Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه دولت جو بایدن طی نشست خبری در این وزارتخانه در پاسخ به سوالی اعلام کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات وین و ایران «اختلاف استراتژیک» ندارند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری بامداد امروز به وقت تهران مواضع واشنگتن درباره موضوعات مختلف سیاست خارجی را بیان کرد و در بخشی از این نشست، با سوالی درباره گزارش اخیر یک رسانه آمریکایی درباره سفر اخیر وزیر خارجه این کشور به فلسطین اشغالی و درخواست او از تل‌آویو برای ارائه جایگزین برای برجام مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک خبرنگار در این نشست پرسید: «آکسیوس گزارش می‌دهد که وزیر (خارجه) بلینکن از بنت، نخست‌وزیر اسرائیل برای توافق هسته‌ای و چگونگی جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی سلاح هسته‌ای خواستار ارائه جایگزین شده است. آیا می‌توانید درباره این گزارش صحبت کنید و همچنین یک به‌ روزرسانی وضعیت (مذاکرات وین) را در اختیار ما قرار دهید با توجه به اینکه تلاش می‌کنیم تا این موضوع به خط پایان برسد؟»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال تاکید کرد که به رغم وجود اختلاف تاکتیکی بین واشنگتن با تل‌آویو درباره مذاکرات وین و برجام، آنها هیچ اختلاف استراتژیک با هم ندارند.

ند پرایس تصریح کرد: «چند نکته وجود دارد. البته از کسی مخفی نیست که ما با شرکای اسرائیلی خود اختلافات تاکتیکی داریم. خانواده‌ها، حتی نزدیک ترین اعضای خانواده گاهی اوقات اختلاف نظر و مشاجره دارند».

این مقام ارشد آمریکایی ادامه داد: «آنچه ما (واشنگتن و تل‌آویو) نداریم، اختلاف استراتژیک است. در سطح استراتژیک ما متعهد هستیم، ما و شرکای اسرائیلی متعهد هستیم، مصمم هستیم که مراقب باشیم ایران هرگز نباید به سلاح اتمی دست یابد و بنابراین وزیر بلینکن زمانی که اوایل این هفته در اسرائیل بودیم...ما فرصتی داشتیم که با نخست‌وزیر بنت، با وزیر امور خارجه لاپید وزیر دفاع، بنی گانتز، رئیس‌جمهور هرتزوگ و دیگران در مورد اینکه ما در مذاکرات در وین در کجا قرار داریم، صحبت کنیم. اما به طور کلی تلاش برای بررسی اینکه آیا می‌توانیم به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام دست یابیم یا خیر. این بخشی از تلاش‌های منظم ما برای آگاه نگه داشتن متحدان و شرکای خود در سرتاسر جهان و همچنین کنگره در است».

وی سپس به اقدام دولت سابق آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای برجام اشاره کرد و موضع دولت جو بایدن در مخالفت با این اقدام را تکرار کرد.

به گفته ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای برجام، قید و بندهای برنامه هسته‌ای ایران برداشته شد و وعده‌هایی که درباره امکان حصول به «توافق بهتر» داده شده بود، عملی نشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این کنفرانس خبری همچنین اعلام کرد که پس از خروج این کشور از برجام، تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران و ترور شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی، حملات به نیروهای آمریکایی چهار برابر شده است.

ند پرایس افزودا: «تلاش برای سرکوب نیروهای تحت حمایت ایران بر اساس راهبردی که به ارث بردیم، کارساز نبود. ما می‌خواهیم شاهد این باشیم که راهبرد کارساز بوده و موثر باشد. ما همچنان اعتقاد داریم که بازگشت به برجام راهکاری مناسب است».

کد خبر 667006 برچسب‌ها ایران و اسرائیل ایران و آمریکا خبر ویژه مذاکرات وین هسته‌ای - مذاکرات آمریکا و اسرائیل

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ایران و اسرائیل ایران و آمریکا خبر ویژه مذاکرات وین هسته ای مذاکرات آمریکا و اسرائیل سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اختلاف استراتژیک مذاکرات وین ند پرایس هسته ای تل آویو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۶۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس منتظر دریافت پیشنهادات جدید درباره آتش‌بس است/جزئیاتی از سفر هیات مصر به تل‌آویو

یکی از اعضای ارشد جنبش حماس در سخنانی درباره سفر هیئت مصر به تل‌آویو، گفت این جنبش منتظر دریافت پیشنهاد رسمی جدید درباره آتش‌بس در نوار غزه است.

به گزارش ایسنا، یکی از رهبران برجسته جنبش حماس اعلام کرد این جنبش هنوز به طور رسمی در جریان محتوای سناریوی جدید مذاکرات آتش‌بس در غزه در یک دوره زمانی مشخص قرار نگرفته است.

وی بر آمادگی حماس برای تعامل مثبت و جدی با هرگونه پیشنهاد جدیدی در این باره تاکید کرد.

این مقام در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه «العربی الجدید» نسبت به گزارش‌های رسانه‌های عبری‌زبان درباره سفر هیئت امنیتی مصر به تل‌آویو ابراز نگرانی کرد و گفت این اقدام ممکن است بخش جدیدی از طفره‌روی‌های رژیم اشغالگر با هدف فریب جبهه داخلی در سرزمین‌های اشغالی باشد.

این رهبر حماس که نخواست نامش فاش شود، گفت: ما در ماه‌های گذشته تجربیات منفی زیادی با کابینه رژیم اشغالگر داشته‌ایم و این کابینه مواضعی را در انظار عمومی و در مقابل رسانه‌ها درباره آتش‌بس در غزه بیان می‌کرد که کاملا متناقض با موضع آن در مذاکرات بود.

وی ادامه داد: کابینه رژیم اشغالگر در سطح بین‌المللی و همچنین در نزد دولت آمریکا درون یک معضل واقعی قرار گرفته است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که روز جمعه، یک هیئت مصری در تل‌آویو مذاکراتی را برگزار کرد و رسانه‌های عبری درباره آن گزارش دادند که قاهره پیشنهادی برای دستیابی به آتش‌بس در غزه ارائه کرده است. در همین راستا، یک مقام آگاه گفت که هیئت مصری روز جمعه با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار کرد تا راه‌های از سرگیری مذاکرات با هدف پایان دادن به جنگ در غزه و آزادی اسرا را مورد بررسی قرار دهد.

وی گفت: اسرائیل هیچ پیشنهاد جدیدی برای ارائه ندارد، اما آماده است درباره آتش‌بس محدودی بحث کند که در آن به جای ۴۰ اسیر، ۳۳ اسیر در غزه آزاد شوند. در حال حاضر میان اسرائیل و حماس صحبتی درباره اسرا وجود ندارد و پیشنهاد جدیدی از سوی اسرائیل در این زمینه مطرح نشده است. آنچه در برهه فعلی در جریان است، شامل تلاش مصر برای از سرگیری مذاکرات است.

یک مقام صهیونیست نیز در این باره مدعی شد: مذاکرات با مصری‌ها خوب بود و آنها قصد خود را برای تحت فشار قرار دادن حماس به منظور دستیابی به توافقی برای آزادی اسرا اعلام کردند.

وی همچنین مدعی شد که مصر نیاز به انجام حمله زمینی در رفح را درک می‌کنند. این مقام افزود: اسرائیل به مصر اعلام کرده است که در زمینه آمادگی برای عملیات در رفح جدی است. پیام اسرائیل این بود که ضرب‌الاجل مشخصی برای ورود به رفح وجود دارد و اسرائیل با هیچ دور دیگری از گفت‌وگوهای بیهوده موافقت نخواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اظهارات جدید وزیر خارجه انگلیس علیه ایران | این راهکار بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس خواهد بود
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند
  • تفرقه در وزارت خارجه آمریکا/ اختلاف بر سر حمایت تسلیحاتی از اسرائیل است
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • حماس: پاسخ رسمی تل‌آویو به پیشنهاد‌های خود را دریافت کردیم
  • حماس : پاسخ رسمی تل آویو به پیشنهادهای خود را دریافت کردیم
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • حماس منتظر دریافت پیشنهادات جدید درباره آتش‌بس است/جزئیاتی از سفر هیات مصر به تل‌آویو