Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@09:10:14 GMT

عیدانه طبیعت به مردم در ۱۳ بدر

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۹۱۸۱۹

عیدانه طبیعت به مردم در ۱۳ بدر

به گزارش ایرنا، اگرچه کرونا هنوز برای مردم شاخ و شانه می‌کشد اما بعد از سه سال محدودیت سفر و سختگیری و با کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌ها، بالاخره دولت اعلام کرد هموطنان به شرط تزریق ۲ دُز واکسن، راهی سفر شوند که البته مورد استقبال مردم قرار گرفت.

دستگاه‌های مسوول در تعطیلات نوروزی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تمام تلاششان این بود بلکه با کمک رسانه‌ها، مردم را از خطرات سفر و افزایش شیوع کرونا آگاه کنند که البته تا حدودی موفق شدند اما برخی از هموطنان همچنان بی‌تفاوت بودند و همین باعث شد موج‌های کویید۱۹ پشت سر هم قدم علم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال شرایط بهتر شده و حالا مردم تعطیلات را فرصتی برای جبران محدودیت‌های ۲ سه سال قبل دانستند و خیلی‌ها به سفر رفتند و خوش گذراندند. امروز هم ۱۳ فروردین است و روز طبیعت؛ روزی که هرساله مردم آن را در دامن طبیعت یا پارک و فضای سبز می‌گذرانند و حس ختامی است برای تعطیلات نوروز.

آداب ۱۳ بدر در کردستان

اینجا فرصتی است اشاره‌ای به آداب و رسوم ایرانیان به ویژه مردم کردستان در روز ۱۳ فروردین داشته باشیم.

روایت است که ایرانیان باستان در شروع سال نو بعد از ۱۲ روز شادی کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم را فرخنده دانسته، به دشت و صحرا می رفتند و با این رسم دوره نوروز را به پایان می رساندند. این رسم در کردستان هم از گذشته‌های دور وجود داشته است.

بانوان کردستانی از چند روز قبل، مقدمات طبخ دُلمه که معمول‌ترین غذای کُردها در سیزده بدر است را فراهم می کنند. کردستانی ها روز سیزده فروردین، صبح از خانه خارج شده، دسته جمعی همراه با اقوام نزدیک به طبیعت خارج از شهر یا روستاهای اطراف می روند.

البته برخی خانواده ها نیز رسم متداول منطقه  را نادیده گرفته و در طبیعت اقدام به افروختن آتش و طبخ کباب ماهی یا کباب مرغ و کوبیده می کنند.

تفرجگاه‌های کوه آبیدر، هفت آسیاب، پارک امیریه، کانی شفا، پارک کودک، گویزه‌کویره، خضرزنده، گردنه صلوات آباد، دشت نوره، حاشیه رودخانه سو و سراب قامیش از جمله مکان هایی است که خانواده های سنندجی برای سپری کردن روز سیزده بدر انتخاب می‌کنند. بعضی هم که در روستاهای حاشیه سنندج باغ و زمین زارعی دارند و روز ۱۳ بدر را آنجا می‌روند.

از جمله رسوم سیزده بدر در کردستان این است که مردم قبل از بازگشت به خانه اقدام به جمع کردن ۱۳ سنگریزه، دعای رفع نحسی و پرتاب سنگریزه ها به پشت سر می کنند؛ چرا که عقیده دارند با پرتاب این سنگریزه ها به پشت سر و همزمان خواندن دعا، نحسی و مشکلات رفع می شود.


ممنوعیت تردد کامیون‌ها و تریلرها و لزوم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی

از آنجایی که اغلب مردم سیزده فروردین از شهرها بیرون می‌روند، این روز تمهیداتی از سوی پلیس و راهداری برای ترافیک روان با کمترین مشکل و حوادث اندیشیده می‌شود.

طبق اعلام رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور، تردد کامیون‌ها و تریلرها به غیر از کامیون‌ها و تریلرهای حاوی مواد سوختی و فاسدشدنی روز ۱۳ فروردین در جاده‌های کشور ممنوع است.

رییس پلیس راه کردستان ضمن اشاره به اینکه راهداری روز ۱۳ فروردین بارنامه‌ برای کامیون‌ها و تریلرها(غیر از مواد سوختی و فاسدشدنی) صادر نمی‌کند، خواستار رعایت نکات ایمنی و قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی مردم رانندگان شد.

سرهنگ عیسی گوهری به نکته‌های مهمی مثل رعایت فاصله طولی، عدم اسکان شهروندان در مناطقی که امکان برخورد وسیله نقلیه با خود یا خودرویشان وجود دارد، حمل سرنشین بر اساس ظرفیت خودرو، موکول نکردن بازگشت به محل سکونت به ساعات آخر روز اشاره کرد.

البته طبق اعلام سردار رسول برزویی، جانشین فرمانده انتظامی کردستان، در تعطیلات نوروز امسال، تصادف منجر به فوت نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۷ درصد کاهش داشته که خبری مسرت بخش است.

هوای بهاری در ۱۳ فروردین

۱۲ فروردین که می‌رسد مردم بیشتر سراغ هواشناسی را می‌گیرند. نگرانند بخاطر بارندگی آخرین روز تعطیلات نوروزیشان خراب شود و نتوانند به طبیعت بروند اما طبق گفته معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان، وضعیت هوای استان در روز ۱۳ فروردین پایدار است و بجز افزایش موضعی ابر و وزش باد در بعدازظهرها پدیده دیگری را شاهد نخواهیم بود.

علی پناهی ادامه داد: بر اساس بررسی و تحلیل آخرین نقشه‌ها و مدل‌های پیش یابی هواشناسی شرایط برای شکل گیری گرد و خاک بر روی کشور عراق و انتقال بخشی از آن به نیمه غربی کشور وجود دارد که کیفیت هوا و دید افقی برای امروز و فردا در سطح استان تا حدودی کاهش می یابد.

وی افزود: از لحاظ دمایی نیز به تدریج تا اواسط هفته جاری میانگین دمای شبانه روزی استان چهار تا ۶ درجه افزایش می‌یابد و هوای سطح منطقه گرمتر خواهد شد.


برای حفظ طبیعت پیمان ببندیم

توصیه‌ها برای داشتن یک روز خوب و بدون مشکل را از زبان رییس پلیس راه کردستان خواندیم. حالا وقتش رسیده است به دغدغه هرساله مردم به ویژه طبیعت دوستان در روز طبیعت اشاره داشته باشیم.

برخی مردم که کم هم نیستند، ۱۳ فروردین را در طبیعت آتش روشن می‌کنند که البته در صورت رعایت نکات ایمنی و آسیب نرساندن به درخت و گیاه، منابع طبیعی و حیوانات، اشکالی ندارد.

مطلبی تحت عنوان ۱۳ پیمان سیزده فروردین را در فضای مجازی دیدم که خیلی سودمند است و بد نیست این موارد را رعایت کرده و روزی خوش و در عین حال بدون آسیب به طبیعت سپری کنیم.

به نحوی رانندگی کنیم، منجر به مرگ هیچ جانداری نشود( بیشینه سرعت در هنگام عبور از جاده های همجوار با مناطق حفاظت شده ۴۰ کیلومتر در ساعت است.)
به جای افروختن آتش با چوب یا خرید زغال، از کپسول های سفری گازی کوچک، استفاده کنیم. قول بدهیم جز رد پا چیزی در طبیعت باقی نگذاریم.

از هر نوع آلودگی صوتی، مواد منفجره و ترقه پرهیز کنیم، زیرا گوش حیوانات، چندین برابر گوش انسان، به صدا واکنش نشان می دهد.
پیمان ببندیم هرگز با خودرو از فاصله صد متری، به محیط های ساحلی و تالابی، نزدیک تر نمی‌شویم.

قول بدهیم از همیشه صبورتر، پذیراتر و بخشنده‌تر بوده، هرگز شروع کننده هیچ نزاعی در طبیعت، نخواهیم بود.

از ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی استفاده نکرده، مروج چالش بی زباله باشیم. پیمان ببندیم سبزه های هفت سین را در خیابان ها و طبیعت، رها نکرده، آنها را با راهنمایی سمن ها، به شهرداری ها، واحدهای دامداری و پرورش اسب یا مدارس طبیعت تحویل دهیم تا کمپوست، یا خوراک دام و حیوانات موجود در مدارس طبیعت شود.

بیایید ماهی های سرخ هفت سین را فقط در استخرها و حوضچه های بسته رها کرده و آنها را وارد رودخانه نکنیم. در ضمن اگر زباله ای را در طبیعت رها شده دیدیم، یا اگر آتش نیمه خاموشی را یافتیم، نگوییم به ما مربوط نیست.

نه فقط ته سیگار در طبیعت رها نمی کنیم، بلکه ته سیگارهای رهاشده را هم جمع آوری می کنیم. شماره خودروهایی که سرنشینان آنها دور از چشم پلیس، زباله از شیشه اتومبیل شان به بیرون پرتاب می کنند را یادداشت کرده، به نزدیکترین مامور پلیس گزارش دهیم (جریمه پرتاب زباله از خودرو، ۳۵ هزار تومان است).

و در نهایت قول بدهیم هیچ گیاه وحشی را نکنده، از طبیعت جدا نسازیم، خودرو خود را در کنار رودخانه ها و تالاب ها نشوییم، در مصرف آب صرفه جویی کرده و مواد شوینده را در محیط های آبی و طبیعت رها نکنیم.

تعطیلات نوروز را با ۱۳ بدر به پایان رساندیم. طبیعت را دوست داشته باشیم تا شرمنده نسل‌های آینده نباشیم. 

استان کردستان با ۲۹ هزار کیلومتر مربع مساحت، بیش از یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد.

برچسب‌ها کردستان سنندج روز طبیعت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان سنندج روز طبیعت کردستان سنندج روز طبیعت روز ۱۳ فروردین تعطیلات نوروز کامیون ها ۱۳ بدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۱۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۰۰ نفری سهمیه بیمه کارگران ساختمانی در کردستان

ایسنا/کردستان استاندار کردستان از افزایش ۳۰۰ نفری سهمیه بیمه کارگران ساختمانی در استان خبر داد.

اسماعیل زارعی کوشا، امروز دوشنبه (۱۱ اردیبهشت ماه) در مراسم گرامیداشت هفته کارگر که با حضور معاون وزیر کار و جمعی از کارگران استان در مجتمع فجر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه در ادامه پیگیری های بیمه کارگری در استان کردستان،۳۰۰ نفر به سهمیه کارگران ساختمانی استان اضافه شده است که امیدواریم این تعداد در آینده افزایش یابد.

وی کارگران را بازوان مهم توسعه کشور ذکر کرد و افزود: موتور تولید و تحرک کشور با تلاش کارگران خدوم به حرکت در می آید که برای تداوم آن باید اهتمام جدی داشته باشند.

ماموستا فایق رستمی، نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه این مراسم با تبریک روز کار و کارگر گفت: کارگران زحمتکش‌ترین قشر جامعه هستند.

نقش کارگران در جهش تولید بی بدیل است

وی با اشاره نقش کارگران در جهش تولید گفت: جهش تولید یعنی ارتقای فرهنگ مردم، ایجاد کارخانجات در مناطق کمتر توسعه یافته، استفاده از تحصیلکردگان، احیای کارخانه‌ها و ... است.

وی افزود: کارگران همیشه جوان نمی‌مانند و زمانی پیر و سالخورده می‌شوند لذا باید زمینه لازم برای حمایت از آنان در این دوران فراهم شود.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه تمام کارگران باید مورد حمایت مسئولان قرار گیرند، بیان کرد: در باب اهمیت کسب و کار پیامبر اسلام می فرماید در این دنیا چنان کار کنید که همیشه در این دنیا می‌مانید.

وی افزود: دشمن امروز در میدان دیگر مبارزه با کشور، به دنبال تضعیف اقتصاد ماست‌ که در این راستا باید تمام تلاش خود را برای رونق تولید و توسعه اقتصادی کشور به کارگیریم.

ماموستا رستمی با اشاره به اینکه به همان اندازه امنیت کشور، امنیت معیشت مردم نیز حائز اهمیت است، افزود: استان فرهنگی کردستان باید با توجه به پتانسیل‌های موجود یک استان عام المنفعه و با اقتصاد قوی باشد.

وی با اشاره به توسعه عدالت در جامعه گفت: باید با سعی و کوشش و تولید، تحریم‌ها را در کشور خنثی کنیم.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • آبرسانی سپاه به ۲۰۵ روستای کردستان
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • تلاش برای پاکسازی طبیعت از زباله‌ها
  • اختصاص ۳۰۰ نفر بیمه به کارگران ساختمانی در کردستان
  • افزایش ۳۰۰ نفری سهمیه بیمه کارگران ساختمانی در کردستان
  • اجساد عجیبی که طبیعت آن‌ها را پس می‌زند! (+عکس)
  • مردم کردستان برای حل اختلاف به صلح‌یاران مراجعه می‌کنند
  • مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟
  • آیت الله جوادی آملی: حرف هر واعظی در مردم اثر نمی‌کند، وگرنه روضه خوانی‌ها و وعظ کم نیست