Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@18:46:59 GMT

تاریخ‌خوانی گردشگران در تفرجگاه پیرغار شهرستان فارسان

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۸۶۰۹۳

تاریخ‌خوانی گردشگران در تفرجگاه پیرغار شهرستان فارسان

به گزارش ایرنا، گردشگاه پیرغار در شهرستان فارسان دارای کتیبه‌های سنگی به‌عنوان تنها سند سنگی باقی‌مانده از دوران مشروطیت است و این مکان را به یکی از جاذبه‌های دیدنی منطقه تبدیل کرده است که مسافران و گرددشگران در طول سال به‌خصوص در تعطیلات نوروز علاوه فراوانی برای حضور در این منطقه دارند.

در کنار کتیبه‌های سنگی پیرغار، آبشاری با همین نام واقع شده که یکی از زیباترین آبشارهای فصلی چهارمحال و بختیاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به مسیرهای ایجاد شده در کوه پیرغار می‌توان با یک کوه‌پیمایی آرام خود را به بالاترین نقطه آبشار و در ادامه مسیر با دنبال کردن آب به سرچشمه آن رساند.

یکی از گردشگران اهل تهران در خصوص تفرجگاه فرهنگی و گردشگری پیرغار گفت: وجود کتیبه‌های سنگی از مهمترین جاذبه‌های تاریخی گردشگری چهارمحتال و بختیاری است.

مریم سلطانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: وجود آبشاری در مجاورت کتیبه‌های سنگی مشروطیت پیرغار، جذابیت و چشم‌نوازی این مکان فرهنگی و گردشگری را در نظر هر بیننده‌ای دوچندان می‌کند.

سلطانی تصریح کرد: البته زیرساخت‌های موجود در این تفرجگاه مانند فضای پارکینگ‌، سرویس‌های بهداشتی و امکانات رفاهی و تفریحی نیاز به تقویت و بهسازی دارد.

وی یادآور شد: معرفی جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی و تاریخی به مسافران و گردشگران داخلی و خارجی علاوه بر اشتغال‌زایی و کسب درآمدهای اقتصادی می‌تواند در ترویج فرهنگ غنی این مناطق تاثیرگذار باشد.

یکی از گردشگران اهل چهارمحال و بختیاری نیز گفت: جذابیت تفرجگاه فرهنگی و گردشگری پیرغار باعث می‌شود تا سالانه دو سه مرتبه در این مکان حضور یابم.

فاطمه ساعدی مَرغمَلِکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: وجود آبشار در کنار کتیبه‌های سنگی مشروطیت در پیرغار فضایی دلنشین برای پیاده‌روی و انجام ورزش‌های سبک را فراهم می‌کند.

وی اظهار داشت: وجود درختان، آبشارها و چشمه‌ها در کنار آثار تاریخی، پیرغار را مجموعه کاملی از جاذبه‌ها برای حضور مسافران و گردشگران تبدیل کرده است.

ساعدی تصریح کرد: امکانات کنونی وجود در تفرجگاه فرهنگی و گردشگری پیرغار نسبت به گذشته ارتقا پیدا کرده اما همچنان نیازمند توجه و تقویت است.

به گزارش ایرنا، بر روی قسمتی از کوهپایه رشته کوه زاگرس در تفرجگاه فرهنگی و گردشگری پیرغار، کتیبه‌ای به زبان فارسی مربوط به دوران مشروطه حکاکی شده که مربوط به دوران قاجاریه و عصر مظفری است.

این کتیبه‌ها در چهار قسمت مجزا بر صخره‌ها و به‌ترتیب زمان وقایع از راست به چپ حجاری (سنگ‌تراشی) شده‌اند و کتیبه سوم در حد فاصل و زیر ۲ کتیبه ابتدایی قرار گرفته که خود شامل ۲ بخش مجزا است و نوع خط کتیبه‌ها نستعلیق و در برخی قسمت‌ها نستعلیق با شکسته آمیخته شده است.

کتیبه‌های سنگی مشروطیت پیرغار سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

متن کتیبه‌های پیرغار از زبان سردار اسعد و سردار ظفر، ۲ شخصیت و رهبر تاثیرگذار دوران مشروطیت است.

پیرغار شهرستان فارسان در ۴۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

برچسب‌ها گردشگری چهارمحال وبختیاری جنبش مشروطه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری چهارمحال وبختیاری جنبش مشروطه گردشگری چهارمحال وبختیاری جنبش مشروطه کتیبه های سنگی جاذبه ها کتیبه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۶۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی رفع شد

به گزارش‬ خبرگزاری‬ مهر‬ به‬ نقل‬ از‬ روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، ورود موقت وسایل نقلیه موتوری مسافران و گردشگران خارجی با پلاک بین المللی به ایران و تردد داخل مرزهای کشورمان، با همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و پلیس راهور فراجا، بلامانع شد.

این طرح در راستای تحقق اهداف «سند انتظار» دولت سیزدهم در خصوص «اولویت های تحولی حوزه گردشگری» و تأکید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر تسهیل ورود مسافران و ‏گردشگران دیگر کشورها با وسایل نقلیه شخصی به ایران، انجام شد و برای به نتیجه رسیدن آن، طی دو سال اخیر اقدامات مؤثری از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با همکاری سایر سازمان های مسئول انجام شده است.

از آنجایی که گردشگری و سفر با استفاده از وسایل نقلیه شخصی موجب کاهش هزینه های سفر، افزایش سرعت تردد، افزایش تعداد گردشگران و همچنین رونق کسب و کار تمامی صنوف و اقشاری که در مسیرهای گردشگری فعالیت دارند می شود، طرح روان سازی و تسهیل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه شخصی مسافران و گردشگران خارجی به کشور از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ارائه و پیگیری شده است.

سفر زمینی با وسایل نقلیه شخصی یکی از عناصر مورد علاقه و انگیزه های گردشگران دنیاست. این نوع سفر در سال های اخیر طرفداران بیشتری در جهان پیدا کرده است. از این رو، تسهیل تردد بین المللی وسایل نقلیه مسافران و گردشگران خارجی می تواند به رشد گردشگری ورودی و افزایش سهم آن در شاخص های اشتغال زایی و اقتصادی به ویژه تولید ناخالص داخلی کشور موثر عمل کند.

این مشکل، سالیان متمادی موجب نارضایتی گردشگران شده بود که خوشبختانه پس از پیگیری ها و هماهنگی های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با مقامات و مدیران دستگاه های ذیربط در کشور با تأیید معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، موضوع بلامانع بودن ورود وسایل نقلیه با پلاک بین ‏المللی به کشور، در فروردین ماه ۱۴۰۳ توسط رئیس پلیس راهور فراجا به تمامی واحدهای ذیربط ابلاغ و به اجرا گذاشته شد.

در پی اجرای این طرح، زین پس بر اساس کنوانسیون ‏های بین ‏المللی و قانون الحاق ایران به‏ کنوانسیون عبور و مرور جاده‏ای (۱۹۶۸ وین)، ورود موقت وسایل نقلیه موتوری مسافران و گردشگران خارجی با پلاک بین المللی به ایران و تردد داخل مرزهای کشورمان، بلامانع است و فقط خودروهایی‏ که بدون پلاک بین‏ المللی قصد ورود به‏ کشور را دارند ملزم به نصب فوری پلاک گذر موقت در تمامی مبادی ورودی به کشور، خواهند بود.

کد خبر 6092871 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • تخصیص ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث مخزن آب آشامیدنی در گوجان
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان
  • رفع مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی
  • مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی رفع شد
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • دستگیری ۵ حفارغیر مجاز در شهرستان سوادکوه
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر