Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@09:56:14 GMT

لحظه افطار دِلال کنید!

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۳۷۸۵

لحظه افطار دِلال کنید!

رمضان از رمض به معنی سوختن می‌آید وبسیاری بزرگان ماه رمضان را ماه سوختن گناهان بندگان خداوند با عنایات الهی می‌دانند.

ماه مبارک رمضان امسال در ایران همزمان با بهار طبیعت وشکوفایی درختان همراه شده است و این نشانه‌ها برای خردمندان بسی درس‌ها دارد.

درتمام کشور‌های مسلمان دنیا ماه رمضان از احترام بالایی برخوردار بوده وباعث اتفاقات بسیار خوب در زندگی مسلمین شده است، اغلب بخششها، اطعام فقرا، اصلاح امور مسلمین و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. دراین ماه محترم برنامه ریزی می‌شود تا از برکت آن در زندگی مسلمین بهره‌ای باشد وبیشترین رعایت ادب غذا نخوردن درمعابر عمومی، ترک گناه ظاهری در ماه رمضان رخ می‌دهد.

شاید یکی از دلایل اهمیت ماه رمضان در اسلام به سبب عبادت‌ها و روزه داری‌ها واثرات مثبت آن بر روح و روان انسان و تاکید بر آن در نزد بزرگان دین باشد.

در بسیارى از احادیث اهل بیت‏ (ع) از گفتن کلمه «رمضان» به تنهایى نهى شده و سفارش شده است که آن‌را «ماه رمضان» نام گذارند و از امام علی (ع) روایت شده است که " نگویید رمضان بلکه بگویید ماه رمضان" و احترام آن را رعایت کنید.

امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه در استقبال از ماه مبارک رمضان با بیانی شیوا و رسا از ماه رمضان سخن گفته و حقیقت آن را روشن ساخته است.

ایشان درصحیفه سجادیه در استقبال از ماه مبارک رمضان می‌فرماید: "سپاس خداى را که از جمله آن راه‌های هدایت، ماه خود، ماه رمضان را قرار داد؛ ماه روزه، ماه اسلام، ماه طهارت، ماه آزمایش، ماه قیام، ماهى که قرآن را در آن نازل کرد، براى هدایت مردم، و بودن نشانه‏هایى روشن از هدایت و مشخص شدن حق از باطل، و بدین جهت برترى آن ماه را بر سایر ماه‌ها بر پایه احترامات فراوان، و فضیلت‏هاى آشکار روشن کرد. "

ماه مهمانی خدا

در نگاه ظاهری شاید ماه رمضان شبیه دیگر ماه‌ها باشد منتها به سبب حرمت روزه داری و سحرخیزی در این ماه، در بین ایام سال متمایز شده است.

اهل بیت علیهم السلام از این ماه به ماه ضیافت الله یاد کرده اند و آن را خوان گسترده الهی برای بندگانش ذکر کرده اند چرا که عنوان می‌شود در این ماه در‌های رحمت الهی باز بوده و شیاطین در غل وزنجیر هستند وخداوند نهایت امتیازات را به بندگانش برای تزکیه نفس وسر وسامان دادن به روحیه و باطن داده است.

وجود شب‌های قدر به سبب احترام وارزش معنوی بالایی که دارند دراین ماه از دیگر نشانه‌ها برای اهمیت بالای این ماه قمری است.

شب قدر از هزار شب برتر است و این در کلام معصوم آمده است که شب قدر به سبب احترامی که در نزد خداوند دارد به اندازه هزار شب دیگر می‌تواند انسان را در عبادت و راز و نیاز با آستان احدیت وبخشش گناهان کمک کند.

روزه داری منظم تقویت سلامت روح وجسم

امروزه محققان غیرمسلمان دریافته اند که روزه داری منظم دراین ماه مانند دکمه ریستارت کامپیوتر برای بدن است و به عبارتی اغلب بیماری‌های انسان به سبب همین سوخت وساز خاص در بدن در شرایط خاص ماه رمضان، درمان می‌شوند.

محققان انگلیسی در تحقیقات اخیر خود دریافتند روزه نه تنها باعث افزایش سوخت و ساز بدن، غلظت هورمون ها، افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، عملکرد مثبت الکترولیت‌ها و شاخص‌های خونی می‌شود بلکه می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌هایی که در دوران پیری گریبانگیر اشخاص می‌شود نیز پیشگیری کند

در مقاله‌ای که جهاد دانشگاهی منتشر کرده است آورده شده: پیروان بسیاری از ادیان بزرگ دنیا روز‌هایی از سال را به روزه داری می‌پردازند، ولی روزه داری اسلامی دارای خصوصیات ویژه‌ای است که یک ماه رمضان به آن اختصاص می‌یابد و توسط صد‌ها میلیون مسلمان هر ساله در سراسر جهان اجرا می‌شود روزه‌داری به مسلمانان خودداری و خودانضباطی می‌آموزد و آن‌ها را به آنچه فقرا احساس می‌کنند، آشنا می‌کند.

از نظر ویژگی فیزیولوژی، روزه‌داری ماه رمضان یک مدل منحصر به فرد از روزه داری متناوب روزانه در طول یک ماه است و با روزه‌داری تجربی از جهات مختلف متفاوت است در روزه داری اسلامی غذا و نوشیدنی مصرف نمی‌شود، ولی در روزه داری تجربی فقط غذا مصرف نمی‌شود.

روزه‌داری ماه رمضان به صورت متناوب و از سحر تا افطار است، در روزه‌داری اسلامی بدن تنها از خوردن و آشامیدن منع نشده بلکه چشم وگوش وزبان نیز باید از مواردی اجتناب کنند.

بیداری ساعاتی از شب، قبل از طلوع فجر به طور متناوب در روزه‌داری اسلامی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که تغییرات فیزیولوژیکی که در اثر روزه داری اسلامی اتفاق می‌افتد از آن چه که در روزه داری تجربی به دست می‌آید، متفاوت است.

تاثیرات روزه‌داری بر متابولیسم کربوهیدرات، متابولیسم لیپیدها، دیابت، سندرم متابولیک، دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی، قلب، کبد، خون، چشم، فعالیت عصبی روانی، تغییرات وزن بدن، غدد درون ریزو بارداری و شیردهی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است و نتایج حاصل از این بررسی‌ها نشان می‌دهد روزه داری ماه رمضان برای افراد سالم نه تنها مضر نیست بلکه در صورت رعایت رژیم غذایی مناسب سودمند نیز هست و بیماران نیز با رعایت اصول مرتبط با روزه داری می‌توانند از این فرصت به منظور بهبود شرایط سلامتی خود بهره بگیرند.

واین چنین است که روزه داری ماه رمضان بدن انسان را به سوی سلامتی پیش می‌برد.

 

اما این ظاهر امر است ماه رمضان به سبب ادعیه و مناجات‌هایی که از اهل بیت آن وارد شده است ماهی سراسر ذکر و دعا ومناجات است و بهترین تغذیه برای روح انسان نیز همین امور هستند در نتیجه با پایان ماه رمضان یک فرد مسلمان مقید به روزه داری اسلامی می‌تواند از سلامت جسم و روح خود بهره بیشتری ببرد.

ماه رمضان اوج رفاقت وبندگی

انسان همواره نیاز دارد که با دوستی و رفاقت با کسی کاملتر از خودش برای لحظات سخت زندگیش کسی را داشته باشد تا بتواند به وی تکیه کند، ماه رمضان فرصت بسیار خوبی برای بندگی و رفاقت با خداست وبه قول اولیا و عرفا در ماه رمضان رفاقت به اوج خود می‌رسد چرا که خداوند خطر‌های مسیر بندگی را (وسوسه‌های شیاطین) را در این ماه حذف کرده ورصت خوبی است تا انسان بدون دغدغه با انجام اعمالی که این دوستی را بیشتر می‌کند در رفاقت با خداوند پیشرفت کند.

آیت الله کشمیری (رضوان الله تعالی علیه) می‌گوید: "روزه ماه رمضان را فقط به عشق خدا بگیرید و در هنگاه افطار دلال کنید، دلال به معنای ناز کردن است وقت افطار لقمه را نزدیک دهان خود برده، اما نخورید و با خدا بگویید اگر حاجتم را بدهی افطار می‌کنم  چرا که معجزه می کند"

این رفاقت و دوستی خدا با بنده بهترین نوع رفاقت و دوستی است که اثرات آن زندگی انسان را دگرگون می‌کند.

احترام به ماه رمضان درکشور‌های مسلمان

در کشور‌های مسلمان دنیا آئین‌ها و مراسم‌های جالبی در ماه رمضان برگزار می‌شود که عموما جنبه جشن وشادی دارد، توزیع غذای رایگان، نذورات و شیرینی، توزیع افطاری بین روزه داران بی بضاعت، مسابقات قرآنی بخشی از این سنت‌ها هستند، مراسم‌های سنتی ویژه ماه رمضان در برخی کشور‌ها خاص هستند ازپخت شیرینی در حجم بالا برای روزه داران تا جشن‌های خاص و کوفتن بر طبل و دهل تا نقاره زنی‌های جالب در ماه رمضان انجام می‌شود.

در کشوری مانند اندونزی اغلب مردم برای لحظه افطار خود را به مسجد وخانه خدا می‌رسانند چرا که خود را مهمان الهی می دانند و همیشه سفره گسترده‌ای در مساجد از میوه و غذا و نوشیدنی‌های سبک و سالم وجود دارد تا بعد از بازکردن روزه در خانه خدا راهی خانه خویش شوند.

درکشور‌های عربی نیز پخت شیرینی و توزیع آن در مساجد و اماکن مقدسه رواج دارد و اطعام کردن روزه داران دراین کشور‌ها ستودنی است.

در جای جای دنیا مردم مسلمان برای ماه رمضان که در نزد خاندان رسالت زیباترین و بهترین ماه الهی است ، احترام خاصی قائل هستند به گونه ای که در این ماه طبق آمار رسمی کشورها آمار جرائم نیز به شدت کاهشی است، ماهی که در آن حتی دشمنی های دیرینه تبدیل به رفاقت می شود و این تنها به سبب عنایت های خاص الهی به بندگانش به صورت ویژه است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماه رمضان افطاری روزه داری ماه رمضان روزه داری اسلامی ماه رمضان روزه داری کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۳۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

اپراتور هلال احمر قم در پی تماس تلفنی یک فرد با شماره ۱۱۲ (مرکز کنترل عملیات اضطراری هلال‌احمر)، مبنی بر پریدن شیر در گلوی نوزاد و بند آمدن راه نفسش، با راهنمایی‌های خود جان نوزاد را نجات داد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • تبدیل شانزه‌لیزه به محوطه پیک‌نیک رایگان یک‌روزه
  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به تبریز
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • لحظات حساس از نجات نوزاد ۳ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم
  • لحظه دلهره‌آور و حساس نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر (فیلم)
  • لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم
  • نجات جان نوزاد توسط اپراتور هلال‌ احمر + فیلم | نوزاد دو روزه نفس نمی‌کشید!