خوانندگان موفق بازیگر میشوند یا خوانندگان محبوب؟!/ آیا خوانندگان برای سریالها ارزش افزوده محسوب میشوند؟
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۸۹۲۴۳
مجتبی احمدی - دبیر فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا
فرمول استفاده از محبوبیت خوانندگان در سینما و حتی تئاتر به امروز و دیروز و تنها کشور ما بر نمی گردد از پیش از انقلاب از سینمای ایران و در کمپانی های مختلف دنیا شاهد این نکته بوده ایم که چهره های محبوب موسیقی و حتی ورزشی با علاقه شخصی و یا با اصرار بیزینسی افراد سودجو در این عرصه وارد دنیای سینما می شوند جلوی دوربین ها می روند و.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آیا تمام افرادی که از دنیای موسیقی یا سیاست و یا حتی ورزش به عرصه سینما به خصوص بازیگری ورود می کنند در این حوزه موفق هستند؟
پرداختن به این موضوع در صنعت سینما از دو بعد امکان پذیر است؛
اول اینکه باید گفت در دنیای بیزینس ریسک پذیری شرط حیات است و طبیعتا افرادی در این دنیا موفق می شوند که بتوانند راهکار های متفاوتی را نسبت به دیگران امتحان کنند و در این تفاوت است که هنر اشکال دیگرش را رو می کند و طبیعتا بیزینس بوی موفقیت به خود می گیرد.
دستمزد های میلیاردی پژمان جمشیدی امروز ثمره ریسک پذیری سروش صحت، پیمان قاسم خانی و... است که با تلاش، استعداد، توانمندی و نرنجیدن های بسیار جمشیدی حاصل شد اگر او یک روز مهمان ناخوانده این عرصه بود امروز بسیاری از کارگردانان و تهیه کنندگان در نوبت استفاده از او هستند و بسیاری از بازیگران که به حضور او در سینما و دنیای بازیگری منتقد بودند آرزو دارند امروز پارتنر او باشند و این یعنی گاهی این ریسک جواب می دهد و کار به آنجا می رسد که پژمان جمشیدی برای سیمرغ های جشنواره و جوایزی مانند تندیس حافظ دورخیزی حرفه ای و آرتیستی دارد. بی تردید پژمان جمشیدی امروز یکی از بهترین های عرصه سینما است چه در بحث بازگشت سرمایه و چه در بحث ژانر کمدی که اتفاقا او وزنه ای قابل تامل به شمار می رود.
آیا این در مورد دیگر فوتبالیست ها یا ورزشکاران یا حتی سینماگران هم صدق می کند ؟ اپیدمی استفاده از خوانندگانی که انصافا برخی از آن ها در ادای دیالوگ های روزمره شان نیز دچار خلل هستند آیا یک انتخاب صحیح است؟
نکته جالب اینکه استفاده از خواننده ها در آثار سینمایی با هدف ساخت کلیپ های موسیقیایی از آن خواننده نه تنها به او و جایگاه هنری اش در عرصه موسیقی کمک نمی کند بلکه باعث لغزش تفکر طرفداران او در دنیای تخصصی اش نیز می شود.
وقتی که خواننده ای بدون اطلاع از کوچک ترین نکات در دنیای بازیگری از حس و ادای صحیح جملات و دیالوگ ها گرفته تا تکنیک و غیره جلوی دوربین کارگردانی که تنها به برداشت پلان ها آن هم با سرعت نور می رود محصولش این است که او در مقابل معمولی ترین بازیگران آن اثر حضوری اشتباه، گل درشت ، آزاردهنده و در نهایت نابود ساز دارد که این نابودی نه تنها یقه خودش را در دنیای حرفه ای خودش می گیرد که صدمه بسیاری نیز بر جان اثر درحال نمایش است و این اتفاق نامبارک تنها از دست بیزینسمن هایی بر میاید که دنیای بازیگری را به دکان و بازاری شبیه می دانند که فقط کافی است محصولات در ویترین زرق و برق مشتری گول بزن داشته باشد و کیفیت هرگز دغدغه چندم این افراد هم نیست.
ورود سرمایه گذاران بی اطلاع از دنیای هنر و تنها مطلع از شیوه های درآمدزایی به هر طریق به دنیای سینما و عالم هنر کار را به جایی رسانده است که امروز سینما مسیری متفاوت با همیشه را می پیماید و این اتفاق چوب دو سر طلایی می شود که نه هنرمند از آن سودی می برد مگر مادی و نه مخاطب به آن نمره قبولی می دهد. و در این میان هستند بازیگرانی که با سواد و مطلع در انتظار پیشنهاد نقش های حتی کوچک روزگار سپری می کنند و طبیعتا با نگاه سرمایه گذاران جایگاهی ندارند.
انتهای پیام//
بیشتر بخوانید خواننده های نابازیگر آفتی بدتر از کرونا برای سینما! محمدرضا داوودنژاد و مریم بوبانی آخرین بازیگران «آزردگان» لینک کپی شد ارسال به دیگران وبگردی تئاتر دوربین سرمایه گذاران فرهنگ و هنر برنا عناوین مرتبط خواننده های نابازیگر آفتی بدتر از کرونا برای سینما! محمدرضا داوودنژاد و مریم بوبانی آخرین بازیگران «آزردگان» سجاد افشاریان با «بک تو بلک» به تئاتر میآید اخبار مهم گروه فرهنگ و هنر برنا آهنگساز «ملاقات با جادوگر» مشخص شد نظر شما نام ایمیل نظر خود را بنویسید: ارسال پربینندهترین اخبار فرهنگ و هنر ۱ تدارک سیما در قرن قرآن ۲ رونمایی از تست گریم «لیلا حاتمی» در فیلم «زمانی در ابدیت» ۳ «مخزن سیزده» کتابی برای علاقهمندان به ادبیات مدرن ۴ زندگی پر ماجرای مهمان «ماه عسل» مستند شد ۵ نصرت میرعظیمی: تنها با همدلی و همراهی به روزهای بهتری میرسیم/ «خداداد» سریال پرمخاطبی است ۶ اکران آنلاین فیلم سینمایی «قدغن» ۷ نخستین تیزر رسمی سریال «جنابِ عالی» رونمایی شد / ببینید ۸ لعیا زنگنه زندگی زنان موفق ایرانی را روایت میکند ۹ سمیرا حسینی: امیدوارم «دردسرهای شیرین» با استقبال مخاطب مواجه شد/ رقابت سریالها در نوروز سنگینتر است ۱۰ گیشه ی نوروز 1401 در تعقیب سال های گذشته / فروش ایده آلی نداشتیم! ۱۱ تله فیلم «راحیل» از قاب شبکه پنج ۱۲ پشت صحنه سریال «حکم رشد» / ببینید ۱۳ اولین واکنش کریس راک به سیلی ویل اسمیت ۱۴ هفت سین سینمایی شبکه ها در 12 فروردین مهمترین اخبار استاندار هرمزگان: به دنبال ایجاد گردشگری دریایی پایدار و با شور و نشاط برای مردم هرمزگان هستیم آمادهباش محیطبانان در روز طبیعت/ تخلفات محیط زیستی را گزارش کنید بسکتبال به پوست اندازی نیاز دارد/ داوری از جنس این رشته است شناسایی ۲۲۶۴ بیمار جدید کرونایی در کشور/ ۳۶ بیمار دیگر جان باختند استان یزد مهد پرورش علما و نخبگان و استانی جهادی و انقلابی است آخرین اخبار فرهنگ و هنر تدارک سیما در قرن قرآن رونمایی از تست گریم «لیلا حاتمی» در فیلم «زمانی در ابدیت» «مخزن سیزده» کتابی برای علاقهمندان به ادبیات مدرن زندگی پر ماجرای مهمان «ماه عسل» مستند شد نصرت میرعظیمی: تنها با همدلی و همراهی به روزهای بهتری میرسیم/ «خداداد» سریال پرمخاطبی است اکران آنلاین فیلم سینمایی «قدغن» نخستین تیزر رسمی سریال «جنابِ عالی» رونمایی شد / ببینید لعیا زنگنه زندگی زنان موفق ایرانی را روایت میکند سمیرا حسینی: امیدوارم «دردسرهای شیرین» با استقبال مخاطب مواجه شد/ رقابت سریالها در نوروز سنگینتر است گیشه ی نوروز 1401 در تعقیب سال های گذشته / فروش ایده آلی نداشتیم! تله فیلم «راحیل» از قاب شبکه پنج پشت صحنه سریال «حکم رشد» / ببینید اولین واکنش کریس راک به سیلی ویل اسمیت هفت سین سینمایی شبکه ها در 12 فروردین در اسفند ماه 1400 چه گذشت؟ فیلمنامه را بخوان پاسپورتت را تحویل بده/سریالهایی با چاشنی سفر خارجی! اخبار برگزیده جزئیات خدمات و تمهیدات ترافیکی شهرداری تهران در آستانه بازگشایی حضوری مدارس کلاهبرداری از شهروندان با ترفند شارژ شگفت انگیز تمرین آدینه پرسپولیس با حضور تاجیکیها برگزار شد اردوی مشترک تنیس روی میز ایران و اردن اورسجی نایب رییس فدراسیون جهانی و رییس موقت کنفدراسبون کبدی آسیا شد لزوم توجه به مناطق محروم اصفهان در ماه مبارک رمضان ستاد کرونا اجازه برقراری ستاد تسهیلات سفر را دیر صادر کرد در قرن جدید با اتحاد و انسجام مسلمانان شاهد برچیده شدن بساط حکومت های ظالم خواهیم بود وزن کردن در این روزهای هفته دقیق نیست! آیات وجوب روزه رمضان و ساعات روزه در قرآن تدارک سیما در قرن قرآن اصفهان جزو قطبهای صنعتی کشور است باز بودن 45 پارک جنگلی مازندران در روز سیزده فروردین تردد سنگین در تمام جاده های مواصلاتی مازندران استاندار مازندران: ائمه جمعه در بیان دغدغه ها و شناسایی مشکلات منطقه ای نقش مهمی دارند آخرین و جدیدترین آمار کرونایی استان اردبیل تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ شبکه اجتماعی جزئیات خدمات و تمهیدات ترافیکی شهرداری تهران در آستانه بازگشایی حضوری مدارس کلاهبرداری از شهروندان با ترفند شارژ شگفت انگیز تمرین آدینه پرسپولیس با حضور تاجیکیها برگزار شد اردوی مشترک تنیس روی میز ایران و اردن اورسجی نایب رییس فدراسیون جهانی و رییس موقت کنفدراسبون کبدی آسیا شد لزوم توجه به مناطق محروم اصفهان در ماه مبارک رمضان ستاد کرونا اجازه برقراری ستاد تسهیلات سفر را دیر صادر کرد در قرن جدید با اتحاد و انسجام مسلمانان شاهد برچیده شدن بساط حکومت های ظالم خواهیم بود وزن کردن در این روزهای هفته دقیق نیست! آیات وجوب روزه رمضان و ساعات روزه در قرآن تدارک سیما در قرن قرآن اصفهان جزو قطبهای صنعتی کشور است باز بودن 45 پارک جنگلی مازندران در روز سیزده فروردین تردد سنگین در تمام جاده های مواصلاتی مازندران استاندار مازندران: ائمه جمعه در بیان دغدغه ها و شناسایی مشکلات منطقه ای نقش مهمی دارند آخرین و جدیدترین آمار کرونایی استان اردبیل تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ آخرین و جدیدترین آمار کرونایی استان کهگیلویه و بویراحمد تا 12 فروردین 1401 آیا چاقی منجر به اختلال عملکرد تنفسی میشود؟ هنوز ۲۰۰ هزار خودروی غیر بومی در مازندران و گیلان حضور دارد از دهلینو به خاطر مواضع مثبت در قبال جنگ اوکراین تشکر میکنیم آخرین اخبار بازار اخبار پربازدید اخبار برگزیده قیمت زنده نرخ سکه و ارز لیگ ایران و جهان آرشیو اخبار صفحه نخست | ارتباط با ما | درباره ما | آرشیو |تمام حقوق برای خبرگزاریبرنامحفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است
طراحی سایت خبری و خبرگزاری آساممنبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: موسیقی تئاتر دوربین سرمایه گذاران فرهنگ و هنر برنا فرهنگ و هنر سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۹۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سرگذشت غمانگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران؛ صدیقه سامی نژاد که بود؟ (+عکس)
دهم اردیبهشتماه سالروز درگذشت بازیگری است که نه تنها به عنوان نخستین هنرپیشه زن ایرانی شناخته میشود بلکه از منظری دیگر او را اولین قربانی در ناتوانیِ بومی کردنِ تفکر مدرن در سینمای ایران میدانند. صدیقه (روحانگیز) سامینژاد بازیگر فیلم «دختر لر» پس از نقشآفرینی در نخستین فیلم خود آنقدر سختی دید که هرگز حاضر به تکرار این تجربه نشد.
به گزارش روزیاتو، نام روحانگیز سامینژاد که متولد سال ۱۲۹۵ در کرمان بود، با بازی در نقش «گلنار» در فیلم «دختر لُر» برای همیشه در تاریخ سینمای ایران باقی مانده است. «دختر لر» نخستین اثر ناطق سینمای ایران است و در سال ۱۳۱۲ توسط خانبهادر اردشیر ایرانی و عبدالحسین سپنتا ساخته شد.
با پخش «دختر لر» در سینماها که با استقبال فراوانی هم روبرو شد، سامینژاد به شهرت رسید اما بعد سرنوشت بسیار تلخی پیدا کرد.
فریدون جیرانی سال ۱۳۸۹ در دورانی که پخش یک مصاحبه با فریماه فرجامی بعد از سالها بیخبری و با تصاویری تکاندهنده از این ستاره سالهای دور سینما واکنشهای تندی را به دنبال داشت، در مطلبی بیان کرد:
زندگی بازیگران در سینمای ایران تلخ است و این فقط مربوط به سالهای پس از انقلاب نیست. از ابتدای ورود سینما به ایران این سرگذشت تلخ تکرار شده است. ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۷۶ یک روز صبح به دفتر مجله سینما زنگ زدند و گفتند روحانگیز سامینژاد مُرده است. من تا آن روز فکر میکردم روحانگیز سامینژاد باید سالها پیش مرده باشد. به خانه خواهرش عالیه زند تبریزی زنگ زدم و دیدم خبر درست است. رفتم خانه عالیه زند تبریزی و فهمیدم سامینژاد بعدازظهر چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۷۶ در سن ۸۶ سالگی در تنهایی مرده و روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت در قطعه ۳۴ ردیف ۴۴ شماره ۴۶ در جایی گمنامی خاک شده است. رختخواب سامینژاد وسط خانه بود. تنها میراث این اولین بازیگر سینما یک کیسه نایلونی بود و داخل آن یک بسته سیگار، یک شناسنامه و بروشور تانشده «دختر لر».
این کارگردان سینما همچنین گفته بود:
من قبل از دیدن این میراث، تصویر سامینژاد را در فیلم تهامینژاد دیده بودم که گریه میکرد و دیگر هیچ. «ایران قادری» که یک روز سرشناسترین بازیگر تماشاخانه تهران بود، چه شد؟ چگونه مُرد؟ چه کسی خبر داشت؟ و خیلیهای دیگر. ریشه سرگذشت تلخ بازیگران در سینمای ایران را باید در جامعهای جستجو کرد که نتوانسته است تفکر مدرن را بومی کند و در خود حل نماید. متاسفانه اولین قربانیان این ناتوانی بازیگران زن سینما بودند.
عباس بهارلو – مورخ و پژوهشگر سینما – در سال ۱۳۸۱ مطلبی درباره این بازیگر نوشته بود که در بخشهایی از آن آمده است:
وقتی در سال ۱۳۱۲ فیلمِ «دختر لر» ساخته مشترک خانبهادر اردشیر ایرانی و عبدالحسین سپنتا، که صدیقه سامینژاد در آن نقش «گلنار» را بازی میکرد، در تهران نمایش داده شد، در میان مردمی که برای بار نخست سیمای یک زن ایرانی را بر پرده سینما دیده بودند واکنشهای ناگواری برانگیخت، که بهدرستی روشن نیست ــ و احتمالاً هیچگاه نیز معلوم نخواهد شد ــ که آیا خانم صدیقه سامینژاد تصوری از آن واکنشها در ذهن داشته است یا خیر، و آیا اگر میداشت حاضر به ایفای نقش در آن فیلم میشد؟
گفته میشود که در آن مقطع آوانس اوگانیانس نیز کوششهایی را در زمینه ساخت فیلم انجام میداد و در اینباره بهارلو ادامه داده است:
بهموازات فعالیتهای سختکوشانه اوگانیانس در ایران، عبدالحسین سپنتا و خانبهادر اردشیر ایرانی نیز برای ساختن نخستین فیلم مشترک در هندوستان در جستوجوی بازیگر زنی بودند که زبان فارسی بداند و نقش «گلنار» را در فیلم «دختر لر» بازی کند. تا قبل از دوره پهلویِ اول بازی زنانِ مسلمان در نمایشها و تعزیهها ممنوع بود و بازیگران زنی که در این سالها در فیلمهای اوگانیانس و مرادی ایفای نقش میکردند مانند مادام سیرانوش، لیدا ماطاوسیان، ژاسمین ژوزف، زما اوگانیانس و آسیا قسطانیان (کوستانیان) از بانوان ارمنی بودند که اکثر آنها از صحنه تئاتر به سینما آمده بودند، بههمین دلیل موانع کمتری بر سرِ راه خود داشتند.
سپنتا موفق شد صدیقه (روحانگیز) سامینژاد، همسر یکی از کارکنان کمپانی امپریال فیلم بمبئی، را که از سیزده سالگی از کرمان به هندوستان رفته بود مجاب کند و با این توضیح که نام او بهعنوان نخستین بازیگر زن در تاریخ سینمای ایران ثبت خواهد شد ــ که شد ــ موافقت او و شوهرش، دماوندی، را برای بازی در فیلمش جلب کند. بدین ترتیب گروه هندی ـ ایرانی عبدالحسین سپنتا و اردشیر ایرانی کار خود را در هندوستان آغاز کرد.
«دختر لر» نخستین بار در سیام آبان ۱۳۱۲ در دو سینمای مایاک (دیدهبان) و سپه بر پرده آمد، و نمایش آن، سال بعد از دوم مردادماه ۱۳۱۳ در سینما مایاک تکرار شد، و پس از یک ماه از چهارم آذر نمایش آن در سینما سپه به مدت پنجاه روز ادامه یافت. سپس با یک دو هفته وقفه در همینسینما از نو بر پرده رفت. استقبال از فیلم بسیار پُرشور بود و حتی «مادر بزرگهای خیلی پیر» هم رفتند تا سرگذشت «دختر لر» را بهچشم ببینند.
ایفای نقش گلنار در «دختر لر» موجب شد که صدیقه سامینژاد چنان انگشتنما و زبانزد خاص و عام شود که هم با دشنام روبرو شد و هم با تشویق برخی مردم در شهرهای مختلف.
سامینژاد در سال ۱۳۴۹ یعنی ۳۷ سال پس از نمایش «دختر لر»، در مستندی از محمد تهامینژاد با نام «سینمای ایران از مشروطیت تا سپنتا» حضور یافت و به روایت زندگی دشوار و پر از رنج خود پرداخت.
از تهامینژاد نقل شده است:
اغلب بهطور کنترلنشدهای میخندید و در حالیکه اشک در چشمانش حلقه زده بود به من گفت که هنگام اقامت در هند ایرانیهای متعصب او را مورد ضربوشتم قرارمیدادند و حتی بطری بهطرفش پرتاب میکردند. بهطوریکه همواره مجبور بود همراه با محافظ از استودیو امپریال فیلم خارج شود.
درباره این چهره مستند دیگری با نام «روحانگیز سامینژاد» به کارگردانی مجید فدایی نیز ساخته شده که در ارتباط با زندگی نخستین بازیگر زن سینمای ایران و ایفاگر نقش «دختر لر» است.
سامینژاد در حالی در ۸۰ سالگی از دنیا رفت که خاطرات زیادی از دورانی که «دختر لر» ساخته شد و حواشی پیرامون آن بازگو نشد. فریدون جیرانی که مطالعات زیادی درباره تاریخ سینما دارد، با بیان اینکه چنین اتفاقی فقط مختص نخستین بازیگران سینما نبوده، در مصاحبهای با ایسنا گفته بود:
بسیاری از بازیگران سینما، حرف و تاریخ سینما را با خود به زیر خاک بردند. من بارها به آنها گفته بودم که اجازه بدهید این اطلاعات به نسلهای دیگر انتقال داده شود، اما بسیاری از آنها به این موضوع توجه نکردند.
قدیمیهای معروف، بریدهاند و سعی میکنند که صحبت نکنند، چون معتقدند سالها به آنها بیلطفی شده است و دل پرگلایهای دارند. مثل ناصر ملک مطیعی که من یک بار از او دعوت کردم تا به خانه سینما بیاید و درباره «چهارراه حوادث» (فیلمی به کارگردانی ساموئل خاچیکیان) صحبت کند و هرچه اصرار کردم موافقت نکرد. فردین هم دق کرد، در حالی که میتوانست بازی کند. در یکی از برنامههای تلویزیونی هفت، بعد از سالها آقای افخمی گفت که اگر به تاریخ سینما مراجعه کنید میبینید که بعد از فیلم «گنج قارون» تعداد سینماهای تهران افزایش پیدا کرده است بنابراین نمیتوان نقش فردین را در تاریخ سینمای ایران انکار کرد اما سالها تلاش شد که این نقش را انکار و حذف کنیم اما نتوانستیم. برای همین بعد از فوت او تشییع جنازه باشکوهی شکل گرفت. او میتوانست بازی کند، چرا بازی نکرد؟ اگر بازی میکرد چه اتفاقی میافتاد؟ در سینمای سی سال اخیر که علی بیغمی وجود نداشت، میتوانست نقش یک پدر را بازی بکند.
کانال عصر ایران در تلگرام