Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

جوبایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته که نسبت به نیت پوتین در استفاده از راه حل دیپلماتیک «بدبین» است. کاخ سفید ادعا می کند که اطلاعات نادرستی از جبهه های جنگ به دست پوتین می رسد و او حتی برخی از مقامات خود را حبس خانگی کرده است. همزمان طرف روسی در پاسخ به درخواست پاریس و برلین با آغاز به‌کار یک کریدور بشردوستانه از ماریوپل به سمت زاپاروژیه موافقت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ولادیمیر پوتین اعلام کرده که از امروز خریداران گاز روسیه باید بهای آن را به روبل پرداخت کنند؛ تقاضایی که ظاهرا با مخالفت آلمان و فرانسه، دو قدرت اول اتحادیه اروپا مواجه شده و آینده مبادلات انرژی اروپا و روسیه را در هاله ای از ابهام فرو برده است. گفته می شود برلین و پاریس در حال بررسی بدترین حالت ممکن و قطع احتمالی خرید گاز از روسیه هستند.

این در حالیست که به دستور بایدن آمریکا دستکم طی شش ماه آینده روزی یک میلیون بشکه نفت وارد بازار خواهد کرد تا از رشد تصاعدی قیمت سوخت جلوگیری کند.

تازه ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین را در این گزارش دنبال کنید.

شمار پناهجویان اوکراینی از چهار میلیون و ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفت

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان روز جمعه اعلام کرد که بیش از چهار میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از اوکراینی‌ها به دنبال تهاجم نظامی روسیه مجبور به ترک کشورشان شده‌اند. به گفته این نهاد شمار پناهجویانی که روزانه از اوکراین می‌گریزند از روز ۲۲ مارس کاهش یافته و به حدود روزی ۴۰ هزار نفر رسیده است.

بنا به اعلام سازمان ملل متحد بیش از ۱۰ میلیون نفر یعنی بیش از یک چهارم جمعیت اوکراین از زمان آغاز جنگ مجبور به ترک خانه خود شده‌‌اند. سازمان ملل تخمین می‌زند که شش میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در داخل خاک اوکراین آواره شده‌‌اند.

کرملین: حمله اوکراین به خاک روسیه به پیشرفت در مذاکرات کمکی نخواهد کرد

کرملین روز جمعه و در واکنش به حمله هلیکوپتری به خاکش گفت که این موضوع بر مذاکرات مستقیم با کی‌یف تاثیر می‌گذارد.

روسیه می گوید هلیکوپترها اوکراینی بوده اند و یک انبار سوخت را در ۴۰ کیلومتری عمق خاک روسیه بمباران کرده اند.

دیمیتری پستوف، سخنگوی کرمیلین در این باره گفت: «واضح است که نمی توانیم به این مسئله بعنوان موضوعی که به ایجاد شرایط مناسب برای ادامه مذاکرات کمک می‌کند، نگاه کنیم.»

در صورت تایید این حمله از سوی کی‌یف، این نخستین بار است که اوکراین در این ۵ هفته به خاک روسیه حمله کرده است.

گفته می‌شود از زمان جنگ دوم جهانی به این سو هم حمله به خاک روسیه سابقه نداشته است.

اوکراین مسئولیت این حمله را همچنان برعهده نگرفته است.

این در حالیست که مذاکرات بین مسکو و کی‌یف از ساعتی پیش از طریق ویدیو کنفرانس در جریان است.

بازگشت خدمت سربازی اجباری به روسیه

فدراسیون روسیه از روز جمعه اول آوریل کار بسیج سربازان خود را آغاز کرد و مردان جوان خود را برای خدمت سربازی اجباری یکساله فراخواند.

هر چند این فراخوان همزمان با تجاوز نظامی این کشور به اوکراین همراه است ولی مسکو اصرار دارد که بنا ندارد نیروهای جدید خود را به خط مقدم اعزام کند.

یوروپل روز جمعه از اعزام ماموران خود به مرز اوکراین خبر داد

پلیس اروپا می‌گوید با هدف جلوگیری از سرازیر شدن افراد مجرم و «تروریست ها» که همراه با موج پناهجویان و جنگزدگان قصد ورود به خاک اتحادیه اروپا را دارند، در مرز اوکراین و کشورهای عضو اتحادیه نیرو مستقر کرده است.
یوروپل در پی تقاضای کشورهای همسایه اوکراین نیروهای عملیاتی خود را در لهستان، لیتوانی، رومانی، اسلواکی و مولداوی مستقر کرده و در نظر دارد بزودی به مجارستان هم مامور بفرستد.

این ماموران در همکاری با پلیس محلی تدابیر امنیتی مضاعف را اعمال و از مرزهای اتحادیه حراست می کنند.
طبق آمارهای سازمان ملل تاکنون بیش از چهار میلیون نفر از ابتدای تجاوز روسیه از اوکراین فرار کرده اند.

ولودیمیر زلنسکی از برکناری دو فرمانده ارشد نظامی خود خبر داد

زلنسکی پنجشنبه شب در پستی در شبکه‌های اجتماعی این دو را «ضد قهرمان» خواند. رئیس‌جمهور اوکراین گفت:«امروز تصمیم دیگری در مورد ضدقهرمانان گرفته شد. اکنون من فرصتی برای مقابله با همه خائنان ندارم. اما به تدریج همه آنها مجازات خواهند شد.»

یکی از این دو فرمانده برکنار شده نائوموف آندری اولهوویچ، رئیس سابق اداره امنیت داخلی اوکراین، و دیگری کریوروچکو سرهی اولکساندروویچ، رئیس سابق دفتر سرویس امنیتی اوکراین در منطقه خرسون هستند.

دیده بان حقوق بشر«جنایت جنگی»احتمالی علیه اسرای روسی را محکوم کرد

پس از انتشار فیلمی که ظاهرا نشان می دهد سربازان اوکراینی به پاهای سربازان روس شلیک می کنند، دیده بان حقوق بشر از مقامات اوکراینی خواسته است تا درباره «جنایات جنگی» احتمالی علیه اسرای روسی تحقیق کنند.

در ویدیویی که ۲۷ مارس در فضای مجازی منتشر شده، سربازان اسیر از ناحیه پا هدف شلیک گلوله قرار می‌گیرند و کمک پزشکی هم در اختیار آنها قرار نمی گیرد.

در تصاویر ویدیویی منتشر شده (صحت و سقم این تصاویر قابل تایید نیست)، سربازان مجروح از سوی مردان مسلحی بازجویی می‌شوند که بسیاری از آن‌ها بازوبندهای آبی رنگی که معمولاً توسط واحدهای نظامی اوکراینی استفاده می‌شود، بسته‌اند.

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه ۲۸ مارس بعد از تشخیص موقعیت جغرافیایی این تصاویر به مالاروگان در منطقه خارکیف رفتند و اجساد دو سرباز روس رها شده در ویرانه‌های شهر و دو جسد دیگر که در چاه انداخته شده بودند را مشاهده کردند.

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای که عصر پنجشنبه منتشر شد، گفت: «در صورت تأیید، ضرب و شتم و تیراندازی به پاهای اسیران، این جنایت جنگی محسوب می‌شود».

این سازمان بین المللی افزود: «اوکراین باید نشان دهد که قادر و مایل به جلوگیری و همینطور مجازات نقض قوانین بین المللی بشردوستانه است.»

الکسی آرستوویچ، مشاور ریاست جمهوری اوکراین، در تلگرام اذعان کرده بود که سوء استفاده از زندانیان یک «جنایت جنگی» است و چنین اعمالی باید مجازات شوند.

الکساندر باستریکین، رئیس کمیته تحقیقات روسیه نیز به بازرسان دستور داده تا همه شرایط حادثه را مشخص کنند، شواهد را جمع‌آوری و همه افراد دخیل در آن را شناسایی کنند.

سربازان روس نیز از زمان آغاز تهاجم به اوکراین که در ۲۴ فوریه آغاز شد، متهم به سوء استفاده در جبهه شده‌اند.

دیدار همزمان وزرای خارجه روسیه و بریتانیا در یک روز از هند

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا و سرگئی لاوروف، همتای روسی او در حالی از هند دیدن می کنند که هر دو طرف به دنبال تقویت روابط با دهلی هستند.

خانم تراس از دهلی می خواهد تا با کاهش وابستگی خود به مسکو، با سایر کشورهای دموکراتیک برای مقابله با تهاجم روسیه به اوکراین همکاری کند.

از طرفی وزیر خارجه روسیه از هند می خواهد که تحریم‌های غرب را دور بزند و نفت و گاز روسیه را بیشتر بخرد.

وزیر خارجه بریتانیا همچنین گفت که بریتانیا می‌خواهد شاهد تحریم‌های قوی‌تر علیه روسیه باشد.

آقای لاوروف از سفر خود برای ایجاد روابط تجاری نزدیکتر با هند باهدف کاهش تأثیر تحریم‌های اعمال شده بر مسکو استفاده می کند. در اوایل ماه جاری، هند با واردات سه میلیون بشکه نفت روسیه موافقت کرد.

هند در رای گیری سازمان ملل علیه حمله روسیه به اوکراین رای ممتنع داده و آن را محکوم نکرده و گفته است که گفت و گو و دیپلماسی تنها راه پیش رو است.

حمله هلیکوپتری کی‌یف به یک انبار نفت در روسیه

یک مقام روسیه روز جمعه اوکراین را به انجام حمله هلیکوپتری به یک «انبار نفت» در شهر بلگورود در غرب روسیه، در حدود ۴۰ کیلومتری مرز اوکراین متهم کرد.

ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه بلگورود در حساب تلگرامی خود گفت: حمله هوایی دو بالگرد ارتش اوکراین منجر به آتش سوزی در یک انبار نفت در خاک روسیه شده است.

وی در پیامی دیگر از تلاش آتش نشانان برای اطفای حریق و مصدومیت دو نفر از کارکنان انبار خبر داد.

شرکت نفتی روس‌نفت مالک این محل، به خبرگزاری‌های روسی گفت که کارکنان خود را به محل دیگری منتقل کرده است.

بلگورود حدود ۸۰ کیلومتری شمال خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین قرار دارد. خارکیف از زمان شروع تهاجم کرملین زیر بمباران و گلوله باران نیروهای روسی قرار گرفته ولی هنوز تسلیم نشده است.

کرملین می گوید حمله نیروهای اوکراینی به خاک روسیه بر مذاکرات مستقیم در جریان سنگینی خواهد کرد.

رئیس پارلمان اروپا در راه کی‌یف

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا در حساب توئیتری خود نوشته در راه پایتخت اوکراین است. اطلاعات بیشتری از نحوه و زمان سفر خانم متسولا منتشر نشده است.

رئیس پارلمان اروپا با انتقاد از سیاست سانسور منتقدان تجاوز نظامی روسیه گفته بود تاکتیک ودلایمیر پوتین، منع سخنان آزاد و تحریف واقعیت است.

روسیه روز گذشته بسیاری از مقامات عالیرتبه اتحادیه اروپا و اکثر نمایندگان پارلمان اروپا را تحریم کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خروج نیروهای روسی از چرنوبیل صحت دارد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از طرف اوکراین مطلع شده که نیروهای روسیه از چرنوبیل خارج شده‌اند. آژانس همچنین اضافه کرده که هم اینک کنترل نیروگاه هسته‌ای به کارکنان اوکراینی واگذار شده است و نیروی خارجی‌ای در سایت مستقر نیست.

نیروهای روسیه در همان روزهای آغازین حمله به اوکراین کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را در دست گرفته بودند.

منبع: یورونیوز

منبع: آفتاب

کلیدواژه: روسیه اوکراین پارلمان اروپا نیروهای روسی خاک روسیه بین المللی سازمان ملل روز جمعه هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۹۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه

 

بین الملل تابناک: هفتصد و هفتاد و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

 

حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه

یک منبع اطلاعاتی اوکراین مدعی شد که پهپادهای این کشور به یک کارخانه بزرگ فولاد در منطقه «لیپتسک» روسیه حمله و خساراتی به آن وارد کردند.

رویترز چهارشنبه شب به نقل از یک منبع اطلاعاتی اوکراین نوشت که در این حمله بخشی از «ایستگاه اکسیژن» کارخانه متالورژی «نوولیپتسک» آسیب دیده است که این خسارت تاثیر طولانی‌مدت بر فعالیت این کارخانه خواهد داد.

شرکت NLMK که مالکیت این کارخانه را در اختیار دارد ادعای اوکراین را رد کرد. یک منبع صنعتی در روسیه نیز گفت که این کارخانه طبق معمول به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

پیشتر فرماندار لیپتسک گفته بود که یک پهپاد اوکراینی به یک منطقه صنعتی حمله کرده است اما درباره اینکه آیا این اقدام خسارتی داشته است یا خیر، اطلاعاتی منتشر نکرد.

اوکراین در ماه‌های اخیر حملات پهپادی خود را علیه تاسیسات صنعتی و نفتی روسیه افزایش داده است. کی‌یف انجام حملات پهپادی علیه این تاسیسات را بطور رسمی تایید یا تکذیب نمی‌کند اما هشدار داده است، تاسیساتی که از جنگ علیه اوکراین حمایت می‌کنند، اهداف مشروع نظامی قلمداد می‌شوند.

اما شرکت NLMK گفته که با صنایع دفاعی روسیه همکاری ندارد و محصولات آن صرفا کاربرد غیرنظامی دارد. این شرکت در اکتبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که قادر به تولید فولاد سخت برای مصارف نظامی نیست و برای ارتش این کشور محصولی تولید نمی‌کند.

حمله پهپادی کی‌یف علیه کارخانه فولاد لیپتسک توسط آژانس اطلاعات نظامی اوکراین GUR انجام شد. این آژانس همچنین به ۲ مخزن نفت شرکت روس‌نفت در منطقه «اسمولنسک» روسیه حمله کرد.

این در حالی است که روسیه نیز در هفته‌های اخیر حملات هوایی خود را علیه سیستم انرژی اوکراین افزایش داده است.

لوکاشنکو: اوکراین میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس تاکید کرد که قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند و آن کشور میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است.

 لوکاشنکو چهارشنبه در سخنانی در کنگره خلق بلاروس اظهار کرد: امروزه هر کسی می‌داند که اوکراین یک میدانی برای آزمون است و تحولات آن کشور به نحوی مشخص خواهد کرد که نظم جهانی در آینده چگونه خواهد بود.

وی با بیان اینکه «قدرتهای بزرگ هسته‌ای عملا بطور غیرمستقیم در خاک با هم می‌جنگند» افزود: دولت اوکراین به توافقی با غرب دست یافته است که بر اساس آن جان مردم اوکراین با سلاح مبادله می‌شود.

لوکاشنکو تاکید کرد: این یک مساله دردناک است. اما بگذارید نگاهی فلسفی به تحولات بیندازیم. چه کسی در این دور جدید از تقابل میان شرق و غرب پیروز شده است؟ ما پیروز نشده‌ایم؟ آنها هم پیروز نشده‌اند.

رئیس جمهوری بلاروس با بیان اینکه همه روسای جمهوری سابق اوکراین کشورشان را غارت کردند، گفت: اوکراین کشوری شکوفا با خاکی حاصلخیز و دارای نیمی از عناصر جدول مندلیف است. به ۲ دریا راه دارد و از معادن و غول‌های صنعتی با مردمی خلاق و سختکوش دارد.

لوکاشنکو اظهار کرد که مردم اوکراین باید «آزاد زندگی کنند، شاد باشند و ثروتمند شوند. اما آنها ثروتمند نشدند بلکه فقط شمار معدودی از آنها ثروت کسب کردند. اولیگارش‌ها و افراد قدرتمند همه منابع را از آن خود کردند.

هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان

مقام ارشد وزارت خارجه روسیه در مورد احتمال استقرار تاسیسات هسته‌ای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لهستان هشدار داد و گفت که این تاسیسات در صورت استقرار، هدف نظامی مسکو خواهند بود.

 سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرگزاری تاس بیان کرد که تاسیسات هسته‌ای ناتو اگر به طور دائم در لهستان مستقر شوند، یک هدف نظامی برای مسکو خواهند بود.

این مقام روس هشدار داد که عملیات هسته‌ای مشترک کشورهای عضو ناتو که نزدیک مرز روسیه هستند، به تهدیدهای امنیتی مسکو اضافه می‌شود.

ریابکوف همچنین اضافه کرد که بحث در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان یک "داستان در حال آشکار شدن" است.

وی تاکید کرد که مسکو به دقت مراقب این موضوع است که چگونه دستگاه‌های مختلف اجرایی لهستان در حال بررسی این موضوع در گفتمان داخلی خود هستند.

آندژی دودا رئیس جمهور لهستان پیشتر در گفت وگو با یک روزنامه محلی گفته بود که این کشور آماده استقرار کلاهک‌های هسته‌ای ذیل برنامه «اشتراک گذاری هسته‌ای» ناتو است.

وی اعلام کرد که در مورد این مساله با شرکای آمریکایی خود بیش از یک بار گفت وگو کرده است.

برنامه بازدارندگی هسته‌ای ناتو به نام برنامه «اشتراک هسته‌ای» این امکان را به اعضای این پیمان دفاعی می‌دهد که سلاح هسته‌ای خود را در کشورهای فاقد این سلاح‌ها، مستقر کنند.

ناتو از نوامبر ۲۰۰۹ تاکنون در چارچوب این برنامه، تسلیحات هسته‌ای آمریکا را در بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه مستقر کرده است.

با این حال ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در اظهاراتی، گفت: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای دیگر به عنوان بخشی از تلاش‌های بازدارندگی خود ندارد.

 

دیگر خبرها

  • (ویدئو) نابودی سیستم موشکی ۱۰۰ میلیون دلاری روسیه در حمله اوکراین
  • بلژیک از سود دارایی مسدود شده روسیه اف-۱۶ به اوکراین ارسال می‌کند
  • حمله نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی
  • نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی حمله کردند
  • پهپاد‌ انتحاری ایرانی ، ابزار کارآمد روسیه در جنگ اوکراین
  • پهپاد‌های انتحاری «شاهد» چگونه به ابزار کارآمد روسیه در جنگ اوکراین تبدیل شدند؟
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه
  • ژنرال انگلیسی: برای کی‌یف سخت است جلوی حمله مسکو را بگیرد
  • لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند
  • انهدام دو انبار بزرگ نفت روسیه توسط پهپادهای اوکراین