Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@12:25:36 GMT

یک روز با قطار گردشگری ورامین؛ از مسجد جامع تا «خیابان درختی»

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۹۴۹۴۹

یک روز با قطار گردشگری ورامین؛ از مسجد جامع تا «خیابان درختی»

‍‍‍‍‍‍

خبرگزاری فارس - ورامین - احمد علیزاده؛ نوروز امسال متفاوت‌تر از نوروزهای گذشته برایم به فکر این بودم که کجا می‌توانم در این ایام به تفریح بپردازم، در فضای مجازی گذر می‌کردم با طرحی بنام قطار گردشگری ورامین روبه رو شدم.

من هم همانند دیگر علاقه‌مندان در این تور گردشگری ثبت نام کردم و طبق برنامه‌ای که به ما اعلام کردند باید ساعت ۱۱ در ایستگاه راه‌آهن تهران می‌بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح قطار گردشگری ورامین امسال برای نخستین بار در استان تهران راه‌اندازی شده بود و طی آن علاقمندان به آثار تاریخی به طور رایگان در ورامین می‌توانستند حضور و از آثار شاخص تاریخی این شهرستان بازدید کنند‌.

فردای آن روز ساعت ۹ صبح بود که به سمت ایستگاه راه آهن تهران حرکت کردم. ساعت ۱۰ و ۳۰ صبح بود که در میدان ایستگاه راه‌آهن تهران پیاده و با کمی تامل وارد ساختمان ایستگاه شدم، لیدر راهنمای گردشگری در استان تهران همه ما را در کنار یادمان شهدای ایستگاه جمع کرد تا جمعیت گردشگر متفرق نشود.

شنیده بودم که روزانه بیش از ۸۰ نفر از سراسر استان تهران برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری ورامین سفر می‌کنند و وقتی خودم در آن موقعیت قرار گرفتم افراد زیادی را مشاهده کردم که برای این تور گردشگری آمده بودند.

ساعت حرکت قطار ۱۱ و ۱۵ دقیقه بود، با اعلام زمان حرکت قطار همه گردشگران به سمت قطار حرکت کردند، یکی یکی وارد سالن‌های قطار شدیم، سکوت عجیبی در قطار حکم‌فرما بود که پس از چند دقیقه این سکوت شکست و همه شروع به صحبت کردن با هم شدند.

گردشگران در حین حرکت قطار به منظره بیرون از قطار نگاه می‌کردند، نور آفتاب هم در یک روز آفتابی هوا را دلپذیر کرده بود.

به گفت‌وگویی با یکی از گردشگران مشغول شدم، می‌گفت وقتی منظره بیرون از قطار را نگاه می‌کند برایش لذت بخش است، زمین‌های سبز و حاصل‌خیر کشاورزی از پنجره قطار نگاه‌ها را به خود جلب کرده بود.

 

 

۴۰ دقیقه طول کشید تا از ایستگاه راه آهن تهران به ورامین سفر کردیم، وقتی از قطار پیاده و با استقبال خوب مردم و مسؤولان روبرو شدیم، پس از توضیحات اولیه، سوار اتوبوس‌هایی که برای گردشگران تدارک دیده بودند راهی مکان‌های دیدنی شدیم.

طولی نکشید که به برج علاءالدوله واقع در میدان امام خمینی(ره) ورامین رسیدیم، با ورود به صحن حیاط این برج، برایم جالب بود که چنین بنای تاریخی آن هم در ورامین وجود دارد.

برج علاءالدوله یکی از بنای مهم شهر است که در دوره ایلخانیان (قرن ۷ هجری قمری) ساخته و هم‌اکنون به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

 

در این بنا به طور کلی از هنر کاشی‌کاری، گچ کاری و آجرچینی استفاده شده است و در قسمت شمال غربی این سازه نورگیری کوچک وجود دارد این نورگیر به منظور تأمین روشنایی داخل بنا و تهویه ایجاد شده است،‌ سقف این بنا مخروطی شکل می‌باشد، اما نوک مخروطی شکل آن در اثر عوامل مختلف از بین رفته است.

برج علاءالدوله در واقع یک گورستان اشرافی برای محافظت از تخریب جسدها بوده است، در این بنا جنازه‌ها در سرداب نگهداری می‌شد، این برج آرامگاه افراد چون حسن علاءالدوله حاکم وقت ری می‌باشد.

در ادامه این تور گردشگری به مسجد جامع تاریخی ورامین رفتیم، وقتی وارد این مسجد چهل ایوان شدم، کتیبه بالای سر درب نگاهم را به خودش جلب کرد، زیر ایوان نسیم خنکی می‌وزد که احساس آرامش بی نظیری برایم داشت.

 

مسجد جامع ورامین نیز از قدیمی‌ترین مساجد آسیا و مربوط به دوره ایلخانی است که تنها نمونه کامل مساجد چهار ایوانی کشور می‌باشد که نه تنها از لحاظ ساختمان عظیم و گنبد عالی آجری دارای مقام و منزلت صنعتی مهمی است، بلکه به واسطه داشتن تزئینات فراوان، کاشی‌کاری‌های معرق و گچ‌بری‌ها و کتیبه‌های تاریخی و انواع خطوط مختلف جزء آثار مهم هنری ایران نیز به شمار می‌رود.

ساخت مسجد جامع ورامین در دوران سلطنت سلطان محمد خدابنده آغاز شده و در عهد فرزند و جانشین وی سلطان ابوسعید بهادرخان به سال ۷۲۲ هجری قمری به پایان رسیده است. این مسجد هنوز کاربری خود را حفظ کرده و هنوز هم نمازهای جمعه در این مکان برگزار می‌شود.

 

 

در ادامه این سفر به امامزاده یحیی(ع) رفتیم، وضو گرفتم تا نماز ظهر و عصر را بخوانم وقتی وارد این بقیه شدم نماهای سنگی بسیار قدیمی را دیدم، همین که پس از قرن‌ها این بنای تاریخی هنوز سالم باقی مانده بود واقعا جای درنگ برایم داشت.

امامزاده یحیی(ع) از معدود آثار تاریخی دوره مغول است که هنوز در ورامین به جای مانده است، در مجموع بنای امامزاده یحیی دارای چهار کتیبه می‌باشد که همگی به خط ثلث نوشته شده است.

 

کتیبه اول از بالا سمت راست محراب شروع می‌شود و از سمت چپ محراب پایین می آید، سپس از بالای ازاره بنا در یک کادر مستطیل شکل به عرض حدود ۵۰ سانتی متر کل بنای مقبره را دور میزند.

متن کتیبه از دو قسمت تشکیل شده است؛ قسمت اول آیات ۱ تا ۵ سوره جمعه و قسمت دوم حاوی اطلاعاتی راجع به کاشی ساز و تاریخ کتیبه است.

این بنا دارای یک مهراب نفیس و سنگ قبر و کاشی‌های ارزشمندی بوده که همگی به سرقت رفته و در حال حاضر در موزه‌های آرمیتاژ و فیلادلفیا نگهداری می‌شوند.

بیش از چند سال است که روزهای تاسوعا و عاشور مراسم‌هایی در این امامزاده برگزار می‌شود که مورد استقبال همگان نیز قرار می‌گیرد.

 

 

بازدید از اماکن تاریخی ورامین در اینجا به پایان نرسید با توجه به اینکه دشت ورامین قطب کشاورزی در استان تهران است و در حوزه طبیعت گردی نیز حرف برای گفتن دارد به همراه گردشگران پس از خروج از امامزاده یحیی(ع) بعد از طی ۲۳ کیلومتر به سمت شرق استان تهران به روستای خاوه رسیدیم.

حدود ۱۰۰ سال قبل دو طرف یکی از خیابان‌های این روستا توسط یکی از اهالی دخت کاشته که با تنومند شدن درختان،‌ این خیابان به «خیابان درختی» نام گذاری شده است. مسیر ۳ کیلومتری که اطراف آن درختنا زیبا رشد و منظره زیبایی را ایجاد کرده بود.

 

حمام قدیمی، آب انبار، قلعه روستا، خانه‌های بوم‌گردی و همچنین بیمارستان ۸ تخت خوابی ۱۰۰ سال پیش و وجود چندین عمارت در روستای خاوه جاذبه گردشگری این روستا را تقویت کرده است. بعد از گرفتن چند عکس یادگاری در «خیابان درختی» راهی حمام قدیمی روستا شدیم.

 

حمام قدیمی دارای چندین قسمت آب انبار خزینه و قسمت آب گرم بود که در زمان قدیم اهالی روستای از آن استفاده می‌کردند.

 

برای رسیدن به نقطه پایانی سفر به شرقی‌ترین روستای استان تهران یعنی روستای قلعه بلند حرکت کردیم، در این روستا آب انباری قدیمی که چندبار مورد مرمت قرار گرفته بود وجود داشت.

 

 آب انبار دارای سه ورودی و دو خروجی بود،‌ هوا از یک سمت وارد آب انبار می‌شد و از یک سمت دیگر از آن خارج می‌شد.

 

 

انتهای پیام/۶۷۰۳۷

منبع: فارس

کلیدواژه: تور گردشگری گردشگری گردشگری ورامین ورامین آب انبار خیابان درختی ایستگاه راه آهن تهران گردشگری ورامین امامزاده یحیی استان تهران مسجد جامع آب انبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۴۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر کرم‌زاده در حاشیه بازدید از محورهای تاریخی و گردشگری کاشان در پی وقوع سیل هفته گذشته‌، اظهار داشت: با بازدیدی که از مجموعه‌های جهانی و تاریخی همچون باغ فین کاشان، محله باستانی سیلک و خانه‌های تاریخی بروجردی و عامری‌ها داشتم، می‌توان گفت که کاشان از جذابیت‌های ویژه‌ای برای توسعه پایدار بر محور گردشگری برخوردار است.

وی تصریح کرد: از تمامی محورهای تاریخی که احتمال می‌دهیم در معرض سیل باشد با کمک همکاران اداره کاشان به‌ویژه یگان حفاظت میراث فرهنگی بازدید و خوشبختانه آسیب جدی به بناهای تاریخی وارد نشده است.

کرم‌زاده ادامه داد: با توجه به وجود بیش از سه هزار اثر تاریخی در محدوده شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، نیازمند توجه ویژه به‌خصوص در راستای افزایش اعتبارات مرمتی استان هستیم که در این زمینه عزم جدی با رویکرد جلب همکاری مسئولان در دو سطح ملی و استانی داریم.

کد خبر 6090318

دیگر خبرها

  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است
  • مناطق گردشگری شهر بهبهان + فیلم
  • توسعه و گردشگری از اهداف اصلی شهرداری بندرعباس است
  • تقدیر از مجریان برگزاری انتخابات در فیروزکوه
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات؛ یک هفته تا رأی‌گیری
  • جزئیات جدید درباره دور دورم انتخابات مجلس /انتخابات در این حوزه ها، الکترونیکی نیست
  • ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد