Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@11:46:17 GMT

انس و پیوند قزوینی‌ها با باغستان سنتی در روز طبیعت

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۹۲۹۶۹

انس و پیوند قزوینی‌ها با باغستان سنتی در روز طبیعت

به گزارش ایرنا، امروز مصادف با سیزدهم فروردین ماه سال 1401، پس از ۲ سال اعمال محدودیت های کرونایی و عدم امکان حضور اجتماعات در طبیعت، با کمرنگ شدن این ویروس و انجام واکسیناسیون عمومی، شهروندان ایرانی از جمله قزوینی به دامن طبیعت رفته و این روز و آئین های مربوط به آن را گرامی داشته اند.

از گذشته های دور مردم قزوین در روز ۱۳ فروردین برای رفتن به دامان طبیعت، باغستان سنتی را که در گرداگرد این شهر قرار داشته و قدمتی بیش از هزار سال دارد را انتخاب می کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خیلی از شهروندان قزوینی معتقدند ماندن در خانه در این روز شگون ندارد و به همین خاطر خیلی از آنها ترجیح می دهند از اولین ساعات صبح خود را به باغستان سنتی برسانند و در محلی مناسب اتراق کنند و روز خود را در طبیعت بگذرانند.

باغستان سنتی محل گردهمایی قزوینی ها در روز طبیعت 

باغستان سنتی قزوین دارای حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار مساحت است و جنوب و بخش هایی از غرب و شرق این شهر را دربرگرفته و در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

هوای دل انگیز، طبیعت بهاری و شکوفه های درختان بادام در فروردین ماه زیبایی دوچندانی به این گنجینه سبز می بخشد، به طوری که آنرا به یکی از بهترین مکان ها در ایران برای گذران اوقات فراغت در روز سیزدهم فروردین یا همان سیزده بدر تبدیل کرده است.

قزوینی ها معمولا به همراه چندین خانواده شامل دوستان یا بستگان در روز سیزدهم فروردین در باغستان سنتی حضور می یابند و پس از اتراق دور هم می نشینند و پس خوردن چای و میوه یا آجیل و گفتمان، بساط ناهار را فراهم می کنند.

کوچک تر ها و نوجوانان و جوانان نیز گردهمایی مخصوص خود را دارند و خود را با انواع بازی ها و ورزش ها مانند هفت سنگ، والیبال و بدمینتون سرگرم می کنند.

در سال هایی که هوا در روز سیزدهم فروردین خوب است بعضی شهروندان قزوینی در کنار ورزش و صرف ناهار، دوست دارند چرتی کوتاه در دل طبیعت بزنند و برای لحظاتی در آب و هوای خوب باغستان به استراحت بپردازند.

با ایجاد بوستان ملی باراجین و تجهیز آن به انواع امکانات رفاهی و تفریحی، مقصد خیلی از قزوینی ها در روز طبیعت این مکان است به طوری که خیلی از شهروندان صبح روز سیزدهم فروردین راهی این تفرجگاه می شوند تا با مشکلات ترافیک، جای پارک خودرو و پیدا کردن آلاچیق و محل مناسب برای اسکان و یا چادر زدن مواجه نشوند.

 انداختن سبزه در آب به نیت رسیدن به حاجات 

در کنار باغستان سنتی و بوستان ملی باراجین، بعضی شهروندان قزوینی نیز بقاع متبرکه ای که در مناطق بکر قرار دارد مانند امامزاده اسماعیل روستای باراجین و روستای امامزاده اباذر را برای حضورشان در سیزدهم فروردین انتخاب می کنند تا هم تفریح کرده و هم زیارت کنند.

گره زدن به سبزه های سفره هفت سین برای گشایش بخت و رسیدن به حاجات نیز مانند خیلی از دیگر نقاط کشور از آداب و رسوم قزوینی ها در روز سیزدهم فروردین به شمار می رود که همراه با نیت قلبی و خواندن دعا انجام می شود.

مجتبی عباسی کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین در خصوص آئین های سیزده بدر در قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از شهروندان قزوینی در گذشته صاحب باغ بوده اند و در روز سیزدهم فروردین به باغ های خود در باغستان سنتی می رفته اند تا به اعتقاد خود از نحوسی و رنج و بلا و غم در سال جدید به دور باشند.

وی با بیان اینکه شهروندان فاقد باغ نیز در این روز به زمین های کشاورزی و اطراف باغ ها می رفتند تا در طبیعت حضور داشته باشند، اضافه کرد: انجام بازی های محلی مانند الک دولک و هفت سنگ از جمله بازی های قدیمی مورد علاقه قزوینی ها در روز سیزدهم فروردین بوده که هنوز هم همچنان مورد توجه قرار دارد.

عباسی گفت: در این روز قزوینی ها آش و دویماج (غذای مخصوص قزوینی ها) و سبزی پلو با ماهی را برای ناهار میل می کردند که البته امروزه هم این رسم در خیلی از خانواده های قزوینی باقی مانده است.

وی همچنین یادآور شد: قیچی کردن سبزه و انداختن آن درون نهرها و پرتاب هفت سنگ به داخل چشمه ها و یا نهرها از جمله آداب قزوینی ها در روز سیزدهم فروردین است که در دیگر مناطق کشور نیز رواج دارد.

برچسب‌ها قزوین باغستان روز طبیعت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قزوین باغستان روز طبیعت قزوین باغستان روز طبیعت روز سیزدهم فروردین قزوینی ها در روز شهروندان قزوینی باغستان سنتی روز طبیعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۲۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از اولین پیوند کلیه در ایران تا حس و حال اهداکنندگان

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

دیگر خبرها

  • فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره برداری می رسد؛ تکمیل فاز دوم فتح-باغستان تا پاییز
  • حل دو مشکل اصلی در بزرگراه آزادگان | فاز دوم فتح-باغستان تا پایان شهریور افتتاح می شود
  • فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد/ تکمیل فاز دوم فتح-باغستان تا پاییز
  • سقوط از دره به فوت شهروند قزوینی منجر شد
  • زائران قزوینی راهی مدینه النبی شدند
  • زائران قزوینی راهی مدینه النبی شدند + فیلم
  • زائران قزوینی در مدینه النبی + فیلم
  • دوچرخه سواران قزوینی در اردوی آسیایی
  • از اولین پیوند کلیه در ایران تا حس و حال اهداکنندگان
  • آموزش عملی آمادگی دفاعی ۱۰ هزار دانش‌آموز قزوینی