Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-08@13:52:22 GMT

آب را با ماهی قرمز گِل نکنیم

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۹۲۸۲۳

آب را با ماهی قرمز گِل نکنیم

آفتاب‌‌نیوز :

طی ۲، سه دهه پیش همه تبلیغات رسانه‌ای به ویژه از طریق رسانه ملی در ایام نوروز بر تشکیل سفره هفت سین و خرید ماهی قرمز تاکید داشت و در این راستا هم انیمیشن‌ها و کارتون‌های زیادی ساخته و پخش شد و مورد استقبال مردم هم قرار گفت.

هیچ سفره هفت سینی بدون ماهی قرمز پهن نمی شد و هرچند از سالیان دور به گفته کارشناسان حدود یکصد سال پیش این نوع ماهی وارد ایران شد ولی با انعکاس رسانه ای و پرداختن به آن در رسانه‌ها این مسئله به جزءی از آداب و رسوم ایام نوروز تبدیل شد و نخستین خرید خانواده‌ها هم به تُنگ و ماهی قرمز اختصاص پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم به دلیل علاقه وافر خود به ماهی قرمز و ارتباطی که با این موجود زنده برقرار می کردند بعد از تعطیلات نوروز و در روز ۱۳ بدر به خیال رها و آزاد کردن ماهی های قرمزشان از تُنگ تَنگ آنها را در چشمه ها و رودخانه ها می انداختند و با شادی حرکت و شنای آنها را نظاره می کردند.

ولی بعد از مدت ها که اثرات زیانبار رهاسازی این ماهی های قرمز در منابع آبی هویدا شد کارشناسان شروع کردند به انتشار مطالبی در ارتباط با ممانعت از این کار؛ و در شهرهای مختلف شهرداری‌ها مکان هایی را مشخص می‌کنند و از مردم میخواهند ماهی های قرمزشان را اگر نگه نمی دارند به آنها واگذار کنند.

ولی با این وجود هم همچنان عده‌ای تبلیغات گذشته هنوز در ذهنشان جاخوش کرده و سخت می شود آن دیدگاه قبلی را در آنها پاک کرد و هنوز هم ماهی های قرمزشان را در روز طبیعت در منابع آبی رها می کنند به خیال اینکه کار ثواب و خیری انجام دادند در حالیکه دشمن و عامل نابودی ماهی های بومی منطقه را به چشمه ها و رودخانه ها سرازیر کردند.

کارشناسان و علاقمندان به محیط زیست در ایام پایانی سال به شیوه های متعدد و از طریق شبکه های اجتماعی مختلف از مردم درخواست کردند ابتدا ماهی قرمز خریداری نکنند و اگر هم بنابر اصرار خانواده این کار را هم انجام دادند آنرا در منابع آبی رها نکنند و در خانه از آنها نگهداری کنند تا زمانی که زنده است.

ماهی قرمز یکی از گونه های مهاجم خطرناک محسوب می شود که ۲ هزار سال پیش به منظور خوردن در کشور چین پرورش پیدا کرد و در قرن چهاردهم به بعد در این کشور از مصرف غذایی به تزیینی و آکواریومی تغییر یافت.

این ماهی ها شاید در خانه کوچک و زیبا به نظر برسند ولی وقتی در منابع آبی و محیط بزرگ تری قرار می گیرند به گونه دیگری عمل می کنند و تغییر رنگ داده و بزرگ تر می شود و به سرعت تولید مثل کرده و برای تغذیه خود از حشرات و ماهی های دیگر استفاده می کند و همین عامل تاثیرگذاری در انقراض زودرس گونه های بومی است.

لذا از همه شهروندان درخواست می شود علاوه براینکه ماهی های قرمز خود را در رودخانه‌ها و چشمه‌هایی که در کنار آنها اتراق می‌کنند؛ رها نکنند شاخه درختان را هم نشکنند و زباله های خود را هم در طبیعت نیاندازند.

خاموش کردن آتش بعد از استفاده، حفاظت از پوشش گیاهی و همراه داشتن کیسه زباله از دیگر نکات مهمی است که می طلبد شهروندان در هنگام حضور در طبیعت به آن توجه کنند.

۱۳ فروردین در تقویم ایران به نام روز طبیعت نامگذاری شده و در این روز مردم برای بدرقه نوروز و آشتی با طبیعت به بوستان ها و فضاهای سرسبز و دامن طبیعت می روند. هرچند برخی‌ها ناآگاهانه در این روز موجب آسیب به محیط زیست می شوند و همین امر اطلاع رسانی را در این خصوص ضروری تر کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ماهی ماهی قرمز ماهی های قرمز منابع آبی ماهی قرمز ماهی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۲۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیر پوست شهر؛ وضعیت اجاره اتاق‌های مجردی در تهران! | تصویر

اجاره اتاق های مجردی حتی در زیرزمین هم صورت می‌گیرد.

به عنوان مثال هزینه اجاره یک اتاق ۵ متری مجردی در تهران ماهی ۳ میلیون و با پول پیش ۱۵ میلیون تومان است.

یک اتاق دیگر مجردی ۸ متری در زیرزمین ماهی ۲.۲ میلیون و با پول پیش ۱۰ میلیون تومان است.

آنطور که به نظر می‌رسد شاهد افزایش اجاره اتاق های مجردی زیر ۱۰ متر هستیم و باید فکر جدی به حال وضعیت اجاره بهای خانه شود.

دیگر خبرها

  • امتحانات نهایی را تبدیل به بت نکنیم / روش‌های مناسب مطالعه صحیح
  • ویدیو/ طرز تهیه ماهی دودی؛ چاشنی غذاهای محلی گیلان
  • (تصاویر) ماهی‌های دودخانه در بندر انزلی
  • مصرف این رب ممنوع است
  • ویتامین ها و مکمل ها را چطور مصرف کنیم ؟
  • طبیعت منطقه یومری در بهار
  • «پل طبیعت» امشب قرمز رنگ می‌شود
  • زیر پوست شهر؛ وضعیت اجاره اتاق‌های مجردی در تهران! | تصویر
  • مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی
  • طبیعت بهاری هورامان تخت