Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تارنمای خبری عربی 21، "انیس کالامار"، دبیرکل عفو بین الملل دراین بیانیه آورده است: امروز روز سیاهی برای کسانی است که بیش از سه سال برای اجرای عدالت در پرونده قتل جمال خاشقچی مبارزه کردند، ترکیه با انتقال این پرونده به عربستان ، آگاهانه و عامدانه، رسیدگی به این قتل را به دستان عاملان این جنایت می سپارد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 کالامار افزود: عربستان سعودی بارها از همکاری با دادستان ترکیه برای رسیدگی به این پرونده خودداری کرده است و واضح است که هیچ دادگاه سعودی نمی‌تواند عدالت را دراین زمینه محقق کند.

طارق بهان، مدیر کمپین‌های عفو بین‌الملل در ترکیه نیز گفت:  ترکیه عمداً و به میل خود پرونده را به جایی (ریاض)  می‌فرستد که حتما بر حقایق پرونده سرپوش گذاشته می شود.

وی ادامه داد: حقوق بشر نباید دستمایه مذاکرات سیاسی قرار گیرد، نمی توان موضوع یک قتل را برای ترمیم روابط وجه المصالحه قرار داد وآن را کتمان کرد.

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد که نگرانی های جدی در مورد سیستم عدالت کیفری در عربستان سعودی که فاقد استقلال، شفافیت و انصاف است،  دارد.

 این سازمان تاکید کرد انتقال این پرونده به عربستان سعودی منجر به محاکمه صوری دیگری خواهد شد که مسئولین( عربستانی )را از پاسخگویی معاف می کند.

ترکیه در پی تلاش برای اصلاح روابط خود با عربستان تصمیم گرفت تا پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی را که در خاک این کشور اتفاق افتاد به عربستان منتقل کند.

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی چاپ لندن شنبه به نقل از شبکه خبری " خبر ترک " نوشت : وزارت دادگستری ترکیه با انتقال محاکمه مظنونان سعودی الاصل در پرونده قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار مقتول مخالف رژیم آل‌سعود به ریاض موافقت کرده است.

ترکیه ۲۶ سعودی مظنون به دست داشتن در این قتل وحشیانه را به صورت غیابی محاکمه کرده است، اما دادستان ترکیه در استانبول گفت که پرونده باید به عربستان منتقل شود، زیرا مظنونان از دسترس آن‌ها دور هستند.

پس از انتقال پرونده، ترکیه در آن دخالتی نخواهد داشت و محاکمه در عربستان ادامه پیدا خواهد کرد. عفو بین الملل از آنکارا خواسته تا اجازه ندهد برای اصلاح روابطش با ریاض، بر یک قتل سرپوش بگذارد.

خاشقچی روزنامه نگار واشنگتن پست بود که از مخالفان رژیم سعودی محسوب می‌شد. او در اکتبر سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید.

این جنایت منجر به دستگیری تعدادی از مقامات ارشد سعودی در ارتباط با این پرونده شد.

روابط ترکیه و عربستان پس از قتل این روزنامه نگار به شدت تیره شد زیرا مقامات ترکیه اعلام کردند خاشقچی توسط تیمی از عوامل سعودی کشته شده است.

اما آنکارا اخیرا در صدد بهبود روابط خود با ریاض و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برآمده است.

تحلیلگران این امتیازدهی ترکیه را نتیجه فروپاشی اقتصاد این کشور می‌دانند؛ به عبارت دیگر برخی از تحلیلگران معتقدند که مهم‌ترین انگیزه ترکیه در عادی سازی رابطه با عربستان و امارات و توسعه روابط با قطر، تامین ارز و بهبود اقتصاد این کشور باشد.

 

 
 
  
 

منبع: الف

کلیدواژه: عربستان سعودی عفو بین الملل روزنامه نگار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۰۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود

وزیر خارجه آمریکا دوشنبه و سه‌شنبه آینده به عربستان سعودی سفر و در مورد تلاش‌های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه رایزنی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه آمریکا شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد آنتونی بلینکن دوشنبه و سه شنبه آینده به عربستان سفر خواهد کرد تا در مورد تلاش های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه با مقامات سعودی گفت‌وگو کند.

در ادامه بیانیه آمده است: وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به عربستان بر اهمیت جلوگیری از گسترش درگیری و تلاش برای دستیابی به صلح و امنیت در منطقه تأکید خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه اعلام کرد بلینکن در سفر خود به عربستان سعودی در نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس با هدف تقویت هماهنگی امنیت منطقه ای شرکت خواهد کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد