Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@03:42:50 GMT

اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان در ایجاد رشد اقتصادی پایدار

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۰۲۶۲

اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان در ایجاد رشد اقتصادی پایدار

با نگاهی گذرا بر اقتصاد کشورهای مختلف نیز مشخص می‌شود که در شرایطی که مدل‌های سنتی رشد همچنان بر نقش عوامل سنتی مانند سرمایه فیزیکی تاکید می‌کنند، نگاه کشورهای توسعه یافته به تولید و رشد اقتصادی تغییر یافته است. - اخبار اقتصادی -

خبرگزاری تسنیم، انتقال از نظام تولید منبع‌محور به نظام تولید دانش‌بنیان، یکی از مهمترین راهکارهای افزایش رشد و بهره‌وری در هر اقتصادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع، دانش و فناوری عاملی بنیادی است که گستردگی کاربرد آن باعث رشد و توسعه اقتصادی جوامع می‌شود. برای سنجش میزان دانش به کار رفته در تولیدات کشورها، شاخص‌های مختلفی وجود دارد. یکی از مهم ترینِ این شاخص‌ها، شاخص پیچیدگی اقتصادی است. رویکرد پیچیدگی اقتصادی مبتنی بر این اصل است که محصولات تولید‌شده در اقتصاد، سطح دانش و مهارت موردنیاز برای تولید آن محصول را آشکار می‌کند.

مطالعات انجام شده توسط پروفسور هاسمن (استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد) در سال 2006، و همچنین تحقیقات گسترده انجام شده در داخل و خارج کشور نشان داد که تفاوت در رشد اقتصادی پایدار کشورها، به سطح پیچیدگی تولیدات آنها به عنوان شاخص اصلی اقتصاد دانش‌بنیان بازمی‌گردد. گروه‌های تحقیقاتی دانشگاه هاروارد و ام‌آی‌تی نیز در سال 2011 اولین اطلس پیچیدگی اقتصادی جهان را منتشر کردند. مجموعه این مطالعات باعث شد تا دیدگاه اقتصاددانان از اواسط دهه 2010، از نگرش سنتی به تولید (برای مثال محاسبه ارزش تولید ملی) به مفهوم جدید تولید دانش‌بنیان تغییر یابد. در این رویکرد، صرف‌نظر از ارزش ریالی تولید، سطح دانش به کار رفته در تولید از اهمیت بیشتری در دستیابی به رشد اقتصادی با ثبات برخوردار است.

بر اساس مطالعات انجام‌شده، کالاهای الکترونیک و هواپیما و مواد شیمیایی بیشترین سطح پیچیدگی و محصولات کشاورزی و مواد خام کمترین سطح پیچیدگی و برخورداری از دانش در تولید را به خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس، در بررسی تجارت بین ایران و شرکای عمده تجاری (چین، هند، ترکیه، کره جنوبی، ژاپن، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا) به خوبی مشخص می‌شود که ایران واردکننده محصولات با درجه بالای پیچیدگی و دانش و صادرکننده محصولات با درجه پایین پیچیدگی و دانش است.

با نگاهی گذرا بر اقتصاد کشورهای مختلف نیز مشخص می‌شود که در شرایطی که مدل‌های سنتی رشد همچنان بر نقش عوامل سنتی مانند سرمایه فیزیکی تاکید می‌کنند، نگاه کشورهای توسعه یافته به تولید و رشد اقتصادی تغییر یافته است. نگاه مدرن، به میزان انباشت دانش در تولید معطوف است. براساس اطلس اقتصاد دانش‌بنیان، در سال 2006 در بین 128 کشور دنیا، ژاپن رتبه اول، امارات رتبه 51 و ایران در رتبه 88 قرار داشته است.

این حقایق آماری و علمی، به خوبی ضرورت تغییر اطلس تولید ملی کشور از محصولات با سطح دانش پایین به محصولات دارای تکنولوژی پیشرفته (High Tech) را نمایان می‌سازد و لزوم اهتمام تمامی دست اندرکاران بخش‌های مختلف علمی و تولیدی کشور برای تحقق شعار مدبرانه و هوشمندانه سال 1401 با عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» را یادآور می‌گردد.

* حمید مظاهری تبار – دانشجوی دکتری اقتصاد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اقتصاد دانش رشد اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۰۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری پالایشگاه آبادان

مدیرعامل پالایشگاه آبادان گفت: این پالایشگاه با جایگزین کردن مکمل‌های سوختی با مکمل‌های طبیعی صرفه‌جویی یک میلیارد دلار را هدف‌گذاری کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، حکیم قیم گفت: پالایشگاه آبادان از سال گذشته به دنبال جایگزین کردن مکمل‌های سوختی با طبیعی بود که در همین راستا با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت تولید سوخت بایو به توافق رسید.

وی افزود: با جایگزینی اتانول با MTBE به عنوان یکی از اوکتان‌افزاها و با به سرانجام رسیدن این طرح، از لحاظ ارزی پالایشگاه آبادان حدود یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی خواهد داشت.

قیم گفت: پالایشگاه آبادان اولین شرکت صنعتی کشور درگذر از اقتصاد خطی به اقتصاد چرخشی با ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، آب، اقلیم و محیط‌زیست با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد تا در میان شرکت‌های صنعتی و نفتی ایران، پیشگام تغییر رویکرد اقتصادی از اقتصاد خطی به اقتصاد چرخشی باشد.

وی افزود: پالایشگاه آبادان درصدد است انواع پسماند از جمله گازهای ارسالی به مشعل، لجن‌های نفتی، گوگرد، پسماند الکترونیک و باتری مستعمل، کاستیک، پساب صنعتی و پسماندهای عمرانی و ساختمانی را با کمک طرح ملی توسعه فناوری‌های اقتصاد چرخشی و زیست‌محیطی معاونت علمی- فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری بازچرخانی کند.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان یکی از این اهداف توسعه و مانع زدایی در طرح‌های زیست‌محیطی با استفاده از پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان و ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، اقتصاد چرخشی در پالایشگاه آبادان به‌عنوان اولین شرکت صنعتی در کل کشور محقق شود و زمینه‌ساز گسترش آن میان دیگر بنگاه‌های اقتصادی در سطح کشور باشد.

پالایشگاه نفت آبادان یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های ایران است که فرآورده‌هایی همچون گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌ های نفتی، گوگرد و نفتای (خوراک آروماتیک پتروشیمی بندرامام) تولید می‌کند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرصت‌ صادرات برق به اروپا در شرکت‌های دانش‌بنیان‌
  • استفاده از خودروهای برقی به حل مهم‌ترین مسئله کلان‌شهر اصفهان کمک کند
  • تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد
  • باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی استفاده شود
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • خرید محصول، بهترین کمک به دانش‌بنیان‌ها است
  • برنامه قطعی تاپیکو، بازگشت مجدد نفت ایرانول به جایگاه صدر در روان‌کاران است/ تولید و صادرات محصولات دانش بنیان باید در اولویت باشد
  • صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری پالایشگاه آبادان
  • تحقیقات و پژوهش نخبگان باید به سمت تولید ثروت برای جامعه برود