Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@09:45:31 GMT

انتصابات نگران کننده در صنایع بوشهر

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۹۸۵۹۳

انتصابات نگران کننده در صنایع بوشهر

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- سجاد محمودی*: استان بوشهر از حیث تراکم صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در زمره ویژه‌ترین استان‌ها و از حیث تحقق درآمدهای ارزی در جایگاه برترین‌ها قرار دارد. این صنعت در اواخر دهه ۷۰ پا به پهنه این استان گذارده و در حال گذران دهه سوم عمرش است.

حسب شرایط اقلیمی و معیشتی آن زمان، ورود زودهنگام به بازارهای سنتی کار بر تحصیل ارجحیت داشته و به این صورت شد که استان بوشهر هم اکنون از حیث جایگاه مدیریتی در صنعت و دولت در زمره ضعیف‌ترین ها قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضمن آنکه امروزه شاهد سکوت محض در برابر انتصابات تحمیلی به استان و چندصدایی تعجب برانگیز مسئولان و رسانه‌ها در حمایت از نیروهای بومی خود نیز هستیم.

آیت الله رئیسی مهرماه سال قبل در جلسه شورای اداری استان سخنانی را ایراد کرد که نقل به مضمون آن چنین است: همه در تغییر وضع موجود و رسیدن به نقطه مطلوب اتفاق نظر داریم و تحلیل مشترک، تحول نهادی و تحول فرایندی، مقتضیات این تحول است. ایشان صرف انعکاس مکتوب موضوعات به سلسله مراتب بالادستی را فرایندی اشتباه خواندند. در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر کارآمدی نیروهای استان بوشهر، وضعیت اکنون این استان را منطبق بر انتظارات مقام معظم رهبری ندانسته و ایجاد تحول را با محوریت گام دوم انقلاب ضروری دانستند.

مقدمات فوق با هدف پرداختن به بی اعتنایی اخیر پایتخت نشینان نسبت به مطالبه سهم مدیریتی استان در بخش صنعت است و امید آن می‌رود که این تکرار مکررات، تغییر در دیدگاه انفعالی و انتظار مدیران از پایتخت نشینان برای تحقق مطالبات را موجب شود.

انتصاب بومیان در این صنعت مزایایی دارد که به اختصار بر می‌شمریم:

۱- مجرای اشتغال بومی و مؤثر در تربیت نیروی متخصص برای سطوح عالی صنعت هستند.

۲- هزینه‌های رفاهی کمتری را بر این صنعت تحمیل که طبیعتاً افزایش سود را در پی دارند.

۳- تحقق بهتر مسئولیت‌های اجتماعی را موجب می‌شوند.

۴- در تأمین اقلام مصرفی نگاه ویژه ای به صنایع پیرامونی دارند.

موارد مطروحه هر کدام یک مطالبه‌ای است که انتصاب بومیان پیشران شگرفی را در تحققشان موجب می‌شود.

حسب مشاهدات و بر اساس یک رویه جاافتاده، در پایان دولت‌ها انتصاباتی انجام و برای ابقایشان در دولت جدید تلاش زیادی می‌شود.

در اواخر آبان ۱۴۰۰، تنها مدیرعامل بومی استان بوشهر عزل و یک نیروی غیربومی جایگزین ایشان در یک شرکت پتروشیمی شد.

این عزل و نصب به دلیل عدم انطباق با وعده‌های رئیس جمهور و تقابل با نص صریح دستور معاونت اول ایشان مبنی بر ممنوعیت هر گونه عزل و نصب در دستگاه‌های دولتی یا وابسته به دولت (شبه دولتی) مورد اعتراض مقطعی رسانه‌های محلی قرار گرفت.

از طرفی در آذرماه، نامه استاندار بوشهر مبنی بر پیشنهاد چند مدیر بومی رزومه دار به وزیر کار برای پست مدیریت عاملی یک پتروشیمی در سطح فضای مجازی منتشر شد که موجب روزنه امیدی شد.

چندصدایی رسانه‌ها در بحث عزل مدیرعامل بومی، پرداختن افراطی به مباحث انتصاباتی، عدم اتحاد نمایندگان استان و البته کارشکنی عده‌ای موجب شد که در بهت همگان یک نیروی غیربومی مدیرعامل پتروشیمی جم شد. این انتصاب از چند منظر بحث برانگیز است:.

۱- بی اطلاعی استاندار و نمایندگان مجلس از این تصمیم ضمن بی اعتنایی به نامه پیشنهادی استاندار.

۲- انتصاب در ایام تعطیل و اوج بی خبری از فضای مجازی بواسطه اطلاع مسئولان از حساسیت مردمی نسبت به این انتصاب.

۳- افزایش توان بالقوه پتروشیمی‌ها در توسعه استان با مدیریت بومی.

۴- ظرفیت اشتغال آفرینی پتروشیمی‌هایی چون جم، پارس، کیان، پردیس، آریاساسول و… بواسطه طرح‌های توسعه‌ای در حال ساختشان.

با پایش وضعیت کنونی، تا کنون عزم و تلاشی از جانب دستگاه‌های دولتی جهت تحقق وعده‌های ریاست جمهور در راستای مطالبات آیات عظام صفایی بوشهری و حسینی بوشهری، نمایندگان مجلس و استاندار بوشهر مشاهده نشده و می‌طلبد که این بی اعتنایی از طرق مختلفی چون مکاتبه با رهبر معظم انقلاب و شخص آیت الله رئیسی جبران و نسبت به ستاندن حق مدیریتی استان نیز تلاش شود و بدیهی است که هر سکوتی مجوزی است برای اقدامات بعدی پایتخت نشینان و حسب تجربه، مردم این استان خاصه جوانان متقاضی شغل آبرومند، به راحتی از مسئولین منفعل عبور خواهند کرد.

* خبرنگار و فعال اجتماعی

کد خبر 5458074

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری بوشهر انتصاب مقامات پارس جنوبی بوشهر ویروس کرونا گردشگری کرمانشاه خراسان رضوی مسافران نوروزی روز طبیعت سفرهای نوروزی ماه مبارك رمضان آمار کرونا خطبه های نماز جمعه 12 فروردین مشهد استان بوشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۸۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعهدات وزارت نفت در بخش درمان بوشهر نیازمند بازنگری جدی است

اکبر پورات در نشست با معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران که با حضور مدیر عامل و کارکنان پتروشیمی بوشهر در عسلویه برگزار شد اظهار داشت: اقدامات فرهنگی و خدمات رسانی پتروشیمی بوشهر در راستای مسئولیت‌های اجتماعی، ارزشمند بوده و امروز هم تعداد ۸۸۸ بسته معیشتی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تدارک دیده اند که امیدواریم این اقدامات تداوم یابد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر تصریح کرد: ارتباط و تعامل خوبی توسط مجموعه استان بوشهر با حوزه‌های مرتبط وزارت نفت برقرار است که قطعا این سیاست گذاری‌های وزارت نفت می‌تواند در عمق بخشی به این تعاملات اثرگذار باشد.

پورات عنوان کرد: تاکنون اقدامات مناسبی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی صورت گرفته ولی مطالبه استان بیش از این مقدار است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در بخش فرهنگی نیاز استان بیش از آن چیزی است که تاکنون محقق شده و در کنار آن تسریع در پرداخت‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

پورات خاطرنشان کرد: تعهدات وزارت نفت در بخش بهداشت و درمان و اقدامات آنان در سطح استان بوشهر نیازمند توجه اساسی و بازنگری جدی است و باید با تلاش و پیگیری ویژه در جهت ایجاد زیرساخت‌های نوین در حوزه بهداشت و درمان و ساخت مراکز درمانی وزارت نفت در استان بوشهر نقش به سزایی ایفاء کند.

وی تاکید کرد: در حوزه اشتغال نیز با توجه به پیگیری‌های مستمر کمیته جذب ۵۰ درصدی نیرو‌های بومی و تاکید رئیس جمهور بر تحقق این موضوع و تلاش‌های استاندار بوشهر، این مصوبه تاکنون محقق نشده است که وزارت نفت باید در این رابطه به تعهدات خود عمل کند.

پورات در پایان با بیان اینکه اقدامات و عملکرد پتروشیمی بوشهر قابل تقدیر است، اذعان کرد: در حال حاضر در این پتروشیمی ۷ هزار نفر مشغول به کار هستند و جایگاه پتروشیمی بوشهر در اشتغال، توسعه منطقه، ارزش آفرینی اقتصاد و اقتصاد ملی بسیار ارزشمند است که امیدواریم در ادامه در بحث مسئولیت‌های اجتماعی و اشتغال نیرو‌های بومی این روند توسعه و تداوم داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • تیم دوم استقلال زنده می‌شود
  • بی‌عدالتی‌ها پتروشیمی‌ها در حق مردم استان بوشهر پذیرفتنی نیست
  • استغاندار هرمزگان: نگران توسعه صنعتی هرمزگان هستیم
  • آمادگی دانشگاه آزاد برای همکاری با صنعت
  • افزایش اعتبارات مسئولیت اجتماعی در حوزه فرهنگی استان بوشهر
  • تعهدات وزارت نفت در بخش درمان بوشهر نیازمند بازنگری جدی است
  • مسؤولان به وضعیت راه‌های نامطلوب استان بوشهر رسیدگی کنند
  • پتروشیمی‌ها از ورزش استان بوشهر نیز حمایت کنند
  • صنایع نفت و گازوپتروشیمی به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • گزیده‌های نفتی هفته