Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@17:03:04 GMT

زنگ خطر آب در ایلام / بارش‌ها در استان ۴۲ درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۴۸۱۵

زنگ خطر آب در ایلام / بارش‌ها در استان ۴۲ درصد کاهش یافت

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: کاهش نزولات جوی در سال‌های اخیر زنگ خطر بحران کمبود آب را در اکثر مناطق کشور از جمله استان ایلام را به صدا درآورده است، موضوعی که نیازمند همراهی مردم و از طرفی نیازمند توجه به اصلاح تأسیسات فرسوده برای گذر از این بحران است.

زمستان سال گذشته در استان ایلام بارش‌ها بسیار کاهش یافت، همین کاهش بارندگی‌ها موجب کاهش حجم منابع آبی استان هم شده است، این کاهش منابع آبی را می‌شود از کاهش محسوس حجم آب سد ایلام فهمید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی افزایش میزان مصرف آب توسط شهروندان نیز مسئله بحران آب را در استان ایلام جدی تر کرده است. آمارها نشان می‌دهد که میزان مصرف آب توسط شهروندان در استان ایلام ۲ برابر میانگین کشوری است.

در روزهایی که به فصل گرما نزدیک می‌شویم اگر مصرف آب در استان مدیریت نشود قطعاً مردم استان در تابستان با مشکل کمبود یا قطعی آب مواجه می‌شوند، البته بخش دیگری از هدررفت آب به تجهیزات و خطوط انتقال برمی گردد که این مسئله نیازمند توجه مسئولان است.

کاهش ۴۳ درصدی بارش‌ها در استان ایلام

مدیرعامل آب منطقه‌ای ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نسبت به ۵۰ سال قبل استان ایلام خشک‌ترین سال را تجربه کرده است، امسال نیز بارش‌ها در استان ۴۲ درصد نسبت به سال گذشته و ۴۶ درصد نسبت به بلندمدت کاهش یافته است.

علی پوراحمد افزود: این موضوع تأثیر بسزایی بر روی کاهش منابع آب اعم از منابع زیرزمینی و سطحی گذاشته است.

وی تصریح کرد: حجم ذخیره آب سدهای استان ایلام در وضعیت فعلی حدود ۵۰ درصداست که نسبت به بلند مدت ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

پوراحمد ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد هدررفت آب در شبکه توزیع آب وجود دارد و باید اقدامات بهسازی شبکه بیش از گذشته در دستور کار قرار گیرد.

مصرف بی رویه آب در استان ایلام

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: میانگین مصرف آب برای هر نفر در طول شبانه روز در کشور حدود ۱۵۰ لیتر است، این در حالی است که این رقم در استان ایلام دوبرابر میانگین کشوری است.

پرویز ناصری افزود: پدیده خشکسالی، مصرف بی رویه آب، انشعابات غیرمجاز، استفاده از آب شرب برای مصرف غیر شرب و فرسودگی شبکه باعث شده که منابع آبی استان به شدت کم شود.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های اساسی آب و فاضلاب استان در سال جاری بحث مدیریت مصرف آب است، یکی از مؤلفه‌های بحث مدیریت مصرف توجه به هدررفت و حفظ آب است.

ناصری بیان کرد: از جمله برنامه‌های آب و فاضلاب استان شناسایی و قطع انشعابات غیرمجاز است، همچنین اصلاح و بهسازی شبکه‌های فرسوده آب که متأسفانه به علت محدودیت منابع مالی هنوز اصلاح نشده است، در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: به طور میانگین در استان بیش از ۳۳ درصد هدررفت آب وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن ناشی از شبکه‌های فرسوده است که اصلاح این مسئله جزو برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان با اشاره به کاهش بارندگی و خشکسالی در استان ایلام، تصریح کرد: با فرهنگ سازی، مصرف بهینه آب و همکاری مردم از بحران خشکسالی عبور خواهیم کرد.

بسیاری از سدهای استان ایلام با کم شدن قابل توجه آب روبرو هستند، بسیاری از اقشار استان از جمله عشایر و کشاورزان در این زمینه آب با مشکلات زیادی مواجه هستند.

رعایت الگوی مصرف و البته مدیریت مصرف روزانه آب همچنان بهترین راهکار برای مقابله با بحران آب در روزهای پیش رو است. مصرف آب به‌طور صحیح و مطابق الگوی مصرف و جلوگیری از هدر رفت آن، می‌تواند تا حدی جایگزین کمبود منابع تأمین آب باشد.

آب مایه حیات و بقا همه موجودات در سراسر دنیا است و بدون آن زندگی انسان و همچنین محیط زیست با خطر جدی مواجه است.

کد خبر 5458636

منبع: مهر

کلیدواژه: بحران آب ایلام بارش باران ویروس کرونا بوشهر خراسان رضوی کرمانشاه گردشگری ماه مبارك رمضان روز طبیعت ماه رمضان 1401 آمار کرونا سفرهای نوروزی مسافران نوروزی مشهد خطبه های نماز جمعه آب و فاضلاب استان ایلام منابع آب بارش ها مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۴۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش ها در ایران ۱۲ درصد کاهش داشته است

بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی طی هفت روز گذشته منتهی به ۸ اردیبهشت‌ ۱۱.۹ میلیمتر بارش در این بازه زمانی دریافت شده که این میزان در بلندمدت ۶.۲ میلیمتر است بنابراین ۸۹.۹ درصد بارش بیشتر در این بازه زمانی دریافت شده است.

از ابتدای ماه جاری منتهی به ۸ اردیبهشت‌  در کشور به‌طور میانگین ۱۲.۱ میلیمتر بارش ثبت شده، در حالی که میزان آن در بلندمدت ۶.۹ میلیمتر است. در نتیجه ۷۴.۲ درصد با افزایش بارش نسبت به بلند مدت روبرو بوده‌ایم.

از ابتدای سال جاری تا ۸ اردیبهشت به‌طور میانگین ۱۷۸.۸ میلیمتر بارش در کشور ثبت شده که نسبت به میانگین بلند مدت(۲۰۵.۱ میلیمتر) با کاهش ۱۲.۸ درصدی بارش روبرو هستیم.

جدول اطلاعات پهنه‌ای بارش‌ استان‌ها از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر سال گذشته) نشان می‌دهد تنها استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، گلستان، همدان و یزد نسبت به دوره بلندمدت بارش بیشتری دریافت کرده‌اند که این میزان برای خراسان جنوبی ۱۴.۷ درصد، یسیتان و بلوچستان ۵۴.۹ درصد، کرمانشاه ۱.۹ درصد، گلستان ۳.۶ درصد، همدان ۱.۶ درصد و یزد  ۳۵.۹ درصد است.

بارندگی در دیگر استان‌ها  کمتر از حد نرمال بوده است و در این زمینه  قزوین بدترین وضعیت را تجربه می‌کند چراکه ۴۱.۳ درصد کمتر از حد نرمال طی سال آبی جاری بارش دریافت کرده است.

استان تهران نیز از جمله استان‌هایی است که با کم‌بارشی روبرو بوده است. در حالی که میانگین بارش تهران در بلند مدت ۲۲۸.۹ میلیمتر است ولی در سال آبی جاری تنها به‌طور میانگین ۱۴۰.۷ میلیمتر بارش دریافت کرده است که نشاندهنده کاهش ۳۸.۵ درصدی بارش در این استان است.

شروع سال آبی در ایران از ابتدای پاییز است. به این ترتیب یک سال آبی در ایران از ۱ مهر شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • هزینه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت‌های ایلام
  • پیوستن اداره‌های دولتی پایتخت به پویش کاهش مصرف آب
  • بارش های تهران چقدر کاهش داشته است؟ | برنامه های آبفا برای جلوگیری از هدررفت آب
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد/ ورودی مخازن همچنان دارای ۸ درصد
  • کالری مصرفی 50 درصد ایرانیان زیر استاندارد
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ ها در ایران
  • میزان پرشدگی مخازن سد‌های کشور
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ها در ایران
  • بارش ها در ایران ۱۲ درصد کاهش داشته است