Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@10:32:16 GMT

محصولات شرکت‌های دانش بنیان باید صادرات محور باشد

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۵۵۵۲

محصولات شرکت‌های دانش بنیان باید صادرات محور باشد

حسن کریمی مزرعه شاهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین افزود: برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و ساماندهی تولید و رقابت پذیری آن و ایجاد تحرک جدی در جامعه  حتما باید اقتصاد دانش بنیان مبنای کار تولیدکنندگان قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین سه زنجیره ای هستند که در کنار هم معنا پیدا می کنند، ادامه داد: اقتصاد کلیدی ترین موضوعی است که در نامگذاری های چند سال اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است که در شعار امسال حلقه مفقوده دانش بنیان ها است.

رییس دانشگاه خواجه نصیر با تاکید بر این که محصولات دانش بنیان باید تجاری سازی شود، ادامه داد: محصولات باید براساس نیاز مشتری و در واقع تقاضا محور باشد. صرف این که محصولی دانش بنیان تولید و اعلام کنیم این پاسخگوی جامعه و اقتصاد نخواهد بود.

کریمی مزرعه شاهی تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان باید حمایت شوند، این حمایت ها باید به گونه ای باشد که محصولات آنها توان  رقابت با محصولات خارجی را داشته و از طرف دیگر قابلیت صادرات هم داشته باشد.

وی با بیان این که شرکت‌های دانش بنیان در کشور فعال هستند که محصولات آنها به بسیاری از کشورها صادر می شود، تاکید کرد: اگر محصولات دانش بنیان قابلیت رقابت و صادرات داشته باشد، موجب افزایش تولید، اشتغال می شود و می تواند برای کشور ارزآور باشد.

رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در ادامه نقش دانشگاه ها در تحقق شعار سال را کلیدی عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌ محل تربیت نیروی انسانی خلاق، نوآور و فناور است، نیروهایی در مراکز آموزش عالی تربیت می شوند تا بتوانند مجموعه‌های دانش بنیان و تخصصی را راه اندازی کنند.

کریمی مزرعه شاهی به راه اندازی مراکز رشد و نوآوری در دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: با راه اندازی این مراکز از دانشجویان حمایت می کنیم تا استعدادهای آنها شکوفا شود و بتوانند در بین تحصیل و بعد از آن حرفه ای را با راه اندازی شرکت های دانش بنیان راه اندازی کنند.

وی یادآور شد:  البته ممکن است بعضی از شرکت های دانش بنیان هم به نتیجه مطلوب نرسند که طبیعی است و در همه جای دنیا اتفاق می افتد، اما مهم این است که از شرکت های دانش بنیان حمایت شود تا محصولات آنها تجاری و اقتصادی شود بنابراین اگر زنجیره درست تعریف شود، محصولات دانش بنیان می تواند تجاری و اقتصادی برسد.

رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به فعالیت مراکز رشد و نوآوری در این دانشگاه راه اندازی اشاره کرد و گفت: این مراکز که چند سال است در دانشگاه خواجه نصیر راه اندازی شده است تا حدی که امکان دارد از دانشجویان حمایت می کند.

کریمی مزرعه شاهی با یادآوری جلسه اخیر وزیر علوم و معاونین این وزارتخانه با روسای دانشگاه ها اظهار داشت: وزیر علوم و معاون فناوری و نوآوری در این جلسه بر حمایت از شرکت های دانش بنیان تاکید کردند و قرار بر این شد که مجوزهای لازم را تسهیل کنند و سرعت بدهند تا زمینه رشد شرکت های دانش بنیان قوت بیشتری بگیرد که آنها بتوانند جدی تر و با جرات تر به میدان بیایند.  

وی با بیان این که تلاش ما در این دانشگاه اتصال علم به صنعت است، بار دیگر تاکید کرد: اگر بخواهیم که شعار سال تحقق پیدا کند باید محصولات دانش بنیان‌ها تجاری سازی، رقابت پذیر و صادرات محور شود. باید به گونه ای حمایت ها صورت بگیرد که فقط در حد تبلیغات و پیام تلویزیونی باقی نماند.

رییس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی افزود: در این زمینه دولت باید حمایت تسهیلگری کند اما  نباید در این حوزه بنگاه داری کند. در واقع باید نقش خود را کمرنگ کرده و کنار برود. اگر همه بخش ها دولتی باشد، باز مانند گذشته اتفاقی نخواهد افتاد بنابراین باید به بخش خصوصی اهمیت داد و آن را به صورت جدی فعال کرد.

به گزارش ایرنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱، این سال را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند.

ایشان در این پیام نوروزی بر تولید دانش‌بنیان و متّکی بر دانش‌ و پیشرفت های علمی و همچنین تولید اشتغال‌آفرین تاکید کردند.

برچسب‌ها سال تولید پشتیبانی ها و مانع‌زدایی ها دانش بنیان اشتغال‌آفرین دانشگاه خواجه نصیر رهبر معظم انقلاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها دانش بنیان اشتغال آفرین سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها دانش بنیان اشتغال آفرین دانشگاه خواجه نصیر رهبر معظم انقلاب شرکت های دانش بنیان محصولات دانش بنیان رهبر معظم انقلاب دانشگاه خواجه رییس دانشگاه اشتغال آفرین راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۵۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید محصول، بهترین کمک به دانش‌بنیان‌ها است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: قولی از سوی اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری به شرکت‌های دانش‌بنیان داده شد مبنی بر اینکه سعی می‌کنیم از خدمات تمام این افراد در طول سال استفاده کنیم و منجر به یک‌سری قرارداد شود؛ بی‌شک خرید محصولات این شرکت‌ها بهترین کمک را به آن‌ها است.

سیدامیر سامع با حضور در غرفه خبرگزاری ایمنا در دومین نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نمایشگاه دوم با موضوع فناوری‌های جدید با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه حمل‌ونقل شهری و بیشتر با موضوعات مدیریت هوشمند ترافیک شهرها، حمل‌ونقل پاک و خودروهای هیبریدی است.

وی افزود: روش خوبی از قبل در حوزه حمل‌ونقل شهرداری پیشنهاد شد تا کسانی که محصولی داشتند، آن را معرفی کنند که در این راستا در یک کمیته ارزیابی ۲۰ شرکت که خدمات و محصولاتشان آماده استفاده است، شناسایی شدند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: قولی از سوی اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری به شرکت‌های دانش‌بنیان داده شد مبنی بر اینکه سعی می‌کنیم از خدمات تمام این افراد در طول سال استفاده کنیم و منجر به یک‌سری قرارداد شود؛ بی‌شک خرید محصولات این شرکت‌ها بهترین کمک را به آن‌ها است.

سامع با بیان اینکه مدیریت شهری می‌تواند زمینه را برای معرفی، اطلاع‌رسانی و ترویج مباحث مربوط به محصولات را فراهم کند، همچنین در استفاده این محصولات پیشتاز و پیشگام باشد، ادامه داد: بخشی دیگر شرکت‌هایی هستند که ایده جدید دارند، اما هنوز به محصول قابل استفاده‌ای نرسیده است، بنابراین مقرر شد با یک مدل حمایت از ایده‌ها و با همکاری شهرک علمی تحقیقاتی از آن‌ها نیز استفاده شود.

کد خبر 749867

دیگر خبرها

  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفتکش زیست سازگار
  • خرید محصول، بهترین کمک به دانش‌بنیان‌ها است
  • برنامه قطعی تاپیکو، بازگشت مجدد نفت ایرانول به جایگاه صدر در روان‌کاران است/ تولید و صادرات محصولات دانش بنیان باید در اولویت باشد
  • بازدید وزیر جهاد کشاورزی از بزرگ‌ترین رویداد تولید،تجارت و صادرات
  • گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا
  • ایران اکسپو سکوی صادرات دانش‌بنیان‌ها
  • توسعه بازار بین المللی محصولات دانش بنیان‌ها
  • بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد