Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@13:16:30 GMT

کیفی‌گرایی در ورزش؛ راهبردی که الگو شد

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۹۴۳۳۴

کیفی‌گرایی در ورزش؛ راهبردی که الگو شد

به گزارش ایرنا، تاکید مسوولان کمیته ملی پارالمپیک بر اجرای راهبرد کیفی‌گرایی و اجرایی آن در سومین دوره بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا و بازی‌های پارالمپیک توکیو و نتایج حاصل از این سیاست موجب شد تا این دستورالعمل با تمجید بسیاری از کارشناسان همراه باشد زیرا در شرایط کنونی و با توجه به بودجه‌بندی اعزام‌ها این سیاست نه تنها در ایران بلکه در بین بسیاری از کشورها  یکی از مهم‌ترین دستورالعمل‌های ورزشی  به شمار می‌رود دستورالعملی که در آن کیفیت اعزام بر کمیت ترجیح داده می‌شود؛ به عبارتی این راهبرد هم صرفه‌جویی اقتصادی را در پی خواهد داشت و هم می‌تواند به انگیزه فردی و تیمی برای رسیدن به بالاترین سطح ورزشی تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این راهبرد با نقدهایی همراه است و برخی اجرایی آن در کمیته ملی پارالمپیک را ناشی از تفاوت سطح المپیک و پارالمپیک می‌دانند و برخی دیگر آن را مانعی برای رکورد شکنی شمار اعضای کاراوان ورزشی برای حضور در المپیک قلمداد می‌کنند. طبق سیاست های گذشته کمیته ملی المپیک شرط قرار گرفتن در کاروان اعزامی ایران کسب سهمیه بود و در برخی از دوره‌ها ورزشکاران اعزامی حتی به حد نصاب شخصی خود در المپیک نمی‌رسیدند و در المپیک توکیو نیز این اتفاقات برای شمار کمی از ورزشکاران رخ داد.در توکیو تنها چهار درصد از کاروان اعزامی ایران موفق به کسب مدال طلا شد. این در حالی است که در بازی‌های المپیک و آسیایی مدال طلا تعیین کننده جایگاه کاروان در جدول رده‌بندی نهایی است.

راهبرد کیفی‌گرایی از سال ۲۰۱۷ در دستور کار کمیته ملی پارالمپیک قرار گرفت و با این راهبرد کاروان ایران موفق شد با کسب ۵۱ مدال طلا در جایگاه سوم بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا قرار گیرد. مقایسه آماری نتایج کاروان اعزامی ایران به پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۰ توکیو خود نشان از اهمیت دستور العمل کیفی‌گرایی دارد. 

کاروان ایران در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو  با ۱۱۱ ورزشکار موفق به کسب ۲۴ مدال شد که تنها ۸ مدال آن طلا بود اما در شانزدهمین دوره بازی های پارالمپیک کاروان ایران با ۶۲ ورزشکار اعزامی به توکیو، موفق به کسب ۲۴ مدال شد که ۱۲ مدال آن طلا بود.

 جنگ زرگری موافقان و مخالفان اجرای راهبرد کیفی‌گرایی در اعزام کاروان های ورزشی به المپیک و بازی‌های آسیایی به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک به خط پایان خود رسید و رهبر انقلاب در آن دیدار بر این راهبرد صحه گذاشتند.  معظم‌له در بخشی از سخنان خود در جمع مدال‌آوران با تأکید بر کیفی‌سازی ورزش بین‌المللی و اولویت دادن به اعزام ورزشکاران مدال‌آور به تورنمنت‌های بزرگ، به‌نوعی نقشه راه ورزش را برای اعزام‌های گسترده تعیین کردند. نقشه راهی که می‌تواند به یک چشم‌انداز برای ارتقا جایگاه ایران در بازی‌های آسیایی و المپیک تبدیل شود.

اهمیت کیفی‌گرایی در کلام رهبری زمانی برجسته خواهد شد که ایشان بعد از توصیه به کیفی سازی اعزام‌ها از لزوم ارتقا جایگاه ایران در جدول توزیع مدال‌ها در المپیک سخن به میان آوردند.

با کنار هم قرار دادن این گزاره‌ها مشخص خواهد شد که توصیه مقام معظم رهبری به مسوولان ورزش در دولت سیزدهم پیاده‌سازی الگویی است که نسخه‌ای از آن در کاروان سردار دل‌ها اجرایی شد و موفقیت نسبی را هم نصیب ایران کرد.

بنا به تجربه کمیته ملی پارالمپیک، در سیاست کیفی گرایی ملاک اعزام کسب سهمیه نیست بلکه رسیدن به رکورد یا جایگاهی است که دست‌اندرکاران ورزش آن را تعیین خواهند کرد.

اگر ورزشکار از اعزام خود تحت هر شرایطی مطمئن باشد بدون شک میزان انگیزه و تلاش وی برای موفقیت چشمگیر نخواهد بود اما اگر ملاک اعزام از سهمیه به جایگاه فرد در المپیک تغییر پیدا کند آن زمان است که در رشته‌های رکوردی شاهد تلاش بیشتر هر ورزشکار هستیم.

سیاست کیفی‌گرایی تنها مختص به ایران نیست بلکه بسیاری از کشورهای جهان برای ثبت بهترین عملکرد این سیاست را اجرایی کردند. نمونه بارز این سیاست توسط دولت جمهوری آذربایجان بود که توانست با ۳۲ ورزشکار اعزامی به پارالمپیک توکیو ۱۹ مدال کسب کند و در بین ۱۰ کشور نخست قرار گرفت. این کشور ۱۴ مدال طلا، یک نقره و چهار برنز کسب کرد.

یکی دیگر از نمونه‌های موفق کیفی‌گرایی در سطح جهان وزنه‌برداری چین در المپیک بود. مسوولان چینی با حذف برخی از نامداران خود که احتمال کسب مدال آنان کمتر بود ۴ وزنه‌بردار زن و ۴ وزنه‌بردار مرد را به توکیو اعزام کردند و در نهایت موفق شدند ۷ مدال طلا و بک نقره را از آن خود کنند. اهمیت کار آنان زمانی بود که چینی‌ها تیان تائو نامدار که رکورددار دسته ۹۶ کیلوگرم در حرکت دوضرب بود را کنار گذاشته تا نسبت به مدال طلای خود اطمینان خاطر بیشتری داشته باشند.

برچسب‌ها کمیته ملی المپیک مقام معظم رهبری جاکارتا پارالمپیک توکیو کمیته ملی پارالمپیک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کمیته ملی المپیک مقام معظم رهبری جاکارتا کمیته ملی المپیک مقام معظم رهبری جاکارتا پارالمپیک توکیو کمیته ملی پارالمپیک کمیته ملی پارالمپیک کیفی گرایی المپیک توکیو مدال طلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۴۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام کشتی گیران ایرانی با ملیت های خارجی در انتخابی المپیک شرکت می کنند؟

برخی از کشتی‌گیران کشورمان با ملیت دیگر در انتخابی المپیک پاریس مبارزه خواهند کرد.

به گزارش فارس، مسابقات کشتی آزاد و فرنگی جام هنری دگلان فرانسه در حالی بهمن ماه سال گذشته برگزار شد که چند کشتی‌گیر ایرانی با ملیت‌های مختلف موفق به کسب مدال شدند.

محمد متقی‌نیا ملی‌پوش اسبق ایران و دارنده مدال برنز جوانان جهان کشتی‌گیر ایرانی بود که در وزن ۷۴ کیلوگرم برای اسپانیا کشتی گرفت و صاحب مدال طلای این مسابقات شد.

اتحادیه جهانی کشتی اسامی شرکت‌کنندگان در آخرین رویداد کسب سهمیه المپیک را اعلام کرده که نام متقی‌نیا در وزن ۷۴ کیلوگرم به چشم می‌خورد. وی در این رویداد انتخابی برای تیم‌ملی اسپانیا مبارزه خواهد کرد.

در کشتی فرنگی نیز نیکولای محمدی در وزن ۶۰ کیلوگرم برای دانمارک در این انتخابی و برای کسب سهمیه کشتی می‌گیرد.

آرش یوشیدا هم کشتی‌گیر دورگه تیم ملی ژاپن است که در ۹۷ کیلوگرم در ترکیه برای کسب سهمیه المپیک تلاش خواهد کرد. وی در انتخابی قاره آسیا مقابل امیرعلی آذرپیرا مغلوب شد و به سهمیه نرسید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • شکلات های مخصوص المپیک تولید شد + نحوه تولید | ویدئو
  • خوزستان برای اولین بار به طلای المپیک فکر می‌کند
  • ایران در المپیک پاریس چند ورزشکار دارد
  • شرایط مشابه گرایی با رقیب برادرش؛ در ۸۲ کیلو کشتی نمی‌گیرد
  • اعزام ۱۰ تیم ورزش نابینایان البرز به مسابقات قهرمانی کشور
  • نحوه اعزام حسن یزدانی به المپیک؛ بحران بزرگ یا یک اتفاق عادی؟!
  • حسن یزدانی بحران ملی نیست
  • استارت حسن یزدانی برای ثبت رکورد 2 رقمی در تاریخ ورزش ایران
  • کدام کشتی گیران ایرانی با ملیت های خارجی در انتخابی المپیک شرکت می کنند؟
  • اماواگر‌های ۲ مسابقه حساس در مسیر پاریس-آلبانی برای برادران گرایی؛ انتخابی با پایانِ باز!