند برای افرادی که خودروی خود را دست افراد دیگری یا فرزندان خود می‌سپرند، بسیار مفید باشد.

تاریخچه سفر

ردیاب‌ها می‌توانند تاریخچه سفر خودرو، از جمله مسیرهای پیموده شده، سرعت رانندگی، و توقف‌ها را نیز به شما نشان دهند. این اطلاعات می‌تواند برای مدیریت ناوگان خودرو، کنترل مصرف سوخت و ردیابی عادات رانندگی راننده مفید باشد.

هشدار SOS

بسیاری از gps‌ها به دکمه SOS مجهز هستند که در مواقع اضطراری می‌توانید از آن استفاده کنید. با فشار دادن این دکمه، به‌طور خودکار به یک مرکز امداد یا به شماره‌های از پیش تعیین شده توسط شما اطلاع رسانی می‌شود.

قابلیت سوییچ مخفی

برخی از ردیاب‌ها مجهز به قابلیت سوییچ مخفی هستند که به شما امکان می‌دهند تا از راه دور برق خودرو را قطع کنید تا روشن نشود. این قابلیت می‌تواند در مواقعی که از خودروی خود اطلاعی ندارید، بسیار مفید باشد.

پیدا کردن خودرو در پارکینگ های شلوغ

با استفاده از قابلیت ردیابی در جی پی اس‌ها، می‌توانید به‌راحتی خودروی خود را در پارکینگ‌ها و خیابان‌های شلوغ پیدا کنید و در وقت خود صرفه‌جویی نمایید.

جمع‌آوری اطلاعات رانندگی

برخی از ردیاب‌ها می توانند اطلاعاتی مانند مسافت پیموده شده، مصرف سوخت و عادات رانندگی را جمع‌آوری کنند که می‌تواند برای بهبود رانندگی و صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرف سوخت و... مفید باشد.

پرفروش ترین ردیاب خودرو در ایران

ردیاب شنود دار، ردیاب دوربین دار، ردیاب کوچک و مخفی، ردیاب دیاگ و ردیاب رله در حال حاضر از پرفروش ترین جی پی اس های موجود در بازار داخل کشور هستند. در ادامه به معرفی انواع gps خودرو موجود در ایران می‌پردازیم که علاوه بر ویژگی‌های ضروری ردیاب امکانات بیشتری در اختیار رانندگان قرار می‌دهند:

ردیاب شنوددار: ردیابی که دارای قابلیت شنود است و به شما امکان شنود صدای داخل خودرو را می‌دهد. مزایا: ضبط صدای سارقان در داخل خودرو. ردیاب دوربین دار: این جی پی اس به شما امکان تصویر بردارری جاده و داخل کابین را می‌دهد. مزایا: تشخیص تصادفات ساختگی و ضبط تصاویر داخل جاده و داخل کابین به منظور تامین امنیت خودرو. ردیاب دیاگ: این gps به شما امکان تشخیص عیوب و مشکلات خودرو قبل از رخ دادن اتفاقات ناگوار و هزینه‌های سنگین را می‌دهد. مزایا: کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودرو ردیاب رله: شما با استفاده از ردیابی که این قابلیت را داشته باشد به‌راحتی می‌توانید خودروی خود را از راه دور خاموش کنید. مزایا: کشف خودروی سرقتی در سریع‌ترین زمان ممکن

نکات مهم در هنگام خرید ردیاب جی پی اس

بودجه: قیمت جی پی اس های خودرو می‌تواند به‌طور قابل توجهی متفاوت باشد. قبل از خرید، محدوده‌ی بودجه‌ی خود را تعیین کنید و به‌دنبال دستگاهی باشید که ضمن ارائه‌ی ویژگی‌های مورد نیاز شما، در محدوده‌ی بودجه‌تان نیز باشد.

برند: انتخاب برند معتبر و شناخته شده در زمینه‌ی تولید جی پی اس، می‌تواند ضمانتی برای کیفیت و خدمات پس از فروش باشد. نیاز سنجی: علاوه بر امکانات ضروری که هر ردیاب باید داشته باشد، سایر امکانات جی پی اس‌ها را نیز بررسی کنید و بر اساس نیاز خود gps مورد نیاز خود را انتخاب کنید. بررسی نظرات کاربران: مطالعه‌ی نظرات و تجربیات سایر کاربران در مورد جی پی اس های مختلف می تواند به شما در انتخاب آگاهانه‌تر کمک کند.

انتخاب بهترین جی پی اس ماشین

در مجموع، استفاده از ردیاب خودرو در ایران می‌تواند مزایای متعددی برای مالکان خودرو داشته باشد. این دستگاه ها نه‌تنها به افزایش امنیت خودرو کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند به شما در نظارت بر خودرو، یافتن آن در صورت عدم اطلاع از مکان خودرو، و حتی صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز یاری برسانند.

در انتخاب بین انواع رهیاب پس از در نظر گرفتن نکاتی که بیان شد شما می‌توانید با خیال راحت از خودروی خود استفاده کنید و دیگر نگران امنیت آن نباشید.

انتهای رپرتاژ آگهی

دیگر خبرها

  • 56 راز سلامت مردان که حتما باید بدانید
  • انتقاد سازمان دفاع از کودکان از بازداشت کودکان فلسطینی به دست ارتش صهیونیست
  • ویژگی‌ بهترین ردیاب‌های خودروی ایرانی که باید بدانید
  • معرفی کامل دبی لند و هر آنچه که باید بدانید!
  • «حذف و اضافه» رمانی درباره همه آنچه در دانشگاه‌ها می‌گذرد
  • آنچه که باید در مورد ویژگی‌های جدید واتس‌اپ بدانید
  • فال تاروت برای متولدین ماه‌های مختلف امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اروپا در حال سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز در حمایت از فلسطین است
  • آیا پاسپورت برای آیلتس لازم است؟ نکاتی که باید بدانید!
  • انواع اتصالات لوله داربستی و نکاتی که باید بدانید