Web Analytics Made Easy - Statcounter

همان روزهای قبل از انقلاب تاکید امام ب این جمله را گروهی نمی پسندیدند و ابرو در هم می کشیدند. حرفشان این بود که چرا "جمهوری دمکراتیک اسلامی" را جزء گزینه های رفراندوم نگذاشته اند؟
بعدها مفهوم شد که "جمهوری اسلامی" کاملترین ترکیب است  و امام خمینی با توجه کامل آن را برگزیده است. از نگاه او "جمهوری اسلامی" دو واژه جدا از هم نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان وقت ها هم عده ای می گفتند جمهوری فرم و شکل نظام است و اسلام، محتوای آن. همین برداشت بود که می توانست "جمهوری" را بردارد و به جای آن "حکومت" بگذارد. اما اصرار امام بر "جمهوری اسلامی" معنایش لاینفک بودن این دو واژه از یکدیگر بود. به بیان ساده تر ، اصلا در اسلام چیزی جز "جمهور" در تشکیل حکومت اصالت ندارد و اگر جمهوریت را از اسلام بستانند، گویی اسلام را ستانده اند.

امام حتی گفته بود اگر روزی مردم از جمهوری اسلامی روی برتابند، حرف مردم باید عملی شود. شهیدمطهری هم گفته بود حتی اگر مردم 100بار در انتخابشان اشتباه کردند باید نظرشان را رعایت کرد.

بنیانگذاران تفکر انقلاب(امام و مطهری) هیچکس حتی خودشان را قیم مردم نمی دانستند. از نگاه آنها حکومت ذاتا باید به خواست مردم شکل گیرد و اسلامی بودن حکومت عرضی است.

با این تعریف، جمله امام مبنی بر اینکه "جمهوری اسلامی ، نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد" همچنان کاربرد دارد و کاربردش به شدت واضح است.

کد خبر 1617608

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محمد مهاجری انقلاب اسلامی ایران امام خمینی علی مطهری جمهوری اسلامی نه یک کلمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۹۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌هایی را در پی دارد

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی متقیان ظهر شنبه در همایش روز ملی شوراها اظهار کرد: ولایت و مردم دو رکن اصلی پایداری انقلاب اسلامی طی این سالیان هستند و این مردم بودند که با حضور پر شورشان موجب پیروزی نظام جمهوری اسلامی ایران شدند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با بیان اینکه عامل تاب‌آوری جمهوری اسلامی حضور مردم در صحنه‌های مختلف است، عنوان کرد: این شوراها هستند که مسبب قدرت گیری نظام جمهوری اسلامی ایران شدند.

وی با بیان اینکه مرتفع نمودن بسیاری از مشکلات در شوراها حاصل می‌شود، ابراز کرد: شورای اسلامی دقیقاً مقابل نظام استبدادی قرار دارد و اینچنین نظام‌هایی از مردم و مشارکت آنها غافل هستند.

متقیان بیان اینکه عوارض سنگین موجب کاهش ساخت و ساز و افزایش تخلفات در این خصوص می‌شود، خاطرنشان کرد: معماری ایرانی اسلامی در ساختمان سازی و این قبیل مباحث بسیار حائز اهمیت بوده و امروز سبک آپارتمان نشینی یکسری آسیب‌های را در پی دارد.

کد خبر 6090233

دیگر خبرها

  • تاکید وزیر راه و شهرسازی به توسعه ناوگان هوایی ایران
  • نیروهای امنیتی ما در بدترین شرایط اجازه ورود به دانشگاه‌ها را ندارند
  • دانشگاه‌های ایران اجازه ورود نیرو‌های امنیتی به دانشگاه را نمی‌دهد
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌هایی را در پی دارد
  • مردم پایه اقتدار حکومت اسلامی را تشکیل می‌دهند
  • اراده ملت ایران بود که عملیات «وعده صادق» را رقم زد
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است
  • معلمان روشنی بخش تاریکی دنیا هستند
  • اقتدار جمهوری اسلامی تکیه گاهی برای آزادی خواهان جهان است