Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-06@23:04:06 GMT

ترسیم کامل اولین نقشه کامل ژنوم انسان

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۹۵۵۰۲

ترسیم کامل اولین نقشه کامل ژنوم انسان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما: پیش‌ از این ، آن‌ها در سال ۲۰۰۳ تلاش دیگری انجام داده بودند که منجر به ارائه کد ژنتیکی تقریباً کاملی شد. در آن زمان مشخص بود که آن‌ها همه چیز را به دست نیاورده‌اند. به دلیل محدودیت‌های موجود در آن زمان، آن‌ها بر ترجمه و بازسازی DNA از نواحی یوکروماتین ژنوم متمرکز شده بود - یوکروماتین تکه‌هایی از DNA، RNA و پروتئین که در درون سلول‌های ما فعالیت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نقشه‌برداری کامل نبود و می‌توان گفت تنها ۹۲ درصد نقشه ژنوم انسان ترسیم شده بود - در این نقشه DNA در هتروکروماتین ما ترسیم نشده بود.

هتروکروماتین به‌عنوان ماده‌ای ناشناخته در ساختار ژنتیکی ما شناخته می‌شود. تکه‌های هتروکروماتین مملو از تکرار DNA هستند و به‌صورت فشرده‌ای در کنار هم قرار دارند. همین مسئله خوانش هتروکروماتین را برای تلاش‌های سال ۲۰۰۳ ناممکن کرده بود. اما پیشرفت‌های سال‌های اخیر در توالی‌یابی ژنتیکی، این امکان را برای دانشمندان فراهم کرد تا به رمزگشایی آن نزدیک شوند.

در نهایت دانشمندان در ماه می ۲۰۲۱ با انتشار مقاله‌ای در مجله «Science» اعلام کرده‌اند که موفق به نقشه‌برداری از کل ژنوم انسان شده‌اند.

به گفته نویسنده این مطالعه «ایوان ایچلر» محقق در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، یافته‌ها باید بینش جدید و ارزشمندی درمورد بسیاری از جنبه‌های مختلف زیست‌شناسی به ما ارائه دهند. این نقشه به‌خوبی تفکر ما در مورد تغییرات ذاتی ژن‌ها و سیر تکاملی آن‌ها را عوض کرده است. همچنین می‌توانیم با مطالعه این نقشه، اثرگذاری تغییرات DNA در سلامت انسان را بررسی کنیم.

ایچلر در ادامه گفت: «با داشتن یک نقشه مرجع کامل می‌توانیم علل بیماری‌های ژنتیکی را بهتر درک کنیم و درنتیجه اکتشافات عمیقی در این زمینه انجام دهیم.»

تیم محققان در مرحله بعد قصد دارد ژنوم کروموزوم‌هایی را که با ژن‌های هر دو والدین مخلوط شده‌اند، توالی‌یابی کند. در نهایت، آن‌ها قصد دارند ژن‌های مردم در سراسر جهان را توالی‌یابی کرده و امیدوار هستند بتوانند با درک بهتر تنوع آن‌ها، بتوانند در نهایت ژن‌ها را دسته‌بندی کنند. این کار بسیار زمان‌بر است، اما ایچلر باور دارد که درنهایت میلیارد‌ها نقشه کامل ژنوم انسان در اختیار خواهند داشت که بسیار ارزشمند هستند.

منبع: الف

کلیدواژه: ژنوم انسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۵۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات گوگل مپس برای گوشی‌های اندرویدی از راه می‌رسد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزموچاینا، این طراحی تجربه ناوبری راحت تری را ارائه می کند. بسیاری از پنل های اطلاع رسانی با پنجره های کوچک تر جایگزین می شوند و این امر به کاربران اجازه می دهد تا هنگام بررسی جزییات، بخشی از نقشه را در پس زمینه ببیند به این ترتیب بستر مورد نیاز فراهم می شود.

گوشه های پنجره های اطلاعاتی گردتر هستند و بستن یا اشتراک گذاری اطلاعات با گزینه های قابل دسترس ساده تر می شود.

یکی دیگر از تغییرات مهم در این زمینه کنترل جهت ها است. اکنون حوزه های مبدا و مقصد روی نقشه شناور می شوند و همزمان گزینه های حمل ونقل مختلف به پایین نمایشگر منتقل شده اند. این امر به یک تجربه نقشه محور تبدیل شده است.

گوگل به طور رسمی زمان عرضه را اعلام نکرده اما گسترش بازه زمانی آزمایش حاکی از آن است که تغییرات به زودی ارائه می شوند.

کد خبر 6097939 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • تدوین نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین
  • تغییرات گوگل مپس برای گوشی‌های اندرویدی از راه می‌رسد
  • حسن صباح جزو مقدسات نیست/ ممنوعیت تماشای سریال "حشاشین" موجه نیست
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان
  • معلم «انسان ســـاز» است/ ترسیم مثلث «عشق، ایمان و اراده»
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • ما از شما نمی‌ترسیم!
  • آیا طب سنتی ریشه در غریزه انسان و دیگر انسان‌تباران دارد؟