Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا؛ هر کشور، به گونه ای خاص این روز را یادآوری می کند، برای مثال در آنتاریو در کانادا، به مناسبت این روز پرچمی برافراشته می شود و در انگلیس و ایرلند برای حمایت از این بیماران، لباس راحتی (لباس مناسب منزل) به تن می‌کنند.

مسئول انجمن حمایت از اوتیسم همدان از تحت پوشش بودن ۲۵۰ کودک در این انجمن خبر داد و گفت:  بر اساس تحقیقات انجام شده نسبت دختر به پسر یک به چهار است و به این معنا که به ازای هر چهار پسر یک دختر به اوتیسم مبتلاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داوود پناهی به ایسنا گفت: ۲۵۰ کودک عضو انجمن اوتیسم از شهرستان‌های مختلف استان هستند که بیشتر این افراد را پسران تشکیل می‌دهند و از این تعداد ۵۰ کودک دختر و ۲۰۰ نفر نیز پسر هستند.

وی به زمان طلایی تشخیص اوتیسم اشاره کرد و افزود: دو تا هفت سالگی بهترین زمان تشخیص اوتیسم است چرا که مغز این کودکان در این سن آمادگی بهتری برای دریافت امور توانبخشی دارد و امیدواریم خانواده‌ها نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهند چرا که با مداخلات درمانی زود هنگام می‌توان علائم کودک را بهبود بخشید و آنها را بهتر وارد جامعه کرد چرا که اوتیسم درمان قطعی ندارد و تنها با امور توانبخشی می‌توان علائم آنها را تلطیف کرد.

پناهی اظهار کرد: ممکن است تعداد مبتلایان به اوتیسم بیش از افراد تحت پوشش انجمن باشد بنابراین با توضیحاتی در مورد بیماری اوتیسم خانواده‌ها را آگاه می‌سازیم تا در صورت وجود علائم به پزشک مراجعه کرده  و آنها را در انجمن عضو کنند.

وی افزود: تمامی گروه‌های سنی در انجمن حضور دارند، اما بهترین زمان تشخیص اوتیسم از دو سالگی به بعد است.

پناهی ادامه داد: در انجمن کار غربالگری کودکان انجام می‌شود و رفتار درمان، گفتار درمان، کار درمان و روانپزشک داریم که در صورت مراجعه خانواده‌ها غربالگری‌های لازم انجام می‌شود و برای ارزیابی زمان مشخص در نظر گرفته می‌شود و خانواده‌ها با عنوان کردن علائم و غربالگری کودک نیز اوتیسم وی تشخیص داده می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی خانواده‌ها هنگام مطلع شدن وضعیت کودکشان از اوتیسم بسیار متعجب می‌شوند، تصریح کرد: ابتدا به خانواده‌ها برای پذیرش بیماری کودکشان مشاوره داده می‌شود تا کودکشان بتواند با امور گفتار درمانی، رفتار درمانی و کار درمانی و سایر امور نیز با جامعه وفق داده شود.

مسئول انجمن اوتیسم همدان با تاکید بر اینکه کودک توسط روانپزشک مورد بررسی و معاینه قرار می‌گیرد، افزود: به طور معمول به کودکان قبل از سن پنج سالگی دارو تجویز نمی شود، بسته به طیف درگیری وی با اوتیسم دارو تجویز می‌شود و  تحت درمان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: طیف ابتلای کودکان اوتیسم متفاوت است و برخی مشکلات رفتاری دارند در حالیکه برخی نیز در گفتار و تکلم با اختلال مواجه هستند و امور درمانی مبتلایان به اوتیسم بستگی به تشخیص پزشک متخصص دارد.

پناهی با بیان اینکه اوتیسم  نوعی بیماری درخود ماندگی است و به نوعی اختلال عصبی، رشدی و تکاملی بوده که کودک مبتلا به اوتیسم با نقص در پردازش حواس، ادراک و حرکات و در رفتار اختلال دارد، تصریح کرد: از نشانه‌های بارز اوتیسم عدم ایجاد ارتباط چشمی و ضعف در کلام است که این کودکان حرکات کلیشه ای انجام می‌دهند و یا هنگام بازی با اسباب بازی هایشان درست بازی نمی‌کنند و این کودکان علایق عجیبی به  اشیاء منزل دارند و ممکن است کلام این کودکان هدفمند نباشد و با محدودیت کلامی مواجه هستند که خانواده‌ها در صورت مشاهده این علائم می‌توانند به انجمن مراجعه کنند.

وی در ادامه یاد آور شد: کودکان اوتیسم علاقه عجیبی به وسایل چرخان از جمله ماشین لباسشویی دارند همچنین این کودکان در ایجاد روابط اجتماعی با نقص مواجه هستند که باید امور توانبخشی به این کودکان ارائه شود.

پناهی به وضعیت تحصیل کودکان اوتیسم اشاره کرد و افزود: طیف ابتلای کودکان اوتیسم متفاوت است و در صورتیکه کودکی به علائم شدید مبتلا باشد، این کودکان نمی توانند خدمات آموزشی دریافت کنند اما طیف متوسط و خفیف می توانند آموزش های هدفمند ببینند اما این کودکان نیازمند توانبخشی داشته و باید در کنار آموزش خدمات توانبخشی دریافت کنند.

وی گفت: مدارس مورد نظر برای کودکان اوتیسم مناسب نیست چرا که این کودکان باید در کنار کودکان عقب مانده ذهنی آموزش ببینند در حالیکه این کودکان بیشتر نیازمند خدمات توانبخشی داشته و این کودکان به شدت تقلید کننده رفتار دیگران هستند و از رفتارهای کودکان عقب مانده ذهنی نیز تقلید می کنند و به این ترتیب این نوع آموزش برای  خانواده های کودکان دردسر ساز شده  و این نوع آموزش ها به آنها آسیب می رساند و این موضوع موجب نارضایتی خانواده‌های دارای کودکان اوتیسم شده است.

منبع: الف

کلیدواژه: کودکان اوتیسم خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۶۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟

کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان؛ پاسخ به ۴۰ پرسش کودکان و نوجوانان درباره خدا» یکی از آن راه‌های آسانی است که می‌توان به کمک آن کودکان را قانع کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، طرح پرسش‌‏ها و دغدغه‏‌های فکری نوجوانان و پاسخ مناسب به آنها از ملزومات  تبلیغی است. در کتاب "خداشناسی قرآنی کودکان" به قلم غلامرضا حیدری ابهری ضمن ارائه مباحثی در نحوه پاسخگویی به سؤالات مذهبی کودکان، 40 پرسش درمورد حقیقت، صفات و کارهای خداوند و شناخت جایگاه مقام و مرتبه خدا در ذهن کودکان ذکر شده و به اختصار با استفاده از آیات و روایات به آنها پاسخ داده شده است. مطالب به صورت روان و متناسب با درک و دریافت و زبان کودکان ارائه شده است. فرزانه زینلی نویسنده و فعال فرهنگی یادداشتی بر این کتاب نوشته و برای انتشار در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده است که در ادامه می‌خوانید:

خدا چه شکلیه؟ خدا بچه داره؟ مامانش خدارو دعوا نمی‌کنه که همیشه بیداره؟! اصلاً خدا کیه؟!

این جور سؤالات را همه ما یا شنیده‌ایم یا مدتی در کودکی، ذهنمان را مشغول کرده‌اند. فکرکردن به خدا و بودنش در همه لحظات، برای ذهن کودک ما سخت است؛ کودکی که هنوز دنیا را درست نشناخته، تازه دارد مقدمات زیستن در آن را یاد می‌گیرد و قواعدش را می‌شناسد، با تناقض‌هایی روبرو می‌شود. همه پرسش‌های عجیب و غریب و فلسفی بچه‌ها از همین اختلاف‌های به ظاهر ساده برایشان شروع می‌شود و پاسخ این سؤالات برای ما سخت است؛ چون ذهنمان خیلی وقت است که به پذیرفتن عادت کرده و انگار هیچ چیز عجیبی نمی‌تواند هوشیارش کند.

دفترچه «خاطرات شیطان» دست بچه‌ها افتاد

در بین همه مسائلی که برای بچه‌ها سؤال ایجاد می‌کند، ماهیت خداوند از همه پیچیده‌تر است. این موضوع حتی برای بزرگترها هم گاهی جای ابهام دارد چه برسد به کودکی که تازه می‌خواهد معنای «لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ» را درک کند و بفهمد چطور در دنیایی که خودش می‌خوابد، مادرش می‌خوابد، حتی پرنده‌ها و گنجشک‌ها هم می‌خوابند، موجودی وجود دارد که نمی‌خواد و به خواب احتیاجی هم ندارد؟ یا کودکی که از لحظات غفلت مادرش برای خرابکاری‌ها استفاده می‌کند و باور دارد کسی او را نمی‌بیند، چطوری باید درک کند خدا در همه لحظات او حضور دارد و در عین حال، در تمام لحظات مادرش هم حضور دارد؟ بخشی از این پرسش‌ها به سبب شکل نگرفتن تفکر انتزاعی کودک ایجاد می‌شود و ممکن است با گذر از این دوره و ورود به دوره دوم نوجوانی، حل بشود، اما پاسخ همین سؤالات می‌تواند جهان‌بینی کودک را در موضوع خداشناسی شکل بدهد.

پاسخ به بنیادی‌ترین پرسش‌ها درباره خدا

این دست پرسش‌ها برای والدین نگران کننده است؛ از طرفی اینکه نمی‌توانند کودکانشان را قانع کنند و در چشم فرزندشان از مقام «همه چیزدانی» تنزل پیدا می‌کنند، و از طرف دیگر اینکه بالاخره چه پاسخی باید به بچه داد، اضطراب شدید به آنها وارد می‌کند. یک راه‌حل این است که از سرخط شروع کنید؛ یعنی ابتدا خودتان مسئله را حل کنید و بعد، متناسب با فهم و درک کودک، آن را برایش شرح بدهید. اما همیشه راه‌حل آسان‌تری هم هست!

کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان؛ پاسخ به 40 پرسش کودکان و نوجوانان درباره خدا» یکی از آن راه‌های آسانی است که می‌توان به کمک آن کودکان را قانع کرد. نویسنده در این کتاب، به بنیادی‌ترین پرسش‌هایی که بین کودکان و نوجوانان مشترک است، پرداخته و به زبان ساده و با تمثیل‌هایی از زندگی روزمره، آن را برای کودکان قابل درک کرده است. در ابتدای کتاب هم بخشی را برای والدین نوشته و در آن، به لزوم «شنیدن» و چگونگی همدلی با کودکان در پرسش‌هایشان پرداخته است. غلامرضا حیدری ابهری، نویسنده کتاب، در مقدمه می‌گوید: «مطالب این کتاب با مطالب کتاب‌های اعتقادی مرسوم، کاملاً متفاوت است؛ زیرا خداشناسی کودک و نوجوان و پرسش‌های او، با خداشناسی بزرگسال و نیازهای فکری این گروه بسیار تفاوت دارد.» نویسنده در بخش‌های مختلف این کتاب سعی کرده است با نهایت آرامش، پاسخی قانع کننده برای کودکان آماده کند و حتی می‌گوید که این پاسخ‌ها را ابتدا در اختیار فرزند خودش قرار داده و نظر او را به عنوان یک مخاطب هم سن و سال، پرسیده تا در نهایت، کتاب مناسب حال و هوای کودک و نوجوان باشد.

این کتاب را انتشارات بین‌المللی جمال در 140 صفحه منتشر کرده و در کتابنامه رشد آموزش و پرورش نیز معرفی شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • شروع مسیری هیجان‌انگیز با مهدکودک
  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی
  • رشته دندانپزشکی کودکان در قم راه‌اندازی می‌شود
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • برگزاری رویداد «هم‌مسیر اوتیسم» در ۳ شهر ایران
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ کودک آزاری مدرن: تلقین حس ناکافی بودن!
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده