Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@23:28:02 GMT

ماده شیمیایی برای گیر انداختن راحت پشه مالاریا

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۱۲۲۱

ماده شیمیایی برای گیر انداختن راحت پشه مالاریا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، در بسیاری از نقاط جهان، تورهای آغشته به حشره کش‌ها نه تنها برای جلوگیری از نیش زدن پشه‌های ناقل بیماری مالاریا، بلکه برای کشتن آنها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکنون یک مطالعه جدید نشان می‌دهد اگر از نوع متفاوتی از مواد شیمیایی استفاده شود، چنین تورهایی می‌توانند بسیار مؤثرتر باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر، دسته‌ای از حشره‌کش‌ها به نام پیرتروئیدها برای استفاده در مناطقی مانند جنوب صحرای آفریقا روی توری‌های ضدپشه استفاده می‌شوند. وقتی حشرات با پارچه این تورهای سمی تماس پیدا می‌کنند، بلافاصله می‌میرند. با این حال، برخی پشه‌ها در برابر پیرتروئیدها مقاومت می‌کنند و همین مساله اثر کشندگی مواد شیمیایی مذکور را کاهش می‌دهد.

دانشمندان مؤسسه ملی تحقیقات پزشکی تانزانیا در جستجوی جایگزینی با عملکرد بهتر، به دنبال آفت‌کشی به نام کلرفناپیر بوده‌اند. این ماده شیمیایی به جای کشتن مستقیم پشه‌ها، باعث گرفتگی عضلات بال آنها می‌شود و آنها را از پرواز باز می‌دارد. از آنجایی که پشه‌ها بعد از تماس با این ماده نمی‌توانند برای یافتن طعمه پرواز کنند، دیگر نمی‌توانند تغذیه کنند، بنابراین در نهایت از گرسنگی می‌میرند.

مطالعه‌ای که بر روی ۴۵۰۰ کودک در تانزانیا انجام شد نشان داد استفاده از این روش احتمال ابتلاء به مالاریا را به شدت کاهش می‌دهد و ماده شیمیایی مذکور مؤثرتر از سایر مواد رقیب است.

انتظار می‌رود در آینده سازمان بهداشت جهانی استراتژی ملی کنترل مالاریای خود را به روز کند و از این ابزار مؤثر جدید استفاده کند. البته این امر مستلزم سرمایه گذاری و حمایت دولت‌هاست.

کد خبر 5457871

منبع: مهر

کلیدواژه: مالاریا بیماری مالاریا تانزانیا شرکت دانش بنیان روسیه اینترنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حاکمیت سایبری نوآوری فناوری فضایی ایستگاه فضایی بین المللی ایرانسل همراه اول پارک فناوری پردیس حمله روسیه به اوکراین هکرها پشه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۱۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک برزیلی دیگر آمد، خیال پائز راحت شد

به گزارش "ورزش سه"، تمرینات تیم ملی والیبال کشورمان از نیمه فروردین ماه سال جاری با حضور کادر فنی ایرانی و با هدایت پیمان اکبری زیر نظر پائز و لئوناردو آغاز شد و موتا پائز سرمربی برزیلی-فرانسوی کشورمان از پنجم اردیبهشت ماه با حضور در تهران هدایت تمرینات را به دست گرفت و مارسلو مربی بدنساز تیم ملی والیبال کشورمان نیز روز دوشنبه با ورود به تهران به کادر فنی تیم ملی پیوست.

لئوناردو دیگر مربی برزیلی تیم ملی والیبال کشورمان نیز صبح امروز وارد تهران شد و از امروز به جمع کادر فنی تیم ملی والیبال ایران برای شرکت در مسابقات لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ پیوست.

بدین ترتیب ترکیب کادر فنی تیم ملی ملی والیبال ایران در تهران کامل شد و تمرینات تیم ملی با جدیت و تمرکز بیشتری در سالن والیبال مجموعه ورزشی آزادی پیگیری خواهد شد.

دیگر خبرها

  • اطلاعاتی جالب درباره جفت‌گیری عجیب‌ترین موجود جهان!
  • رونالدو به دنبال عقب انداختن جشن قهرمانی الهلال!
  • اشتوتگارت 3-1 بایرن: خیال رئال راحت باشد!‏
  • مامور سپاهان برای از کار انداختن سروش (عکس)
  • چرا رتیل‌ها مودار هستند؟
  • یک برزیلی دیگر آمد، خیال پائز راحت شد
  • تقویم نجومی امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • راهکارهایی برای عقب انداختن یائسگی در طب سنتی + ویدئو
  • از رایگان‌سواری چه می‌دانید؟ | با هیچهایک رایگان سفر کنید!
  • لزوم عزم همگانی برای پیشگیری از بیماری‌های منتقله از آب و غذا