Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@03:55:05 GMT

گرامیداشت نخستین مناسک رمضانیه در مسجد جامع ایاصوفیه

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۸۷۴۶۱

گرامیداشت نخستین مناسک رمضانیه در مسجد جامع ایاصوفیه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، مسجد جامع ایاصوفیه پس از دو سال تأخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا، برای اولین بار پس از ۸۸ سال برای برگزاری مراسم خاص ماه رمضان آماده می‌شود.

برگزاری این مراسم به مدت دو سال به عنوان بخشی از اقدامات مقابله با شیوع کرونا ممنوع بود و با بازگشت شرایط به وضعیت عادی و برگزاری نماز جماعت در این مسجد، ماه رمضان امسال نیز شاهد برگزاری مراسم ویژه ماه رمضان نیز خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول ماه مبارک رمضان فعالیت‌های مختلفی در ایاصوفیه و بقیه مساجد استانبول برگزار می‌شود که از جمله آن می‌توان به قرائت و ختم قرآن، خواندن ادعیه و مناجات ویژه این ماه و برقراری موعظه و دروس مذهبی در مساجد اشاره کرد.

نماز تراویح نیز در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه به شیوه اندرون که در دوره عثمانی و در دربار آن رایج بوده، برگزار می‌شود.

ختم قرآن و اعتکاف در مساحد استانبول

در چارچوب برنامه «رمضان و حقیقت» که از سوی دارالافتای استانبول و به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، ۱۵۸ مسجد در سراسر این استان برای عبادت شبانه‌روزی و در تمام روزهای هفته باز خواهد بود.

در ۹۳ مسجد از این میان مراسم ختم قرآن و نماز تراویح برگزار می‌شود، از سویی ۶۳ مسجد نیز شاهد برگزاری جلسات قرائت و تفسیر قرآن خواهند بود.

۲۰۹ مسجد در استانبول نیز پذیرای روزه‌دارانی خواهند بود که مایل به اعتکاف هستند. این مراسم در دوران کرونا ممنوع بود در حال حاضر نیز مراسم اعتکاف با رعایت تمام جوانب احتیاطی برگزار می‌شود و در هر مسجد حداکثر ۵ نفر می‌توانند معتکف شوند.

دارالافتای استانبول همچنین مساجد شرکت‌کننده در این برنامه و رویدادهایی را که در هر مسجد برگزار می‌شود در وب‌سایت خود اعلام خواهد کرد. نماز تراویح به روش اندرون در ۳۴ مسجد علاوه بر ایاصوفیه برگزار می‌شود.

نماز تراویح به روش اندرون شیوه‌ای است که نخستین‌بار در دربار عثمانی برگزار شد و پس از آن در دیگر مساجد نیز برگزار شد، این سنت تا به امروز ادامه داشته است.

در این روش سوره‌هایی از قرآن در ۳ رکعت اول نماز تراویح در مقام اصفهان قرائت می‌شود و امام جماعت رکعت چهارم را در مقام صبا قرائت خواهد کرد، مقامی که مؤذن‌ها، صلوات ویژه و سرودهای خاص در مدح پیامبر را در این مقام می‌خوانند.

امام جماعت در رکعت‌های مختلف نماز تراویح در بین مقام‌های مختلف موسیقی جابجا و پس از خواندن نماز وتر وارد مرحله ذکر و تسبیح می‌شود.

از معروف‌ترین مقام‌های مورد استفاده در نماز تراویح به روش اندرون می‌توان به: حجاز، سه‌گاه، اصفهان، عشاق و عجم شیران اشاره کرد. خواندن دعای وتر اغلب در مقام سه‌گاه انجام می‌شود.

اولین باری که نماز تراویح به روش اندرون در ماه رمضان سال ۱۸۳۱ در زمان سلطان محمود دوم عثمانی اقامه شد، مؤذن اصلی آن زمان حمامی‌زاده اسماعیل دادا افندی و امام جماعت آن زین‌العابدین افندی، امام اعظم در دربار عثمانی بود.

کد خبر 5457083 فاطمه علی آبادی

منبع: مهر

کلیدواژه: استانبول قرآن ماه مبارك رمضان اصفهان مسجد قرآن ماه مبارك رمضان قرآن کریم انقلاب اسلامی ایران آیت الله مصباح یزدی شیخ عباس قمی حضرت زهرا سلام الله علیها خطبه فدکیه شرح خطبه فدکیه دعای کمیل ماه شعبان حضرت امام خمینی اعمال ماه های سال امام خمینی برگزار می شود ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۷۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن تکلیف دانش آموزان دختر آستارایی برگزار شد

حجت الاسلام محمد جواد باقری ارومی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: فرا رسیدن سن تکلیف یک موهبت الهی است و عمل به واجبات و دستورات دینی با رسیدن سن تکلیف موجب سعادت دنیا و آخرت می‌شود.

امام جمعه آستارا با بیان اینکه جشن تکلیف، تولدی نو و سرآغازی برای حرکت در مسیر تعالی و معنویت است افزود: دانش آموزان با ورود به این سن، بهار زندگی را با فریضه نماز، دعا و قرائت قرآن پیوند می‌دهند.

وی با تبریک جشن عبودیت و بندگی دانش‌آموزان، اظهار داشت: امروز جشن تکلیف برای ۷۰۰ دانش‌آموز دختر شهرستان آستارا برگزار شد که علاوه بر اینکه نکات ارزشمندی در خصوص اهمیت تکلیف و بندگی، اهمیت نماز، حجاب و عفاف مطرح شد برنامه های شاد و خوبی همراه با اجرای مسابقه و اهدای جوایز نیز برگزار شد که مورد استقبال دانش آموزان قرار گرفت.

گفتنی است، اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، قرائت پیمان‌نامه، آشنایی دانش‌آموزان مکلف به احکام و دستورات دینی، برپایی نماز جماعت و نماز شکر به امامت حجت الاسلام «محمد جواد باقری ارومی» امام جمعه آستارا از جمله برنامه های برگزار شده در این مراسم بود.

کد خبر 6093275

دیگر خبرها

  • نخستین رویداد جایزه « استاد مویدی» برگزار شد
  • نخستین دیدار خانواده شهید رنجنوش با پیکر مطهر بعد از ۳۸ سال
  • دیدار استاندار همدان با نخستین معلمش بعد از ۵۰ سال + تصویر
  • ساخت مسجد جامع سکینه خاتون (س) در شهرک گلستان شیراز
  • برنامه های دسته روی ویژه سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در ایلام
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • خاطرات نفس‌گیر از نخستین روز عملیات بیت‌المقدس
  • برگزاری مراسم سالگرد شهادت استاد مطهری در مسجد جامع نارمک
  • جشن تکلیف دانش آموزان دختر آستارایی برگزار شد
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد