Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، «قیس الحزعلی» در اظهاراتی در شبکه تلویزیونی «انوار ۲» عراق گفته است که یکی از اضلاع ائتلاف سه جانبه نه فقط برای طرح عادی سازی با رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند، بلکه خود این رژیم در آن حضور دارد.

ائتلاف سه جانبه از حزب دمکرات کردستان عراق (مسعود بارزانی)، جریان صدر (مقتدا صدر) و السیاده (الحلبوسی – خمیس الخنجر) شکل گرفته و درصدد انحصار تمامی پست‌های کلان کشور از جمله ریاست جمهوری، نخست وزیری و تشکیل کابینه بود هرچند پیش از این نیز به ریاست پارلمان دست یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رویکرد ائتلاف سه جانبه به  خصوص به دلیل معرفی نامزد حزب دمکرات کردستان عراق برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق به دلیل اتهام نامزد آن برای ریاست جمهوری (ریبوار احمد بارزانی) به ارتباط با رژیم صهیونیستی و برگزاری و حمایت از همه پرسی جدایی کردستان از عراق در سال ۲۰۱۷، به شدت با مخالفت‌های داخلی مواجه شد.

ائتلاف چارچوب هماهنگی، متشکل از جریان‌های سیاسی عمده شیعه (به استثنای جریان صدر) به علاوه دیگر گروه‌های سیاسی متحد با آن در برابر این رویکرد ایستاد و طی دو جلسه پارلمان در شنبه و چهارشنبه گذشته، با از حد نصاب انداختن نشست‌های پارلمانی، اجازه برگزاری جلسه و انتخاب رئیس جمهور منتسب به ائتلاف سه جانبه را ندادند. 

شیخ قیس الخزعلی در اظهاراتش گفته است که ارتباط این رکن اساسی در ائتلاف سه جانبه با رژیم صهیونیستی بر هیچ کس پوشیده نیست و این تنها ما نیستیم که این حرف را می‌زنیم بلکه برخی سران کشورها و خبرگزاری ها بر آن صحه گذاشته‌اند.

این رهبر سیاسی و مقاومتی عراق تاکید کرد: سخن ما این است که عادی سازی با رژیم صهیونیستی ممنوع است و باید در برابر آن ایستاد.

الخزعلی ادامه داد که باید این پرسش را مطرح کرد که پروسه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، اینک در کدام جبهه است؟ در ائتلاف سه جانبه یا در ائتلاف چارچوب هماهنگی؟

وی افزود: باید سوال شود نفت کردستان عراق به کجا می‌رود و به کجا فروخته می‌شود؟

دبیرکل عصائب اهل الحق با خطاب قرار دادن مردم عراق گفت: «مردم عراق باید بدانند که نفت کردستان عراق به چه کسی فروخته می‌شود و گزارش‌های رسمی وزارت نفت عراق حاکی است که یکی از قطب‌های ائتلاف سه جانبه، نفت عراق را به رژیم صهیونیستی می‌فروشد.»

وی سپس خطاب به جریان صدر که یکی از اضلاع مهم و تعیین کننده در ائتلاف سه جانبه است، گفت: «از برادران در جریان صدر می‌خواهیم در کنار ما علیه فرآیند عادی سازی با رژیم صهیونیستی بایستند.»

لازم به ذکر است که وزارت نفت عراق در ۲۹ اوت ۲۰۲۱ (۷ شهریور ۱۴۰۰) در پاسخ به نامه «عدی عواد» نماینده سابق عصائب اهل الحق در پارلمان، رسما اعلام کرد که اقلیم کردستان عراق، نفت خود را به رژیم صهیونیستی می‌فروشد.

عدی العواد در ۲۷ ژانویه ۲۰۲۲ (۷ بهمن ۱۴۰۰)، اسناد کامل وزارت نفت عراق را در خصوص شرکت‌های حمل و نقل نفت اقلیم کردستان عراق به سرزمین‌های اشغالی، فاش کرد.

شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) اسامی ۱۹۶ شرکت حمل و نقل نفت از اقلیم کردستان عراق به رژیم صهیونیستی را افشا و اعلام کرده است که همه این شرکت‌ها در لیست سیاه وزارت نفت عراق قرار دارند و هرگونه تعامل با آنها ممنوع اعلام شده است.

لازم به ذکر است نشریه انگلیسی «فایننشال تایمز» در گزارشی در اواسط سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که مبداء ۷۵ درصد نفتی که به رژیم اشغالگر اسرائیلی صادر می‌شود، اقلیم کردستان عراق بوده است.

این گزارش افزوده است که کردهای عراق از طریق ترکیه این نفت را به رژیم صهیونیستی می‌فروشند.

طبق آن گزارش، میزان نفت فروخته شده به تل آویو ۲۴۰ هزار بشکه در روز بوده است.

گزارش رسانه انگلیسی توضیح می‌دهد که پالایشگاه‌ها و شرکت‌های نفتی اسرائیلی طی چهار ماه -از اول ماه می تا ۱۱ اوت ۲۰۱۵- (۱۱ اردیبهشت تا ۲۰ مرداد ۱۳۹۴) اقدام به واردات بیش از ۱۹ هزار بشکه نفت از کردستان عراق کرده‌اند.

رژیم صهیونیستی یکی از مهمترین حامیان تجزیه عراق در جریان همه پرسی ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ (سوم مهرماه ۱۳۹۶) اقلیم کردستان عراق بود.

حتی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه بارها نسبت به روابط مشکوک دولت اقلیم کردستان و حزب مسعود بارزانی با رژیم صهیونیستی هشدار داده و خطاب به بارزانی گفته است که «اسرائیل هرگز نمی‌تواند برایتان، چتر حمایتی باشد».

مقامات اربیل و حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی تاکنون از پاسخ واضح به روابط مشکوک خود با رژیم صهیونیستی طفره رفته‌اند.

برچسب‌ها شیخ قیس الخزعلی اربیل پارلمان نفت کردستان عراق رژیم صهیونیستی مسعود بارزانی پروندهٔ خبری عراق و تحولات بعداز انتخابات پارلمانی گره کور تشکیل دولت عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شیخ قیس الخزعلی اربیل پارلمان شیخ قیس الخزعلی اربیل پارلمان نفت کردستان عراق رژیم صهیونیستی مسعود بارزانی اقلیم کردستان عراق رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی ائتلاف سه جانبه کردستان عراق وزارت نفت عراق مسعود بارزانی جریان صدر عادی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۵۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سناریو BBC برای کاهش فشار بر رژیم صهیونیستی

دریافت 38 MB کد خبر 6094391

دیگر خبرها

  • حمله موشکی از عراق به مقر موساد در تل آویو
  • حمله بی‌سابقه از خاک عراق به تل‌آویو
  • حمله موشکی مقاومت عراق به تل‌آویو
  • (تصاویر) بازسازی چهره زن ۷۵ هزار ساله کشف شده در کردستان عراق
  • قطع روابط کلمبیا و رژیم صهیونیستی به دلیل نسل‌کشی در غزه
  • شکست ائتلاف ضدایرانی
  • حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات در فلسطین اشغالی
  • سناریو BBC برای کاهش فشار بر رژیم صهیونیستی
  • طوفان الاقصی| حمله هوایی ائتلاف آمریکایی- انگلیسی به یمن
  • بی‌بی‌سی خط مقدم حمایت از رژیم صهیونیستی