Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@06:50:58 GMT

آیا تومور مغزی قابل درمان است

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۹۹۱۰۱

آیا تومور مغزی قابل درمان است

یکی از پرتکرارترین دغدغه‌های افراد مبتلا به انواع تومورهای مغزی این است که اساساً آیا تومور مغزی قابل درمان است یا خیر؟ البته ارائه پاسخ قطعی به این پرسش، کاری بسیار دشوار است و برای رسیدن به جوابی قطعی، شرایط هر فرد توسط جراح مغز و اعصاب باید به طور ویژه بررسی شود. نوع تومور، سن بیمار، شرایط جسمی و ذهنی بیمار، میزان پیشرفت بیماری، محل دقیق رشد تومور در مغز و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از جمله عواملی هستند که برای روشن شدن پاسخ باید مورد بررسی قرار بگیرند. با این حال در این مقاله اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد که مسئله را تا حد زیادی برای شما روشن کند. در ادامه این مطلب قصد داریم درباره انواع مختلف تومور مغزی، شرایط و علائم آن‌ها و روش‌های درمانی هر یک صحبت کنیم.

عارضه تومور مغزی، نوعی سرطان است که در اثر رشد بی‌رویه سلولی و ایحاد غده در فضای جمجمه ایجاد می‌شود و بسته به نوع آن، می‌تواند اثرات مخربی را برای مغز و به تبع آن، سلامتی انسان ایجاد نماید. تومور مغزی نیز مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر، با علائمی شایع قابل تشخیص است. البته مشکل اصلی درباره این بیماری آن است که اغلب علائم آن تا پیش از حاد شدن بیماری، با دیگر بیماری‌ها مشترک است و این موضوع مانع از تشخیص زودهنگام آن خواهد شد.

به عنوان مثال، سردرد، سرگیجه و تهوع از جمله عوارض این بیماری است که طبیعتاً در بسیاری بیماری‌های دیگر نیز قابل مشاهده بوده و افراد نمی‌توانند با همین ادله، به تومور مشکوک شوند. البته به جز این موارد، نشانه‌های دیگری وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان به احتمال تومور مغزی رسید. چندی از این علائم به شرح زیر هستند:

سر درد با نشانه‌های زیر

اگر در ابتدای روز پس از بیدار شدن از خواب، سر درد شدید با شما است و در طی روز شدت آن افزایش می‌یابد، می‌توان به تومور مغزی شک کرد.

خستگی و خواب‌آلودگی مداوم

خستگی می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین، کمبود آهن و... نیز باشد؛ اما اگر پس از انجام آزمایش، چنین کمبودهایی مشاهده نشد، خستگی مداوم شما باید دقیق‌تر مورد بررسی قرار بگیرد.

تهوع و استفراغ بدون عارضه گوارشی

اگر بدون مسمومیت غذایی یا عارضه گوارشی به طور مداوم دچار تهوع و استفراغ می‌شوید، باید موضوع را به طور دقیق‌تر بررسی کنید و احتمال تومور مغزی را نیز در نظر داشته باشید. تومورهای مخچه اغلب با این نشانه همراه هستند.

تشنج

تشنج و انقباض غیر طبیعی ماهیچه‌ها می‌تواند نشانه یک اختلال در مغز باشد که ناشی از یک غده درون جمجمه است. معمولاً تومورهای گیجگاهی چنین اختلالی را در پی دارند.

اختلال بینایی

کم سویی ناگهانی، دوبینی و تاربینی می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد؛ اما همچنین می‌تواند از نشانه‌های تومورهای پس‌سری نیز باشد.

فراموشی و لنکت

اختلال در گفتار، فراموشی امور، لکنت زبان، از یاد بردن کلمات و علائمی از این دست نیز می‌تواند احتمال تومور گیجگاهی را تقویت کند.

اختلالات رفتاری

تغییر شخصیت، رفتارهای غیر طبیعی، از بین رفتن حس بویایی و مواردی نظیر این، می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد و همچنین ممکن است نشانه وجود تومور در قسمت پیشانی مغز باشد.

از کار افتادن بخشی از بدن

این عارضه می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد و همچنین ممکن است به دلیل وجود تومور در قسمت ساقه مغز نیز باشد.

عدم هماهنگی اعضای بدن

یکی دیگر از علائمی که احتمال وجود تومور مغزی را تقویت می‌کند، عدم هماهنگی اعضای مختلف بدن است. این علامت می‌تواند نشانگر عدم کارکرد صحیح مغز و وجود تومور در ناحیه مخچه باشد.

عوامل ابتلا به تومور مغزی

به نظر می‌رسد که مانند سرطان، درباره تومور مغزی هم نمی‌توان به سادگی به ریشه‌ای‌ترین دلایل پی برد. بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند چرا به این بیماری دچار می‌شوند و سوال اصلی که از پس این سوال نمایان می‌شود، آن است که آیا تومور مغزی قابل درمان است؟ شاید اگر بتوانیم ریشه سرطان را به درستی مشخص کنیم، راه‌های پیشگیری و درمان نیز برای ما ساده‌تر شود.

عوامل متعددی می‌تواند در بروز انواع سرطان دخیل باشد که اغلب آن‌ها به سبک زندگی افراد برمی‌گردد. افزایش سن، تغذیه ناسالم، زندگی و کار در محیط‌های آلوده (به امواج، تشعشعات، مواد شیمیایی و...) از جمله این عوامل هستند. همچنین برخی از تومورهای مغزی، در واقع از سلول‌های سرطانی متاستاز شده‌ای نشات می‌گیرند که از نقاط دیگر بدن به مغز وارد می‌شوند. به جز این موارد، دانشمندان چند دلیل دیگر را از عوامل تومور مغزی می‌دانند:

اختلالات ژنتیکی

برخی از بیماری‌ها و اختلالات ژنتیکی می‌تواند احتمال بروز تومور مغزی را افزایش دهد. افرادی که اختلالاتی مانند اسکلروز غده‌ای، نورو فیبرو ماتوز، سندرم کنسر لی-فرامنی، سندرم تورکوت و سندرم گورلین در آن‌ها تشخیص داده شده، بهتر است هر چند سال یکبار، از وضعیت سلامت مغز خود نیز اطمینان حاصل کنند.

عقبه خانوادگی

دانشمندان احتمال می‌دهند که عامل ژنتیکی ابتلا به تومور مغزی، قابل انتقال به نسل‌ها باشد؛ چرا که تومور مغزی در افرادی که عقبه خانوادگی در زمینه سرطان دارند، بیشتر دیده می‌شود.

امواج و پرتوهای غیر استاندارد

کسانی که به طور مرتب با دستگاه‌های پرتو درمانی یا دیگر دستگاه‌های مضر پرتوی در ارتباط بوده‌اند، می‌توانند در خطر ابتلا به تومور مغزی نیز قرار بگیرند.

انواع تومور مغزی و روش‌های درمان آن‌ها

حال بیایید به سوال اصلی بپردازیم. اینکه آیا تومور مغزی قابل درمان است؟ خوشبختانه با پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر در علم پزشکی رقم خورده، می‌توان گفت که 50% از تومورهای مغزی با روش‌های مرسومی مانند جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی قابل درمان هستند. اما درمان قطعی و بی بازگشت تومور مغزی بیش از هر چیز به نوع تومور و خوشخیم یا بدخیم بودن آن بستگی دارد.

به عنوان مثال، تومور خوشخیم نفتر یوما، با جراحی قابل رفع است و بازگشت نیز نخواهد داشت. در تومور خوشخیم استروسیتوم گرید یک و دو، می‌توان با عمل جراحی بین 7 الی 10 سال عوارض تومور و مرگ بیمار را به تعویق انداخت. در تومورهای بدخیم مانند گلیوبلاستوم مولتی قدم یا GMB می‌توان به کمک جراحی مغز، پرتو درمانی و شیمی درمانی، امکان عوارض کشنده بیماری را تا حدودی به تعویق انداخت و...

عوامل دیگری نیز وجود دارند که تعیین می‌کنند آیا تومور مغزی قابل درمان است یا خیر؟ به عنوان مثال، سن افراد نقش بسیار مهمی در فرایند درمان دارد. محل قرارگیری تومور نیز به اندازه نوع تومور مهم است. وضعیت روحی بیمار و اطرافیان وی نیز نقشی اساسی در فرایند درمان خواهد داشت. بنابراین مجموعه‌ای از عوامل وجود دارند که می‌توانند در این میان تعیین کننده باشند.

نکته مهم دیگر در فرایند درمان تومور مغزی، زمان تشخیص بیماری و میزان پیشرفت آن است. فارغ از خوشخیم یا بدخیم بودن تومور، اگر بتوان آن را در مراحل اولیه بیماری تشخیص داد و فرایند درمان را سریع‌تر پیش گرفت، شاید هرگز نیازی به جراحی تومور مغزی نباشد و با پرتو افشانی، دارو و شیمی درمانی، بتوان تا حدود بسیاری جلوی پیشرفت بیماری را گرفت.

جمع بندی و نتیجه گیری

تومور مغزی از رشد و تکثیر ناهنجار سلول‌ها در مغز و تشکیل غده ایجاد می‌شود. با وجود آن که ریشه این بیماری کشنده هنوز مشخص نشده، اما سبک زندگی، اختلالات ژنتیکی و عامل ارثی را می‌توان سه عامل اصلی ابتلا به این بیماری دانست. خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی می‌توان به سوال آیا تومور مغزی قابل درمان است؟ جواب مثبت داد؛ به طوری که حدود 50% از بیماران، می‌توانند با روش‌های درمانی مرسوم مانند شیمی درمانی، پرتو افشانی و جراحی مغز به زندگی عادی خود برگردند و باقی آن‌ها نیز می‌توانند به کمک این درمان‌ها، پیشرفت بیماری را به تعویق بیندازند. آنچه در فرایند درمان، موثر است، روحیه بیمار و اطرافیان، زمان تشخیص بیماری، سن بیمار و نوع تومور خواهد بود.

منبع: فردا

کلیدواژه: تومور مغزی فرایند درمان تومور مغزی شیمی درمانی وجود تومور نوع تومور بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۹۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ سرور عدوانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به باورهای غلط بیماری MS گفت: اینکه مبتلایان به ام اس نمی‌توانند ازدواج کنند و یافرآیند بچه‌دار شدنشان دچار مشکل است، باوری کاملا اشتباه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی افزود: با توجه به اینکه بیشتر مبتلایان به ام اس معمولا در سن پایین درگیر این بیماری می‌شوند و یا هنوز به سن باروری نرسیده باشند ممکن است این موضوع برای این افراد نگران کننده باشد، این باور از اساس اشتباه و بیماران مبتلا به ام اس هیچ مشکلی برای ازدواج ندارند و تحت نظر پزشک به راحتی می‌توانند مادر یا پدر شوند.

متخصص بیماری‌های اعصاب و روان درباره احتمال ابتلای فرزندان مبتلا به ام اس نیز توضیح داد: مبتلایان به این بیماری باید این نکته را مد نظر داشته باشند که شاید نوزادانی که از پدر و مادر مبتلا به ام اس متولد می‌شوند ریسک بیشتری ازنظر ابتلا به این بیماری در مقایسه با سایر افراد جامعه داشته باشند ولی اصلا به این شکل نیست که این احتمال درصد بالایی را به خود اختصاص دهد.

عدوانی تاکید کرد: این تفکر که اگر مبتلا به ام اس هستید حتما نوزاد شما هم با این بیماری متولد می‌شود از اساس اشتباه و غلط است.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با بیان اینکه برخی طیف‌های بیماری ام اس می‌تواند از طریق وراثت منتقل شود توضیح داد: تا زمانیکه آزمایش‌های ژنتیک انجام نشده، هیچ فردی نمی‌تواند درباره ریسک ابتلای بالای سایر افراد خانواده به این بیماری نظر قطعی دهد.

وی گفت: تعداد پدران و مادرانی که هر دو مبتلا به ام اس بوده‌اند و نوزادی کاملا طبیعی به دنیا آورده‌اند کم نیستند.

عدوانی با تاکید بر اینکه مسئله‌ای که درباره ام اس مد نظر است فارغ از مسایل ژنتیکی موضوعات محیطی است، اضافه کرد: در نهایت علت اصلی این بیماری و خیلی از فاکتورهای ابتلا به آن هنوز شناخته نشده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به باور اشتباه دیگری مبنی بر اینکه ام اس بیماری مختص به جوانان است توضیح داد: اصلا به این صورت نیست و این بیماری در کودکان و یا افراد بالای 60 یا 70 سال هم دیده می‌شود.

کاهش طول عمر باور اشتباه دیگری درباره مبتلایان به ام اس است که این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب به آن اشاره کرد و افزود: این بیماری طول عمر افراد را کاهش نمی‌دهد، خیلی از افراد زمانی که متوجه می‌شوند به ام اس مبتلا شده است، مبنا را بر این قرار می‌دهند که با اختلال عملکرد عمده مواجه‌اند.

وی  با بیان این مسئله که الزاما همه‌ افراد مبتلا به ام اس دچار مشکل شدید در راه رفتن می‌شوند و یا  در نهایت بینایی خود را از دست می‌دهند را تصور اشتباهی عنوان کرد و توضیح داد: بیماری ام اس با توجه به درمان‌های نوینی که وجود دارد به میزان قابل توجهی قابل کنترل است، شاید در سالهای دور مثلا 20 یا 30 سال پیش درمان قابل توجهی برای این بیماری وجود نداشت ولی در حال حاضر بخش عمده‌ای بیماران به صورت موفقیت آمیز درمان شده و به زندگی عادی برمی‌گردند.

عدوانی گفت: ام اس احتمال حملاتی به سیستم عصبی را در پی دارد یا حتی بیماران به صورت موقتی دچار تاری دید، ضعف اندام‌ها، اختلال تعادل و دوبینی می‌شوند ولی با درمان به موقع علامت‌ها به میزان بسیار بالایی و در بیشتر موارد به صورت کامل برطرف می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: ام اس قابل کنترل است و هنوز دارویی نداریم که بیمار استفاده کند و به طور کلی درمان شود به طور مثال بیماران دیابتی تا آخر عمر باید داروهای خود را استفاده کنند و اگر دارو را قطع کنند قطعا مشکلات جدی خواهند داشت.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب بیمارستان شهدای تجریش تاکید کرد: MS و درمان‌های آن وابسته به درمان موثر در سالهای اول شیوع بیماری است، به این شکل که در صورت تشخیص به موقع اگر درمان‌ها به موقع انجام شود حتی امکان خاموش شدن این بیماری نیز وجود دارد یا در آینده فرد مبتلاکمتر دچار عوارض خواهد شد.

عدوانی هشدار داد: مبتلایان به ام اس بعد از درمان و کاهش نشانه‌های بیماری، روند درمان را قطع نکنند به این دلیل که ام اس ماهیت بهبوده یابنده و حمله کننده دارد شاید مدتها خاموش شود و بعد از مدتی بیمار با حمله‌های بیشتر که کنترل آن مشکل است مواجه شود.

وی درباره باور اشتباه دیگری با این عنوان که بیماران مبتلا به ام اس نباید اصطلاحا مواد غذایی که طبع سرد دارد را استفاده کنند ادامه داد: از نظر علمی و تحقیقاتی هیچ موضوعی مبنی بر اینکه ماده غذایی در کنترل و یا عود بیماری اثر دارد تایید نشده است، در نتیجه رژیم‌های سخت غذایی می‌تواند بدن بیمار را ضعیف کرده و مانع رسیدن مواد مغذی به بدن شود بنابراین تنها توصیه این است که مبتلایان به ام اس رژیم غذایی سالم داشته باشند.

عدوانی در خاتمه توصیه کرد: عاداتی مثل سیگار کشیدن، استفاده از قلیان می تواند سیر بیماری را شدیدتر کند و تشدید حملات را در پی خواهد داشت بنابراین توصیه اکید ترک مواد دخانی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیا زالو واقعا می‌تواند درمان کننده باشد؟
  • زالو درمانی؛ انجام بدهیم یا نه؟
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • زالو درمان می‌کند؟
  • آیا واکسن سرطان پوست، روی دیگر سرطان‌ها هم جواب می‌دهد؟
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • 6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس