Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-03@14:48:51 GMT

تولیت آستان قدس: تقویت فرهنگ میزبانی وظیفه همگانی است

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۹۱۵۹۳

تولیت آستان قدس: تقویت فرهنگ میزبانی وظیفه همگانی است

گروه استان‌ها- تولیت آستان قدس رضوی گفت: تقویت فرهنگ میزبانی یک وظیفه همگانی است و همه مردم به‌ویژه اصنافی که با زائران بیشترین برخورد را دارند، باید نسبت به میزبانی شایسته از مهمانان حضرت رضا(ع) حساس باشند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، به نقل از پایگاه خبری آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام احمد مروی در دیدار تشکل‌های مردمی فعال در اسکان و پذیرایی از زائران نوروزی، با اشاره به راهپیمایی اربعین، مشارکت مردم عراق را اساس میزبانی از زائران میلیونی این راهپیمایی خواند و رقم خوردن زیارتی شایسته و ماندگار در ذهن میلیون‌ها زائر رضوی را نیز نیازمند مشارکت مردم مشهد دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: هم‌جواری با امام رضا(ع) افتخار و نعمت بزرگی بوده که شکرگزاری آن در گروی خدمتگزاری به زائران رضوی است، مجاوران حضرت رضا(ع) باید نسبت به رقم خوردن میزبانی شایسته از زائران احساس مسئولیت کنند.

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: هدف مردم از سفر به مشهد، زیارت بارگاه منور رضوی است، لذا تمامی مسافران در مشهد زائر و مهمان امام رضا(ع) هستند و میزبانی شایسته از آنان موجب سربلندی و خوشنودی ثامن‌الحجج(ع) و رقم خوردن سفری خاطره‌انگیز برای زائران می‎ شود.

وی افزود: حضرت رضا(ع) ناظر بر اعمال و رفتار ما هستند و می‌بینند چه کسی به مهمانانشان خدمت و چه کسی به آن‌ها جفا می‌کند و قطعاً در این دنیا و آخرت پاداش و جزای هر دو گروه را خواهند داد. 

مروی با بیان اینکه از مجاوران امام الرئوف(ع) جز برخوردی منصفانه و مهربانانه برگرفته از سیره رضوی با زائران انتظار نمی رود، ابراز کرد: برخورد منصفانه و کریمانه کسبه با زائران منافاتی با فعالیت اقتصادی و کسب سود و منفعت ندارد، صداقت و انصاف موجب ورود خیر و برکت در کاسبی و زندگی بازاریان می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی: "دولت" زیارت را جزو مسائل اصلی خود ببیندتولیت آستان قدس رضوی: سفرهای استانی رئیس جمهور بارقه امید را در دل مردم زنده کرده استتولیت آستان قدس رضوی: توسعه کتابخوانی باید در رئوس برنامه‌‌ریزی‌های فرهنگی برای زائران قرار گیرد
وی به وابستگی بخش زیادی از اقتصاد بازار مشهد به حضور زائران اشاره و عنوان کرد: میزبانی نامناسب از زائران موجب کوتاه شدن طول سفر و مانع از تکرار سفر به مشهد و در نتیجه بروز آثار منفی اقتصادی برای بازاریان خواهد شد، باید به‌گونه‌ای باشد که هر زمان زائران سفر مشهد را به یاد می‌آورند، مهربانی، صمیمیت، انصاف و مهمان‌نوازی در ذهنشان تداعی شود.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اهمیت تقویت، سامان‌دهی و گسترش جنبش‌های مردمی در میزبانی از زائران بیان کرد: بنده مطلع هستم که مسئولان استانی و شهری بدون تعطیلی در ایام نوروز در حد توان و امکانات خود برای میزبانی از زائران تلاش کرده و می‌کوشند فاصله وضع موجود تا وضع مطلوب کاهش یابد اما حضور میلیونی زائران در بازه زمانی کوتاه و امکانات محدود گاهی موجب ایجاد مشکلاتی می‌شود.

مروی با انتقاد از برخی گران‌فروشی‌ها و اجحاف‌های صورت گرفته نسبت به زائران به ویژه در زمینه اسکان تصریح کرد: گزارشی‌هایی را شنیده‌ام که هزینه اقامت حتی در مکان‌هایی دور از حرم مطهر به شبی تا 2 میلیون تومان رسیده است، این قبیل رفتارها تضییع حقوق زائران و موجب نارضایتی حضرت رضا(ع) است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: خدمت‌رسانی به زائران رضوی توفیقی الهی بوده که شایسته شکرگزاری و خدمت شایسته مورد رضای امام رضا(ع) به زائران است.

در دور نخست تعطیلات نوروزی امسال دستکم شش میلیون و 500 هزار نفر به مشهد سفر کردند.

انتهای پیام/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تولیت آستان قدس رضوی حضرت رضا ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۱۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه آستان قدس رضوی نفائسی مرتبط با امام صادق(ع) در خود دارد /به جامانده از صادق آل محمد(ع)

 حدیثی بر کاشی زرین فام

یک کاشی هشت پر است. کاشی که از چند صد سال پیش یک قطعه از تزئینات بقعه مبارکه حضرت رضا(ع) بوده است. دور تا دور آن نیز مانند بسیاری از کاشی‌های زرین‌فام روضه منوره، آیات قرآن و احادیث و روایاتی از ائمه اطهار(ع) کتابت شده است. احادیثی که از مستندترین مجموعه حدیث‎‌های شیعی است و هنرمندان بزرگ ایرانی در قرن هفتم و هشتم قمری آن‌ها را بر کاشی‌های زرین‌فام نشانده تا به زیبایی هرچه تمام‌تر برای تزیین دیوارهای اطراف مضجع شریف امام رضا(علیه السلام) به کاربرند. روی این نمونه کاشی نیز احادیثی از «امام جعفر صادق (ع)» نقش بسته بسته که مضمون آن‌ها اهمیت زهد و ایمان از نگاه امام است:

"قال الصادق علیه‎السلم جعل [الخیر کلـ]ـه فی بیت و جعل مفتـ[ـاحه الزهد فی] الدنیا و جعل الشر کله فی بیت [و جعل مفتاحه حب الدنیا عنه علیه السلم حَرَامٌ عَلَی قُلُوبِکُمْ أَنْ[تَعْرِفَ] حَلَاوَةَ الْإِیمَانِ حَتَّی تَزْهَدَ فِی الدُّنْیَا عنه علیه‎السلم حَسْبُ الْمُؤْمِنِ مِنَ اللَّهِ نُصْرَةً أَنْ یَرَی عَدُوَّهُ یَعْمَلُ بِمَعَاصِی اللَّهِ"

برای تزیین این کاشی که قسمت کمی از آن هم ازبین رفته، به غیر از لعاب زرین‌فام، از لعاب لاجوردی استفاده شده است. این کاشی هشت‌پر در اندازه ۱۸×۱۸ سانتی‎چندرسانه شده است. 

 قرآن وقفی شاه عباس

دو شی دیگری که در موزه آستان قدس رضوی وجود دارند، نسخه‌هایی از قرآن کریم است که کتابت آن به امام جعفر صادق(ع) نسبت داده شده است.

اولین نسخه‌ای که در گنجینه قرآن و نفائس موزه آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود، توسط شاه عباس صفوی در سال ۱0۰۸ وقف بارگاه منور رضوی شده است. این مصحف کامل از جمله مواردی است که وقف‌نامه آن را شیخ بهایی بر روی کاغذ کتابت کرده است.

سید محمدرضا فاضل‌هاشمی، کارشناس نسخ خطی و قرآن کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اطلاع بیشتری درباره این نسخه اطلاعات بیشتری به ما می‌دهد: «بخشی از این قرآن، به خط ابراهیم‌ سلطان، برادر بایسنقرمیرزا و پسر شاهرخ تیموری است. این شاهزاده تیموری از هنرمندان مطرح و خوشنویسان طراز اول عهد خود به‌ویژه در خط ثلث و محقق محسوب می‌شود.»

به گفته فاضل هاشمی قدمت جلد این مصحف، به قرن ۹ قمری بازمی‌گردد؛ «این جلد که جز شاهکارهای نفایس آستان قدس رضوی به شمار می‌آید، در زمان ابراهیم‌ سلطان‌ بن شاهرخ تیموری در سال ۸۳۱ قمری ساخته شده است.»

او در ادامه درباره مشخصات ظاهری و تزئینات این اثر اضافه می‌کند: «این مصحف در قطع وزیری و در اوراقی به اندازه ۲۰.۵ در ۳۰.۵ سانتی‌متر کتابت شده است. یک ترنج کنگره‌ای مذهّب و مرصّع مزیّن به گل‌های اسلیمی و زمینۀ لاجورد در پشت صفحه اول این مصحف قرار دارد. صفحه اول و دوم آن هم دارای سه لوح مذهّب و مرصّع با نقوش و گل و برگ اسلیمی است. گل‌های ختایی هشت‌ پر زرّین، فواصل آیات را مشخص کرده و سرسوره‌ها در کتیبه مستطیلی پیوسته به یک نشان بادامی مذهّب مرصّع نوشته شده و کتیبه به صورت قلمدانی است.»

 قرآن وقفی شاه طهماسب

این کارشناس نسخ خطی و قرآن کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی درباره دومین نسخه منسوب به امام جعفر صادق(ع) می‌گوید: «این قرآن به خط کوفی بر پوست آهو کتابت شده و از شاهکارهای هنر اسلامی است. این نسخه که توسط شاه طهماسب صفوی وقف شده، شامل جزء ۹ تا ۱۱ قرآن است.»

«مُهر واقف مربوط به پیش از سال ۹۷۲ قمری در پشت صفحه اول حک شده است.» فاضل هاشمی با بیان این نکته، اضافه می‌کند: «این اثر که در قطع بیاضی و بر اوراقی به اندازه ۱۶ در ۲۳ سانتی‌متر کتابت شده است. در این مصحف که ۵۸ ورق از آن به جا مانده، سرسوره‌ها به خط کوفی زرّین و تحریر مشکی نوشته شده است. دو صفحه نخست آن دارای ترنج ستاره‌ای شکل مذهّب و مرصّع و تمام صفحاتش دارای جداول زر و الوان است. فواصل آیات نیز با نقاط شنگرف و زنگار مشخص شده است.»

لازم به ذکر است مانند سایر نسخ منسوب به ائمه اطهار که در موزه آستان قدس رضوی وجود دارند، کتابت دو مصحف نام برده شده نیز تنها به امام صادق(ع) نسبت داده شده است و هنوز قطعیتی در این باره وجود ندارد.

زهرا زنگنه

دیگر خبرها

  • موزه آستان قدس رضوی نفائسی مرتبط با امام صادق(ع) در خود دارد /به جامانده از صادق آل محمد(ع)
  • برگزاری گردهمایی روسای هیئت‌های ورزش‌های همگانی سراسر کشور در مشهد
  • بزرگترین مرکز توزیع پوشاک حجاب در مشهد تأسیس می‌شود
  • «مهر» در «فرانچایز ایران»
  • حمایت از طرح نور یک تکلیف و وظیفه همگانی است
  • فرماندار: طرح تأمین پارکینگ اطراف حرم مطهر رضوی را تحویل دولت داده‌ایم 
  • نخبگان موفقیت خود را مدیون معلمان هستند
  • کاروان حرم مطهر رضوی به مناطق محروم گیلان می‌رود
  • رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد
  • نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد