Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر-گروه دین و آئین-فاطمه کهربائی: در دیدگاه امام علی (ع) فلسفه حکومت، احیای حق، انهدام باطل و رساندن انسان از خاک به خداست. این آرمان والا جز با حکومت صالحان تحقق نمی‌یابد. روشن است که امام باید کارگزاران خویش را از میان بهترین‌ها و نخبگان انتخاب کند تا اشتباهات و انحرافات احتمالی به حداقل برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو، نخستین اقدام حکومتی امام پس از بیعت مردم، جا به جایی و عزل و نصب وسیع مدیران اجرایی نظام پیشین بود. معیارهای امام (ع) برای انتخاب کارگزاران در رده‌های گوناگون، برگرفته از متن دین و مورد رضای خدا و پیامبر اکرم (ص) بود. از این رو، در عهدنامه مالک اشتر برای هر صنفی از مسئولان حکومت، ویژگی‌های خاصی را برشمرده است. یکی از مسائلی که در خصوص کارگزاران نظام اسلامی مطرح می‌شود پرسش‌هایی پیرامون الگوی مطلوب زندگی اقتصادی کارگزاران است.

با شریف لک زایی دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی به گفتگو نشستیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:

شریف لک زایی در خصوص الگوی مطلوب زندگی اقتصادی کارگزاران نظام اسلامی در اندیشه اسلامی بیان داشت: در آموزه‌های دینی شاخص‌های مختلفی مبتنی بر ارزش‌های الهی مطرح شده است. از جمله مهم‌ترین آنها عمل بر اساس این آموزه‌ها است که در آن حلال بودن اموالی است که کارگزار نظام اسلامی کسب و بهره برداری می‌کند. از این رو است که بحث ساده زیستی نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها مطرح شده است.

لک زایی ادامه داد: ساده زیستی صرفاً محرومیت از مواهب مادی زندگی منظور نیست که آن هم هست بلکه عدم تعلق به مادیات است. البته در اینجا دیدگاه دیگری نیز ممکن است مطرح باشد و آن اینکه سطح زیست کارگزار باید از سطح مطلوبی برخوردار باشد که انگیزه‌ای برای دست اندازی به بیت‌المال برایش فراهم نشود و یا از سو استفاده‌های احتمالی جلوگیری نماید. این ایده همان قدر که ایده ساده زیستی ممکن است اشتباه فهم شود، به نادرستی مورد توجه قرار می‌گیرد. اگرچه این ایده تا حدی می‌تواند صحیح باشد اما کارگزاری که درک درستی از زندگی عموم مردم نداشته باشد، طبیعتاً نخواهد توانست سیاست‌های مطلوبی را وضع و اجرا نماید و اشتباه و خطا در آن راه خواهد یافت. افزون بر اینکه فاصله او با مردم روز به روز بیشتر می‌شود و این در نهایت به ناکارآمدی حکومت منتهی می‌شود.

وی با اشاره به مصادیق این سبک زندگی در سیره اهل بیت (ع) گفت: در نهج‌البلاغه آمده است که حضرت برخی از کارگزاران خودش را مواخذه می‌کردند که چرا سر سفره ثروتمندان نشستید و با آنها نشست و برخاست داشتید هم به صورت مکتوب آنها را توبیخ می‌کردند و هم به صورت شفاهی که چرا در کنار محرومان نبودید و اجازه ندادید که محرومان در کنار شما باشند. این مصادیق قابلیت این را دارد که مورد استناد ما باشد و در بحث سبک زندگی کارگزاران نظام سیاسی به صورت الگو مطرح شود و مورد توجه قرار بگیرد.

لک زایی در خصوص متغیر بودن این شاخصه اظهار داشت: این شاخص‌ها بر اساس شرایط و اوضاع اجتماعی ممکن است دست خوش تغییراتی بشود. در واقع شاخص ساده زیستی بر اساس شرایط عمومی اجتماعی مورد توجه است و طبعاً یک امر ثابت و لایتغیر نیست. اگر سطح زندگی عمومی ارتقا یابد، سطح زندگی کارگزار نظام نیز می‌تواند ارتقا می‌یابد. بنابراین مساله می‌تواند به صورت مختلفی سنجیده شود. هم چنان که در روایات داریم که افرادی به یکی از ائمه برخورد کردند در حالی که امام لباس خوبی تن شأن بوده یا وضعیت آراسته و مناسبی داشتند و برای این افراد سوال مواجه ایجاد شد که در زمان امام علی علیه السلام این گونه نبوده، شما چرا این گونه هستید که امام توضیح می‌دهند که بر حسب شرایط اینها می‌تواند تفاوت پیدا کند. بنابراین این تفاوت در سبک زندگی در آموزه‌های دینی هم آمده است. اگر یک زمانی همه ی جامعه اسلامی در محاصره بوده و مثل امروز تحریم‌هایی هست یا مضیقه‌ای وجود دارد و معاش مردم مورد دستبرد کشورهایی مثل آمریکا قرار گرفته است، کارگزار ما هم باید این را لحاظ کند ولی یک وقتی در یک شرایط بهتری هستیم طبیعتاً اینها هم بر اساس عرف زمانه ارتقا پیدا می‌کند.

در دهه دوم و در دوره سازندگی که مانور تجمل مطرح شد و مردم به مصرف گرایی ترغیب شدند یک شکاف و فاصله بزرگی در سبک و الگوی زیست مردم و مدیران نظام ایجاد شد و البته برخی ویژه خواری‌ها و وجود رانت‌ها نیز در پیدایش این مساله دخیل بود

لک زایی در پاسخ به این پرسش که متولیان تبیین و ارائه این الگوها چه کسانی هستند خاطر نشان کرد: یک بخش از این مساله به فرهنگ عمومی جامعه باز می‌گردد. فرهنگ عمومی در نهادهای رسمی و غیر رسمی تعلیم و تربیت جامعه فراگرفته و با تعاملات و ارتباطات اجتماعی تعمیق می‌یابد. اما گذشته از این، بخشی نیز در قوانین جاری در جامعه باید لحاظ و اجرا شود که زیست کارگزار نظام با ابزارهای نامشروع بسط نیابد و سبک زندگی کارگزار نظام اسلامی به ناحق افزایش نیابد. بنابراین هم نظامات اجتماعی قوی باید وجود داشته باشد که با بهره‌گیری از نظام تعلیم و تربیت اجتماعی بتواند به تولید و گسترش فرهنگ مطلوب در این زمینه اقدام کند. و هم اینکه نظامات سیاستی و مراقبتی و نظارتی باید با توجه به قوانین موجود بتوانند با ابزارهای لازم به مراقبت بپردازند. گذشته از این، تداوم ارزش‌های انقلاب اسلامی و اصرار بر آن در سطح جامعه و توسط عموم نخبگان می‌تواند مهم تلقی شود. مسؤولیت در نظام اسلامی نباید طعمه تلقی شود و به کارخانه رانت برای عده‌ای خاص تبدیل شود.

وی در خصوص میزان توفیق در ارائه این الگوها بیان داشت: تقریباً می‌شود گفت بیشتر حرف و شعار بوده است. البته در دهه نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مساله بیشتر مورد توجه بود اما در دهه دوم و در دوره سازندگی که مانور تجمل مطرح شد و مردم به مصرف گرایی ترغیب شدند یک شکاف و فاصله بزرگی در سبک و الگوی زیست مردم و مدیران نظام ایجاد شد و البته برخی ویژه خواری‌ها و وجود رانت‌ها نیز در پیدایش این مساله دخیل بود. راه حل این مساله نیز در بازگشت به ارزش‌های مطرح شده در انقلاب اسلامی است.

لک زایی در خصوص تهدیدهایی که در این مجال امکان تبدیل شدن به فرصت را دارند گفت: بزرگ‌ترین فرصت، همانا فرصت بسیار بزرگی است که انقلاب اسلامی برای همگان ایجاد کرد که در آن همه بتوانند سبک زندگی اصیل خود را بیابند و مطابق آموزه‌های دینی و ارزش‌های مطرح شده در انقلاب اسلامی مانند عدالت رفتار نمایند. از این رو بازگشت به شعارها و اهداف اصیل انقلاب اسلامی در این زمینه بسیار کمک کننده است. افزون بر اینکه حمایت و پشتیبانی مردم نیز در این مسیر همراه است. مردم با دل و جان از کارگزار ساده زیست و مردمی حمایت و پشتیبانی می‌کنند. درواقع مردم تشخیص می‌دهند که کارگزار تراز انقلاب اسلامی کیست و چگونه باید زیست نماید.

کد خبر 5446917

منبع: مهر

کلیدواژه: امام علی ع پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاریخ اسلام اکبر هاشمی رفسنجانی مالک اشتر نهج البلاغه انقلاب اسلامی ایران ایالات متحده امریکا مانور تجمل دولت سازندگی ماه مبارك رمضان قرآن انقلاب اسلامی ایران قرآن کریم آیت الله مصباح یزدی شیخ عباس قمی حضرت زهرا سلام الله علیها خطبه فدکیه شرح خطبه فدکیه سازمان اوقاف و امور خیریه تهران جمهوری اسلامی ایران دعای کمیل ماه شعبان انقلاب اسلامی کارگزار نظام نظام اسلامی ساده زیستی لک زایی مورد توجه سبک زندگی ساده زیست مطرح شده آموزه ها مطرح شد بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۱۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم بازنگری مدیران استان قزوین در رفتار و عملکرد خود

سالار آبنوش بعد از ظهر شنبه با حضور در جلسه شورای اداری شهرستان البرز ضمن گرامیداشت سالروز تأسیس سپاه، هفته کارگر و معلم و همچنین روز شوراها اظهار کرد: امروز معنا و مفهوم جمله امام خمینی درخصوص سپاه را متوجه می‌شویم که فرمودند اگر سپاه نبود کشور هم نبود، به واقع امروز هرکس دل در گرو این انقلاب دارد، لباس بسیج به تن کرده و یک بسیجی است و ما هم مفتخر به همین بسیجی بودن هستیم‌.

منتخب مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملیات نظامی آمریکایی در کشورمان که به واقعه طبس مشهور است، یادآور شد: شکست آمریکایی‌ها با آن هم پشتیبانی و توان نظامی چیزی جز اراده خداوند نبود و باید بدانیم چنین اراده‌ای هنوز هم وجود دارد.

وی ضمن تأکید بر اهمیت گره گشایی از کار مردم توسط مسئولان خاطرنشان کرد: بی تردید کارنامه مسئولان همان انتخابات و مشارکت مردم در این عرصه است که لازم است هر مسئولی به بازخورد انجام وظایف خود که در انتخابات و مشارکت مردم منعکس می‌شود توجه کند.

آبنوش با تاکید بر اهمیت نگاه مبتنی بر حل مشکل ادامه داد: در اینکه ما بهترین مردم را در کشورمان داریم هیچ شک و تردیدی وجود ندارد، به همین دلیل لازم است تا تک تک مسئولان نسبت به واکنش‌های مردم که در مشارکت‌هایی مانند انتخابات نمود پیدا می‌کند، توجه و در نوع رفتار و عملکرد خود بازنگری کند.

منتخب مردم قزوین البرز و آبیک توجه به مردم و خواست مردم را همان تاکید چندباره مقام معظم رهبری عنوان کرد و خاطرنشان کرد: لازم است تا مسئولان با بازنگری در رفتار خود و توجه به اقشار مردم، رفتار مردم را با خودشان که در مشارکت انتخابات تبلور می‌یابد تغییر دهند.

وی مشارکت مردم در انتخابات را دغدغه مهم عنوان کرد و افزود: مسیری که رهبری و شهدا به ما گوشزد کرده‌اند چیزی جز خدمت و کار برای مردم نیست و ما مسئولان باید به دنبال عملکردی باشیم تا مردم از ما تجلیل کنند و این تجلیل هم در مشارکت مردم در انتخابات نمود پیدا می‌کند.

آبنوش ضمن اشاره به مسیر پیش روی جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی عنوان کرد: امروز به برکت مدیریت امامین انقلاب و جان نثاری شهدا، جانبازان و رزمندگان گام نخست که همان تثبیت است، اتفاق افتاده و افق‌های پیش روی جمهوری اسلامی ایران جهانی است.

منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک اضافه کرد: امروز سطح و جغرافیای منازعات تغییر کرده و به برکت جمهوری اسلامی ایران دیگر جنگ در قلب رژیم صهیونیستی محل تمرکز جبهه کفر دنیا است و نه در مرزهای ما و با وجود آرامش در داخل کشورمان، رژیم صهیونیستی در مقابل اراده مقاومت به زانو درآمده است.

آبنوش خاطرنشان کرد: وعده صادق به ذهن مردم دنیا سرعت بخشید تا افرادی هم که تحت تبلیغات دشمن تردید به دل داشتند، باور پیدا کردند که کوه یخی رژیم صهیونیستی و شیطان بزرگ آمریکا به برکت جمهوری اسلامی ایران و تاسی آن به فقه جعفری و رهبری معظم انقلاب اسلامی فرو ریخته است.

وی اضمحلال و فروپاشی درونی رژیم صهیونیستی را نیز از نتایج راهبرد جبهه مقاومت دانست و خاطرنشان کرد: امروز دنیا فلسطین یکپارچه را می‌شناسد و صدای فریاد این ملت مظلوم به لطف جبهه مقاومت به گوش جهانیان رسیده و رژیم صهیونیستی رسوا شده است.

آبنوش گام دوم انقلاب را همزمان با گام مهم عرصه جهانی دانست و متذکر شد: امروز به برکت سال‌ها ایستادگی و مقاومت در برابر استکبار جهانی، روز قدس جهانی شده و پرده‌های چهره نمایشی استکبار فرو ریخته است و مسئولان باید به شکرانه این نعمت، خادم مردم باشند و هرچه در توان دارند برای رضایت و حل مشکلات مردم به کار گیرند تا مردم نیز با مشارکت در انتخابات تجلیل گر مسئولان باشند.

کد خبر 6090285

دیگر خبرها

  • شوراها رکن مردم سالاری و از برکات نظام اسلامی هستند
  • تعاملات مدیران دستگاه‌های اجرایی با اعضای شوراها افزایش یابد
  • پیگیری‌های شورای شهر موجب امیدآفرینی برای مردم شده است
  • شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰
  • تشکیل شوراها اسباب تحکیم پایه‌های نظام را فراهم کرده است
  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۹ اردیبهشت «روز شوراها»
  • لزوم بازنگری مدیران استان قزوین در رفتار و عملکرد خود
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌هایی را در پی دارد
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌های را در پی دارد
  • مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است