Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-03@21:19:20 GMT

چرا روسیه در تصرف «کی یف» ناموفق بود؟

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۲۲۳۲

چرا روسیه در تصرف «کی یف» ناموفق بود؟

حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب:
در روز اول حمله روسیه به اوکراین، یگان های هلیکوپتری و هوابرد این کشور در یک عملیات متهورانه و موفق توانستند با با رعایت اصل غافلگیری، فرودگاه گوستومل در ۲۰ کیلومتری شمال غرب شهر کی‌یف را تصرف کنند.
تسخیر این فرودگاه که هواپیمای معروف آنتونوف ۲۲۵ نیز در آن مستقر بود، امیدهای کرملین را برای تصرف پایتخت اوکراین و براندازی دولت زلنسکی بالا برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما در ۲ روز گذشته ارتش اوکراین توانست این فرودگاه و سایر مناطق تصرف شده ی پیرامون پایتخت را از روسیه پس بگیرد و روسها نیز در این جبهه تمامی نیروهای خود را تا نزدیکی مرز بلاروس عقب کشیده اند.
سوال بسیاری اینست که چرا ارتش روسیه با وجود تلاش های بسیار و از دست دادت تعداد زیادی نیروی ویژه و زره پوش، در تصرف پایتخت اوکراین ناموفق بود ؟
به اعتقاد نگارنده پاسخ این پرسش را باید در کتاب های استراتژیست های نظامی دنیا جستجو کرد؛ زیرا اصل مهمی در جنگ ها وجود دارد به نام سرپل گیری ؛ که به معنای خیزی بلند و تصرف نقطه ای در کرانه رود یا در عمق خاک دشمن است.
سرپل خود یک هدف نیست بلکه پایگاهی موقت در نظر گرفته می شود تا از آن نقطه نیروها و تجهیزات بتوانند عملیات آفندی را تداوم بخشند.
نکته مهمی که در سرپل گیری وجود دارد گسترش سرپُل و هجوم پی در پی نیروها به سایر نقاط است و اگر این اتفاق رخ ندهد با توجه به فاصله زیاد این نقطه با جبهه خودی، طرف مقابل می تواند با تجمیع نیرو و عملیات های پدافندی و پاتک های سنگین، تمام نقاط تصرف شده را در اندک زمانی باز پس بگیرد.
برای مثال در جنگ ۱۹۷۳ نیروهای مصری توانستند از کانال سوئز عبور کرده، خط پدافندی بسیاری محکم بارلیف را بشکنند و سرپُل بزرگ و مهمی را در شرق کانال تصرف کنند و به حرکت خود ادامه دهند.
فرمانده وقت ارتش مصر سپهبد سعد الدین شاذلی معتقد بود باید هر چه سریعتر سرپُل تصرف شده را گسترش داد و ۳ گذرگاه قفقفه، قیدى و متیلا را تسخیر و به سمت شمال (جنوب فلسطین) حرکت کرد.
اما انور سادات رئیس جمهور وقت مصر با ایده شاذلی مخالفت کرده و معتقد بود نیروها باید متوقف شوند و در ۲۰ کیلومتری کانال سوئز خط پدافندی احداث کنند و همین عاملی گردید تا اسرائیلی ها ظرف ۳ روز خود را بازیافته و نقاط سقوط کرده را مجددا تصرف نمایند و در نهایت اعراب در این جنگ ناکام گشتند .
روسها نیز اگر چه در روزهای اول توانستند گوستومل، ایرپین و ایوانکیف در اطراف کی‌یف را تصرف کنند اما به دلایلی که هنوز مشخص نیست ( احتمالا عدم برآورد صحیح از توان پاتک های اوکراین و عدم پشتیبانی مناسب از نیروهای درگیر و تقویت آنها ) نتوانستند بلافاصله سرپل های تصرف شده را سریعا گسترش دهند و در همان نقاط باقی ماندند.
اوکراینی ها نیز پس از بیرون از شوک اولیه با سازماندهی حملات سنگین و آتش دقیق توپخانه و هواگردهای سرنشین دار و بدون سرنشین به نقاط حضور نظامیان روسی حمله برده و تلفاتی به شدت سنگین به آنان وارد آوردند.
در نتیجه فرماندهی ارتش روسیه که ملتفت گردید توان تصرف کی‌یف را ندارد و نگه داشتن مناطق تصرف شده جز با تلفات بالا میسر نیست، دستور عقب نشینی کامل از اطراف پایتخت اوکراین را صادر کرد .
به اعتقاد نگارنده اصل تصرف سرپل و لزوم گسترش سریع آن از سوی روسها به درستی در خصوص پایتخت اوکراین اجرا نشد و در نتیجه تمام دستاوردهای آنها در ۲۴ ساعت از دست رفت.

به قلم: علیرضا تقوی نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: اوکراین روسیه پایتخت اوکراین تصرف شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۲۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پهپادی اوکراین به مناطقی در روسیه

مقام‌های روسیه اعلام کردند اوکراین به چند منطقه در روسیه در ساعات پایانی شب گذشته حمله پهپادی داشت و رسانه‌های روسی نیز گزارش کردند که آتش سوزی در یک پالایشگاه نفت در نزدیکی مسکو رویت شده است.

به گزارش ایسنا، «پاول مالکوف» فرماندار منطقه «ریازان» هم‌مرز با مناطق شمال غربی مسکو گفت در این حملات پهپادی کسی زخمی نشده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، کانال تلگرامی «Baza» روسیه نیز که با سرویس‌های امنیتی این کشور همکاری دارد گزارش کرد که این حمله به پالایشگاه نفت رایازان بوده است.

این پالایشگاه که به شرکت روس‌نفت روسیه تعلق دارد و توسط آن اداره می‌شود حدود ۵.۸ درصد از نفت خام این کشور را پالایش می‌کند و هدف مکرر حملات هوایی اوکراین است.

فرمانداران مناطق «کرسک» و «ورونژ» در جنوب غرب روسیه هم‌مرز با اوکراین هم گزارش حملات پهپادی را در اراضی خود داده و گفتند این حملات زخمی یا خساراتی نداشته است.

روسیه به ندرت اطلاعاتی در مورد تاثیر کامل حملات اوکراین بر قلمرو و زیرساخت‌های خود افشا می‌کند.

مقامات کی‌یف مدعی‌اند هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی، انرژی و حمل و نقل روسیه، تلاش‌های جنگی مسکو را تضعیف می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تصاویر فوق العاده از حمله پهپادهای تهاجمی روسیه به اهداف نظامی در اوکراین | ویدئو
  • بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است
  • فرانسه: ۱۵۰ هزار سرباز روس در جنگ اوکراین کشته شدند
  • طغیان رودخانه روستای داره لار اسد شهرستان سرپل ذهاب
  • سوئیس: روسیه به مذاکرات صلح اوکراین دعوت نشده است
  • روسیه: ارتش اوکراین ۹۳۰ نظامی دیگر را از دست داد
  • تصاویر تجهیزات چهارده کشور در روسیه
  • شاید ما در حال حاضر در یک جنگ جهانی هستیم!
  • اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد جدید می‌خرد
  • حمله پهپادی اوکراین به مناطقی در روسیه