Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، صنعت خودرو در حالی سال ۱۴۰۱ را آغاز می‌کند که باید طبق برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال به تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه برسد. این در حالیست که صنعت خودروسازی کشور با مشکلات عدیده ای از جمله قیمت گذاری دستوری، ۸۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته، ۱۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی، تشدید تقاضا و عدم پاسخ دهی مناسب به آن، فضای انحصاری، مشکلات مربوط به کیفیت، عدم عرضه کافی خودرو به بازار و فاصله قیمتی کارخانه و بازار مواجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین مسائل به انضمام سایر مشکلات حاشیه‌ای موجب شده که حتی اهداف پیش بینی شده برای میزان تولید در سال ۱۴۰۰ نیز محقق نشود؛ وزارت صمت در اوایل سال ۱۴۰۰ از تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار خودرو خبر داده بود که در ادامه و با ورود فاطمی امین به وزارت صمت، وعده‌های دیگری برای افزایش تولید خودرو اعلام شد؛ از جمله آنکه در نهم آبان ماه سال گذشته فاطمی امین تاکید کرد که «موج جدید افزایش تولید خودرو از دو هفته آینده آغاز خواهد شد و مردم آن را خواهند دید.» وی همچنین در یک اظهارنظر دیگری اعلام کرده بود که تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد.

البته فاطمی امین با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال اعلام کرد که «امسال تولید زیر یک میلیون دستگاه خواهد بود.» که با همین جمله، تلویحاً عدم دستیابی به اهداف پیش بینی شده را مورد اشاره قرار داد.

تولید ۸۱۱ هزار دستگاه خودرو در ۱۱ ماه ۱۴۰۰

حال بررسی جدیدترین آمار تولید خودرو در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در این مدت ۸۱۱ هزار و ۷۰۰ دستگاه انواع سواری تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۸۲۹ هزار و ۱۰۰ دستگاه) ۲.۱ درصد کاهش داشته است.

در واقع نه تنها تولید خودرو بر اساس وعده‌های داده شده، پیش نرفته است بلکه میزان تولید حتی کمتر از سال ۹۹ نیز و تقریباً به اندازه سال ۹۷ (۸۰۸ هزار دستگاه) بوده است.

میزان تولید خودروی سواری از مهر تا بهمن ۱۴۰۰

ماه میزان تولید مهر ۶۶ هزار دستگاه خودرو آبان ۸۲ هزار دستگاه خودرو آذر ۸۰ هزار دستگاه خودرو دی ۷۸ هزار دستگاه خودرو بهمن ۶۴ هزار دستگاه خودرو

همچنین اگر بخواهیم به صورت جزئی‌تر وعده وزیر صمت در مورد «موج افزایش تولید از آبان ماه» را بررسی می‌کنیم باید اشاره شود که در آبان ماه ۸۲ هزار دستگاه، در آذر ماه ۸۰ هزار دستگاه، در دی ماه ۷۸ هزار دستگاه و در بهمن ماه ۶۴ هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده است که نشان می‌دهد تولید خودرو در این بازه زمانی هم طبق وعده‌ها پیش نرفته است.

با توجه به وضعیت تولید در سال ۱۴۰۰ و دستور رئیس جمهور به افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال جاری، باید منتظر ماند و دید که وزارت صمت و خودروسازان برای تحقق این وعده چه برنامه‌هایی برای کاهش زیان و افزایش تولید اجرا خواهند کرد؛ چراکه طبق گفته کارشناسان در حال حاضر از نظر زیرساختی امکان افزایش تولید وجود دارد اما به دلیل اینکه برخی از محصولات زیان ده هستند، خودروساز تمایلی به افزایش تولید ندارد.

کد خبر 5458106 سمیه رسولی

منبع: مهر

کلیدواژه: تولید خودرو سید رضا فاطمی امین بازار خودرو قیمت خودرو تحريم اقتصادي روسيه قیمت نفت وزارت راه و شهرسازی اقتصاد دانش بنیان جنگ اوکراین وزارت صنعت معدن و تجارت بازار سرمایه بورس افزایش تولید نفت وزارت جهاد کشاورزی سازمان بورس و اوراق بهادار بانک مرکزی ایران نهضت ملی مسکن هزار دستگاه خودرو افزایش تولید میزان تولید تولید خودرو یک میلیون سال ۱۴۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۴۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

آفتاب‌‌نیوز :

 بازار در نخستین روز کاری هفته شاهد روند نزولی قیمت طلا و سکه است.

قیمت اونس طلا امروز

هر اونس طلا، امروز به ۲,۳۳۸ (دو هزار و سیصد و سی و هشت) دلار رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۰.۱۲ درصدی داشته است.

قیمت گرم طلا ۱۸ عیار امروز

قیمت طلا پایین آمد و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳,۴۹۹,۷۰۰ (سه میلیون و چهارصد و نود و نه هزار و هفتصد ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، کاهش ۰.۹۹ درصدی داشته است.

قیمت مثقال طلا ۱۸ عیار امروز

همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با کاهش ۰.۹۸ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۱۵,۱۶۰,۰۰۰ (پانزده میلیون و یکصد و شصت هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ دلار مبادله ای

قیمت دلار مبادله ای، امروز به ۴۴,۱۹۸ (چهل و چهار هزار و یکصد و نود و هشت ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۰.۳۶ درصدی داشته است.

آخرین نرخ یورو مبادله ای

یورو مبادله ای، امروز به ۴۷,۲۳۲ (چهل و هفت هزار و دویست و سی و دو ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۰.۳۶ درصدی داشته است.

آخرین نرخ پوند

پوند امروز با کاهش ۳.۳۲ درصدی، از ۸۰,۳۲۷ (هشتاد هزار و سیصد و بیست و هفت ) تومان به ۷۷,۷۵۰ (هفتاد و هفت هزار و هفتصد و پنجاه ) تومان رسید.

قیمت درهم امارات مبادله ای امروز

همچنین درهم امارات مبادله ای با افزایش ۰.۳۵ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۱۲,۰۳۴ (دوازده هزار و سی و چهار ) تومان معامله شد.

آخرین نرخ لیر ترکیه

لیر ترکیه، امروز به ۱,۹۱۵ (یک هزار و نهصد و پانزده ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، کاهش ۱.۵۶ درصدی داشته است.

قیمت دلار کانادا امروز

دلار کانادا امروز با کاهش ۴.۱۴ درصدی، از ۴۷,۳۸۵ (چهل و هفت هزار و سیصد و هشتاد و پنج ) تومان به ۴۵,۵۰۰ (چهل و پنج هزار و پانصد ) تومان رسید.

آخرین نرخ دلار استرالیا

همچنین دلار استرالیا با کاهش ۱.۷۲ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۴۰,۶۵۰ (چهل هزار و ششصد و پنجاه ) تومان معامله شد.

قیمت دینار عراق امروز

همچنین دینار عراق با کاهش ۲.۱۲ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۴۷ (چهل و هفت ) تومان معامله شد.

قیمت سکه امامی امروز

قیمت سکه امامی به ۴۱,۹۰۰,۰۰۰ (چهل و یک میلیون و نهصد هزار) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، کاهش ۰.۶ درصدی داشته است.

قیمت نیم سکه امروز

نیم سکه، امروز به ۲۴,۸۰۰,۰۰۰ (بیست و چهار میلیون و هشتصد هزار) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، بدون تغییر است.

قیمت ربع سکه امروز

ربع سکه در بازار داخلی هم ۱۴,۹۰۰,۰۰۰ (چهارده میلیون و نهصد هزار) تومان قیمت خورد.

آخرین نرخ سکه گرمی

همچنین هر سکه گرمی با کاهش ۱.۴۹ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۶,۷۰۰,۰۰۰ (شش میلیون و هفتصد هزار) تومان معامله شد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

دیگر خبرها

  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تاکسی‌های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو
  • تاکسی های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو
  • برنامه افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۳
  • افزایش ۲۶ درصدی بارش در اردستان نسبت به سال آبی جاری
  • تعاملات سایپا با فولاد مبارکه در راستای افزایش ۱۰۰ درصدی تولید خودرو
  • قیمت طلا و سکه امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰
  • سرنوشت عجیب یک وعده رییسی/ اختلاف قیمت کوییک ۱۳ برابر شد! + اینفوگرافیک