Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@17:56:54 GMT

کشاورزان گیلان از فروش زمین سود نمی برند

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۴۵۱۸

کشاورزان گیلان از فروش زمین سود نمی برند

ایسنا/گیلان رییس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گیلان گفت: هیچ کشاورزی از فروش زمینش در گیلان سود نمی برد.

حیدر کامیاب در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه مکانیزاسیون موجب کاهش هزینه های تولید محصولات کشاورزی می شود و در استان گیلان برای تحقق این امر به میزان خوبی رسیده ایم، اظهار کرد: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و پیش بینی می شود امسال در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان کشت برنج به صورت مکانیزه صورت گیرد و در ۱۸۵ هزار هکتار نیز برداشت برنج با کمباین انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حال حاضر بیشترین تولید مکانیزه برنج در بین شهرستان های گیلان در شهرستان رضوانشهر انجام می شود.

کامیاب با بیان اینکه شهرستان رشت بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور و استان گیلان است، ادامه داد: این شهرستان بالغ بر ۶۲ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که در ۴۶ هزار هکتار آن تولید برنج به صورت مکانیزه خواهد بود و این عدد بسیار خوبی برای رشت است.

بدون ارتقای مکانیزاسیون با مشکل تامین کارگر برای تولید برنج مواجه می شدیم

رییس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: اگر درصد مکانیزاسیون برنج گیلان به عدد کنونی نمی رسید حتما برای تامین کارگر موردنیاز برای نشاکاری در مزارع و همچنین دیگر مراحل تولید برنج با مشکل مواجه می شدیم زیرا دختران روستایی امروز کمتر حاضر هستند برای کار سخت نشاء کاری وارد شالیزار شوند و فقط در برخی از خانواده های شالیکاران هنوز فرزندان به کشاورزان کمک می کنند.

وی تصریح کرد: مکانیزاسیون باعث شده است که جوانان برای تولید برنج انگیزه بیشتری پیدا کنند زیرا ارتقای مکانیزاسیون از سختی و رنج تولید برنج کاسته است.

کامیاب در خصوص بیکار شدن زنان نشاء کار گفت: هر محصولی که به رونق اقتصادی می رسد مشاغل دیگری را نیز رونق می دهد و حال که کشت برنج صرفه اقتصادی بیشتری پیداکرده است زنان نشاکار نیز به دیگر مشاغل چون پرورش گل و گیاه، دامپروری، زنبورداری و... گرایش پیدا کرده اند.

تلاش برای کاهش هزینه تولید و رنج تولید برنج در گیلان

وی افزود: همه تلاش ما این است که هزینه تولید برنج و دیگر محصولات کشاورزی کاهش پیدا کند تا کشاورزان زمین هایشان را برای تامین امنیت غذایی کشور حفظ کنند.

رییس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به گران شدن روزافزون قیمت زمین گفت: هیچ کشاورزی از فروش زمینش سود نمی برد و از کشاورزان می خواهیم منافع انی را فدای منافع آتی نکنند.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی شاليكاران زمین فروش ويلاسازي هزار هکتار تولید برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۴۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، مهدی سرخوش اظهار داشت: میزان واگذاری اراضی ملی و دولتی به مساحت ۱۹ هزار و ۴۵ هکتار و به تعداد یک‌هزار و ۲۰۳ مورد به متقاضیان واگذاری زمین برای اجرای طرح‌های کشاورزی، وابسته و غیرکشاورزی در سطح کشور انجام شده است.

وی ادامه‌داد: از این میزان مساحت ۱۲ هزار و ۳۹۵ هکتار به تعداد ۹۱۷ مورد برای طرح‌های کشاورزی و وابسته به کشاورزی و تعداد ۲۸۶ مورد به مساحت ۶ هزار و ۶۵۰ هکتار برای طرح‌های تولیدی و صنعتی زمین واگذار شده است.

مدیرکل دفتر واگذاری و توسعه اراضی سازمان امور اراضی کشور افزود: سال گذشته در راستای نظارت بر اراضی واگذار شده، تعداد ۳۷ هزار و ۹۲۷ مورد بازدید توسط عوامل نظارتی انجام شده که نتیجه آن تشکیل ۲۷۸ جلسه هیأت‌های نظارت ماده ۳۳ استانی بود که سه هزار و ۱۸۹ پرونده در این جلسات مطرح و درباره تمدید قرارداد مربوطه، تعیین مهلت برای اجرای طرح، یا فسخ قرارداد و استرداد زمین و سایر تکالیف مقرر در قانون و مقررات حاکم تصمیم‌گیری شده است.

وی تصریح کرد: درباره موضوع واگذاری باتوجه به تکلیف ابلاغی سیاست‌های سازمان متبوع، برنامه تکلیفی برای استان‌ها با توجه به ظرفیت‌ها و شرایط و عملکرد استانی مشخص شده و ابلاغ خواهد شد.

سرخوش ادامه‌داد: مقرر شده استان‌ها با استفاده از ظرفیت تفاهم‌نامه منعقد شده با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در خصوص برون‌سپاری وظایف غیرحاکمیتی سازمان پیگیری لازم را انجام دهند.

وی خاطرنشان‌کرد: در راستای رفع نقایص موجود، اصلاح دستورالعمل نظارت بر طرح‌ها به انضمام فرم‌های مربوطه و ضوابط اجرایی لایحه قانونی واگذاری و احیای اراضی در دستور کار این دفتر قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد
  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان