Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاید در تمام انقلاب‌های تاریخ معاصر هیچ انقلابی وجود ندارد که خود را بعد از موافقت مردم در یک انقلاب به رأی بگذارد اما این اتفاق در ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸به وقوع پیوست و اکثریت قاطع ملت حکومت جمهوری اسلامی را برگزیدند و حالا برگزاری بیش از ۴۰ انتخابات در ۴ دهه عمر این نظام نشان از اهتمام انقلاب اسلامی برای احترام به رأی مردم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ تشکیل جمهوری اسلامی نه ‌فقط اراده ملت را بر سرنوشت خود به اثبات رساند و برای آنان استقلال و آزادی را به ارمغان آورد، بلکه امید را در دل محرومان و مستضعفان جهان برافروخت که آنان نیز می‌توانند بعد از قرن‌ها رنج و درد، جلوه‌ای از وعده خداوند تبارک‌وتعالی را ببینند؛ همان وعده پیروزی مستضعفان بر مستکبران را که کتاب وحی، آن را نوید می‌دهد.

نهال انقلاب اسلامی که با نثار خون پاک فرزندان رشید ایران رویش یافت سرانجام در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به بار نشست و با پیروزی انقلاب اسلامی زمینه مهم‌ترین همه‌پرسی تاریخ ایران و به تعبیری زمینه نخستین انتخاب سرنوشت ساز ملت ایران پس از سال‌ها استبداد و خفقان سیاسی و اجتماعی جهت تعیین نوع حکومت، فراهم شد.

۱۲ فروردین یکی از روزهای تاریخی و مهم ایران اسلامی است، در این روز با رای اکثریت قاطع مردم، نظام سیاسی کشور پس از ۲۵۰۰ سال از نظام سلطنتی به نظام جمهوری اسلامی وحکومت مردمی تغییر یافت، در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ ثمره مبارزات ضد سلطنتی و طاغوتی و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ملت ایران به بار نشست و نظام جمهوری اسلامی ایران استقرار یافت.

بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی، در پیامی به ملت ایران، ۱۲ فروردین را روز عید نامیدند در قسمتی از این پیام آمده است «صبحگاه ۱۲ فروردین که روز نخستین حکومت الله است، از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند؛ روزی که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ ساله حکومت طاغوتی فرو ریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بر بست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.»

جمهوریت و مردم‌سالاری دینی مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی

عموم مردم ایران در جریان شکل گیری انقلاب اسلامی و شعارهای خود از همان ابتدا بر دو اصل جمهوریت و اسلامیت تأکید کردند اما با این حال در بدو کار همه‌پرسی برای تعیین ماهیت نظام حاکم برگزار شد که در ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ جمهوری اسلامی به تصویب مردم ایران رسید. شاید در تمام انقلاب‌های تاریخ معاصر هیچ انقلابی وجود ندارد که خود را بعد از موافقت مردم در یک انقلاب به رأی بگذارد.

استاد شهید مطهری واژه «جمهوری اسلامی» را چنین تفسیر می‌کنند: «مسئله جمهوری مربوط است به شکل حکومت؛ یعنی این که مردم حق دارند سرنوشت خود را خودشان در دست بگیرند و کلمه «اسلامی» محتوای این حکومت را بیان می‌کند. به این ترتیب، جمهوری اسلامی؛ یعنی حکومتی که شکل آن انتخاب رئیس حکومت، از سوی عامه مردم است و محتوای آن هم اسلامی است و با اصول و مقررات اسلام اداره می‌شود.»

جمهوریت و مردم‌سالاری دینی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب است که با اتکا به آن در حدود ۴ دهه اخیر بیش از ۴۰ انتخابات در ایران برگزارشده است، نخستین انتخابات بعد از انقلاب اسلامی در روز ۱۰ و ۱۱ فروردین سال ۱۳۵۸ برگزار شد که همه‌پرسی برای ماهیت جمهوری اسلامی بود و در این انتخابات بیش از ۲۰ میلیون نفر از مردم پای صندوق‌های رأی رفتند.

این ۴۰ انتخابات در بیش از۴۰ سال گذشته نشان از اهتمام انقلاب اسلامی برای احترام به رأی مردم دارد. در همین زمینه رهبر انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «این‌همه انتخابات در این کشور اتّفاق افتاده است، مردم بدون هیچ ضایعه‌ای شرکت و دخالت کرده‌اند. این هنر بزرگ نظام اسلامی است. در کشورهای به‌اصطلاح دمکراتیک هم گاهی در انتخابات حوادث خونین و تلخ به وجود می‌آید. ملت ما باکمال متانت در انتخابات گوناگون شرکت کرد.» (در دیدار مردم قم؛ ۱۹ دی ۸۱).

جمهوری اسلامی باوجود دستاوردهای مختلف در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، عمرانی و بین‌المللی در بعد انتخاباتی هم یکی از دموکراتیک‌ترین نظام هاست و مراجعه تقریباً سالیانه یک بار به آراء و نظر مردم از دستاوردهای گران‌بهای انقلاب اسلامی در بعد دموکراسی و مردم‌سالاری دینی بوده و نشان می‌دهد که رأی و نظر مردم در کلیه امور کشور تعیین‌کننده است.

انتخابات در نظام مردم‌سالار کارکردهای ممتازی دارد که اهمیت و ضرورت توجه به آن را بیش‌ازپیش آشکار می‌کند لذا انتخابات عالی‌ترین مظهر حضور مردم در عرصه سیاسی و مهم‌ترین مجرای تحقق حاکمیت مردم است چراکه نظام مردم‌سالار نظام حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، نظام داشتن حکومتی برخاسته از مردم و پاسخگو در برابر مردم است و رژیم پهلوی فاقد این پایگاه مردمی و مشروعیت موردنیاز برای بقا بود و پهلوی‌ها رسیدنشان به قدرت را مدیون خارجی‌ها بودند؛ این‌که آن‌ها در شرایط اضطراری و در بحران‌های شدید، خود را ناگزیر از فرار می‌دانستند، مؤید همین مسئله  است.

شعار «استقلال» و «آزادی» با استقرار جمهوری اسلامی عملی شد

«آزادی» نیز از اساسی‌ترین شعارها و خواسته‌های ملت ایران در روزهای انقلاب بود که با استقرار جمهوری اسلامی شکل عملی به خود گرفت و قشرهای مختلف با حضور در تمام صحنه‌ها آزادانه به خواسته‌های خود جامه عمل پوشانده و در تعیین سرنوشت خود مشارکت می‌کنند.

»استقلال» بعد دیگری از نظام جمهوری اسلامی ایران است که با استقرار آن ملت ایران از وابستگی به شرق و غرب رهایی یافت و در عرصه بین‌الملل با حفظ اصول به دفاع از حقوق خویش پرداخت، استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران و سرنگونی نظام سلطنتی علاوه بر اینکه تحولات داخلی به دنبال داشت، تغییراتی در معادلات بین‌الملل به‌ویژه در خاورمیانه ایجاد کرد تغییراتی که با اهداف استعمارگران همسو و سازگار نبود و دشمنی آنان را علیه ملت ایران برانگیخت.

رهبر انقلاب می فرمایند: «امروز هیچ قدرتی در دنیا نمی‌تواند ادعا کند که بر نظام سیاسی کشور ما حاکم است و اشاره، تصریح، نهیب یا تهدید او می‌تواند اثری بر روی تصمیم‌گیریهای ما بگذارد.» ۱۳۸۵/۰۳/۲۹

آنچه در ایران همواره به‌عنوان یک معضل با آن روبرو بوده‌ایم و تاریخ ما را با فراز و فرود بسیار درگیر کرد، فقدان استقلال در حکومت‌ها خصوصاً در دوره قاجار و پهلوی بود که در دوره پهلوی به اوج خود رسید. ضعف حکومت مرکزی و اتکای بیش‌ازحد به قدرت‌های خارجی همواره به‌عنوان پاشنه آشیل دوره قاجار و پهلوی، خسارت‌های هنگفتی را متوجه ایران بزرگ کرد.

انقلاب اسلامی اما با محور قرار دادن شعار استقلال‌خواهی دست روی نکته مهمی گذاشت و با درمان این زخم کهنه و چرکین قدم محکمی برای اعتلای کشور برداشت لذا امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی دوره‌ای جدید را در تاریخ ایران بنا نهاد.

استقلال در ابعاد مختلف یکی از ابزارهای قدرت جمهوری اسلامی است که به برکت انقلاب اسلامی رقم خورده و تمام فشارهای دشمنان برای از بین بردن این استقلال و سیطره بر سرنوشت و منابع و ثروت ملت ایران است. در طول بیش از چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی همچنان سیاست قطعی حفظ این استقلال در عین برقراری روابط دوجانبه و چندجانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشورهایی است که با حسن نیت به منافع ملت ایران احترام می گذارند.

انقلاب اسلامی ایران حالا ۴۳ ساله شده است و ملت پابه‌پا و دست در دست یکدیگر گام اول انقلابشان را علیرغم همه‌ی فشارهای استکباری پشت سر گذاشته‌اند ایران به برکت انقلاب، اکنون در چشم جهانیان در جایگاه متعالی و شایسته‌ ملت خود ایستاده و از گردنه‌های سختی عبور کرده و اهداف ارزشمندی را برای دستیابی در پیش روی خود ترسیم کرده است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ۴۰ انتخابات تمام انقلاب ۱۲ فروردین ملت ایران همه پرسی مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۶۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع دانشجویی در همبستگی با دانشجویان آمریکایی و اروپایی مقابل دانشگاه تهران

دانشجویان دانشگاه تهران امشب بعد از نماز مغرب و عشاء با حضوری پرشور در اعتراض به سرکوب دانشجویان آزادی خواهتوسط حکومت های غربی در مقابل دانشگاه تجمع کردند.

به گزارش ایسنا، محمد علی زلفی گل در اجتماع دانشجویان مقابل دانشگاه تهران در انتقاد به رفتار دولت های غربی نسبت به اعتراض دانشگاهیان به جنایت های رژیم صهیونیستی تاکید کرد: ای دنیا حرمت دانشگاه های ما در عین آزاداندیشی را ببینید، قانون جمهوری اسلامی اجازه ورود نیروهای امنیتی و انتظامی به داخل دانشگاه ها را منع کرده است، قانون جمهوری اسلامی اجازه ورود نیروهای نظامی و انتظامی را به داخل دانشگاه ها نمی دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حالی که ما دیدیم که چگونه نیروهای نظامی و امنیتی کشورهایی که ادعای حقوق بشر دارند و خود را مهدی آزادی بیان می دانند، دیدید چگونه با دانشجویان معترض، حق گو و حق طلب برخورد می کنند. ای مردم جهان ببینید و برای قوانین پیشرفته جمهوری اسلامی احترام ویژه قائل شوید. ای مردم دنیا و جامعه دانشگاهی دنیا ببینید در جمهوری اسلامی جامعه فهیم و فرهیخته دانشگاهی از چنان حرمتی برخوردار است که محیط دانشگاه ها نیروهای امنیتی در بدترین شرایط اجازه ورود ندارند و خودتان را با جمهوری اسلامی مقایسه کنید که از چه آزادی های برخوردار است.

وزیر علوم تاکید کرد: ای مردم جهان ببینید و مقایسه کنید که جمهوری اسلامی برای آزاداندیشی، حق گویی و حق طلبی چه حرمتی قائل است و کشورهای سلطه گر که ادعای آزادی، دمکراسی و حقوق بشر دارند، چگونه برخورد می کنند. ما از وجدان بیدار جامعه   جامعه دانشگاهی، استادان و دانشجویان سراسر دنیا به ویژه آمریکا، فرانسه، استرالیا، کشورهای عربی که حاضر شدند از مظلوم دفاع کردند و با ظلم مقابله می کنند سپاسگزاریم و وجدان بیدار شما را تمام قد می ستاییم و تمام قد با شما در عرصه حضور داریم.

زلفی گل خاطرنشان کرد: ای مردم دنیا و سازمان ملل اعتراض جامعه فرهیخته را ببین و در مقابل ظلم و ستم از خود حساسیت نشان بده از جامعه دانشگاهی بیاموز در مقابل ستم و در حمایت از ستم دیدگان به میدان بیا و در اسرع وقت تصمیماتی بگیر تا در آینده شرمنده نباشی. ای مردم آزاده دنیا به میدان بیایید در مقابل ظلم؛ ستم، کودک کشی، کشته شدن غیرنظامیان بایستید اگر دیر تصمیم بگیرید در آینده شرمنده دنیا و مردم ستم دیده غزه خواهید شد.

دیگر خبرها

  • اجتماع دانشجویی در همبستگی با دانشجویان آمریکایی و اروپایی مقابل دانشگاه تهران
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌هایی را در پی دارد
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌های را در پی دارد
  • مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است
  • انتقاد معاون استاندار از آپارتمان‌سازی در قم
  • امیرعبدالهیان: روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است
  • روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است
  • امیرعبداللهیان: روابط با آفریقا مبتنی بر احترام متقابل است
  • شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند
  • حجاب و عفاف نماد مسلمانی و پرچم افتخار امت اسلامی است