Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@20:58:02 GMT

قلعه سب نمادی از تمدن کهن بلوچستان

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۸۶۰۰۸

قلعه سب نمادی از تمدن کهن بلوچستان

به گزارش ایرنا، قلعه "سب" در شهرستان سیب و سوران گوشه‌ای از تمدن و دست آفریده‌های مردمی است که نماد عشق و هنر را اینچنین برای نسل‌های بعد از خود به یادگار گذاشته‌اند.
قدمت و جایگاه این بنای تاریخی در منطقه به حدی است که از آن به عنوان نمادی از هویت، موجودیت و شناسنامه تاریخی خطه بلوچستان یاد می‌ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این قلعه تاریخی یادگاری از پیوند فرهنگ ایرانی با گذشته تاریخی و افسانه‌ای خود است و همواره عظمت خویش را از بلندای نخلستان‌های 'سب' به رخ همگان کشیده است.
شهرستان سیب و سوران که قلعه "سب" را در خود جای داده، یکی از قدیمی‌ترین مناطق سیستان و بلوچستان است که قدمتش با دهها نماد تاریخی و گردشگری مختلف از دوره‌های قبل از اسلام و بعد از اسلام ، به چند هزار سال می رسد. سیب و سوران در حدود ۳۵۰ کیلومتری جنوب شرقی زاهدان مرکز این استان واقع شده و چشم انداز زیبایی دارد به طوری که نخل های سر به فلک کشیده چون دیوارهایی عظیم دو سوی جاده را در آغوش گرفته و جاده در دل استواری نخل ها، صبوری را به مسافران نوید می دهد.
زمین های اطراف جاده با چشم اندازی بی بدیل نگاهها را به خود معطوف و در مسیر جاده 'قلعه سب' با اقتدار و چشم انداز زیبایش چشم هر بیننده ای را به سوی خود جلب می‌کند.
قلعه "سب"یا میر غلام رسول که در روستای سب واقع شده یکی از محکم ترین قلعه های بلوچستان به شمار می رود، ارتفاع این قلعه ۶۰ متر است و یک حلقه چاه آب در آن وجود دارد.
می گویند مردان بلوچ برای ساخت این بنا مخلوطی از نوعی گل را تولید کرده اند که از چسبندگی خاصی برخوردار بوده و طی سالها، بارش باران نتوانسته آن گل را به طور کامل بشوید و تخریب کند، و اینجاست که به رمز و رازهای هنر سازندگان این قلعه پی می‌بریم.
قلعه خشتی "سب" که کارشناسان از آن به عنوان مرتفع ترین قلعه خشتی ایران یاد می کنند در مربع‌های قرینه به ارتفاع هشت تا ‎ ۲۲متر ایجاد شده که باید گفت از زیباترین و سالم ترین قلعه‌هایی است که از دوران اسلامی در سیستان و بلوچستان برجای مانده و آیینه تمام نمایی از حاکمان صفویه و حاکمان پس از آنهاست.
این قلعه روی صفحه ‌ای سنگی و صخره طبیعی کم ارتفاع با خشت و گل در قرن دوازدهم هجری قمری ساخته شد و در پایان قرن سیزدهم آخرین تغییرات اساسی در آن صورت گرفت.

ساختمان قلعه مجموعه‌ ای از حصار و بنای اصلی است که با ‎ ۲۳متر ارتفاع در شهر سیب واقع در جنوب غرب سراوان قرار دارد و بنای اصلی قلعه در قاعده به صورت مستطیل ‎ ۳۶متر در ‎ ۲۵متر، در دو طبقه ساخته شده است.
معماران چیره دست محلی با بهره ‌گیری از تجربه خود، برای احداث قلعه "سب" تخم گیاهی به نام 'توتری' را با گل مخلوط می‌کردند و ملاطی چسبناک می‌ساختند که وقتی خشک شد، شدیدترین رگبارها و باران‌های فصلی بلوچستان نیز توانایی شستن آن را ندارد و به همین دلیل، قلعه سال‌ها پایدار مانده است.
حصار قلعه "سب" با سه متر ارتفاع دور تا دور آن را فراگرفته است و به وسیله غلام گردها (مکان ویژه نگهبانان و تیراندازی) در داخل دیوار و چهار برج چهارگوش در چهار راس حصار از قلعه محافظت می شود.
سازندگان قلعه همچنین با بهره‌ گیری از تنه خرما و شاخ و برگ آن و گاهی نیز حصیرهایی از داز ( نخل کوتاه وحشی )، سقف‌ها را می‌ پوشاندند و روی آنها را از کاهگل پوشش می‌دادند.
محل ورود به قلعه تنها از طریق پلکان جنوب شرق امکان‌پذیر است و وارد شوندگان پس از عبور از درب اصلی قلعه به وسیله معبری به درگاهی، در سمت میانی دیواره غربی و از آنجا به وسیله یک راهرو تونل به طول۱۶.۵ تر با شیب نسبتا تند به حیاط مرکزی می‌رسیدند.
قلعه "سب" در مجموع ‎ ۱۰اتاق کوچک و بزرگ دارد که در اطراف حیاط مرکزی جای گرفته‌اند و برای دسترسی به فضاهای حاکم‌نشین و تابستانی، راه پله‌ای مخفی، کم عرض و با شیب زیاد وجود دارد.
به گزارش ایرنا، قلعه سب و نخلستان های سیب و سوران از نقاط بالقوه گردشگری منطقه بلوچستان به شمار می‌رود.

برچسب‌ها نوروز 1401 گردشگری سیستان و بلوچستان آثار تاریخی سیب و سوران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نوروز 1401 گردشگری سیستان و بلوچستان نوروز 1401 گردشگری سیستان و بلوچستان آثار تاریخی سیب و سوران سیب و سوران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۶۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی ایستگاه سلامت در سیب و سوران

  ایوب کرد تمینی  بیان کرد: در واپسین روزهای هفته سلامت کارشناسان بهداشتی مرکز بهداشت سیب و سوران جهت برپایی ایستگاه سلامت برای کارکنان و ارباب رجویان بانک ملی شهر سوران با هدف توانمندسازی مردم درخصوص حفظ و ارتقاء سلامت خود اقدام کردند.
 
وی افزود: شاخص سواد سلامت به‌عنوان یکی از عوامل مهم اجتماعی مؤثر بر سلامت است و آگاه‌سازی مردم از حقوق و مسؤلیت‌های اجتماعی و استفاده از ظرفیت محیط‌های ارائه مراقبت‌های سلامت در امر خود مراقبتی فردی و سازمانی، با تحقق رویکرد جامعه و انسان سالم صورت خواهد گرفت.
 
زیبا اربابی کارشناس مسئول واحد آموزش و ارتقاء سلامت در این رابطه گفت: افزایش آگاهی و مسئولیت‌پذیری افراد جامعه با استفاده از ظرفیت‌های آموزشی و رسانه‌ای بر بخش سلامت باید هدفمند باشد و لازم است که مردم به‌عنوان منابع اصلی سلامت، در حوزه خود مراقبتی توانمند شده و کنترل بیشتری بر سلامت خود، خانواده و جامعه داشته باشند.
 
 وی تأکید کرد: اطلاع‌رسانی در حوزه سلامت، یک امر مستمر است و صرفاً مناسبتی و در هفته سلامت نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • کیومرث صابری؛ چگونه «گل‌آقا» و بعد «گل‌آقای ملت ایران» شد؟/ "بنویسید خاتمی، بخوانید ناطق"؛ ناراستی که راست تلقی شد!/ نمادی که می توانست نهاد شود اما نشد
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • بازدید رایگان از موزه‌های سیستان و بلوچستان ویژه معلمان و اساتید
  • احتمال افزایش مبتلایان به مالاریا و تب دانگ در پی بارندگی‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک نیازمند ۲۰ میلیارد/ طرحی که ۱۴ساله شد!
  • برپایی ایستگاه سلامت در سیب و سوران
  • فاز اول بیمارستان سلامت سیب و سوران در آستانه بهره برداری
  • استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک» نیازمند ۲۰ میلیارد/طرحی که ۱۴ساله شد!