Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@23:52:49 GMT

گرایش برای استخدام در بخش دولتی بدترین ضربه به تولید است

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۹۸۷۲۸

گرایش برای استخدام در بخش دولتی بدترین ضربه به تولید است

«محمدرضا دوستی» عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند و مدیرکل اسبق پارک علم و فناوری خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، در رابطه با فرمایش مقام معظم رهبری در نامگذاری سال، اظهار داشت: نوعی آسیب‌شناسی در وضعیت موجود در حوزه فناوری اشتغال دانش‌بنیان باید انجام گیرد.

وی با بیان اینکه کشور ما به سمتی پیش می‌رود که نیاز اصلی و اساسی آن تولید دانش و فناوری است، تصریح کرد: فرمایش مقام معظم رهبری طی سال‌های گذشته این امر بوده که مردم باید به این سمت حرکت کرده تا کشور را به تعالی کامل برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتکا به توان داخلی و نخبگان راه‌برون رفت از مشکلات

عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه وضعیت کشور ما به‌گونه‌ای بوده که از سمت بیگانگان و دشمنان خارجی به شدت تحت فشار هستیم و مرتب می‌بینیم که با تحریم‌ها ظالمانه مردم کشورمان را تحت فشار قرار می‌دهند، افزود: راه برون‌رفت از این وضعیت، اتکا به توان داخلی و نخبگان جوان کشور بوده که مقام معظم رهبری به خوبی این مسئله را مورد اشاره قرار داده‌اند.

دوستی ادامه داد: با آسیب‌شناسی دقیق در مورد اینکه چرا فرمایشات مقام معظم رهبری طی سال‌های گذشته به صورت صددرصد محقق صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت سیستم آموزشی ما دچار خلل‌هایی بوده که نمی‌توان در درون این بستر موجود وضعیت کارآفرینی و دانش‌بنیان شدن جوانان را انتظار داشت، یادآور شد: این اختلال ناشی از این بوده که تمام تلاش کودکان، جوانان و خانواده‌های آن‌ها بر این معطوف شده که فقط علم آن‌ها را زیاد کنیم و غافل از اینکه جایی این علم باید به دانش فنی تبدیل شود.

توان دانشی و فنی فرزندان کشور قربانی مدرک‌گرایی شده است

مدیرکل اسبق پارک علم و فناوری خراسان‌جنوبی اضافه کرد: مدرک‌گرایی در سال‌های گذشته بسیار رشد کرده و توان دانشی و فنی فرزندانمان قربانی مدرک‌گرایی شده است.

دوستی ادامه داد: ما خیل عظیمی از دانش‌آموختگان دانشگاهی را داریم که فاقد توانایی و مهارت کافی هستند.

وی افزود: عصر کنونی اقتضا می‌کند که در فاصله سال‌های اخیر نسل جوان خود را علاوه بر افزایش توان علمی‌شان به افزایش مهارت‌های فنی و تخصصی سوق داده و فضایی را فراهم کرده تا خلاقیت آن‌ها شکوفا شود.

لزوم ایجاد تمدن فناوری در کشور

عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند گفت: این گام اول در این مسیر بوده که وظیفه آن بر عهده آموزش و پرورش، وزات علوم و فناوری، وزارت بهداشت و خانواد‌ه‌ها است و نیازمند فرهنگ غنی و توانمند برای ایجاد تمدن فناوری در کشور است.

دوستی مشکل عمده و اولیه را نبود سیستم آموزشی متناسب با رشد فناوری در کشور دانست و افزود: در مورد علت دوم عدم توانایی تجربی کافی در نزد مسئولان به نظر مهم می‌رسد به طوری که مسئولان با سیستم آموزشی گذشته رشد یافته و توانایی لازم برای اداره کردن دانشجویان و متخصصان حوزه فناوری پیدا نکرده‌اند.

وی ادامه داد: عمدتاً می‌بینیم که به کارگیری مسئولان براساس توانایی علمی صورت می‌گیرد در حالی که نیاز به مسئولانی داریم که توانایی فناوری‌شان بالا باشد.

شکست فناور و عدم توانایی برای کسب درآمد

مدیرکل اسبق پارک علم و فناوری خراسان‌جنوبی به موضوع دره مرگ در حوزه فناورانه اشاره کرد و یادآور شد: بسیاری از فناورانمان موفق شده و مطلبی را کشف می‌کنند و پدیده‌ای را اختراع و دستگاهی را می‌‌سازند اما نمی‌توانند آن را به مرحله فروش رسانده و اینجا بوده که آن فناور دچار مرگ تجاری می‌شود.

دوستی بیان داشت: وقتی نخبگان نتوانند محصول خود را به فروش برسانند و کسب درآمد نمایند، قاعدتاً موجب شکست فناور شده و اینجا بوده که فناور به طور کلی از حوزه تجارت خارج می‌شود.

وی ادامه داد: این توانایی باید در نزد مدیران شکل بگیرد که چگونه فناورانی که موفق به تولید محصول شده‌اند را به تولید ثروت رهنمود کنند.

رکود فناوری با قوانین دست‌وپاگیر

عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند اضافه کرد: رهبری سال‌های گذشته در مورد این مسئله تأکید داشته‌اند اما این خلل بیشتر متوجه مسئولانی بوده که این تجربه و توانایی را نداشته تا فناوران جوان را هدایت کنند.

دوستی تصریح کرد: بخش سومی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد که امیدواریم توسط مدیران ارشد کشور رفع شود، بخش معضلات و محدودیتی بوده که برای فناوران و صنعتگران ایجاد کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه قوانیین دست‌وپاگیر فراوانی برای فناوران سبب رکود شده که عمده این قوانین در حوزه مالیات و بیمه است، اظهار داشت: بایستی کاری کنیم که در حوزه این قوانین چنان مسیر هموار شده که فناور با ذوق و اشتیاق فقط به فکر فعالیت‌های فناورانه خود بوده و دغدغه دیگری نداشته باشند.

رشد همزمان علم با فناوری

مدیرکل اسبق پارک علم و فناوری خراسان‌جنوبی بیان داشت: متأسفانه تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان بعد از مدتی که وارد عرصه تجاری‌سازی محصولاتشان شده با مشکلات بیمه، مالیات و مشکلات اداری متعددی که در پیش‌رو داشته مواجه می‌شوند این امر سبب برشکستگی بسیاری از این شرکت‌ها می‌شود.

دوستی با اشاره به اینکه براساس سه معضل بیان شده سه راهکار وجود دارد، بیان داشت: فرهنگ‌سازی مدونی را باید در حوزه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها ایجاد تا رشد علم همزمان با رشد فناوری سوق یابند.

وی با بیان اینکه باید تولید دانش فنی یکی از اهداف اصلی وزارت علوم و وزارت بهداشت باشد، اضافه کرد: بسترسازی در آموزش و پرورش یکی از کارهایی بوده که بایستی حتماً انجام گیرد تا دانش‌آموز در این مسیر رشد کرده تا با ورود به دانشگاه تبدیل به فردی شده باشند که دنبال فناوری و استفاده از علم خود بوده نه اینکه مدرک خود را بگیرد و بعد به دنبال شغل باشد.

گرایش برای استخدام در بخش دولتی بدترین ضربه به تولید

عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند با تأکید بر اینکه کارآفرینی را باید به عنوان یک هدف قرار دهیم، گفت: دانشجو باید خود بتواند برای خودش شغل ایجاد کند و ما وظیفه داریم مسیر را به او نشان دهیم.

دوستی با بیان اینکه اینکه فقط افراد را در بخش دولتی استخدام کنیم در واقع بدترین ضربه به تولید است، بیان داشت: متخصصان کارآزموده را در سمت‌های مدیریت فناوری باید به کار گمارده شوند.

وی در پایان از مجلس و دولت درخواست کرد تا قوانیینی را وضع کرده که مسیر تجاری‌سازی و فروش محصولات فناوری را تسهیل تا شاهد استعدادهای دانش‌بنیان جوانان کشورمان باشیم.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: خراسان جنوبی دوستی عضو هیأت علمی عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند مقام معظم رهبری سال های گذشته دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۸۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه‌های دولتی مکلف به پاسخگویی و اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی هستند

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت : تمامی دستگاه‌های دولتی مکلف به پاسخگویی و اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان می باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، دومین نشست ستاد استانی پیگیری اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دادگستری کرمانشاه در سال ۱۴۰۳ امروز _ سه شنبه یازدهم اردیبهشت _ با حضور شهرام کرمی رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه، معاون پیشگیری دادگستری، مسئولین و مدیران مربوطه برگزار شد.

شهرام کرمی رئیس کل دادگستری استان ضمن تبریک روز جهانی کارگر با اشاره به بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب در خصوص حمایت از تولید در دیدار اخیر با جامعه کارگری کشور اظهار داشت: مقام معظم رهبری شعار امسال را مانند سالهای گذشته، با مضمون حمایت از اقتصاد و تولید، سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام نهادند و در دیدار اخیر با جامعه کارگری، این قشر زحمتکش را رکن اصلی جهش تولید دانستند.

کد خبر 749458

دیگر خبرها

  • چهار دستورکار ضروری دولت برای تحقق مشارکت مردم در جهش تولید
  • مشکل کمبود پرستار با جذب نبرو حل نمی‌شود/ معیشت بزرگ‌ترین دلیل مهاجرت پرستاران
  • دستگاه‌های دولتی مکلف به پاسخگویی و اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی هستند
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • محدودیت یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود
  • استخدام ۱۹ هزار مربی ورزشی و مشاور پس از ۱۵ سال
  • ساخت روزانه ۸ مدرسه در کشور/ استخدام ۱۹ هزار مربی ورزشی و مشاور پس از ۱۵ سال
  • اظهارات جدید وزیر خارجه انگلیس علیه ایران | این راهکار بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس خواهد بود
  • بانک دی استخدام می کند (+جزئیات)