Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایوساینس این جرم باستانی که می‌تواند یک ستاره منفرد یا سیستم دوستاره‌ای باشد- ممکن است دارای جرمی ۵۰۰ برابر بیشتر از جرم خورشید ما باشد؛ این ستاره همچنین بسیار درخشان‌تر از خورشید است و هنگامی که جهان هنوز جوان بود، متولد شد.

تلسکوپ هابل توانست این ستاره دوردست را در جریان یک نوردهی ۹ ساعته شناسایی کند، زیرا این ستاره در پس‌زمینه یک خوشه‌ی کهکشانی قرار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرانش این کهکشان‌های پیش‌زمینه‌ باعث خمیدگی خود فضا شده بود؛ این وضعیت اثری به نام «همگرایی گرانشی» ایجاد می‌کند که باعث تقویت ده‌ها هزار برابری نور این ستاره و در نتیجه قابل‌مشاهده شدن آن برای ابزارهای هابل شد.

همگرایی گرانشی هنگامی رخ می‌دهد که مسیر نور یک جرم درخشان بسیار دوردست از کنار یک جسم پرجرم دیگر (مثلا یک خوشه کهکشانی) عبور می‌کند، خمیده می‌شود. این جسم پرجرم‌ میانی که به این ترتیب امکان مشاهده جرم دوردست را فراهم می‌کند، «عدسی گرانشی» می‌نامند. این پدیده در نظریه نسبیت عام اینشتین پیش‌بینی شده است: جرم با میدان گرانشی‌اش می‌تواند «فضازمان» را خمیده کند و مسیر نور را هم تغییر دهد.

دانشمندان کشف این ستاره را روز چهارشنبه (۳۰ مارس) در ژورنال «نیچر» (Nature) گزارش کردند.

نام رسمی این ستاره WHL0137-LS است، اما پژوهشگران نام مستعار «ایرندل» (Earendel) را به آن دادند که از کلمه انگلیسی قدیم به معنای «نور برآینده» یا «ستاره بامدادی» گرفته شده است. تصویربرداری‌ پیگیری هابل ثابت کرد که این ظهور این ستاره گذرا نبود- این ستاره با بزرگنمایی بالا برای ۳.۵ سال در آن نقطه باقی مانده بود.

پژوهشگران می‌گویند تخمین‌های شعاع بر اساس مدل‌های کامپیوتری نشان داد که این جرم یک ستاره منفرد یا با یک سیستم دوتایی است و نه یک خوشه ستاره‌ای. ظهور «ایرندل» به ۹۰۰ میلیون سال پس از «مهبانگ» باز می‌گردد و می‌تواند از نخستین نسل‌های ستاره‌ها در جهان باشد

کد خبر 667124 برچسب‌ها هابل نجوم - سیاره - ستاره

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هابل نجوم سیاره ستاره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۱۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

این نوع سردرد‌ها که به "سردرد‌های خوشه‌ای" معروف هستند، بسیار دردناک بوده و می‌توانند از ۱۵ دقیقه تا سه ساعت در هر بار طول بکشند. این مطالعه جدید نشان داد افرادی که به این نوع سردرد مبتلا هستند ممکن است بیش از سه برابر بیشتر در معرض سایر بیماری‌های پزشکی مانند بیماری قلبی یا اختلالات روانی قرار داشته باشند.

«کارولین ران»، نویسنده این مطالعه از مؤسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد، می‌گوید: «در سرتاسر جهان، سردرد تأثیر بسیار منفی بر کیفیت زندگی افراد، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اجتماعی دارد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «نتایج ما نشان می‌دهد که افراد مبتلا به سردرد خوشه‌ای با افزایش خطر ابتلاء به سایر بیماری‌ها مواجه هستند.»

این مطالعه شامل بیش از ۳۲۰۰ سوئدی ۱۶ تا ۶۴ ساله بود که سردرد‌های خوشه‌ای داشتند. بیشتر آن‌ها مرد بودند، زیرا مردان بیشتر در معرض سردرد‌های خوشه‌ای هستند. محققان آن گروه را با ۱۶۲۰۰ نفر بدون سردرد مقایسه کردند که از نظر سن، جنسیت و عوامل دیگر مشابه بودند.

محققان سوابق کاری افراد را بررسی کردند تا مشخص کنند که افراد چند روز در سال به دلیل بیماری و ناتوانی از کار غیبت می‌کنند.

یافته‌ها نشان داد افراد مبتلا به سردرد خوشه‌ای به طور متوسط ۶۳ روز به دلیل بیماری و ناتوانی غیبت از محل کار داشتند درحالیکه افراد بدون سردرد خوشه‌ای ۳۴ روز غیبت از محل کار داشتند.

به گفته محققان، حدود ۹۲ درصد از افرادی که سردرد‌های خوشه‌ای داشتند حداقل یک بیماری دیگر هم داشتند و حدود ۷۸ درصد از افرادی که سردرد خوشه‌ای نداشتند، دو بیماری دیگر داشتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی
  • اولین تصاویر تلسکوپ فضایی اینشتین پروب چین منتشر شد
  • شناسایی ۵۰۵ خوشه صنعتی در سطح کشور
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی
  • حلقه‌های اطراف سحابی حلقه
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • تصاویر نجومی نهم اردیبهشت (۲۸ آوریل)
  • بارگیری روزانه ۲۰ تن برگ انگور از خلیل‌آباد
  • فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» متوقف شد!