Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس، «رشید مرداف» وزیر امور خارجه ترکمنستان که برای شرکت در سومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در سفر به چین در شهر تونشی به سر می برد، چندین نشست دو جانبه با دیپلماتهای مختلف برگزار کرد.

در راستای این نشست وزیر خارجه ترکمنستان، با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دیدار دو طرف در مورد طیف گسترده ای از موضوعات مربوط به اجرای توافقات دوجانبه در سالهای 2021 تا 2022 رایزنی کردند.

وزرای خارجه دو کشور تاکید کردند که کمیته همکاری ترکمنستان و جمهوری خلق چین که در 4 حوزه اصلی تجارت، انرژی، امنیت و فرهنگ فعالیت می‌کند، سازوکار موثری برای تعامل بین دولت ها است.

مرداف و وانگ یی در ادامه به وضعیت افغانستان اشاره و تأکید کردند که ترکمنستان و چین به صورت دائمی و سیستماتیک در حال گفت‌وگو در مورد مشکلات افغانستان هستند.

طرفین بر نزدیکی و تشابه مواضع ترکمنستان و چین در مورد موضوعات منطقه‌ای و جهانی که در درجه اول مربوط به تامین صلح و امنیت جهانی است، تاکید کردند.

وزیر خارجه ترکمنستان در ادامه هم چنین با «هان ژنگ» معاون نخست وزیر چین دیدار کرد.

در این دیدار معاون نخست وزیر چین از ترکمنستان خواست تا طیف همکاری ها دو طرف را گسترش دهد.

معاون نخست وزیر چین، ترکمنستان را به عنوان یکی از شرکای استراتژیک برای این کشور خواند که برای دستیابی به نتایج سودمند متقابل تلاش می‌کند.

وی گفت: چین آماده همکاری با طرف ترکمنستان برای دستاوردهای جدید است.

وی پیشنهاد کرد: مشارکت در صنعت گاز در اولویت همکاری‌های عمل‌گرایانه بین دو کشور است ضمن اینکه گسترش فعالانه روابط در توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

ژنگ همچنین خواستار تماس های فعال در زمینه کشاورزی، حمل و نقل، مالی و سایر زمینه ها شد.

معاون نخست وزیر جمهوری خلق چین افزود: پکن آماده تقویت همکاری با ترکمنستان در زمینه مقابله با کووید-19 از جمله در زمینه واکسن است.

مرداف نیز در ادامه عنوان کرد که ترکمنستان به مشارکت استراتژیک با چین اهمیت زیادی می‌دهد.

در چارچوب این نشست «رشید مرداف» در شهر تونشی نیز با «امیرخان متکی» سرپرست وزارت خارجه افغانستان دیدار کرد.

در این گفت وگو، طرفین به بررسی موضوعات مهم در زمینه همکاری های سیاسی، دیپلماتیک، تجاری، اقتصادی و بشردوستانه پرداختند.

همچنین در این دیدار نتایج مذاکرات ترکمنستان و افغانستان در ژانویه 2022 مورد توجه قرار گرفت.

تبادل نظر در مورد اجرای پروژه های زیربنایی مشترک - خط لوله گاز ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند (TAPI)، خط انتقال برق ترکمنستان - افغانستان - پاکستان (TAP) و پروژه های راه آهن صورت گرفت و بر ضرورت تشدید همکاری های ترکمنستان و افغانستان در زمینه امنیتی تاکید گردید.

انتهای پیام/.

منبع: فارس

کلیدواژه: وزیر خارجه ترکمن خارجه ترکمنستان معاون نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۶۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

همزمان با ورود وزیر خارجه آمریکا به چین در روز پنجشنبه، رسانه‌ها از هشدار این کشور به واشنگتن خبر دادند.

به گزارش فارس، چین به ایالات متحده هشدار داده است که باید بین «تقابل یا همکاری» یکی را انتخاب کند. روزنامه «فایننشال تایمز» روز پنجشنبه با اشاره به این موضوع نوشت، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا امروز دیدار رسمی خود را از پکن آغاز کرد.

دیدار بلینکن در حالی انجام می‌شود که ایالات متحده و چین به دنبال تنش زدایی در روابط خود هستند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و همتای چینی او «شی جین پینگ» سال گذشته در «سانفرانسیسکو» دیدار کردند و در این ماه نیز تماس تلفنی داشتند. وزیر خارجه آمریکا در بدو ورود پیش از گفتگو با رهبری چین با «چن جینینگ» رئیس حزب کمونیست «شانگهای» ملاقات کرد.

او به بلینکن گفت: «چین و ایالات متحده چه همکاری یا رویارویی را انتخاب کنند، هر دو مورد بر رفاه دو کشور و آینده بشریت تأثیر می‌گذارد.»

تنش‌ها بر سر اتهامات ایالات متحده مبنی بر حمایت نظامی چین از روسیه و ارائه موادی از جمله نیمه هادی‌ها، ماشین آلات پیچیده و موتور‌های موشک کروز به مسکو بالا گرفته است. این روزنامه در ادامه نوشت، انتظار می‌رود بلینکن هشدار دهد که ایالات متحده گام‌های تنبیهی برخواهد داشت، مگر اینکه چین ارسال فناوری مربوط به تسلیحات با کاربری دوگانه به روسیه را متوقف کند. وزارت خارجه چین در واکنش اعلام کرده است که خواستار بحران در اوکراین نیست. این وزارت‌خانه همچنین آمریکا را به مداخله در منطقه آسیا و اقیانوسیه، به ویژه در دریای چین جنوبی متهم کرد.

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات ارشد اکو
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • رایزنی دو مقام نظامی ایران و چین درباره حمله به اسرائیل، مسائل امنیتی منطقه و ...
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی
  • رایزنی باقری با نمایندگان ویژه پوتین و شی‌جین‌پینگ
  • هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی
  • ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان