Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران،  همزمان به عقب نشینی ارتش روسیه از برخی شهرهای شمالی اوکراین و از حومه کی یف چهره زشتی از جنگ اوکراین نمایان شده است.

از ویرانی وحشتناک تا گورهای دسته جمعی و رها شدن جنازه ها در خیابان ها اینها بخشی از میراث ارتش روسیه پس از عقب نشینی از شماری از مناطق و شهرهای اوکراینی است.

در سایه چنین تحولاتی تظاهرات و اعتراض به حمله نظامی روسیه به اوکراین در خود روسیه و دیگر کشورها همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روسیه که هر گونه اعتراضی به جنگ یا حتی به کار بردن اصطلاحات منفی درباره جنگ ممنوع است معترضان به شدت سرکوب و بازداشت می شوند. با وجود این معترضان به این حمله نظامی همچنان به اعتراض های خود در شهرهای مختلف روسیه ادامه می دهند.

 

جدیدترین تحولات و اخبار جنگ اوکراین

 

مذاکره‌کننده ارشد اوکراین: مسکو به طور شفاهی پیشنهادات اصلی ما را پذیرفته است

سرپرست هیات اوکراینی در مذاکرات صلح با روسیه شنبه شب در برنامه‌ای تلویزیونی گفت که مسکو «به طور شفاهی» با پیشنهادات اصلی کی‌یف در این گفتگوها موافقت کرده است.

وی با این حال تاکید کرد که کشورش در انتظار «تائید کتبی» این پیشنهادات از سوی روسیه است. سرپرست هیات اوکراین در مذاکرات با روسیه همچنین به طور ضمنی «پیشرفت قابل توجه» در مذاکرات را پذیرفت. به گفته وی روسیه با «همه پیشنهادات اصلی» اوکراین «به استثنای پیشنهاد مرتبط با شبه جزیره کریمه» موافقت کرده است. 

این مقام اوکراینی همچنین گفت که اگر قرار به دیدار ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود باشد چنین ملاقاتی «به احتمال زیاد» در ترکیه انجام خواهد شد. وی گفت که زمان و مکان این دیدار مشخص نیست هرچند «به احتمال زیاد در آنکارا یا استانبول» انجام خواهد شد. 

 

معاون نخست‌وزیر اوکراین: ۷۶۵ نفر از ساکنان ماریوپل از شهر خارج شدند

معاون نخست‌وزیر اوکراین شامگاه شنبه اعلام کرد که ۷۶۵ نفر از ساکنان ماریوپل موفق به خروج از این شهر تحت محاصره شدند. به گفته وی آنها به شهری در ۲۲۶ کیلومتری شمال غربی ماریوپل رسیده‌اند. 

تخمین زده می‌شود که هنوز حدود ۱۰۰ هزار نفر از ساکنان ماریوپل در این شهر به سر می‌برند. 

بنا به اعلام معاون نخست‌وزیر اوکراین افرادی که روز شنبه از ماریوپل خارج شدند با خودروهای شخصی موفق به خروج از شهر شدند. 

 

پلیس روسیه «۲۰۸ معترض» را بازداشت کرده است

یک سازمان غیردولتی در روسیه اعلام کرد که پلیس این کشور روز شنبه «۲۰۸ نفر» از معترضان به تهاجم نظامی به اوکراین را بازداشت کرد. 

طبق اعلام این سازمان غیردولتی که وضعیت زندانیان سیاسی را رصد می‌کند در ۱۷ شهر روسیه تظاهرات اعتراض‌آمیز برگزار شد. بنا به همین گزارش بیش از ۷۰ نفر از بازداشت‌شدگان در مسکو بازداشت شدند. 

 

مقام اوکراینی: کل منطقه کی‌یف تحت کنترل ما است

معاون وزیر دفاع اوکراین می‌گوید نیروهای این کشور به دنبال عقب‌نشینی نظامیان روسیه کنترل کل منطقه کی‌یف را به دست گرفته‌‌اند.

مقامات اوکراین تاکید می‌کنند که نیروهای روسیه با عقب‌نشینی از شمال اوکراین قصد دارند بر مناطق شرقی و جنوبی این کشور متمرکز شوند. 

 

شهردار بوچا: مجبور شدیم نزدیک به ۳۰۰ نفر را در گور دسته‌جمعی به خاک بسپاریم

شهردار بوچا در نزدیکی کی‌یف، پایتخت اوکراین می‌گوید مسئولان محلی مجبور شده‌اند اجساد نزدیک به ۳۰۰ نفر را در گودالی به طور دسته‌جمعی دفن کنند. 

این خبر در حالی منتشر می‌شود که کنترل بوچا به دنبال عقب‌نشینی نیروهای روسیه به دست اوکراینی‌ها افتاده است. پیش از این گزارش شده بود که یک صف از دستکم ۲۰ جسد در یکی از خیابان‌های بوچا کشف شده است. 

 

هزاران نفر علیه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در پایتخت سوئیس تظاهرات کردند

هزاران نفر روز شنبه در برن، پایتخت سوئیس در اعتراض به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تظاهرات کردند. برگزارکنندگان این تظاهرات شمار شرکت‌کنندگان را «۱۰ هزار نفر» ذکر کرده‌اند. 

آنها هدف از برگزاری این تظاهرات را اعمال فشار بر دولت سوئیس برای تلاش در راستای برقراری آتش‌بس در اوکراین اعلام کرده‌اند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات خواستار حمایت بیشتر از پناهجویان اوکراینی، وضع تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و کاهش واردات از این کشور شدند. 

 

نیروهای روسیه تظاهرات در شهر اشغال‌شده انرهودار در جنوب اوکراین را سرکوب کردند

نیروهای روسیه که کنترل شهر انرهودار در جنوب اوکراین را در دست دارند روز شنبه تظاهرات گروهی از ساکنان در اعتراض به اشغال شهرشان را سرکوب کردند. بنا به گزارش‌ها چهار نفر از معترضان مجروح شده‌اند. 

بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اوکراین در نزدیکی شهر انرهودار قرار دارد. 

 

کشف یک صف از دستکم ۲۰ جسد در یکی از شهرهای تازه آزادشده اوکراین

خبرگزاری فرانسه روز شنبه گزارش داد که یک صف از دستکم ۲۰ جسد در یکی از خیابان‌های شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف، پایتخت اوکراین کشف شده است. این خبر در حالی منتشر می‌شود که نیروهای روسیه با عقب‌نشینی از مناطق شمال اوکراین به دنبال تمرکز بر جبهه‌های نبرد در جنوب و شرق این کشور هستند. 

بوچا از جمله شهرهایی است که به دنبال عقب‌نشینی نظامیان روسیه به دست نیروهای اوکراینی افتاده است. 

 

نخست‌وزیر فنلاند: بهار امسال برای عضویت در ناتو تصمیم می‌گیریم

سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند روز شنبه گفت که کشورش بهار امسال برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تصمیم‌گیری خواهد کرد.

سخنان نخست‌وزیر فنلاند در حالی بیان می‌شود که دولت و پارلمان این کشور طی هفته‌های گذشته مزایا و معایب عضویت در ناتو برای این کشور منطقه اسکاندیناوری را بررسی کردند. 

به گفته سانا مارین روابط هلسینکی با روسیه به دنبال حمله این کشور به اوکراین به شکل «غیرقابل بازگشتی» تغییر کرده است. وی افزود: «زمان و کار زیادی نیاز است تا اعتماد از دست رفته بازگردد.»

فنلاند ۱۳۴۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد. 

 

دادستان سابق دیوان کیفری بین‌المللی: برای پوتین قرار بازداشت بین‌المللی صادر شود

کارلا دل پونته، دادستان سابق دیوان کیفری بین‌المللی روز شنبه خواستار صدور قرار بازداشت بین‌المللی برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه شد. او که با سابقه‌اش در رسیدگی به پرونده جنایت‌های رواندا و منطقه بالکان شناخته می‌شود از رئیس‌جمهوری روسیه به عنوان «جنایتکار جنگی» یاد کرد. 

کارلا دل پونته در بخشی از سخنانش همچنین تاکید کرد که در اوکراین «جنایت جنگی» روی داده است. 

 

مقامات اوکراین: در حمله سه‌شنبه گذشته به میکولائیف دستکم ۳۳ نفر کشته شدند

مقامات اوکراین اعلام کردند که شمار کشته‌شدگان در حمله روز سه‌شنبه گذشته نیروهای روسیه به ساختمانی دولتی در شهر میکولائیف به دستکم ۳۳ نفر رسیده است. بنا به همین گزارش در این حمله راکتی ۳۴ نفر نیز مجروح شدند. 

مسئولان اوکراینی می‌گویند که امدادگران از روز سه‌شنبه تاکنون در حال جستجو و امدادرسانی در محل حادثه بودند. 

 

پلیس روسیه بیش از ۲۰ معترض ضدجنگ را در مسکو بازداشت کرد

پلیس روسیه روز شنبه بیش از ۲۰ نفر از معترضان به جنگ در اوکراین را که در یکی از پارک‌های مسکو تحصن کرده بودند بازداشت کرد. 

بنا به گزارش‌ها پلیس در سنت‌پترزبورگ نیز شماری از معترضان به تهاجم نظامی به اوکراین را دستگیر کرده است. شماری از معترضان در شبکه‌های اجتماعی برای تحصن در برخی از شهرهای روسیه در روز شنبه فراخوان داده بودند. 

 

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا جنگ اوکراین و روسیه حمله روسیه به اوکراین افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا نیروهای روسیه تهاجم نظامی بین المللی نخست وزیر خیابان ها عقب نشینی روز شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۶۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد

سخنگوی کرملین گفت مراحل اولیه امضای توافق میان مسکو و کی‌یف طی شده بود اما لندن مانع آن شد.

به گزارش ایسنا، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت با وجود فشارهای غرب، چین می‌تواند از منافع ملی خود حفاظت کند و روسیه به تقویت همکاری خود با این کشور ادامه خواهد داد.

در روز جمعه «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت چین نمی‌تواند به دنبال تقویت همکاری خود با اروپا باشد و درعین‌حال از بزرگ‌ترین تهدیدی که امنیت اروپا را نشان رفته (روسیه) ‌حمایت کند.

پسکوف در واکنش به تلاش‌های آمریکا برای قطع ارتباط پکن و مسکو گفت: «چین یک کشور کاملا مستقل است، کشوری قدرتمند که توان دفاع و حفاظت از منافع خود را دارد. چین شریک نزدیک ماست و همکاری‌های خود را افزایش خواهیم داد.»

او همچنین گفت مخالفت کی‌یف با ادامه‌دادن مذاکرات صلح در استانبول به‌دلیل فشارهای مستقیم انگلیس صورت گرفته است.

پسکوف در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا مسکو پس از نشست صلح استانبول در ۲۰۲۲ خواسته‌های جدیدی از اوکراین داشت، گفت: «به‌خوبی می‌دانیم که مراحل اولیه امضای توافق طی شده بود. همچنین همه به‌خوبی می‌دانند چه چیزی باعث شد اوکراینی‌ها به مذاکره ادامه نداده و امضای توافق را نهایی نکنند. به گفته نمایندگان اوکراین که در مذاکرات حضور داشتند، این اتفاق در نتیجه فشار مستقیم لندن افتاد.»

سخنگوی کرملین همچنین با بیان اینکه روسیه از حفظ ارتباطات میان ایروان و باکو استقبال می‌کند، گفت این گفت‌وگوها برای حل‌وفصل کامل مناقشات میان طرفین ضروری هستند.

او در پاسخ به اعتراضاتی که برخی شهروندان ارمنستان در مخالفت با امتیاز ارضی اخیر این کشور به جمهوری آذربایجان برگزار کرده‌اند، گفت: «نمی‌خواهیم دراین‌باره اظهارنظر کنیم. می‌دانید که ما طرفدار تداوم تماس‌های باکو و ایروان هستیم. ما معتقدیم این گفت‌وگوها برای تنش‌زدایی و حل‌وفصل نهایی مناقشات و حصول توافق بر سر معاهده صلح، ضروری هستند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیشب بر فراز کریمه چه گذشت؟
  • تغییر مجدد معادلات جنگ اوکراین
  • روسیه: ۹۱۵ نیروی ارتش اوکراین کشته شدند
  • ۸۰۵ نظامی اوکراینی در یک روز کشته شدند
  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرد
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • زلنسکی باز هم ساز کمک کوک کرد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد