Web Analytics Made Easy - Statcounter

رمضان، ماه انس و مناجات با پروردگار مهربان است. خداوند در این ماه، بندگان غافل و محتاج را به ضیافت نور و سرور بر سر خوان عفو و رحمت بی منتهایش فراخوانده است؛ ضیافتی سرشار از معنویت و کمال و معرفت که آگاهی از آداب آن، بر مهمانان شایسته است و مراعات آن، بهره مندی ایشان را افزون می سازد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رهیاب، بهار رمضان از راه رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه هر صبح، بیدار شدن و برخاستن از خواب، تکرار چند باره زندگی است، اما سپیده دم اولین روز از ماه مبارک رمضان، زندگی با رنگ و بوی دیگری آغاز می شود. نسیمی می دمد و شبنم پاکی و رحمتت، به دلهای غفلت زده، طراوت می بخشد.

دراین حال، این نجوای امام صادق (ع) از اهل بیت پیامبر را زمزمه می کنیم که در آخرین روز از ماه شعبان فرمودند: "خدایا، اینک این ماه مبارک (رمضان) فرا رسید. ماهی که در آن قرآن برای هدایت مردم و دلیلی روشن برای راهنمایی و جدا ساختن حق از باطل نازل شد. ما را در این ماه به سلامت دار و آن را بر ما سلامت کن و به سلامت و آسایش آن را از ما تحویل بگیر."

رمضان، آرام و با وقار، مثل همیشه از راه می رسد تا فرصتی دیگر برای انس بیشتر با خدا فراهم کند و همجواری با رحمت الهی را نصیبمان سازد. رمضان آمده است تا روزها و شبهایی از زندگیمان را با نسیم بندگی عجین سازد. براستی چقدر نیازمند این فرصت بی نظیر بودیم تا با خود و خدا خلوت کنیم. بیایید در ماهی که مرهمی بر دل گناهکاران است، با بال توبه در آسمان رحمت خدا به پرواز درآییم.

روزه داری یکی از ارکان اسلام است و نقش مهمی در تحول و تکامل معنوی مومنان دارد. به همین خاطر پیامبر اعظم (ص) و ائمه اطهار (ع) به استقبال ماه رمضان که ماه ضیافت الهی و ایام روزه است، می رفتند و برای آمادگی هرچه بیشتر برای لبیک گفتن به ضیافت الهی، آداب و مراسمی داشتند.

از جمله آنکه نقل شده است، پیامبر اکرم (ص) در آخرین جمعه ماه شعبان در اهمیت رمضان سخن گفتند و فرمودند: "ای مردم! رمضان ماهی است که در آن به میهمانی خدا دعوت شده اید و در آن از اهل کرامت خدا قرار داده شده اید، نفس هایتان در آن تسبیح است وخوابتان در آن عبادت است"

آن گاه رسول خدا (ص)به جایگاه روزه داران در قیامت اشاره کردند و فرمودند: "چون روز قیامت شود منادی ندا می دهد: کجایند میهمانان خدا؟ پس روزه داران را می آورند... آنان را بر مرکب هایی عالی (از جنس) نور سوار می کنند و در حالی که تاج کرامت بر سر آنان است، آن ها را به بهشت می برند."

همین اهمیت آداب استقبال از رمضان نزد معصومان و مقربان الهی است که نزد مردم، نیز آدابی هم چون غبارروبی مساجد، روزه پیشواز و استهلال شکل گرفته است.

رسول خدا (ص) درباره آثار روزه بر روان انسان می فرماید: "کسی که دوست دارد نا آرامی سینه اش (پریشانی دلش) کاهش یابد، ماه رمضان و سه روز از هر ماه را روزه بگیرد." این عبارات زیبا، بیانگر تاثیر روزه بر روح و روان انسان است که از جمله فواید بیشمار آن محسوب می گردد.

یکی از زیبایی های ماه رمضان این است که خصلت‌های زیبا و نیک را در روزه داران گسترش می دهد. برای مثال، آغاز ماه رمضان، هنگامه پایان دادن به کشمکش‌ها و دو دستگی هاست. زندگی ماشینی، الفت بین قلب ها را کمرنگ نموده و روحیه بی تفاوتی بر زندگی غالب شده است. اما با حلول ماه مبارک رمضان، دل ها رنگ آشتی و دوستی بخود می گیرد و رضایت و خشنودی خدا بر همه چیز برتری می یابد.

می توان گفت، نخستین نغمه روحانی رمضان، پیوند دل ها و اصلاح بین انسان هاست. قرآن کریم بر این نکته تاکید می کند: "همانا مومنان برادر یکدیگرند. پس بین برادران خود صلح برقرار سازید و پرهیزکار باشید، باشد که مورد لطف رحمت خداوند قرار گیرید."(حجرات: 10)

فرارسیدن موسم «ضیافت‎الله» و هنگامه «میهمانی خدا»

پیغمبر اکرم‎ صلّی ‎الله علیه و آله و سلّم روزی برای ما خطبه خواند و فرمود: ای مردم! به درستی که ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است. ماهی که نزد خدا بهترین ماه‎ها، روزهایش بهترین روزها، شب‎ هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است. ماهی که در آن به ضیافت خدا خوانده و از اهل کرامت خدا قرار داده شده ‎اید. نفس‎ های شما در آن ثواب تسبیح دارد و خواب شما در آن عبادت و عمل شما در آن مقبول و دعای شما در آن مستجاب است؛ پس با نیّت ‎های راست و دل‎ های پاک، از خدا درخواست کنید که شما را برای روزه و تلاوت قرآن توفیق دهد. به درستی که شقی و بد عاقبت، کسی است که از آمرزش خدا در این ماه بزرگ محروم شود و به گرسنگی و تشنگی خود در این ماه، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را یاد کنید و بر فقیران و مسکینان خود صدقه بدهید، سالمندان را احترام نمایید، بر صغار و خُردسالان رحم کنید؛ و صله ارحام نمایید و زبان ‎های خود را [از آن چه نباید گفت] و چشم ‎های خود را از آن چه نباید به آن نگاه کرد، نگاه دارید؛ و گوش ‎های خود را از آن چه نباید شنید حفظ کنید، و با یتیمان مردم مهربانی کنید، تا با یتیمان شما مهربانی شود و از گناهان خود به سوی خدا توبه و بازگشت نمایید و دست ‎های خود را در اوقات نماز به دعا بلند کنید که آن هنگام بهترین ساعت‎ ها است.

خدا به رحمت به سوی بندگانش نظر می‎ فرماید و هرگاه ایشان با او مناجات نمایند، جواب می ‎فرماید و هرگاه او را ندا کنند، لبیک می‎ گوید و هرگاه او را بخوانند، مستجاب می کند.

ای مردم! به درستی که جان‎ های شما در گرو عمل‎ های شما است؛ پس با استغفار، از گرو بیرون آورید، و پشت‎ های شما از گناهانتان سنگین است. پس به طول دادن سجود، آن را سبک سازید. و بدانید که خدا به عزّت خود سوگند یاد کرده است که نمازگذاران و سجده کنندگان را عذاب نکند و آن‎ ها را به آتش جهنّم در روز قیامت نترساند.

ای مردم! هر کس از شما مؤمن روزه ‎داری را در این ماه افطار دهد، برای او نزد خدا ثواب یک بنده آزاد کردن و آمرزش گناهان گذشته خواهد بود. پس گفته شد: یا رسول‎ الله! همه ما قدرت بر آن نداریم؛ فرمود: با افطار دادن به روزه ‎دار اگر چه به نصف دانه خرما باشد‎ـ از آتش بپرهیزید. اگر چه به شربتی آب باشد.

ای مردم! هر کس از شما خلق خود را در این ماه نیکو سازد، گذشتن از صراط در روزی که قدم‎ ها بر آن بلغزد، برای او است.

ای مردم! کسی که در این ماه خدمت غلام و کنیز خود را سبک گرداند، خدا در قیامت حساب او را آسان سازد و هر کس در این ماه شرّ خود را باز دارد، خدا خشم خود را از او در روز قیامت باز دارد و کسی که یتیمی را در این ماه گرامی بدارد، خدا او را در روز قیامت گرامی دارد.

و کسی که در این ماه با خویشاوند خود صله نماید، خدا او را در قیامت به رحمت خود وصل کند.

و کسی که در این ماه قطع رحم کند، خدا در روز قیامت رحمت خود را از او قطع فرماید. و هر کس در این ماه نماز مستحبّی به جای آورد، برای او برائت از آتش نوشته می‎شود. و کسی که نماز واجب به جای آورد، مثل کسی است که در ماه ‎های دیگر هفتاد نماز واجب به جا آورد.

و کسی که در این ماه بسیار بر من صلوات بفرستد، خدا در روزی که میزان‎ ها سبک باشد، میزان او را سنگین سازد. و هر کس در این ماه تلاوت آیه‎ ای از قرآن کند، ثواب ختم قرآن در ماه ‎های دیگر را دارد.

ای مردم! درهای بهشت در این ماه گشوده است؛ از خدا بخواهید که [این درها را] به روی شما نبندد و درهای آتش، بسته است؛ از پروردگار خود بخواهید که آن‎ها را به روی شما باز نگرداند. و شیاطین دربند هستند؛ از خدا درخواست کنید که آن‎ها را بر شما مسلّط نسازد.

امیرالمؤمنین‎ علیه السّلام فرمود: پس من برخاستم و عرض کردم: یا رسول ‎الله! بهترین اعمال در این ماه چیست؟ فرمود: یا اباالحسن! فاضل‎ترین اعمال در این ماه پارسایی است از آن چه خدا حرام کرده است.

سپس رسول خدا‎ صلّی ‎الله علیه و آله و سلّم گریست. عرض کردم: یا رسول الله! چه چیز شما را به گریه درآورد؟ فرمود: گریه می‎ کنم برای آن چه در این ماه به تو می ‎رسد. گویا تو را می‎ بینم که برای پروردگارت نماز می‎ گزاری. و برخواسته است شقی‎ترینِ اوّلین و آخرین جفت پی کننده ناقه ثمود و بر فرقت ضربتی زده است که با آن ریش تو خضاب شده است. پس، من عرض کردم: این در سلامت دین من است. فرمود: در سلامت دین تو است! سپس فرمود: یا علی! هر کس تو را بکشد، مرا کشته و هر کس تو را دشمن بدارد، مرا دشمن داشته؛ برای این که تو از من، مثل جان منی و طینت تو از طینت من است و تو وصی من و خلیفه من بر امّتم هستی!

در رمضان، مؤمنان با کارت «یا ایّها الّذین آمنوا کُتب علیکم الصّیام» به میهمانی خداوند دعوت شده‌اند، و این میهمانی ویژگی‏‌هایی دارد:

۱-میزبان، خداوند است و میهمانان را شخصاً دعوت کرده است.

۲-وسیله پذیرایی، شب قدر، نزول قرآن، فرود آمدن فرشتگان، استجابت دعا، لطافت روح، و دوری از دوزخ است.

۳-زمان پذیرایی، ماه رمضان است که به گفته‏ روایات، اوّل آن رحمت، وسط آن مغفرت و آخر آن پاداش است.

۴-چگونگی پذیرایی، شب قدر به گونه‌ای است که در آن نیاز یک سال میهمانان تأمین می‏‌شود و زمین با نزول فرشتگان در شب قدر مزیّن می‏‌گردد.

۵-غذای این ماه، غذای روح است که برای رشد معنوی لازم است، نه غذای جسم. لطف غذای این مهمانی، آیات قرآن است که تلاوت یک آیه آن در ماه رمضان همچون تلاوت تمام قرآن در ماه‌های دیگر است.

ماه زیبا و پربرکت رمضان، ‌از نشانه های برجسته اتحاد و یکرنگی مسلمانان در سراسر جهان است. با آغاز ماه رحمت، مسلمانان از هر کشور و نژادی،‌ با نشاط و احترام فراوان از آن استقبال می کنند. آئین روزه داری در ماه رمضان، همچون مناسک پرشور حج، درمیان همه فرقه ها و مذاهب اسلامی، آئینی مشترک و وحدت آفرین است و همه مسلمانان به نام امت اسلامی حول یک محور گرد هم می آیند.

ازآنجا که در ماه رمضان، احکام و برنامه های روزه داری در نقاط مختلف جهان یکسان است، ‌مرزهای جغرافیایی و تفاوتهای نژادی میان اعضای امت اسلامی فاصله ایجاد نمی کند. می توان گفت ماه رمضان، ماه الفت دل ها و نزدیکی ملل مسلمان است. هر مسلمانی خود را عضو یک امت بزرگ و واحد می داند و با سایر مسلمانان روزه دار که در دورترین نقاط عالم، در اقلیت بسر می برند، ‌احساس یگانگی می کند.

رمضان، ماه انس و مناجات با پروردگار مهربان است. خداوند در این ماه، بندگان غافل و محتاج را به ضیافت نور و سرور بر سر خوان عفو و رحمت بی منتهایش فراخوانده است؛ ضیافتی سرشار از معنویت و کمال و معرفت که آگاهی از آداب آن، بر مهمانان شایسته است و مراعات آن، بهره مندی ایشان را افزون می سازد.

اهمیت ماه مبارک رمضان به اندازه ای است که حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، آن را قطعه ای از بهشت توصیف می کند و می فرماید: "ماه رمضان در هر سال، قطعه ای از بهشت است که خداوند در جهنم سوزان دنیای مادی، آن را وارد می کند و به ما فرصت می دهد که خودمان را بر سر این سفره الهی این ماه، وارد بهشت کنیم. بعضی از مردم همان سی روز را وارد بهشت می شوند، بعضی به برکت آن سی روز، همه سال را و بعضی همه عمر را، بعضی نیز از کنار آن، غافل عبور می کنند که مایه تاسف و خسران است."

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کسی که در این ماه روز قیامت میهمانی خدا ماه مبارک ماه رمضان شما در آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۶۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟

رییس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا اعلام کرد که طرح صدور گواهینامه رانندگی یک روزه برای افرادی که موتورسیکلت سواری می‌کنند و هنوز گواهینامه رانندگی ندارند، همچنان در حال اجرا است.

به گزارش مشرق، سرهنگ احمد کرمی اسد، به روند صدور گواهینامه موتورسیکلت در ایران اشاره کرد. او گفت: «با توجه به شرایط فعلی کشور، تصمیم گرفتیم فرایند صدور گواهینامه موتورسیکلت را سهل‌تر کنیم و در واقع تصمیم گرفتیم گواهینامه‌های موتورسیکلت را در یک روز صادر کنیم. این تصمیم بر اساس مصوبه هیئت وزیران اتخاذ شده است و فرآیند خاصی را در بر می‌گیرد. به طور مثال، فرد باید در دوره‌های آموزشی ثبت نام و شرکت کند. پس از اتمام دوره، افراد باید در آزمون شرکت کنند. بنابراین، مطابق با این تصور که بعضی افراد دارند، دریافت گواهینامه در یک روز اتفاق نمی‌افتد. بلکه افراد باید آموزش‌ها را به درستی فرا گرفته و در آزمون‌ها نیز نمره لازم را کسب کنند.»

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور، فراجا، ادامه داد: «بررسی‌های پلیس نشان می‌دهد که بیش از شش و نیم میلیون نفر از سرنشینان موتورسیکلت در کشور ما، بدون گواهینامه رانندگی هستند و هنگام تحت پرسش قرار گرفتن از سوی پلیس، قادر به ارائه مدرک معتبر نیستند. به همین دلیل، از تیرماه سال گذشته، طرح صدور گواهینامه موتورسیکلت در یک روز به صورت آزمایشی اجرا شد و مشکلات آن به مرور زمان رفع شد و در حال حاضر نیز در حال اجرا است.»

وی با بیان اینکه این طرح فقط برای افرادی است که موتورسیکلت دارند اما گواهینامه ندارند، افزود: «سایر افراد بدون موتورسیکلت نمی‌توانند در این طرح شرکت کنند و باید در ۲۱۰ مرکز آموزشی سراسر کشور ثبت نام کنند. اما اگر موتورسیکلت به نام پدر خانواده باشد، فرزند می‌تواند در این طرح شرکت کند.»

رئیس مرکز صدور گواهینامه ادامه داد: متقاضیانی که شرایط لازم را دارند، می‌توانند به سایت «آموزشگاه موتورسیکلت ایرانیان» مراجعه کرده و به صورت آنلاین در این سامانه ثبت نام کنند. احراز هویت از طریق سیستمی انجام می‌شود. سپس افراد باید مدارک و اطلاعات مربوط به موتورسیکلت خود را وارد کنند. پس از انجام تمامی مراحل، یک پیامک برای متقاضی ارسال می‌شود که در آن به او اطلاع داده می‌شود که در طی ۲۴ ساعت آینده پلیس، شرایط صدور گواهینامه را به او اعلام خواهد کرد.

کرمی ادامه داد: همکاران ما اصالت موتورسیکلت را بررسی می‌کنند و پس از تأیید مدارک، یک پیامک دیگر به متقاضی ارسال می‌شود که در آن به او اعلام می‌شود که مراحل ثبت نام را با موفقیت پشت سر گذاشته است و حالا باید هزینه گواهینامه را پرداخت کند.

وی با اشاره به هزینه‌های دریافت گواهینامه، افزود: تا قبل از اجرای این طرح، هزینه‌های آموزش، آزمون و صدور گواهینامه نزدیک به دو میلیون تومان بود که به صورت استانی اعلام می‌شد و در هر استان با سایر استان‌ها متفاوت بود. اما در این طرح، ما تنها ۵۷۰ هزار تومان دریافت می‌کنیم و این مبلغ ثابت است و تغییر نمی‌کند.

رییس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا اعلام کرد که طرح صدور گواهینامه رانندگی یک روزه برای افرادی که موتورسیکلت سواری می‌کنند و هنوز گواهینامه رانندگی ندارند، همچنان در حال اجرا است.

دیگر خبرها

  • فوت یک پزشک بر اثر مصرف مشروبات الکلی!
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • جزئیات تازه از مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • تبدیل شانزه‌لیزه به محوطه پیک‌نیک رایگان یک‌روزه
  • چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟