Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@21:17:25 GMT

جای خالی کیفیت در سبد میوه تنطیم بازار

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۸۷۱۵۰

جای خالی کیفیت در سبد میوه تنطیم بازار

براساس مصوبه کمیته راهبری میوه تنظیم بازار خراسان جنوبی در اسفند پارسال مقرر شد ۸۰۰ تن میوه در روز‌های پایانی سال و نوروز ۱۴۰۱ در این استان توزیع شود به همین منظور ذخیره‌سازی میوه‌ها در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گرفت.

توزیع ۸۰۰ تن میوه شامل ۴۰۰ تن پرتقال و ۴۰۰ تن سیب و شامل ارقام پرتقال تامسون و والنسیا و سیب زرد و قرمز از ۲۵ اسفند پارسال آغاز شد و قیمت مناسب، کیفیت مطلوب و توزیع صحیح از تأکیدات مسئولان استان در این زمینه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه فراوانی کالا وجود داشته و نحوه قیمت‌گذاری میوه تنظیم بازار برای عید امسال پایین‌تر از قیمت بازار بوده، اما کیفیت برخی میوه‌ها در روز‌های اخیر محل بحث قرار گرفته است و به گفته شهروندان کیفیت و قیمت میوه تنظیم بازار با یکدیگر همخوانی ندارد.

یکی از این شهروندان در مرکز عرضه میوه تنظیم بازار در خیابان سجادشهر بیرجند در این باره گفت: کیفیت پرتقال والنسیا پایین بوده است.

عباسی گفت: پرتقال والنسیا که من خریداری کردم به لحاظ کیفیت با سبد میوه‌ای از همین نوع که مادرم خریداری کرد، بسیار متفاوت است و مادرم از کیفیت میوه‌ای که خریداری کرده است، رضایت بیشتری دارد.

او گفت: قبل از سال نو یک سبد سیب قرمز و زرد خریداری کردم که کیفیت سیب قرمز خوب بود، اما سیب زرد بیش از اندازه ریز بود و نتوانستیم آن را برای میهمانان استفاده کنیم.

یکی دیگر از شهروندان در روز بازار خیابان غفاری گفت: مقدار خرابی و پوسیدگی میوه در سبد‌های پرتقال تامسون زیاد بود از طرفی این نوع پرتقال طعم ترشی داشت که به‌ سختی خورده می شد.

زارعی گفت: قبل از سال نو کیفیت میوه عرضه شده بخصوص سیب قرمز خوب بود و به دلیل اینکه از سیب قرمزی که خریداری کرده بودم، رضایت داشتم مجدد خریداری کردم، ولی در خرید دوم درصد خرابی، لکه‌دار بودن و پفکی بودن سیب‌ها زیاد بود.

او گفت: وزن سبد‌های میوه تنظیم بازار سنگین است پیشنهاد می کنم که برای سال آینده سبد‌هایی با وزن‌های کمتر عرضه شود تا خریدار بیشتری هم داشته باشد.

عرضه میوه تنظیم بازار به‌ صورت کیلویی

میوه‌ها در مرکز عرضه میوه تنظیم بازار خیابان سجادشهر بیرجند از روی ناچاری به‌صورت کیلویی عرضه می‌شد و خریدار زیادی هم نداشت.

فروشنده این مرکز گفت: میوه‌های تنظیم بازار امسال به دلیل درشت بودن، ترشی پرتقال‌های تامسون و همچنین سیب‌های پفکی بخصوص سیب قرمز مورد قبول مردم نبوده است.

خسروی گفت: درصد خرابی میوه‌ها بخصوص سیب قرمز و پرتقال تامسون زیاد است و میوه‌های خراب را برای مشتری‌ها جدا می‌کنیم، اما برخی میوه‌ها لکه‌دار هستند که بعد از یکی دو روز باعث خرابی بقیه میوه‌ها می‌شوند.

او گفت: کیفیت برخی بار‌های سیب زرد و پرتقال والنسیا به نسبت خوب است، اما در سیب زرد درصد ریز بودن میوه بالاست از طرفی وزن سبد‌های پرتقال والنسیا بالاست که مصرف آن برای خانوار‌های کم‌جمعیت زیاد است، به همین دلیل برخی مردم از خرید آن خودداری می‌کنند.

این فروشنده گفت: میوه‌هایی که روز‌های نخست به بازار عرضه می شد، واقعا با کیفیت بود، اما چند روزی است که میوه تحویلی بی‌کیفیت است و مردم استقبال نمی‌کنند.

او گفت: چند روز قبل میوه والنسیا تحویلی لکه‌دار و بدون آب بوده که همه میوه‌ها روی دستم مانده و مجبور شدم به‌صورت کیلویی عرضه کنم، اما متقاضی زیادی ندارد و این نوع میوه از لحاظ قیمت‌گذاری هر کیلوگرم پنج هزار تومان هم ارزش ندارد.

خسروی گفت: سردخانه میوه‌های خراب و کپک‌زده را از ما تحویل می‌گیرد، اما میوه‌های بی‌کیفیت را تحویل نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید

 توزیع میوه شب عید در سامانه بازرگام زیر قیمت بازار  گلایه مردم از کیفیت پایین میوه تنظیم بازار توزیع میوه شب عید در خراسان‌جنوبی آغاز شد

او گفت: سود عرضه هر کیلوگرم میوه تنظیم بازار برای ما به عنوان توزیع‌کننده، هزار و ۲۰۰ تومان است که با توجه به کیفیت برخی بار‌های تحویلی، فروش آن صرفه‌ای ندارد.

میوه خوب در ردیف اول سبد‌ها

فروشنده دیگری در روز بازار غفاری درباره کیفیت این میوه‌ها گفت: برخی سیب‌های قرمز، پفکی و لکه‌دار بوده و معمولا چون میوه‌ها در سه ردیف چیده می‌شوند، ردیف اول میوه با کیفیت و در ردیف‌های پایین‌تر میوه بی‌کیفیت، لکه‌دار و ریز قرار می‌گیرد.

به گفته بنی اسدی وزن سبد‌های میوه باید برای سال آینده کمتر شود چراکه وزن برخی سبد‌ها به ۱۳ تا ۱۵ کیلوگرم می‌رسد و برای مصرف خانوار‌های کم‌جمعیت زیاد است.

او گفت: گاهی به دلیل استقبال کم مشتری میوه دو یا سه روز در میوه‌ فروشی باقی می‌ماند که باعث افزایش خرابی و لکه‌دار شدن می‌شود.

این فروشنده گفت: برخی میوه‌هایی که امسال توزیع شده به لحاظ کیفیت از سال قبل بهتر است، اما درصد خرابی در برخی سبد‌ها نیز بالا بوده است.

پایین آمدن کیفیت میوه تنطیم بازار به دست عاملان توزیع

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در پاسخ به گلایه برخی شهروندان در خصوص کیفیت میوه تنظیم بازار گفت: همه تلاش ما این بوده که میوه‌های با کیفیت را برای مردم استان در ایام نوروز تأمین کنیم.

او گفت: مهمترین دلیلی که مردم از کیفیت برخی میوه‌ها ناراضی هستند به برخی عاملان توزیع بر می‌گردد که میوه را از سردخانه تحویل گرفته و چند روز درب میوه‌فروشی در هوای گرم نگهداری کرده و همان میوه را تحویل مردم می‌دهند.

جعفری گفت: درخواست ما از عاملان توزیع این است که روزانه میوه را از سردخانه تحویل بگیرند و به مردم عرضه کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: پرتقال تامسون هم درشت و هم تا حدودی ترش است که با ذائقه مردم استان سازگار نیست از طرفی به دلیل ترش بودن و نگهداری آن در هوای گرم زودتر کپک می‌زند لذا از عاملان توزیع خواسته‌ایم میوه‌های خراب و پوسیده را از سبد‌ها جدا کنند و تحویل مردم ندهند.

او درباره پفکی بودن سیب قرمز هم گفت: این نوع میوه اگر در هوای گرم نگهداری شود نسبت به سیب زرد سریعتر دچار پوکی می‌شود.

نگهداری میوه بعد از سردخانه نامناسب است

ضیائیان احمدی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: همه تلاش ما این بوده که میوه با کیفیت را تأمین کنیم و به دست مردم برسانیم.

او گفت: بازدید مسئولان از سردخانه‌های استان نشان می‌دهد که کیفیت میوه امسال نسبت به سال‌های گذشته بهتر بوده است.

ضیائیان احمدی گفت: ممکن است به دلیل اینکه میوه‌های تنظیم بازار ۶ ماه در سردخانه‌ها نگهداری می‌شوند، پوسیده یا لکه‌دار شوند که به فروشندگان اعلام کردیم میوه خراب را از مشتریان تحویل بگیرند تا رضایت آنان جلب شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: برخی عاملان توزیع روزانه میوه تنظیم بازار را از سردخانه‌ها تحویل نمی‌گیرند و برای راحتی کار شاید میوه چند روز آینده خود را یک جا از سردخانه تحویل می‌گیرند که نگهدای آن در هوای گرم درب میوه‌ فروشی باعث خرابی و کاهش کیفیت میوه‌ها می‌شود.

خشکسالی و کیفیت پایین پرتقال تامسون

ضیائیان احمدی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: میوه تأمین شده برای استان نسبت به پارسال از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده و نگهداری بعد از تحویل از سردخانه باعث خرابی میوه‌ها شده است.

او گفت: گاهی عاملان توزیع بار سنگینی را از سردخانه تحویل می‌گیرند و چون مشتری ندارند روی دست‌شان می‌ماند که در نهایت منجر به خراب شدن میوه ها می‌شود.

ضیائیان احمدی گفت: به دلیل خشکسالی کیفیت پرتقال والنسیا در سطح کشور پایین و کم‌آب بوده البته خاصیت پرتقال تامسون طعم ترش و آب‌دار بودن آن است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: میوه‌هایی نیز در بازار استان به عنوان طرح ویژه تنظیم بازار توزیع شده که مسئول یکی از سردخانه‌های استان تأمین کرده و درخصوص کیفیت آن اطلاع دقیق نداریم.

برنامه‌ریزی و اقدام مسئولان متولی برای تأمین و ذخیره‌سازی میوه نوروزی در تنظیم بازار و ثبات قیمت این محصولات اثرگذار بوده و نوروز ۱۴۰۱ با آرامش بهتر و بیشتری به لحاظ فراوانی و قیمت کالا در حال سپری شدن است، اما دقت و نظارت در مرحله توزیع و عرضه می‌تواند این خدمت موثر را تکمیل کند.

منبع:ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میوه شب عید قیمت میوه جهاد کشاورزی سردخانه تحویل میوه تنظیم بازار پرتقال والنسیا ضیائیان احمدی پرتقال تامسون عاملان توزیع برخی میوه ها هوای گرم کیفیت برخی کیفیت میوه سردخانه ها میوه ها سیب قرمز چند روز سیب زرد لکه دار او گفت سبد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۷۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نورافکن: پرسپولیسی‌ها دق دلی خود را سر من خالی می‌کنند!

به گزارش ورزش سه، امید نورافکن مس از تساوی سپاهان مقابل پرسپولیس گفت: خیلی حیف شد. ما اصلا باید قهرمان این لیگ می‌شدیم. نمی‌توانم حسم را بگویم، ولی باید بجنگیم که هم بازی‌های لیگ‌مان را محکم‌تر برگزار کنیم و هم بازی‌های جام حذفی را که خیلی مهم است و مسابقات سختی خواهد بود.

او در خصوص عملکرد خود در این دیدار عنوان کرد: همه می‌دانند بازی حساسی بود. من هم صد خودم را گذاشتم. امروز به من وظایف دفاعی‌تر داده بودند و نتوانستم زیاد از شوت‌هایم استفاده کنم و موقعیت‌سازی کنم، ولی در کار دفاعی از خودم راضی بودم.

ویدئو: 331649

نورافکن درباره استوری جنجالی که پیش از بازی منتشر کرد، توضیح داد: من هر چه می‌گذارم، برایم حاشیه می‌شود. هر چه درباره خودم و تیمم می‌گذارم، به شخص و جای دیگری نسبت می‌دهند. واقعا قصدی نبود. آن عکس را دوست داشتم. واقعا به ببر علاقه دارم.

بازیکن سپاهان درباره شعارهای هواداران پرسپولیس علیه او گفت: آنها هم جزوی از مردم هستند. چه کار کنم؟ شاید شرایط‌شان خوب نیست و دق دلی‌شان را روی من خالی می‌کنند.

او همچنین درباره شانس قهرمانی سپاهان در لیگ عنوان کرد: در لیگ برتر مقداری فاصله برایمان ایجاد شد. ما بازی پیکان را خیلی ساده از دست دادیم، برابر نساجی خیلی ساده سه امتیاز را از دست دادیم، صنعت نفت هم همینطور. ۸ امتیاز راحت در این ۵-۶ هفته از دست دادیم که‌ اگر آنها را داشتیم، شرایط تغییر می‌کرد اما از اول فصل واقعا اتفاقات عجیب و غریبی برای سپاهان درست کردند که خودتان بهتر می‌دانید.

نورافکن افزود: شما هم رسانه‌هایی هستید که مطمئنا باید از استقلال و پرسپولیس دفاع کنید و من اینها را می‌دانم و هیچ خرده‌ای هم از شما گرفته نمی‌شود، ولی اگر استقلال و پرسپولیس را کنار بگذاریم، سپاهان واقعا یکی دو سال است قهرمان لیگ است. با این حال باز هم همه مردم می‌دانند که استقلال و پرسپولیس باید از سوی خبرنگاران و دولت‌مان حمایت شود و این یک واقعیت است.

وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا اخراج امید عالیشاه درست بود، گفت: ربطی به من ندارد.

دیگر خبرها

  • ۹ میلیون خانه خالی در ژاپن! / گاردین: تا یک دهه آینده ۳۰ درصد خانه‌ها در ژاپن خالی خواهند بود
  • خوراکی‌هایی که بهتر است با معده خالی خورده نشوند
  • نورافکن: پرسپولیسی‌ها دق دلی خود را سر من خالی می‌کنند!
  • شهرک صنفی در رزن احداث می‌شود
  • شنبه تمامی میادین و بازار های میوه و تره‌بار تعطیل است
  • شنبه همه میادین و بازار‌های میوه و تره بار تعطیل است
  • گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست
  • شکار تمساح با دست خالی!
  • توزیع روزانه میوه و صیفی در میدان مرکزی به ۲۲ هزار تن رسید
  • توزیع 1.5 تن گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در بهشهر