Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، عزت الله ضرغامی از روز چهارشنبه در جریان سفر استانی هیأت دولت به استان خراسان رضوی، از بناهای تاریخی دیدن کرد و در جریان مسائل این استان در رابطه با مأموریت‌های وزارت میراث فرهنگی قرار گرفت.

ضرغامی در سفر به مشهد از بافت تاریخی اطراف حرم مطهر رضوی بازدید کرد و در جمع مالکان و فروشندگان سرای تاریخی عزیزالله‌اف از روند مرمت این اثر تاریخی مطلع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مالکان و دارندگان سرقفلی مغازه‌های مستقر در این اثر تاریخی از وزیر تقاضای مساعدت کردند.

در ادامه، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوچه‌های اطراف حرم را پیمود تا به حوالی شارستان در خیابان نواب صفوی رسید. وی همچنین از مرمت چند خانه تاریخی در بافت اطراف حرم مطهر رضوی همانند خانه توکلی و خانه امیری آگاه شد.

هر اثر تاریخی فقط ۳۰ هزار تومان بودجه دارد

وزیر میراث‌فرهنگی گفت: این بافت‌ها هزینه‌های زیادی دارند، اما باید حفظ شوند، نمی‌توانیم دستور تخریب بدهیم.

ضرغامی با اشاره به بازدید از کاروانسرای تاریخی عباسقلی‌خان مشهد که بخشی از آن در حال مرمت است، گفت: این کاروانسرا سال‌هاست به بازار تبدیل شده و تعداد زیادی از هم‌وطنان در آن به کسب و کار مشغول هستند، این افراد که از قشر متوسط هستند با توجه به تعطیلی بخشی از بازار با مشکلات فراوانی مواجه شده‌اند. قرار بر این بوده که شهرداری کمک کند و رقمی را هم مشخص کرده بودند که با تخصیص آن اعتبار، مرمت توسط وزارت میراث‌فرهنگی انجام شود و دوباره برای فعالیت در اختیار آن افراد قرار گیرد که آن اعتبار تأمین نشده است و البته آنچه مصوب شده نیز مبلغ کمی بوده است. ما به دنبال این هستیم که اعتبار مناسب و مورد نظر را تأمین و تلاش کنیم با کمک صاحبان غرفه‌ها این بازار را مرمت کنیم.

ضرغامی یادآور شد: با وجود اعتبارات محدودی که داریم و به ازای هر اثر تاریخی فقط ۳۰ هزار تومان بودجه داریم، این رقم تقریباً شوخی است. امیدواریم شهرداری‌ها و نهادهای محلی همکاری کنند. تا زمانی که پایداری ایجاد نشود، امکان استفاده وجود ندارد که در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد.

زیر میز دوقطبی‌ها بزنید

وی همچنین با سفر به طرقبه، شاندیز، گلبهار و چناران مهم‌ترین چالش‌ها و درخواست‌های این شهرستان‌ها را با فرمانداران این شهرستان‌ها بررسی کرد و گفت: این شهرستان‌ها جدا از مشهد، هویت مستقل خود را داشته و با توجه به قرارگرفتن در کنار مشهد، مکمل گردشگری زیارت در مشهد هستند.

او درباره دوقطبی‌های موجود از جمله زیارت و اقامت در مشهد و طرقبه شاندیز گفت: زیر میز دوقطبی‌ها بزنید.

نماینده رئیس جمهوری در سفر به استان خراسان رضوی درباره درخواست تغییر نام شهرستان بینالود به طرقبه شاندیز گفت: با توجه به درخواست مردم باید نام شهرستان به همان طرقبه‌شاندیز تغییر کند.

ضرورت کاربردی شدن صنایع دستی

ضرغامی در این سفر از بازارچه صنایع‌دستی نوروزی شهرستان طرقبه شاندیز بازدید و بر ضرورت کاربردی شدن صنایع‌دستی تاکید کرد. او در این بازدید با هنرمندان صنایع‌دستی به گفت‌وگو نشست و شرایط فعالیت آن‌ها در زمینه صنایع‌دستی را جویا شد. اجرای حرکات آئینی، برپایی سفره هفت‌سین و اجرای برنامه توسط حاجی فیروز از برنامه‌هایی بود که در حاشیه این بازدید برگزار شد. تعدادی از این هنرمندان صنایع‌دستی، متقاضی دریافت تسهیلات برای توسعه کسب و کار و کارگاه صنایع‌دستی بودند که وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای پرداخت تسهیلات از محل اعتبارات تبصره ۱۸ قول بررسی داد.

او با پیوستن به پویش ملی بهرفت (بهبود رفتارهای ترافیکی) میثاق‌نامه این پویش را امضا کرد و نوشت: قسم نمی‌خورم. ولی به‌خاطر صداقت جوانان هلال احمر با همه وجود تلاش می‌کنم.

زیارت حق هر ایرانی است

وزیر میراث فرهنگی در حاشیه بازدید از زائرسرای ارزان‌قیمت مهر امام رضا (ع) در بافت اطراف حرم مطهر رضوی بیان کرد: در کشور با کمبود مراکز اقامتی مواجهیم و در تعطیلات نوروز امسال در همان سه روز اول ظرفیت مراکز اقامتی رسمی از جمله هتل‌ها در شهرهای بزرگ تکمیل شد و از ظرفیت‌های اضطراری نهادها و دستگاه‌ها استفاده کردیم.

او تصریح کرد: برای تقویت کمی و کیفی مراکز اقامتی باید طرح‌های مختلف داشته باشیم و با ارائه تسهیلات پشتیبانی لازم را انجام دهیم. آنچه اهمیت بیشتری دارد، تأمین مراکز اقامتی ارزان برای زائران و عموم مردم است تا از سراسر کشور با برنامه‌ریزی ساده توسط نهادها و مؤسسات خیریه برای زیارت به مشهد بیایند. زیارت امام رضا (ع) حق هر فرد ایرانی است، این امکان باید با حداقل مشکلات و ارزان‌قیمت فراهم شود.

تلاش می‌کنیم زائرسراهای ارزان‌قیمت گسترش پیدا کنند

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کرد: این امکان باید برای همه مردم به ویژه برای اقشار کم درآمد فراهم شود، بنابراین مراکز اقامتی ارزان‌قیمت از راهبردهایی است که باید دنبال شود، یکی از مصادیق آن نیز اقدامی است که از مدت‌ها قبل در مشهد انجام شده و مرکز مهر امام رضا (ع) که اکنون به صورت رسمی آغاز به کار کرد، یکی از این مراکز اقامت ارزان‌قیمت است.

او افزود: البته برای ادامه فعالیت این مراکز نیاز به قانون خاص و دقیق داریم تا زائرسراها در چارچوب قوانین و قواعد رسمی و قانونی کشور فعالیت داشته باشند و تضمینی وجود داشته باشد که در همین چارچوب باقی بمانند.

ضرغامی تصریح کرد: از آنجا که در صورت صدور مجوز برای این مراکز، از تسهیلات مختلف استفاده خواهد شد، بنابراین باید همه فعالیت آن‌ها جنبه غیرانتفاعی داشته باشد و استفاده شخصی صورت نگیرد، بلکه در اختیار عموم مردم قرار گیرد که یکی از اقدامات برای عملی شدن این موضوع این است که زائرسراها را وقف خواهند کرد و مالک شخصی نخواهند داشت.

زائرسراها با یک چهارم قیمت مراکز رسمی ارائه شود

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: با نظارتی که خواهیم داشت و قاعده دقیقی که خواهیم نوشت، تلاش می‌کنیم زائرسراهای ارزان‌قیمت گسترش پیدا کنند. در حال حاضر کمتر از ۱۰ زائرسرای ارزان‌قیمت در مشهد آغاز به کار کرده که لازم است مسائل برخی از آن‌ها را با دقت بیشتری دنبال کنیم.

او درباره تعرفه ارائه خدمات در این مراکز گفت: برخی از این مراکز که فعالیتشان را آغاز کرده‌اند، مبلغی ناچیزی دریافت می‌کنند. البته ما هنوز قیمت‌گذاری نکرده‌ایم. پیش‌بینی این است که خدمات با حدود یک چهارم قیمت مراکز رسمی و تحت نظارت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارائه شود.

افتتاح باغ ایرانی ایوان سلام در پایانه مسافربری

باغ‌ایرانی ایوان سلام پایانه مسافربری امام‌رضا (ع) مشهد به صورت رسمی در قالب پروژه بازپیرایی فضای مقابل پایانه امام‌رضا (ع) به‌صورت رسمی افتتاح شد.

این بازپیرایی در راستای حفظ منظر شهری به شکل باغ ایرانی با آب‌نما و فضای سبز طراحی و اجرا شده و چون هنگام ورود به این محدوده، زائران با گنبد و بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) روبه‌رو می‌شوند از گذشته به ایوان سلام معروف است، بر همین اساس"باغ ایرانی ایوان سلام" نامگذاری شده است.

وزیر میراث فرهنگی در مراسم افتتاح رسمی «باغ ایرانی ایوان سلام» پایانه مسافربری امام رضا (ع) مشهد، گفت: امسال که با سونامی سفر مواجه شدیم، وضعیت فوق‌العاده‌ای در مشهد به وجود آمد که علی‌رغم وجود ۵۰ درصد تمام ظرفیت اقامت مسافر کشور در این شهر، شاهد تکمیل ظرفیت فضای اقامتی مشهد در روزهای نخست تعطیلات نوروزی بودیم.

وی برخی از مشکلات مسافران را ناشی از پیش‌بینی نکردن تأمین بلیت برگشت دانست.

وی با بیان این‌که تاکنون نتوانسته‌ایم در حوزه معماری دینی و سنتی، معماری شاخصی از خود به جا بگذاریم، گفت: در این حوزه به خصوص در شهر مشهد باید خود را به خوبی نشان دهیم زیرا متأسفانه پس از انقلاب اسلامی نتوانستیم همپای دیگر حوزه‌ها، در حوزه معماری کارنامه افتخار آفرینی داشته باشیم.

کد خبر 5456822 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: عزت الله ضرغامی وزارت میراث فرهنگی مشهد هلال احمر جمهوری اسلامی ایران شهرداری تهران پلیس راهور سفرهای نوروزی تصادفات رانندگی روز طبیعت سرقت قوه قضاییه حقوق بشر فوتبال عید نوروز غلامحسین محسنی اژه ای وضعیت هوای تهران گردشگری گردشگری و صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی مراکز اقامتی طرقبه شاندیز اثر تاریخی ارزان قیمت اطراف حرم امام رضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۶۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، سپهر زارعی با اعلام این مطلب افزود: این اشیا به‌صورت اتفاقی توسط یکی از دوستداران میراث‌فرهنگی در شهرستان حاجی‌آباد به‌دست‌آمده است.

وی اظهار کرد: این آثار شامل سکه، انگشتر و مهر است که قدمت آن‌ها به دوران ساسانی، صفوی و قاجاریه برمی‌گردد.

زارعی بیان کرد: اشیا پس از بررسی نهایی به مورد مردم‌شناسی خلیج‌فارس بندرعباس تحویل داده می‌شود.

وی ضمن قدردانی از دوستداران میراث‌فرهنگی در حفاظت و مراقبت از آثار تاریخی تأکید کرد: جامعه محلی شهرستان حاجی‌آباد نسبت به اهمیت حفظ هویت تاریخی خود و شناسه‌های فرهنگی و تاریخی آگاهی دارد و همین مسئله موجب شده درزمینهٔ حفظ آثار تاریخی حساسیت داشته باشند و منطقه هم تحت رصد یگان حفاظت میراث‌فرهنگی قرار دارد.

کد خبر 6092272

دیگر خبرها

  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی
  • آیا با هواپیما می‌توان سفری ارزان به مشهد داشت؟
  • افتتاح هتل در ارومیه
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • فرش دستباف هنر مادر است
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان