Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: سی و نهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که تحولات و رویداد‌های زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

کرملین: حمله به بلاروس، حمله به روسیه است ۱۴۰۱/۰۱/۱۴ - ۱۹:۵۲

سخنگوی کرملین هشدار داد، حمله به بلاروس و همینطور حمله به هر کشور دیگری که عضو سازمان پیمان امنیت جمعی باشد، معادل حمله به روسیه تلقی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مصاحبه‌ای به شبکه "بلاروس ۱" گفت:‌ ما طبق وظایف متقابلمان، در درجه اول در چارچوب "اتحادیه" موجود بین کشورهای ما (بلاروس - روسیه) و در ادامه در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی متحد هستیم. طبیعتا حمله به هر عضو سازمان پیمان امنیت جمعی،‌ به ویژه حمله به نزدیک‌ترین متحد ما، در حقیقت مصداق حمله‌ای به روسیه است. بنا بر این یک پشتیبانی متقابل مطلق بین روسیه و بلاروس وجود دارد. این یک حقیقت مطلق بوده و هیچکس نباید آن را زیر سوال ببرد.

پسکوف خاطر نشان کرد: تحریم‌هایی که غرب اعمال می‌کند، باعث برانگیختن نوعی یکپارچگی حتی عمیق‌تر بین روسیه و بلاروس می‌شود.

سخنگوی کرملین در این مصاحبه تصریح کرد:‌ این ما را بر آن می‌دارد که حتی به شکلی نزدیک‌تر تعامل داشته باشیم و یک یکپارچگی و همکاری حتی عمیق‌تری با بلاروس برقرار کنیم زیرا به ما در کاستن از تاثیر این تحریم‌ها کمک می‌کند.

پسکوف در عین حال تاکید کرد، شبکه‌ای از آزمایشگاه‌های آمریکا که هدفشان ایجاد تسلیحات بیولوژیکی علیه برخی گروه‌های قومی است در نزدیکی روسیه و بلاروس ایجاد شده‌اند.

سخنگوی کرملین بیان داشت: ما داده‌هایی داریم مبنی بر این که در چارچوب یک برنامه تامین شده از سوی پنتاگون یک شبکه تمام عیار از آزمایشگاه‌های زیستی در اطراف ما ایجاد شده که نه فقط به روی پاتوژن‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌های شدیدا خطرناک کار می‌کند، بلکه همچنین به روی پروژه‌هایی با هدف اختراع انواع جدیدی از تسلیحات بیولوژیکی در نظر گرفته شده علیه برخی گروه‌های قومیتی کار می‌کند.

به گفته پسکوف، معماری ناتو این ائتلاف را "تهاجمی" ساخته است.

وی افزود:‌ آنها می‌گویند که ناتو یک سازمان دفاعی است اما می‌دانید که مسلسل کلاشنیکف، صرف نظر از هر نگاهی که به آن داشته باشید، همچنین یک تفنگ جنگی است. همین تعریف درباره ناتو نیز صادق است. این ائتلاف برای آن طراحی و ساخته شده و معماری‌اش آن را تبدیل به یک سازمان تهاجمی می‌سازد. این ائتلاف سازمانی ساخته شده برای تهاجم است.

پسکوف اظهار کرد، ترمیم روابط بین روسیه و اروپا همچنان ممکن است اما تنها زمانی رخ می‌دهد که اروپا "از مستی شراب آمریکایی در بیاید" و از شر نفوذ آمریکا خلاص شود.

به گزارش راشا تودی، پسکوف در مصاحبه با رسانه‌های کشورش عنوان کرد: همواره راه حل‌هایی وجود دارند. راه حل‌هایی در قبال هر وضعیت سختی و هر تقابلی. برای همه آنها، راه خروج هست.

وی تاکید کرد، بعید است که روابط روسیه و اتحادیه اروپا در آینده نزدیک ارتقا یابد و مسکو انتظار دارد که این تنها زمانی باشد که اروپا خودش مسئول سرنوشتش باشد، نه این که آمریکا را از بابت آن مسئول بداند.

پسکوف بیان کرد: زمانی که اروپایی‌ها از مستی شراب آمریکایی کمی در بیایند و نهایتا به این نتیجه برسند که خود ما مسئول اهمیت دادن به سرنوشت قاره خودمان، اروپا، شاید حتی اوراسیا، هستیم، در آن زمان این اتفاق خواهد افتاد. این موضوعی مربوط به آینده نزدیک نیست اما زمان ارزیابی مجدد در روابط ما خواهد آمد.

استقرار ارتش سوئد در جزایر دریای بالتیک ۱۴۰۱/۰۱/۱۴ - ۱۷:۰۵

با افزایش تنش ها در اروپا و تکاپوی کشورهای اروپای شمالی برای پیوستن به ناتو، سوئد از استقرار مجدد نیروهای مسلح در یکی از جزایر استراتژیک خود برای مقابله با هرگونه تهاجم احتمالی روسیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، «کارل انگلبرکسون» یک افسر ارشد ارتش سوئد در اظهاراتی باتوجه به استقرار نیروهای مسلح کشورش در جزیره گوتلند (بزرگترین جزیره سوئد) در دریای بالتیک، گفت ارتش کشورش مدتها در پی بازگشت به این جزیره بوده است. این افسر ارشد ارتش سوئد که در سال ۲۰۰۵ زمانی که کشورش در پی صلح پس از جنگ سرد، ارتش خود را از موقعیت مهم در مرکز دریای بالتیک خارج کرد، فرمانده یگان ارتش زرهی در گوتلند بود.

وی به تازگی در اظهاراتی انحلال بخش بزرگی از نیروهای مسلح را در آن زمان به دنبال سرخوشی پس از صلح، اشتباهی بزرگ دانست که به گفته وی تاریخ آن را ثابت خواهد کرد.

بلومبرگ در ادامه نوشت: گوتلند از جزایر راهبردی سوئد بشمار می رود که به ارتش این کشور اجازه می دهد بر موقعیت دریای بالتیک تسلط داشته باشد.موقعیت این جزیره به گونه ای است که سوئد از آنجا می تواند مسیرهای دریایی و حریم هوایی مهم را کنترل کند. این جزیره به گفته انگلبرکسون یک سنگر استراتژیک است که پیش از حمله روسیه به اوکراین نامربوط به نظر می رسید.

سوئد یکی از کشورهای ثروتمند در شمال اروپا است که از دیرباز سیاست دوری از جنگ را برگزیده، اما در حال حاضر همگام با کشورهای سراسر منطقه در حال آماده شدن برای درگیری احتمالی با روسیه است که تا همین اواخر غیرقابل تصور به نظر می رسید. این کشور در مرکز دریای بالتیک قرار گرفته و همسایه فنلاند است؛ کشوری که یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد.

دولت استکلهم همچنین در ماه گذشته میلادی حین برگزاری رزمایش مشترک با فنلاند در جزیره گوتلند از نقض حریم هواییش توسط چهار جنگنده روس خبر داد و آن را باتوجه به شرایط حاکم بر اروپای شرقی بسیاری جدی تلقی کرد.

از سوی دیگر اظهارات کارشناسان روس حین گفت‌وگو در تلویزیون دولتی روسیه که از تهاجم به حوزه بالتیک حمایت می‌کردند، سبب شده تا کشورهای شمال اروپا در تکاپوی تکمیل بودجه‌های دفاعی، تجهیز ارتش‌ و ارسال تسلیحات به اوکراین باشند.

همزمان سوئد و فنلاند به سرعت در پی پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو ) هستند و سوئد هم در پی تغییر سیاست ها در جزیره گوتلند است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی محل استقرار واحدهای توپخانه و ضدهوایی و نیروهای زرهی بوده است.

کارشناسان امنیتی خاطرنشان کرده اند که گوتلند محور اصلی هرگونه تهاجم روسیه به کشورهای بالتیک خواهد بود.

«ژنرال مایکل کلاسون» رئیس ستاد مشترک ارتش سوئد در این مورد گفت که کنترل گوتلند به یک کشور امکان کنترل مؤثر بر بالتیک را می دهد.

این مقام ارتش سوئد در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد ما باید در نظر داشته باشیم که عضو هیچ ائتلاف نظامی نیستیم و ممکن است برای روسیه وسوسه انگیز باشد کشوری را که تضمین امنیتی رسمی ندارد به چالش بکشد.

اکنون به باور ناظران وحشت جنگ در گوتلند پدیدار شده و این در حالی است که سوئد از سال ۱۸۰۸ کنترل این جزیره را در دست دارد؛ زمانی که برای مدت کوتاهی کنترل گوتلند در طول جنگ فنلاند به دست سربازان روسی افتاد.

در ماه ژانویه (دی) و در پی تشدید تنش ها در منطقه، ژنرال کلاسون دستور ارسال نیروهای کمکی و نفربرهای مسلح را به گوتلند صادر کرد. این نمایش قدرت، کرملین را بر آن داشت تا سوئد را به دلیل تشدید تنش ها در منطقه مقصر بداند.

از سوی دیگر، نظرسنجی‌ها در سوئد همزمان با افزایش تنش های منطقه ای نشان می دهد شمار بسیاری از مردم این کشور موافق ورود به ناتو هستند.

«ماگدالنا اندرسون» نخست وزیر سوئد هرچند مخالف ورود به ناتو نیست اما معتقد است درخواست ورود به ناتو در شرایط کنونی می تواند تهدیدی برای امنیت منطقه باشد. دولت او که در حال حاضر نزدیک به ۱.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف هزینه های دفاعی می کند، می خواهد این سطح را تا ۲ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش دهد.

اندرسون در اوایل ماه مارس با بیان اینکه جنگ در اروپا بر مردم سوئد تأثیر خواهد گذاشت، خاطرنشان کرد: روسیه در حال حاضر کل نظام امنیتی اروپا را تهدید می کند.

سوئد که بیشتر به دلیل استانداردهای بالای زندگی و فقدان فساد شناخته شده است، با اسلحه بیگانه نیست. این کشور از صادرکنندگان مهم تسلیحات در جهان است و سلاح های ضدتانک این کشور یکی از مهمترین تجهیزات نیروهای اوکراینی در نبرد با ارتش روسیه است.

تایمز: انگلیس، اوکراین را به موشک‌های ضدکشتی مجهز می‌کند ۱۴۰۱/۰۱/۱۴ - ۱۷:۰۵

با تمرکز روسیه بر بنادر جنوب اوکراین، این کشور برای مقابل با حمله روسیه به موشک‌های ضد کشتی نیاز دارد و منابع ناشناس به روزنامه تایمز گفته‌اند که انگلیس قصد دارد این نیاز را برآورده کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس به وزرایش گفته است که می‌خواهد اوکراین را به موشک‌های ضدکشتی مجهز کند تا از تصرف بندر «اودسا» توسط نیروهای روسیه جلوگیری کند.

روزنامه تایمز به نقل از یک منبع ناشناس اعلام کرد که جانسون به دنبال تجهیز اوکراین به این موشک‌هاست، درست همانطور که آن‌ها را به تسلیحات ضدتانک مجهز کرد تا از ورود نیروهای روسیه به کی‌یف جلوگیری کنند.

به گفته این منبع ناشناس، انگلیس «پیش‌بینی می‌کرد که این ستون عظیم تانک‌ها با چشم‌انداز وسیع و مسطحی روبرو شده و کی‌یف ظرف مدت سه روز سقوط کند. موشک‌های ضدتانک هدایت‌شونده ساخت انگلیس (موسوم به NLAW) جلوی این اتفاق را گرفتند.»

این منبع تاکید کرد که «آن بخش از جنگ، هنوز تمام نشده است، اما (فعلا) متوقف شده است» و افزود که اکنون تمرکز نیروهای روسی بر جنوب اوکراین است.

او گفت: هدف بعدی اودسا است. روسیه با تانک به اودسا نمی‌رود، بلکه با کشتی می‌رود. کشتی را نمی‌شود با موشک‌های ضدتانک انگلیسی هدف گرفت، (پس) اوکراین چیزی می‌خواهد که بتواند کشتی‌ها را منهدم کند. نخست‌وزیر (جانسون) مشتاق است که در یافتن این سلاح به اوکراین کمک کند. شاید ما (انگلیس) همه چیزهایی که اوکراینی‌ها برای مرحله بعد می‌خواهند، نداشته باشیم، اما به هماهنگ‌کننده پیش‌فرض دیگر کشورها تبدیل شده‌ایم.

این اظهارات چند روز پس از آن مطرح می‌شود که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین خواستار موشک‌ها ضدکشتی از جمله موشک آمریکایی هارپون شد، موشکی که نیروی دریایی انگلیس از آن استفاده می‌کند.

آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک خود ۱۴۰۱/۰۱/۱۴ - ۱۷:۰۳

در ادامه همراهی برخی اروپایی ها با اقدامات و سیاست های ضدروسی آمریکا، لهستان اعلام کرد که آماده است تسلیحات هسته ای آمریکا را در خاک خود مستقر کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، "یاروسلاو کاچینسکی" معاون نخست وزیر لهستان در مصاحبه با روزنامه آلمانی "ولت آم سونتاگ" خاطر نشان کرد که کشورش آماده استقرار تسلیحات هسته ای آمریکا در خاک خود است.

به علاوه اینکه لهستان همچنین خواستار افزایش شمار نیروهای آمریکای در اروپا شد.

مسکو: کی‌یف رویکردش واقع‌بینانه‌تر شد ۱۴۰۱/۰۱/۱۴ - ۱۷:۰۲

مذاکره‌کننده روس اعلام کرد: طرف اوکراینی رویکرد واقع‌بینانه‌تری در قبال مسائل مربوط به وضعیت بی‌طرفی و غیرهسته‌ای اوکراین اتخاذ کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کرملین در پاسخ به اوکراین در مورد پیشرفت احتمالی در مذاکرات، اعلام کرد: همه توافقات به دست آمده در استانبول چیزی جز آنچه روسیه از سال ۲۰۱۴ درخواست کرده، نیست.

روسیه ضمن اشاره به اظهارات مذاکره‌کننده اوکراین در مورد پذیرش شفاهی همه مواضع کی‌یف به جز در مورد موضوع کریمه، اعلام کرد: مستقر نکردن پایگاه‌های نظامی خارجی در خاک اوکراین را اگر موضع اوکراینی می‌نامند، اجازه دهید این کار را انجام دهند.

بر اساس این گزارش، مسکو باید به یک سری پیشنهادات اوکراین برای توافق پاسخ دهد.

در این ارتباط کی‌یف بی‌طرفی اوکراین و انصراف از پیوستن به ناتو را پیشنهاد می‌کند، مشروط بر اینکه امنیت آن توسط کشورهای دیگر در برابر روسیه تضمین شود.

مذاکره‌کننده روسی همچنین در پیام‌رسان تلگرام با بیان اینکه هنوز پیش‌نویس توافقنامه مناسب به دست نیامده است، نوشت: طرف اوکراینی رویکرد واقع‌بینانه‌تری در قبال مسائل مربوط به وضعیت بی‌طرف و غیرهسته‌ای اوکراین اتخاذ کرده است.

مذاکرات بین روسیه و اوکراین روز جمعه از طریق ویدیوکنفرانس از سر گرفته شد و دور جدید آن برای دوشنبه هفته جاری برنامه‌ریزی شده است.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که روسیه خوش‌بینی برای پایان سریع خصومت‌ها ندارد.

در این گزارش آمده است که یک هفته پس از نشست جدید مذاکرات در استانبول، کی‌یف از پذیرش شفاهی همه مواضع اوکراین، به جز در مورد موضوع کریمه خوشحال است.

دیوید آراخامیا مذاکره‌کننده ارشد اوکراین، حتی اشاره کرد که مذاکرات با هدف پایان دادن به خصومت‌ها پیشرفت قابل توجهی داشته است. خوشبینی که ولادیمیر مدینسکی، همتای روسی او با آن موافق نیست.

این در حالی است که کارشناسان دیپلماتیک و نظامی اوکراین حتی توافقاتی را که پیشتر در سطح سیاسی به دست آمده را تایید کردند.

درخواست اوکراین برای قطع دسترسی همه بانک‌های روسیه به سوئیفت ۱۴۰۱/۰۱/۱۴ - ۱۷:۰۱

«دیمترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین در اظهارنظری تازه علیه روسیه، مسکو را به هدف قرار دادن عامدانه مردم اوکراین متهم کرد.

در حالی که فشارهای آمریکا و متحدان غربی این کشور علیه روسیه در رابطه با بحران اوکراین ادامه دارد، یک مقام ارشد کی‌یف در پیامی توییتری به مسکو درباره «ارتکاب جنایت» اتهام‌زنی کرد.

«دیمترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین در صفحه توییتر خود ضمن انتشار چهار عکس اعلام کرد که این تصاویر متعلق به شهر شمالی «بوچا» در استان کی‌یف پایتخت این کشور است.

در این تصاویر تخریب گسترده ناشی از درگیری‌ها و همچنین تعدادی جنازه افراد دیده می‌شود که در خیابان‌ها افتاده و رها شده‌اند.

وزیر خارجه اوکراین در پیام توییتری خود روسیه را به ارتکاب «جنایت» در شهر بوچا متهم کرد و نوشت: «جنایت بوچا عامدانه بود. هدف روس‌ها حذف هر چه بیشتر اوکراینی‌هاست. ما باید جلوی آنها را بگیریم و بیرون‌شان کنیم».

دیمترو کولبا افزود: «من هم اکنون خواهان (اعمال) تحریم‌های ویرانگر گروه ۷ هستم: تحریم نفت، گاز و زغال سنگ، بستن همه بنادر به روی کشتی‌ها و کالاهای روسی، قطع دسترسی همه بانک‌های روسی به سوئیفت».

 

مشاور زلنسکی: جنگ در «ماریوپل» تعیین کننده است ۱۴۰۱/۰۱/۱۴ - ۱۶:۵۶

بر اساس یک گزارش، مشاور «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در یک جلسه توجیهی روز یکشنبه گفت که «یک یا دو هفته» آینده می‌تواند نتیجه جنگ روسیه و اوکراین را تعیین کند.

به گزارش «فاکس نیوز» به نقل از یک خبرگزاری اوکراینی، «اولکسی آرستویچ» مشاور رئیس‌جمهور اوکراین، اهمیت مبارزه جاری بر سر شهر بندری ماریوپل را توصیف کرد و گفت که نجات یا سقوط آن می‌تواند نتیجه نهایی جنگ را تعیین کند.

وی با بیان این که این شهر می‌تواند مقاوم بماند یا به طور بالقوه سقوط کند، و نتیجه جنگ به سرعت در پی آن مشخص خواهد شد، افزود: در یکی دو هفته آینده گزارش‌هایی مبنی بر پیروزی، ضدحمله و دفع (حمله) در برخی مناطق منتشر خواهد شد. ما در حال آزادسازی سرزمین‌هایمان از دست دشمن هستیم.

مشاور ریاست‌جمهوری اوکراین در ادامه گفت: با این حال، اطلاعاتی نیز وجود خواهد داشت مبنی بر اینکه در برخی از نقاط جبهه، به ویژه در شرق، شرایط پیچیده است، باید از نظر احساسی، سازمانی و آگاهی برای این امر آماده باشید.

وی گمانه‌زنی کرد که اگر نیروهای اوکراینی ارتش روسیه را از شرق اوکراین عقب برانند و با موفقیت از ماریوپل دفاع کنند، این می‌تواند در مذاکره مزیتی ایجاد کند یا اوکراین می‌تواند از این شهر استراتژیک استفاده کند تا در نهایت در جنگ پیروز شود.

بر اساس این گزارش، آرستویچ گفت، اگر روسیه ماریوپل را محاصره کند و بتواند به کار آن پایان دهد، آن‌ها یک خط مستقیم از سرزمین اصلی روسیه به شبه‌جزیره کریمه خواهند داشت که در آن نیروهای روسیه می‌توانند سریعتر تجهیز و تقویت شوند.

مشاور زلنسکی در اشاره به هر دو کشور افزود: آن‌ها این را درک می‌کنند. از یک طرف (شرایط) در کی‌یف، چرنیهیف، منطقه سومی، منطقه خارکیف ما را امیدوار می‌کند که در آنجا از شر دشمن خلاص می‌شویم، آن را از آنجا دفع خواهیم کرد. در طرف دیگر، این به معنای وخامت احتمالی یا وخامت شدید اوضاع در اطراف ماریوپل و در منطقه عملیات نیروهای مشترک (JFO) است.

سخنان تند وزیر خارجه آلمان علیه پوتین ۱۴۰۱/۰۱/۱۴ - ۱۶:۵۵

همزمان با شدت گرفتن اظهارنظرهای مقام‌های اوکراینی و متحدانش علیه روسیه درباره درگیری‌ها در شهر «بوچا» واقع در استان ‌کی‌یف، «آنابلا بائربوک» وزیر خارجه آلمان مسئولان روسیه و رئیس‌جمهور این کشور را به تشدید تحریم‌ها تهدید کرد.

ساعتی بعد از اتهام زنی وزیر خارجه اوکراین علیه روسیه درباره ارتکاب «جنایت» در شهر بوچا، همتای آلمانی او در پیامی توییتری روایت او و دیگر مقام‌های اوکراینی درباره درگیری‌ها در این منظقه شمالی استان کی‌یف را تکرار کرد.

«دیمترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین در صفحه توییتر خود ضمن انتشار چهار عکس اعلام کرد که این تصاویر متعلق به شهر شمالی «بوچا» در استان کی‌یف پایتخت این کشور است. در این تصاویر تخریب گسترده ناشی از درگیری‌ها و همچنین تعدادی جنازه افراد دیده می‌شود که در خیابان‌ها افتاده و رها شده‌اند.

کولبا در پیام توییتری خود، روسیه را به ارتکاب «جنایت» در شهر بوچا متهم کرد و نوشت: «جنایت بوچا عامدانه بود. هدف روس‌ها حذف هر چه بیشتر اوکراینی‌هاست. ما باید جلوی آنها را بگیریم و بیرون‌شان کنیم. من هم اکنون خواهان (اعمال) تحریم‌های ویرانگر گروه ۷ هستم: تحریم نفت، گاز و زغال سنگ، بستن همه بنادر به روی کشتی‌ها و کالاهای روسی، قطع دسترسی همه بانک‌های روسی به سوئیفت».

به دنبال توییت وزیر خارجه اوکراین، وزیر خارجه آلمان با انتشار یک پیام توییتری به زبان آلمانی روایت اوکراین درباره وضعیت «بوچا» را تکرار کرد و موضع تندی علیه روسیه و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور گرفت.

«آنابلا بائربوک» وزیر خارجه آلمان نوشت: «تصاویر منتشر شده از بوچا غیر قابل تحمل است. خشونت افسارگسیخته پوتین خانواده‌های بی‌گناه را از بین می‌برد و حد و مرزی نمی‌شناسد».

این مقام ارشد برلین افزود: «مسببان این جنایات جنگی باید پاسخگو باشند. ما تحریم‌ها را علیه روسیه تشدید خواهیم کرد و از اوکراین در دفاعشان (در برابر روسیه) حمایت بیشتری خواهیم کرد».

ادعای اوکراین درباره پس گرفتن منطقه کی‌یف

اوکراینی‌ها روز یکشنبه مدعی شدند که توانسته‌اند تمام منطقه کی‌یف را از روسیه پس بگیرند.

به نوشته خبرگزاری «شینهوآ»، معاون وزیر دفاع اوکراین در این زمینه گفت، «بخش‌های ایرپین، بوچا، گوستومل و تمام منطقه کی‌یف» باز پس گرفته شده‌اند.

در همین ارتباط، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، پس گرفتن این نواحی از نیروهای روس را به اوکراین تبریک گفت.

از سوی دیگر رئیس ستاد نیروهای مسلح اوکراین ادعا کرد نیروهای روسیه همچنان به حملات موشکی و هوایی سیستماتیک علیه اهدافی در روسیه ادامه می‌دهند.

ارتش اوکراین اعلام کرد بندر اودسا در مجاورت دریای سیاه روز یکشنبه هدف حملات موشکی قرار گرفته اما این حملات تلفات انسانی نداشته است. وزارت دفاع روسیه نیز این حمله را تأیید کرد.

هفته گذشته بود که مسکو اعلام کرد گام اول مأموریت خود در اوکراین را به اتمام رسانده و از این پس بر آزادسازی دونباس در شرق این کشور تمرکز خواهند داشت.

روز گذشته (شنبه) بود که رکن اطلاعات ارتش انگلیس ادعا کرد: «نیروهای اوکراینی همچنان به پیشروی خود ادامه می دهند زیرا عقب نشینی نیروهای روسی از حومه کی‌یف نیز ادامه دارد».

سی‌ان‌ان: پوتین قصد دارد ۹ مه در اوکراین اعلام پیروزی کند

در ششمین هفته از جنگ اوکراین، شبکه سی ان ان به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که پوتین قصد دارد نهم ماه مه در اوکراین اعلام پیروزی کند.

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که روسیه بر روی دستیابی به پیروزی در شرق اوکراین در آغاز ماه مه آینده متمرکز شده است.

طبق گزارش سی ان ان اطلاعات حاکی از آن است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قصد دارد در نهم مه آینده در اوکراین اعلام پیروزی کند.

مقامات آمریکایی گفتند پوتین تحت فشار است تا ثابت کند می‌تواند به پیروزی دست یابد.

به گفته یک مقام آمریکایی، ارزیابی اطلاعات آمریکا حاکی از آن است که پوتین بر ۹ مه، به عنوان «روز پیروزی» روسیه تمرکز کرده است.

۹ مه یک روز تعطیل و برجسته در تقویم روسیه است؛ روزی که این کشور تسلیم شدن نازی‌ها در جنگ جهانی دوم را با رژه نظامی در میدان سرخ در مقابل کرملین جشن می‌گیرد.

طبق ادعای مقامات، پوتین دنبال آن است در این روز نشان دهد که قادر است پیروزی در جنگ را جشن بگیرد اما برخی مقامات دیگر می‌گویند که حتی اگر جشن روسیه برگزار شود، پیروزی واقعی ممکن است دور باشد.

یک مقام نظامی اروپایی گفت: پوتین بدون توجه به وضعیت جنگ یا مذاکرات صلح، رژه پیروزی را در ۹ مه برگزار می کند.

با این حال، مقامات آمریکایی و اروپایی می‌گویند که هر ضرب الاجلی که مسکو در حرف تعیین کند، واقعیت را تغییر نمی دهد.

یک دیپلمات اروپایی نیز گفت، در حالی که کرملین خوش‌بینانه صحبت می‌کند، پوتین در حال آماده شدن برای "یک جنگ طولانی به سبک چچن است، زیرا جایی برای رفتن ندارد."

مقامات دلایل متعددی را پشت بازه زمانی ماه آینده می بینند و معتقدند با پایان یافتن یخبندان زمستانی، مانور یگان های زمینی سنگین روسیه دشوار خواهد بود و این بدان معناست که طبق اطلاعات آمریکا، لازم است این نیروها هر چه زودتر به جایی که هستند برسند.

مقامات اوکراینی نیز به طور علنی به این تاریخ اشاره کرده اند.

الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت اوکراین، روز پنجشنبه گفت: "پوتین قبل از ۹ مه، آن را زمانی برای نشان دادن پیروزی در این جنگ تعیین کرده است."

آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر سابق اوکراین روز جمعه به سی‌ان‌ان گفت که اوکراینی‌ها معتقدند در حالی که پوتین تلاش می‌کند تا ضرب‌الاجل تعیین شده را رعایت کند، با ماه بسیار پیچیده و دشواری روبرو هستند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: دعای روز اول رمضان ماه رمضان تحولات اوکراین روسیه چین اروپا آمریکا دعای روز اول رمضان ماه رمضان قیمت گوشی تسلیحات هسته ای آمریکا وزیر خارجه اوکراین گزارش خبرگزاری وزیر خارجه آلمان مقامات آمریکایی اوکراین اعلام سخنگوی کرملین نیروهای روسیه مذاکره کننده اعلام پیروزی دریای بالتیک نیروهای روسی نیروهای مسلح ارتش سوئد اوکراینی ها نیروهای روس بین روسیه علیه روسیه رئیس جمهور خاک خود نخست وزیر درگیری ها تحریم ها سی ان ان شده اند موشک ها تنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۲۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحولات اوکراین| زلنسکی ناتو را به بدقولی متهم کرد

تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف، بسته جدید کمک نظامی آمریکا در راه رسیدن به اوکراین، عدم امکان عضویت کی‌یف در ناتو در آینده نزدیک، ارسال سلاح از آلمان به اوکراین و سخنان بلینکن درباره مذاکرات صلح با مسکو، از رویدادهای مهم جنگ هستند. - اخبار بین الملل -

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در دیدار با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در کی‌یف، ائتلاف آتلانتیک شمالی را متهم کرد که به دو نکته از توافقنامه در مورد حمایت نظامی وعده داده شده به کی‌یف پایبند نبوده است.

به عقیده او، موفقیت نیروهای مسلح اوکراین در درگیری به تثبیت اوضاع در جبهه، توانایی ارتش این کشور، به دست گرفتن ابتکار عمل و آغاز یک ضد حمله بستگی دارد که به گفته او، همه این عوامل از طریق سه نکته قابل دستیابی است.

زلنسکی توضیح داد: من معتقدم که اولین نکته که بسیار سخت بود تکمیل شده و بسته کمکی و حمایت مالی وجود دارد. این بدان معناست که می‌توانیم روی دریافت این پول حساب کنیم. نکته دوم - تحویل به موقع است که پیشرفت کمی حاصل شده، اگرچه تحویل "تا حدی" آغاز شده است.

رئیس جمهور اوکراین با اشاره به این مسئله که سرعت بخشیدن به این روند بسیار مهم است، افزود: نکته سوم، مهمترین نکته است و آن "چیزی" است که اوکراین می تواند به دست آورد و در شرایط کنونی از اهمیت تعیین کننده‌ای برخوردار است. "و این "چیز" مهم ترین است. من در مورد نکته چهارم صحبت نمی‌کنم که مربوط به انواع سلاح و نحوه استفاده از آنهاست که این یک گفتگوی جداگانه است. 

زلنسکی شکایت کرد که اعضای ناتو به طور منظم فقط اولین نکته توافقات را اجرا کرده و بقیه موارد بدون توجه کافی باقی مانده است.

استولتنبرگ نیز در جریان سفر از قبل اعلام نشده خود به کی‌یف، اذعان کرد که اعضای ناتو اخیراً از اوکراین حمایت کامل وعده داده شده به کی‌یف را ارائه نکرده‌اند و عواقب آن در جبهه نبرد قابل مشاهده است. او وضعیت کنونی اوکراین را سخت خواند، ولی ابراز امیدواری کرد که «هنوز دیر نشده» و اطمینان داد که «کمک‌ها در راه است».

استولتنبرگ یادآور شد که سامانه‌های پاتریوت همچنان در اولویت ارسال تسلیحات به اوکراین  قرار دارند.

دبیرکل ناتو همچنین اعلام کرد که کمیته نظامی ائتلاف در نظر دارد در تاریخ 16 مه نشستی در بروکسل در سطح وزرای دفاع کشورهای عضو برگزار کند که در آن حمایت بیشتر از اوکراین مورد بحث قرار خواهد گرفت. وی بار دیگر وعده داد که ناتو کی‌یف را در مسیر برگشت ناپذیر پیوستن به این ائتلاف قرار می‌دهد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هفتصد و نود و هفتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

کاخ سفید:  تسلیحات جدید در راه رسیدن به اوکراین است

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کردکه بسته کمک نظامی جدیدی که هفته گذشته اعلام شد، شامل سلاح‌ها و تجهیزات نظامی از ایالات متحده در حال رسیدن به اوکراین هستند.

وی گفت: «آنها بزودی کمک‌های نظامی دریافت می‌کنند. تسلیحات نظامی جدید در نظر گرفته در راه هستند.»

عدم امکان عضویت اوکراین در ناتو طی چند سال آینده

توماس رایت، مدیر ارشد برنامه ریزی استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست شورای آتلانتیک، اعتراف کرد که اوکراین تا چند سال آینده به عضویت ائتلاف آتلانتیک شمالی پذیرفته نخواهد شد.

رایت با اشاره به اینکه موضوع پذیرش اوکراین در ناتو اخیراً کانون توجه را تغییر داده و ابهام ضمنی ناپدید شده است، گفت: اگر به گذشته نگاه کنید، قبل از ویلنیوس، کمی این حس وجود داشت که مسئله نقش اوکراین در ناتو، به اصطلاح، دوگانه بود: این کشور یا عضو است یا نیست. به گفته این مقام کاخ سفید، کی‌یف حداقل در آینده نزدیک به عضویت ناتو در نخواهد آمد، برای اینکه اوکراین در میانه یک درگیری مسلحانه قرار دارد.

او افزود: «ما قادر خواهیم بود اقداماتی را انجام دهیم که دفاع و امنیت آن را  اکنون و همچنین در چند سال آینده تا حدودی تقویت کند. به طوری که وقتی زمان مناسب فرا برسد و اوکراین به ناتو ملحق شود، در موقعیت قوی تری قرار خواهد گرفت.»

تردید استولتنبرگ درباره بررسی فوری عضویت اوکراین در ناتو

دبیرکل ناتو انتظار ندارد که در اجلاس سران این سازمان که در ماه جولای در واشنگتن برگزار خواهد شد، در مورد عضویت اوکراین در این ائتلاف تصمیم گیری شود.

ینس استولتنبرگ در کنفرانس مطبوعاتی مشترک به همراه ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در کی‌یف اعتراف کرد: «برای چنین تصمیمی، ما به رضایت همه اعضای ائتلاف و نه اکثریت، بلکه تمامی 32 متحد نیاز داریم. و من انتظار ندارم چنین توافقی در اجلاس جولای حاصل شود.»

وی همچنین گفت که با رهبر اوکراین درباره مقدمات نشست نمایندگان ائتلاف در ایالات متحده گفتگو کرده و ابراز امیدواری کرد که زلنسکی در آن شرکت کند. در عین حال، استولتنبرگ در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) اشاره کرد که ناتو کی‌یف را در مسیر برگشت ناپذیر پیوستن به ائتلاف قرار خواهد داد.

تشکیل کمیته نظامی ناتو برای تقویت حمایت از اوکراین

دفتر مطبوعاتی ائتلاف آتلانتیک شمالی شب گذشته گزارش داد که کمیته نظامی ناتو در نظر دارد تا در تاریخ 16 ماه مه در بروکسل نشستی را در سطح وزرای دفاع کشورهای عضو برگزار کند که در آن حمایت بیشتر از اوکراین مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در اولین نشست، وزرای دفاع در قالب شورای اوکراین و ناتو برای بحث در مورد تشدید اقدامات نظامی روسیه علیه اوکراین، وضعیت میدانی و حمایت بیشتر ناتو و متحدانش از اوکراین ملاقات خواهند کرد.  یادآوری شده که نشست کمیته نظامی فرصتی را برای سران دفاعی فراهم می‌کند تا در مورد اولویت‌های کلیدی و موضوعات دارای اهمیت استراتژیک برای ناتو گفتگو کنند.

اشاره به خودنمایی کی‌یف در مشارکت در قتل خبرنگاران روسی

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته، در نشست چهل و ششمین نشست کمیته اطلاعات مجمع عمومی این سازمان ابراز تاسف کرد که مقامات کی‌یف آشکارا دخالت خود در ارتکاب جنایات علیه روزنامه نگاران روسی را به رخ کشیده و به این کار افتخار می‌کنند.

این دیپلمات گفت: «یکی دیگر از تظاهرات افراط گرایی و عدم تحمل نسبت به دیدگاه‌های دیگر، قتل‌های وحشیانه هدفمند خبرنگاران روسی است که از سوی طرف اوکراینی و با استفاده از روش‌های تروریستی انجام شده و  فقط اخیراً به دست سرویس‌های ویژه امنیتی اوکراین و عوامل آنها چندین نفر از رجال فرهنگی، روزنامه نگار و خبرنگار روس به قتل رسیده‌اند.  این در حالی است که مقامات رسمی کی‌یف آشکارا دخالت خود در ارتکاب این جنایات را به رخ کشیده و به آن افتخار می کنند.»

پولیانسکی یادآور شد که چگونه قتل‌های خونسردانه روزنامه نگاران ماهیت زشت رژیم نئونازی رئیس جمهور اوکراین ولادیمیر زلنسکی را تأیید می‌کند که شکار واقعی افراد فعال در حوزه رسانه‌ای روسیه را به راه انداخته است.

انتقال 10 خودروی جنگی و گلوله تانک لئوپارد از آلمان به اوکراین 

آلمان بسته دیگری از کمک‌های نظامی خود را به اوکراین منتقل کرده است که شامل 10 خودروی جنگی پیاده نظام ماردر (Marder) با مهمات برای آنها و همچنین گلوله تانک‌های لئوپارد-2 است.این موضوع در فهرست به روز شده تسلیحات منتقل شده به کی‌یف در وب سایت رسمی دولت آلمان مشخص شده است.

مقامات برلین تاکید کردند: «آلمان از اوکراین با تأمین تجهیزات و تسلیحات - از ذخایر وزارت دفاع و از طریق تجهیزات صنعتی که از بودجه کمک آموزشی دولت فدرال تأمین می‌شود» حمایت می‌کند.

بسته کمکی جدید شامل سامانه پدافند هوایی اسکای‌نکس (Skynex)، موشک‌های سامانه‌های پدافند هوایی IRIS-T SLM و همچنین حدود 30 هزار مهمات برای توپ‌های ضدهوایی خودکششی گپارد (Gepard) بود. اوکراین همچنین 7.5 هزار مهمات توپخانه 155 میلی متری دریافت کرد.

از زمان شروع درگیری نظامی در اوکراین، آلمان تسلیحاتی را از انبارهای بوندسوهر برای کی‌یف فرستاده که ارزش تخمینی آنها حدود 5.2 میلیارد یورو برآور شده است. علاوه بر این، بیش از 10 هزار سرباز اوکراینی در آلمان آموزش نظامی گذرانده‌اند. هزینه آموزشی نیز حدود 282 میلیون یورو بوده است.

بلینکن: ناتو هیچ طرحی علیه روسیه ندارد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در نشست مجمع جهانی اقتصاد در عربستان سعودی مدعی شد که ناتو هرگز طرحی علیه روسیه نداشته و هیچ برنامه‌ای نیز برای این منظور در آینده ندارد.

بلینکن در جریان سخنرانی خود گفت: همانطور که قبلاً اشاره کردم، ناتو یک اتحاد دفاعی است. ائتلاف ناتو هیچ نیت بدی نسبت به روسیه ندارد، هرگز نقشه‌ای علیه روسیه وجود نداشته و نخواهد داشت.

بعلاوه، بلینکن اشاره کرد که در حال حاضر اتحاد آتلانتیک شمالی «قویتر و بزرگتر از گذشته است»، زیرا شامل سوئد و فنلاند می‌شود.

امیدواری بلینکن نسبت به مشارکت روسیه در مذاکرات صلح بر اساس منشور سازمان ملل 

وزیر امور خارجه ایالات متحده همچنین ابراز امیدواری کرد که روسیه با مشارکت در مذاکرات درباره وضعیت اوکراین مطابق با قوانین بین المللی موافقت کند.

آنتونی بلینکن در مجمع جهانی اقتصاد در ریاض گفت: من امیدوارم که آنها (روسیه) آمادگی خود را برای مذاکرات صادقانه مطابق با اصول اساسی که زیربنای جامعه بین المللی و منشور سازمان ملل است - حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال کشورهاست، نشان دهند. »

بلینکن تاکید کرد که اگر مسکو پایبندی خود به این اصول را تایید کند، باید قطعنامه‌ای تصویب شود.

زاخارووا: این زلنسکی است که مذاکره با روسیه را منع کرده

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مورد اظهارات وزیر خارجه آمریکا در خصوص امیدواری او به اینکه روسیه به مذاکره برای پایان دادن به درگیری در اوکراین بر اساس منشور سازمان ملل  علاقه نشان دهد، به بلینکن گوشزد کرد که روسیه با احترام به قوانین بین‌المللی، اجرای توافق‌نامه‌های مینسک را آغاز کرد و آن‌ها را در قالب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل  تصویب کرد، آمادگی خود را برای مذاکره با اوکراین در سال 2022 تأیید کرد، اما این مقامات واشنگتن و لندن بودند که ولادیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین را مجبور کردند مذاکره با مسکو را متوقف کند.

زاخارووا تاکید کرد: به عقیده سیاستمداران آمریکایی، پایان درگیری نظامی عمدتاً به رئیس جمهور روسیه و تصمیمات او بستگی دارد. ظاهراً وزیر خارجه بلینکن فراموش کرده که مقامات آمریکایی «زلنسکی» را مجبور کردند که اوکراین را از هر گونه مذاکره با روسیه منع کند.

او همچنین یادآور شد که این بلینکن بود که مدام پیشنهاد مذاکره را نه بر اساس قوانین بین‌المللی، بلکه بر اساس «فرمول زلنسکی» مطرح می‌کرد.

کشاورزان لهستانی محاصره چند ماهه مرز اوکراین را لغو کردند

سرویس مرزبانی دولتی اوکراین روز یکشنبه گزارش  داد که کشاورزان لهستانی تمامی پست‌های بازرسی در مناطق مرزی با اوکراین را باز کرده و از محاصره مرزی خود دست برداشتند.

در این اداره یادآور شدند که کشاورزان لهستانی آخرین ایست بازرسی مسدود شده در مرز را ترک کردند که "راوا-روسکا-گریبن" نام دارد. سرویس مطبوعاتی افزود: حمل و نقل بار در منطقه در هر دو جهت از سر گرفته شده است. البته عبور کامیون‌های حمل غلات اوکراینی به لهستان محدود خواهد بود.

پست های بازرسی در مرز بین لهستان و اوکراین برای چند ماه بود که توسط کشاورزان مسدود شده بود. به این ترتیب آنها نسبت به واردات محصولات کشاورزی اوکراین به کشور اعتراض کردند.

وزارت خارجه تاجیکستان سفیر روسیه را احضار کرد

اداره اطلاعات وزارت امور خارجه جمهوری تاجیکستان اعلام کرد که سمیون گریگوریف، سفیر روسیه در دوشنبه روز دوشنبه یادداشت اعتراضی را از  مقامات این وزارتخانه دریافت کرد. 

طبق این اطلاعات، گریگوریف به وزارت امور خارجه احضار شد و در آنجا به وی در مورد نقض حقوق شهروندان تاجیکستان در فدراسیون روسیه اعتراض شد.

وزارت خارجه تاجیکستان چند روز قبل توصیه کرده بود که شهروندان این کشور از سفر به روسیه در صورت عدم ضرورت خودداری کنند.

بعد از آن ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه توضیح داد که تاخیر در کنترل گذرنامه‌های اتباع خارجی در مرزهای روسیه به دلیل بررسی دقیقتر خارجی‌ها بر اساس "تدابیر تشدید شده امنیتی برای جلوگیری از تروریسم" و اقدامی موقتی است و به هیچ وجه به ملیت افراد ورودی و کشور خاصی مربوط نمی‌شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اوایل آوریل گفته بود که روسیه باید رویکردهای خود در مورد سیاست مهاجرتی را اصلاح کند. وی افزود: عامل تعیین کننده در چنین مسائلی باید این اصل باشد که فقط کسانی بتوانند وارد خاک روسیه شوند که به فرهنگ، تاریخ، زبان و سنت‌های آن احترام می‌گذارند. 

زاخارووا: ناتو قصد دارد روسیه را به مسابقه تسلیحاتی بکشاندتحولات اوکراین|واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یفدرخواست زلنسکی برای تغییر توجه غرب از اسرائیل به اوکراین

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زلنسکی: روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات به ما بهره می‌برد
  • آخرین تحولات اوکراین| تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف
  • تغییر مجدد معادلات جنگ اوکراین
  • تحولات اوکراین| زلنسکی ناتو را به بدقولی متهم کرد
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات
  • زلنسکی باز هم ساز کمک کوک کرد
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • افشاگری دی‌ولت از سند محرمانه‌ای که می‌توانست به جنگ اوکراین پایان دهد