Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@16:51:05 GMT

آراز و آیناز هدیه جهادگران به کودکان مناطق محروم

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۹۶۲۸۴

آراز و آیناز هدیه جهادگران به کودکان مناطق محروم

خبرگزاری فارس، معصومه درخشان: جمعی از جوانان جهادی تبریز که دغدغه کار فرهنگی برای کودکان و نوجوانان را دارند آستین‌های همت را بالا زده و با تشکیل قرارگاه جهادی فرهنگی  برای توانمندسازی نوجوانان در مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار شهرها بی‌وقفه تلاش می‌کنند.

این گروه جهادی فرهنگی با مستقر  شدن در شهر خسروشاه به فعالیت‌های فرهنگی می‌پردازند و مهم‌ترین هدف آنها توانمندسازی نوجوانان مناطق کم برخوردار شهرها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دعوت قرارگاه جهادی "رهپویان یاس" و به منظور آشنایی با فعالیت‌های فرهنگی " این جهادگران بی‌ادعا، ما خبرنگاران و عکاسان خبری دورهم جمع شده و در قالب تور رسانه‌ای با آنها همسفر شدیم.

در هیاهوی خنده و شادی عکاسان و خبرنگاران نیم ساعت بیشتر طول نکشید به شهر خسروشاه و محل قرارگاه جهادی " رهپویان یاس" رسیدیم.

 

در ابتدای ورود با خوشامدگویی صمیمی  دو دختر عزیز حافظ قرآن کریم به همراه مربی خوب و اخلاق مدار آنها غافلگیر شدیم.

در ادامه به اتاق دیگری راهنمایی شدیم که تعدادی از نوجوانان با اجرای سرود دسته جمعی با موضوع ولایت استقبال و خیر مقدم گویی به گروه خبری و رسانه‌ای را تکمیل کردند.

شاید این نوع  استقبال از خبرنگاران بهترین و خلاقانه‌ترین نوع استقبال بود که در طی سال‌ها کار رسانه‌ای دیده بودم.

و حالا حضور ما در کنار آنها  برای انعکاس فعالیت فرهنگی و  جهادی آنان است.

آموزش قرآن کریم و مباحث دینی، عقیدتی از محوری‌ترین فعالیت این گروه فرهنگی است و در کنار آن آموزش‌های گرافیک، عکاسی، مستندسازی، آموزش خبرنگاری و رسانه‌ای از دیگر فعالیت‌های فرهنگی جهادگران این مجموعه است.

آن طور که فرید حسن‌پور، مدیر قرارگاه جهادی" رهپویان یاس" به خبرنگاران توضیح می‌دهد:  تعدادی از نخبگان فرهنگی شهر تبریز در این مجموعه گردهم آمده‌اند و از ظرفیت آموزشی و توانمندی‌های خود در زمینه‌های مختلف فرهنگی برای آموزش به نوجوانان مناطق کم برخوردار مضایقه نکرده و در صدد هستند بدون هیچ چشم‌داشتی آنها را به نسل جوان منتقل کنند.

 

برنامه‌ریزی جهادگران فرهنگی در ۱۴ سرفصل تدوین شده است.

یکی از این سرفصل‌ها برگزاری آموزش عکاسی با عنوان " حلقه نور" است. دختران و پسران نوجوان در حلقه نور در ابتدا عکاسی با موبایل را می‌آموزند، سپس در مرحله بعد عکاسی با دوربین را یاد می‌گیرند و در بخش سوم با گرافیک، مونتاژ و مستندسازی آشنا می‌شوند.

یکی دیگر از سرفصل‌های تدوین شده، جهاد تبیین است که در سه زمینه  انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و تبیین سیره حضرت زهرا(س) در یک دوره ۴۰ روزه تدوین شده است. 

نوجوانان و جوانان بعد از یادگیری این مهارت‌ها وارد بازارکار شده و کار تولید محتوا را انجام داده و منبع درآمدی برایشان حاصل می‌شود.

بنابه گفته حسن پور، اولین دوره آموزشی عکاسی با موبایل از آبان ماه سال جاری شروع شده و اکنون در مرحله عکاسی با دوربین هستند.

در طی مدت فعالیت گروه‌هایی از پایگاه های مقاومت بسیج و گروه هایی از مدارس به این قرارگاه جهادی پیوسته‌اند.

حسن پور ادامه می‌دهد: تمام فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی با مربیگری خادمان قرارگاه جهادی برای دختران و پسران نوجوان و با هدف تربیت و توانمندسازی نخبگان فرهنگی از دل مناطق محروم انجام می‌شود. کودکان و نوجوانان در این مؤسسه بدون پرداخت هزینه‌ و با استفاده از امکانات عالی و دستگاه‌هایی مثل لپ تاب‌، دوربین‌ عکاسی، سیستم تصویرسازی و ... که به‌صورت امانی تهیه شده‌اند، مهارت می‌آموزند.

وی اظهار کرد: قبل از اینکه سرو کله کرونا پیدا شود قرارگاه جهادی " رهپویان یاس" در شهر خسروشاه مانند سایر گروه‌های جهادی به فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی مشغول بود و ماموریت اصلی آن آموزش و یادگیری قرآن کریم بود. کرونا که آمد آموزش‌های قرآنی به آموزش‌های غیرحضوری تبدیل شد.

در کنار آموزش‌های غیرحضوری  اعضای این گروه جهادی با همدلی در کنار هم به ادامه فعالیت‌های خود پرداختند و در طی این سال ها ۱۲ الی ۱۳ هزار نفر از آموزش های قرارگاه جهادی " رهپویان یاس " بهره مند شدند و به عبارتی ۳۷هزارنفر ساعت کلاس آموزشی برگزار شده است. همچنین ۱۱۰ برنامه فرهنگی توسط این قرارگاه در ایام فاطمیه امسال اجرا شده است.

 

آراز و آیناز هدیه جهادگران به کودکان مناطق محروم

در ادامه این برنامه فرهنگی  به بازدید از یک کارگاه هدایت می‌شویم. در این کارگاه  با عروسک‌های خندان " آراز و آیناز" مواجه می‌شویم.

آراز و آیناز با لباس مدرسه، لباس مذهبی و لباس بومی آذری به رویمان لبخند می‌زنند.

عروسک‌هایی که با یک پشتوانه مطالعاتی و پژوهشی  توسط بانوان عضو این قرارگاه فرهنگی خلق شده و شخصیت پیدا کرده‌اند. شخصیت‌هایی که همزاد کودکان منطقه هستند.

از آنجایی که کودکان از شخصیت‌های انیمیشن، کارتونی و عروسک برای الگوسازی استفاده می‌کنند.

اعضای این گروه جهادی نیز تصمیم گرفتند با تولید عروسک بومی، کودکان و نوجوانان را با فرهنگ و آداب و رسوم خود آشنا کنند. با توجه به اینکه اسامی آراز و آیناز اسم ترکی بوده و در مناطق ترکنشین پرمخاطب است بر اساس نیاز سنجی و نظر سنجی‌های صورت گرفته این دو شخصیت عروسکی آراز و آیناز نام گرفتند.

آن چنانکه مسوول قرارگاه جهادی " رهپویان یاس" می‌گوید: کار تولید این عروسک‌ها قبل از دوران کرونا آغاز شده و موضوع کاراکترسازی با پشتوانه مطالعاتی در راس کارها قرار گرفت.کودکان با این عروسک‌ها با فرهنگ بومی و بحث حجاب و پوشش آشنا می‌شوند. 

 

حسن‌پور ادامه داد: طرح اولیه آراز و آیناز بین هنرمندان حوزه تولید عروسک دست به دست شده و با مشورت همدیگر به یک طرح نهایی انجامید.

این عروسک‌ها تنها نیستند بلکه در کنار آن محصولات فرهنگی دیگری همچون نوشت افزار آراز و آیناز نیز تولید شده و وارد بازار مصرف می شوند.بعد از نوشت افزار کتاب قصه آراز و آیناز هم به دست کودکان می‌رسد.

وی اظهار کرد: عروسک‌ها و محصولات فرهنگی آراز و آیناز در برنامه های فرهنگی این قرارگاه به کودکان اهداء می شود. همچنین توسط اعضای این قرارگاه جهادی در مناطق محروم و کم برخوردار شهر خسروشاه توزیع می‌شود.

بنا به گفته وی  تاکنون سه هزار عروسک در مناطق حاشیه‌ای پخش شده و عروسک‌های خندان آراز و آیناز با استقبال کودکان مواجه شده است.

وی با اذعان به این موضوع که در ابتدای راه هستیم و هنوز کم و کاستی‌هایی در این راه وجود دارد تصریح کرد: ما معتقدیم تولید نکردن خیلی بدتر از تولید کردن ضعیف است، اول باید یک محصولی تولید شود تا اشکال و ایراد آن رفع گردد.

 

از توزیع یک هزار بسته معیشتی تا تا توزیع 10 هزار وعده غذا در پنج شنبه‌های بهشتی

یکی دیگر از رسالت‌های این قرارگاه فرهنگی فعالیت در راستای مسوولیت اجتماعی است.

با شیوع کرونا مسوولیت اجتماعی افراد در قبال تامین برخی از نیازهای معیشتی اقشار کم درآمد بیشتر احساس می‌شود.

جهادگران این مجموعه فرهنگی نیز در راستای انجام وظیفه مسوولیت اجتماعی با مشارکت در رزمایش کمک مومنانه یک هزار بسته معیشتی در مناسبت‌های مختلف به احترام تعداد ۱۱۴ سوره قرآن در بین اقشار محروم و کم درآمد توزیع کرده اند. همچنین ۱۰هزار وعده غذای گرم در روزهای پنجشنبه به نیت پنجشنبه‌های بهشتی و در حق احسان درگذشتگان و به نیت نذر افراد پخش شده است.

بنابه گفته حسن پور قرارگاه جهادی" رهپویان یاس" هیچ نوع نگاه انتفاعی و درآمدزایی ندارد و تولید محصول فرهنگی در حوزه انیمشین سازی در اولویت اهداف فرهنگی آنها قرار دارد.

تولید ۱۴ تصویر پویانمایی درباره حضرت زهرا(س) 

وی از تولید ۱۴ تصویر پویانمایی درباره حضرت زهرا(س) از ولادت تا شهادت آن حضرت خبر داد و افزود: در کنار تولید تصویر و پویانمایی همچنین همکاران فرهنگی ما در حال تولید کتاب نقاشی حضرت زهرا(س) به زبان فارسی، انگلیسی، ترکی هستند.

در پایان باید گفت استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی برای محرومیت‌زدایی و فرهنگ‌سازی برای موضوعات گوناگون موضوع مهمی است که نباید به راحتی از کنار آن گذشت. حمایت از این گروه‌های جهادی توسط مسوولان مربوطه نیز می‌تواند آنها را در رسیدن به اهداف مد نظر خود استوارتر کند.

انتهای پیام/۶۰۰۲۰

منبع: فارس

کلیدواژه: جهاد تبیین فارس تبریز معصومه درخشان زبان ترکی خسروشاه عکاسی انیمیشن کارتون عروسک آموزش قرآن کریم فعالیت های فرهنگی قرارگاه جهادی کم برخوردار شهر خسروشاه مناطق محروم حضرت زهرا س عروسک ها رسانه ای کنار آن حسن پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۶۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ نفر در استان داوطلب تسهیل گری در محرومیت زدایی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ مجری طرح‌های بنیاد علوی در استان اصفهان گفت: بنیاد علوی امسال در سه محور توسعه و ایجاد اشتغال در مناطق محروم و روستاها، در حوزه سلامت و درمان و ارتقای عدالت آموزشی و تمرکز بر رشد دانش آموزان موفق در مناطق محروم فعالیت می‌کند.
محمد رضایی افزود: در راستای شناسایی محرومیت و نیاز‌های مناطق مختلف استان اصفهان بیش از هزار داوطلب در سطح کشور و ۱۰۰ داوطلب در استان اصفهان برای همکاری و تسهیل گری ثبت نام کرده اند.
وی گفت: برای جذب تسهیلگران بنیاد علوی در استان اصفهان در دو مرحله آزمون و مصاحبه روانشناسی و استعدادیابی انجام شد که ۵۰ تسهیلگر برای فعالیت در استان اصفهان انتخاب می‌شوند.

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون ۲۶ هزار رأس دام سبک و سنگین در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری
  • ساخت فضاهای آموزشی در مناطق محروم شهرستان دیر
  • جشنواره «عروسکخونه» برگزیدگان خود را شناخت/ تجلیل از حسن دادشکر و عادل بزدوده
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ، دست و هورا در تلویزیون!
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ و دست هورا در تلویزیون!
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند
  • ۱۰۰ نفر در استان داوطلب تسهیل گری در محرومیت زدایی
  • سایبرتراک مناطق محروم! (عکس)
  • بسیج همراه مردم در جبران خسارت های سیل
  • بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی