Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@14:23:30 GMT

روش های جالب و نوین تدریس زبان های خارجی

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۵۱۹۳

هرچه جلوتر می‌رویم، اشتیاق نسل‌های جدید به یادگیری انواع زبان‌های خارجی بیشتر می‌شود؛ به‌طوری‌که امروزه بازار کار این شغل رونق پیدا کرده است و تعداد معلمان زبان‌های خارجی نیز افزایش یافته است. همچنین بعد از شیوع کرونا، دوره های آنلاین و غیرحضوری زبان رونق زیادی پیدا کرد. با توجه به تمامی این موارد، دیگر روش‌های سنتی تدریس کارایی ندارند و معلمین زبان باید به دنبال روش‌های نوین تدریس زبان‌های خارجی باشند تا دانش‌آموزان نیز دروس را با بازدهی بالاتری یاد بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مقاله قصد داریم بهترین روش های تدریس زبان انگلیسی و سایر زبان‌های خارجی را معرفی کنیم. اگر شما هم در آموزشگاه زبان معلم هستید یا به تدریس خصوصی زبان مشغول هستید، استفاده از این راهکارها را در تدریس خود برای بازدهی بیشتر دانش‌آموزانتان فراموش نکنید.

انواع روش‌های جدید و کارآمد تدریس

در سال‌های اخیر روش های خلاقانه و جدیدی برای تدریس به وجود آمده‌اند که تأثیرات بسیار مثبت آن‌ها در میزان یادگیری دانش‌آموزان باعث شده است تا بسیاری از معلمان این روش‌ها را در کلاس درس خود به کار گیرند. در ادامه 4 مورد از مهم‌ترین و مؤثرترین روش‌های یادگیری در کلاس درس را شرح خواهیم داد.

روش community language

در روش سنتی تدریس، زمانی که دانش‌آموزان قرار بود برای امتحان کتبی یا شفاهی، دروس را مرور کنند، هر کس به‌طور فردی و جداگانه و خارج از کلاس درس این کار را انجام می‌داد. با‌این‌حال، در روش مدرن معلمان می‌توانند در کلاس درس دانش‌آموزان را به گروه‌های چندنفره تقسیم کنند و از آن‌ها بخواهند به‌صورت مشارکتی درس را مرور کنند. با این کار تمامی دانش‌آموزان قادر خواهند بود مشکلات و نقاط ضعف خود را حل کنند و از همکلاسی‌های خود نکات جدیدی یاد بگیرند. همچنین این روش باعث تقویت مهارت‌های ارتباطی و روحیه کار تیمی دانش‌آموزان نیز می‌شود. معمولاً در این گروه‌های چندنفره تمامی دانش‌آموزان در یک سطح هستند و معلم به‌عنوان یک لیدر و رهبر آن‌ها را به سمت یادگیری مؤثرتر راهنمایی می‌کند.

در این روش نوین تدریس، هر دانش‌آموز نقشی برای موفقیت گروه ایفا کرده و به سایر افراد کمک می‌کند تا نکات درسی را سریع‌تر و به شکلی کارآمد یاد بگیرد.

روش یادگیری با وقفه

روش یادگیری با وقفه یکی از جدیدترین روش‌های تدریس است که توسط معلمان زیادی استفاده می‌شود. در این روش، معلمان یک درس را با دو وقفه 10 دقیقه بین آن‌ها تکرار می‌کنند. در این زمان‌های استراحت 10 دقیقه‌ای نیز دانش‌آموزان به انجام فعالیت‌های فیزیکی و بدنی مختلف مشغول می‌شوند تا ذهن آن‌ها استراحت کرده و قبل از شروع دوره های بعدی درس، برای آن آماده شوند. در حقیقت این روش از نقل‌قول معروف ذهن سالم در بدن سالم است، نشات می‌گیرد. علاوه بر این، این روش یادگیری از بیماری‌های جسمی دانش‌آموزان که به دلیل نشستن طولانی‌مدت پشت میز به وجود می‌آید، جلوگیری می‌کند. همچنین در این روش زبان‌آموزان کمتر دچار حواس پرتی وسط درس می‌شوند.

برای مشاهده موقعیت‌های شغلی مدرس زبان و شرح شغل این موقعیت کاری کلیک کنید.

روش یادگیری با بازی

این روش برای تدریس به کودکان روش بسیار خوبی است؛ زیرا بچه‌ها از بازی لذت می‌برند و این نوع یادگیری باعث می‌شود که دروس بیشتر در ذهن آن‌ها ماندگار شود. تأثیر این روش اغلب در آموزش دوره ابتدایی و پیش‌دبستانی دیده شده است. مسئولیت انجام مؤثر این نوع روش بر عهده معلمان است که باید بازی‌هایی را طراحی کنند و از طریق آن‌ها نکات مختلف درسی را به دانش‌آموزان بیاموزند. همچنین آن‌ها باید تدابیری را برای ارتباط دانش‌آموزان با بازی و حفظ علاقه آن‌ها بکار گیرند.

روش یادگیری ارتباطی

روش ارتباطی امروزه پرکاربردترین و مؤثرترین رویکرد برای آموزش زبان انگلیسی و سایر زبان‌ها در کلاس درس است و بر توانایی دانش‌آموز برای برقراری ارتباط مانند پرسش و پاسخ، توصیف، روایت کردن و مقایسه مبتنی است. در این روش برخلاف روش سنتی، گرامر زبان به‌صورت جداگانه تدریس نمی‌شود؛ بلکه یادگیری آن با صحبت کردن و گوش دادن دائم دانش‌آموزان به یکدیگر در کلاس درس اتفاق می‌افتد. در حقیقت در این روش دانش‌آموزان دائماً باید در کلاس مشارکت داشته باشند و درباره موضوعی خاص صحبت و بحث کنند. با این روش هم قدرت مکالمه آن‌ها بهتر می‌شود و هم یاد می‌گیرند به‌طور مؤثرتری گوش دهند. همچنین فعالیت‌های نوشتاری را می‌توان به آن اضافه کرد تا مهارت‌های خواندن و نوشتن دانش‌آموزان نیز تقویت شود.

نکاتی برای تدریس مؤثر زبان‌های خارجی

تا اینجا روش‌های کلی برای تدریس در کلاس درس را شرح دادیم. با‌این‌حال نکات مهم دیگری وجود دارند که در کنار به‌کارگیری این روش‌ها می‌توانند به معلمان کمک کنند تا به‌طور مؤثرتری مهارت های چهارگانه زبان‌های خارجی را به دانش‌آموزان خود یاد دهند. در ادامه این نکات را به‌طور کامل شرح خواهیم داد.

آموزش فرهنگ کشور

آموزش زبان خارجی فقط محدود به یادگیری خواندن، نوشتن و مکالمه به آن زبان نیست؛ بلکه بهتر است درباره فرهنگ کشور زبانی که در حال تدریس آن هستید، صحبت کنید. این کار باعث می‌شود تا یادگیری آن زبان برای زبان آموزان جذاب‌تر شود و تمایل پیدا کنند تا بیشتر در مورد آن بدانند. برای این کار می‌توانید درباره تاریخ معاصر کشور، اخبار سیاسی مهم آن و مسائل مهم کشور صحبت کنید.

استفاده از رسانه‌های مختلف

مشکلی که اکثر زبان‌آموزان پس از یادگیری زبان در کلاس درس دارند، این است که در شرایط واقعی نمی‌توانند بدون مشکل به زبان مقصد صحبت کنند یا آموزه‌های خود را به‌طور مؤثری به کار گیرند. این مسئله به این دلیل است که به دانش‌آموز یاد داده نمی‌شود که در محیط واقعی قرار گیرد و صحبت کند. برای این کار می‌توانید از برنامه‌های تلویزیونی، فیلم، اخبار و پادکست استفاده کنید تا دانش‌آموزان با نحوه واقعی صحبت کردن به آن زبان مانند زبان مادری خود آشنا شوند و خود را برای دنیای واقعی آماده کنند. ممکن است در ابتدا فهم زبانی که در این رسانه‌ها صحبت می‌شود برای دانش‌آموزان سخت باشد؛ اما کم‌کم با نحوه استفاده از اصطلاحات مختلف آن زبان و سرعت مکالمه افراد بومی آشنا خواهند شد.

سخن آخر

سال‌های زیادی تنها یک روش تدریس در کلاس درس وجود داشت که در آن معلم، درسی را برای دانش‌آموزان توضیح می‌داد و دانش‌آموزان آن را برای امتحان‌های شفاهی و کتبی حفظ می‌کردند. این شیوه هیچ‌کدام از مهارت‌های تصمیم‌گیری و حل مسئله را به دانش‌آموزان یاد نمی‌داد. با‌این‌حال، روش‌های نوین تدریس مبتنی بر یادگیری مؤثر دانش‌آموز بوده و باعث تقویت اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود.

جامعه بر اساس به‌کارگیری روش‌های تدریس به سه گروه کلی تقسیم می‌شود. گروه اول کسانی هستند که هنوز از روش های سنتی تدریس حمایت می‌کنند، گروه دوم طرفدار روش‌های نوین تدریس هستند و سومین گروه نیز طرفدار ترکیب روش تدریس جدید و سنتی هستند. نتایج نیز نشان داده‌اند که بهترین روش تدریس ترکیبی از روش‌های جدید و قدیمی است. در حقیقت باید تعادل مناسبی بین استفاده از این روش‌ها وجود داشته باشد که تشخیص میزان استفاده از هرکدام بر عهده معلم و بر اساس نوع یادگیری زبان آموزان در هر کلاس است.

منبع: الف

کلیدواژه: زبان های خارجی دانش آموز روش یادگیری زبان آموزان دانش آموزان کلاس درس نوین تدریس برای تدریس آن زبان زبان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۵۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | روش جالب یک معلم برای آموزش مفهوم فسیل به دانش آموزان ابتدایی

264 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901135

دیگر خبرها

  • کلاس این آقا معلم در مدرسه تشکیل نمی شود
  • از معلمی روی صندلی چرخدار تا معلمی در برفی که هم‌قد دانش‌آموزان است
  • خلاقیت و استفاده از روش‌های نوین آموزشی دلیل انتخاب معلم نمونه کیش
  • هدیه روز معلم به حساب بازنشستگان هم واریز می‌شود؟
  • ببینید | روش جالب یک معلم برای آموزش مفهوم فسیل به دانش آموزان ابتدایی
  • ۱۱ اردیبهشت؛ برگزاری مرحله دوم آزمون پایش عملکرد یادگیری دبیرستانی‌ها
  • ۵۳ سال تدریس و مهری ماندگار
  • روایتی از ۵۳ سال تدریس و مهری ماندگار
  • فیلم؛ بازی دانش آموزان با مرگ برای رسیدن به مدرسه
  • تداوم طرح«بازی یادگیری»در استان تهران/‏تأمین مسکن معلمان بررسی شد