Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، جواد منصوری، سفیر سابق ایران در پاکستان با اشاره به چرایی انحلال پارلمان پاکستان عنوان کرد: تحولات سیاسی در غرب و جنوب آسیا به سمتی پیش می‌رود که عوامل وابسته به آمریکا در نقطه ضعف به سر می‌برند و این ضعف موجبات نگرانی کاخ سفید را در برداشته است؛ ازاین‌رو سعی می‌کنند جریاناتی را که تسلیم آمریکا نیستند به‌نوعی وابسته به خود سازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنگونه که می‌دانیم، عمران‌خان از ابتدای شکل‌گیری دولتش، مسیری را در پیش گرفت که برای توازن قوا، روابطش را با چین و روسیه توسعه داد؛ مسیری که به مذاق غرب و آمریکا خوش نیامده است و در تلاش‌اند تا مسیر تحولات را به نفع خود تغییر و سوق دهند.

هراس غرب از نزدیکی اسلام‌آباد با قدرت‌های نوظهور

سفیر سابق ایران در پاکستان ادامه داد: دولت‌های قبلی پاکستان بیشتر به آمریکا متمایل بودند. نباید فراموش کرد، شکست آمریکا در افغانستان این نگرانی را برای آمریکا بیشتر ساخت که مبادا دولت اسلام‌آباد با دولت‌های دیگر منطقه ازجمله ایران، چین و روسیه همکاری فزاینده‌ای داشته باشند و به‌نوعی افغانستان را تحت‌تاثیر خود قرار دهند و این هم‌افزایی‌ها، موجب شود تا کابل از غرب دور شود. این نگرانی‌ها موجب شده است تا آمریکا در تلاش باشد تا دولتی وابسته به خودش در اسلام‌آباد شکل گیرد. آمریکا در نظر دارد با سبکی که بارها دولت‌ها را در پاکستان تغییر داده، نیروها را به نفع خودش بسیج کند. دستگاه‌های حاکمیتی در پاکستان را تعطیل و محاصره می‌کنند تا دولت عملا ناتوان شود؛ موضوعی که این را برای عمران‌خان نیز دنبال کردند تا مگر امور بر وفق مرادشان شود.

این کارشناس مسائل شبه‌قاره یادآور شد: آمریکا با فرمول‌هایی که سال‌ها در پاکستان در جریان است، موضوع رأی اعتماد در پارلمان را دنبال کردند. ارتش هم که می‌دانست ممکن است درگیری داخلی روی دهد، با دستور رییس‌جمهور انحلال پارلمان را اعلام کردند تا شاید رأی عدم اعتماد به عمران‌خان نادیده گرفته شود و عمران‌خان دولت خود را داشته باشد.

احتمال شکل‌گیری دولت ائتلافی در اسلام‌آباد

وی با اشاره به اینکه برادر نواز شریف ازسوی غرب مورد حمایت قرار گرفته است، تاکید کرد: شهباز شریف برادر نواز شریف است که با امارات و عربستان‌سعودی متحد هستند و فرقه‌گرایی و جنگ داخلی را به‌نوعی پشتیبانی می‌کنند و با بسیاری از جریان‌های غربگرا هم برای مواضع خودشان همکاری دارند تا با حمایت احزاب موردحمایت آمریکا، قدرت را در اسلام‌آباد به دست گیرند.

منصوری با اشاره به رخدادها و چشم‌انداز سیاسی پاکستان در روزهای آتی، گفت: این تحلیل بیشتر می‌رود که با حضور ارتش تظاهرات جمع شود و پس از برگزاری انتخابات زودهنگام، نتایج آن هم به نحوی خواهد بود که احتمال تشکیل دولت ائتلافی ازسوی پارلمان جدید اعلام شود.

برگزاری انتخابات زودهنگام  تا۹۰روز دیگر

عمران‌خان دیروز جلسه پارلمان را از منزلش نگاه کرد. پارلمان پاکستان که قرار بود دیروز یکشنبه با لابی سازمان‌های امنیتی غربی و عربی نخست‌وزیر این کشور را به زیر بکشد به درخواست عمران‌خان و با موافقت رییس‌جمهور منحل می‌شود و قرار است انتخابات زودهنگام ۹۰روز دیگر در این کشور برگزار شود. به این ترتیب عمران‌خان این فرصت را دارد تا بتواند از رهگذر انتخابات جدید و شکست مخالفان خودش در پارلمان و همچنین بیرون انداختن آن دسته از نمایندگان عضو حزب خودش که درحال خیانت بودند با قدرت بیشتری به صحنه بازگردد، هرچند کسی نمی‌داند در عرصه پرآشوب و آشفته سیاسی پاکستان درنهایت قرار است چه اتفاقی روی دهد.

منبع: روزنامه صبح نو

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آمریکا شهباز شریف جواد منصوری اسلام آباد عمران خان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۵۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست رد امارات بر سینه پنتاگون/ چراغ سبز دوحه به استقرار جنگنده‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیاالیوم، وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد که کشورشان در حال انتقال پهپادهای مسلح و جنگنده ها به قطر است.

این رسانه فاش کرد: امارات به جنگنده ها و پهپادی آمریکایی مستقر در پایگاه هوایی این کشور اجازه بمباران یمن و عراق را نداده است.

وال استریت ژورنال گزارش داد: امارات در فوریه گذشته به اطلاع آمریکا رسانده است که به جنگنده ها و پهپادهای آمریکایی که در پایگاه هوایی الظفره در ابوظبی هستند اجازه حملاتی در یمن و عراق را نخواهد داد و همین موضوع سبب شده است که مقامات آمریکایی اقدام به ارسال هواپیماهای بیشتری به پایگاه هوایی العدید در قطر کنند.

به گزارش این رسانه، امارات نگران حملات انتقام جویانه از یمن و عراق به سبب کمک به ارتش آمریکاست.

یک مقام اماراتی به وال استریت ژورنال بیان کرد که این محدودیت های اعمال شده جنگی در راستای اصل دفاع از خود است.

مقام مذکور همچنین علت این اقدام را عجله نداشتن آمریکا برای اقدامات حمایتی از امارات پس از حملات سال ۲۰۲۲ دانست.

این رسانه همچنین به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که آمریکا و قطر طی روزهای اخیر درباره انتقال جنگنده ها و هواپیماهای شناسایی و پهپادها به پایگاه هوایی العدید توافق کرده اند.

همچنین منابع آمریکایی اعلام کردند که پنتاگون به دنبال انجام حملاتی به اهدافی در خاورمیانه از طریق جیبوتی در شرق آفریقاست.

کد خبر 6095581

دیگر خبرها

  • نماینده شیراز: طبل رسوایی غرب و غربگرا‌ها با هم به صدا در آمده است
  • دست رد امارات بر سینه پنتاگون/ چراغ سبز دوحه به استقرار جنگنده‌ها
  • معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه: ۲۸ زندانی پاکستانی آزاد می‌شوند
  • غریب آبادی: ۲۸ زندانی پاکستانی در جریان سفر رئیس قوه قضائیه به استان هرمزگان آزاد می‌شوند
  • بیش از ۲۰۰۰ نفر در تظاهرات دانشگاه‌های آمریکا دستگیر شدند
  • با استقرار دولت سیزدهم، توجه ویژه‌ای به جامعه کارگری شد
  • آزادی ۲۸ زندانی پاکستانی در سفر اژه‌ای به هرمزگان
  • آزادی ۲۸ زندانی پاکستانی در جریان سفر اژه‌ای به هرمزگان
  • آزادی ۲۸ زندانی پاکستانی در جریان سفر رئیس قوه قضاییه به هرمزگان
  • اصواگرایان به دنبال تسویه حساب درون گروهی در مجلس دوازدهم؟/ پیش‌بینی متفاوت رشیدی کوچی از پارلمان آینده