Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از اکتشافات علم پزشکی، درک اثرات میکروبیوم روده بر روی سلامتی است. رشد و افزایش باکتری‌های خوب روده با مصرف غذا‌های پروبیوتیک امکان پذیر است.

به گزارش readersdigest، بهترین منابع محصولات پروبیوتیک، لبنیات شناخته شده است، اما کسانی که میلی به مصرف مداوم ندارند می‌توانند محصولات دیگر غنی از پروبیوتیک‌ها را جایگزین کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اینجا ۶ ماده غذایی حاوی پروبیوتیک، به غیر از ماست و دیگر محصولات لبنی معرفی شده است:

سیب زمینی سرد: سیب زمینی سرد پخته شده یکی از بهترین منابع نشاسته مقاوم است. نشاسته مقاوم به گروهی از کربوهیدرات‌های رژیمی غیر قابل هضم گفته می‌شود که تاثیرات آن بر سلامت روده، کاهش قند خون بعد از صرف غذا، افزایش حساسیت به انسولین، و اثرات آن بر میکروبیوم، چربی خون و وزن بدن مورد توجه بوده است. حتی به اثرات دریافت این نشاسته بر پیشگیری از سرطان کولورکتال نیز پی برده شده است.

کفیر: این نوشیدنی ترش، سرشار از باکتری‌های سالم و پروبیوتیک‌ها است و مطالعات نشان داده که مصرف آن به از بین بردن مشکلات گوارشی، آلرژی‌ها و ... کمک می‌کند و اثر مفیدی بر سلامت قلب دارد. یک نکته این است که برخی نوشیدنی‌های کفیر حاوی مقادیر بالایی قند اضافه شده هستند که منجر به تغذیه باکتری‌های بد در روده می‌شوند، بنابراین هنگام خرید آن‌ها باید به برچست و لیست مواد تشکیل دهنده دقت کرد.

موز سبز: اکثر مردم از مصرف این نوع موز اجتناب می‌کنند، اما خبر خوب این است که موز سبز یک منبع غنی از پروبیوتیک به ویژه نشاسته مقاوم است. همچنین این میوه یک دوز سالم از هر دو فیبر محلول و نامحلول، ویتامین و مواد معدنی را دارد. مصرف مداوم موز سبز با افزایش باکتری‌های خوب روده در برابر بیماری قلبی و مشکلات استخوان محافظت ایجاد می‌کند.

کلم ترش: کلم رنده شده ریز و آب پز کلمی است که توسط باکتری‌های اسید لاکتیک تخمیر و خرد شده است. این یکی از قدیمی‌ترین غذا‌های سنتی است و در بسیاری از کشورها، به ویژه در اروپا محبوب است. علاوه بر کیفیت پروبیوتیک آن، کلم ترش غنی از فیبر و دارای ویتامین های، ث، ب و کا، سدیم بالا، آهن و منگنز است. کلم رنده شده و آب پز همچنین شامل آنتی اکسیدان ها، لوتئین و زیگزانتین است که برای سلامت چشم مهم هستند.

شکلات: شکلات می‌تواند به تشویق و رشد باکتری‌های خوب روده کمک کند. ترکیب این خوراکی با پروبیوتیک خواص سلامتی آن را دو برابر می‌کند. پروبیوتیک‌ها به هضم بهتر شکلات و جذب عناصر و آنتی اکسیدان‌های موجود در آن کمک می‌کند.

سیر: سیر تنها یک ادویه خوشبو کننده غذا‌ها نیست بلکه منبع غنی از پروبیوتیک محسوب می‌شود. سیر خام البته بیشترین مقدار پروبیوتیک را دارد و مصرف آن یک راه موثر برای جلوگیری از بسیاری از مشکلات دستگاه گوارش است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: طرز تهیه باکتری های خوب روده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۴۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو به طبیعت

گروهی از متخصصان در مؤسساتی از جمله دانشگاه «هوکایدو» ژاپن می‌گویند باکتری‌هایی که به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند هم در ژاپن و هم در خارج از کشور به یک مشکل جدی تبدیل شده‌اند.

متخصصان می‌گویند باکتری‌های مقاوم به دارو به دلیل استفاده بیش از حد یا استفاده نادرست از آنتی‌بیوتیک‌ها به طور فزاینده‌ای شیوع پیدا می‌کنند از جمله در بیمارانی که مصرف داروها را بدون در نظر گرفتن دستورالعمل تجویز شده توسط پزشک متوقف می‌کنند در حالی که میکروب‌ها در بدن آنها باقی می‌مانند.

تمرکز تحقیقات این گروه بر کلون E.coli ST۱۳۱ بود که مقاومت آنتی‌بیوتیکی بالایی دارد.

طی این مطالعه، ST۱۳۱ را از نمونه‌های آب دریاچه و رودخانه و همچنین مدفوع حیوانات در حیات وحش از جمله راکون‌ها و گوزن‌ها که در استان‌هایی از جمله «گیفو» و «شیگا» گرفته شده بود به مدت شش سال تا سال ۲۰۲۱ جدا کردند. سپس محققان ویژگی‌های ژنتیکی آن ها را تجزیه و تحلیل کردند.

آن ها همچنین ST۱۳۱ مشتق شده را که از نمونه‌های ادرار افراد در همان منطقه به دست می‌آمد، تجزیه و تحلیل کردند تا آن ها را با پس‌زمینه ژنتیکی نمونه‌های مشتق شده از محیط زیست مقایسه کنند.

آنالیزها حاکی از شباهت ژنتیکی نزدیک بین ST۱۳۱ انسان و محیط‌های آبی و حیات وحش است که نشان‌دهنده گسترش احتمالی باکتری از جامعه انسانی به محیط طبیعی است.

به گزارش شبکه تلویزیون ملی ژاپن (NHK)، این گروه می‌گوید این  نخستین‌بار در ژاپن است که گسترش باکتری‌های مقاوم به دارو بر اساس اطلاعات ژنتیکی آن ها نشان داده شده است.

این متخصصان همچنین هشدار می‌دهند اگر اقداماتی انجام نشود، باکتری‌های مقاوم به دارو می‌توانند بیشتر در طبیعت گسترش پیدا کنند و سپس از حیوانات به مردم بازگردند و سبب شیوع بیماری‌های عفونی جدید شوند.

ساتو تویوتاکا، دانشیارِ دانشکده تحصیلات تکمیلی دامپزشکی دانشگاه هوکایدو در این باره گفت که در مطالعات آتی می‌خواهد شناسایی کند چگونه باکتری‌های مقاوم به دارو از مردم به طبیعت پخش می‌شوند و چگونه می‌شود از گسترش آن ها جلوگیری کرد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در بیانیه‌های پیشین خود بارها تاکید کرده است مقاومت ضدمیکروبی یکی از مهمترین تهدیدات بهداشت عمومی و توسعه جهانی است.

این سازمان و دیگر نهادهای بهداشتی می‌گویند باکتری‌های مقاوم به ضدمیکروب‌ها مسئول حدود ۱.۲۷ میلیون مرگ و میر جهانی در سال ۲۰۱۹ بوده‌اند و اگر تدابیری اتخاذ نشود، ممکن است تا سال ۲۰۵۰ موجب مرگ ۱۰ میلیون نفر در سال شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو به طبیعت
  • ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا/ افزایش رایزنان بازرگانی در آفریقا 
  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد