Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@16:11:11 GMT

بهانه؛ احیای تالاب میانکاله!

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۶۲۸۶

بهانه؛ احیای تالاب میانکاله!

احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله به‌عنوان یکی از مصوبات سفرهای استانی چند هفته گذشته هیأت دولت به استان‌های گلستان و مازندران، این بار بهانه‌ای برای زنده شدن دوباره طرحی موسوم به «کانال سراسری غرب به شرق مازندران» شد.

روزنامه ایران/ طرحی که قرار بود از سال 1374 با صرف مبلغی بالغ بر 7هزار میلیارد تومان - بر اساس برآوردهای سال 1395- و احداث کانالی سراسری به طول 109 کیلومتر، سالانه 480 میلیون متر مکعب آب شیرین (243 میلیون مترمکعب آب بهنگام و 185 میلیون مترمکعب آب نابهنگام)، را از سرشاخه‌های رودخانه چالوس، خیرود، گلندرود و کجور به مناطق مرکزی و شرق استان مازندران منتقل نماید تا هم براساس نگرش موجود در ساختار مدیریت آب کشور از هدر رفت و وارد شدن آن به دریاچه کاسپین جلوگیری شود و هم کسری آب مورد نیاز بخش کشاورزی را بویژه در مناطق مرکزی استان مازندران تأمین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آبیاری 25984 هکتار شالیزار در دشت هراز و همچنین تغذیه 3500 هکتار آب‌بندان در این منطقه از جمله اهداف اجرای این طرح برشمرده شده است اما وقتی به ریشه و منشأ آن چیزی که کسری آب کشاورزی در مناطق مرکزی و شرقی استان مازندران نامیده می‌شود می‌نگریم، در می‌یابیم که نگرش حاکم بر ساختار مدیریت منابع آبی منطقه بیشتر به مضحکه‌ای دردآور و محملی برای بلعیدن آشکار منابع مالی کشور تبدیل شده تا دغدغه‌ای با هدف تأمین کسری آب، چرا که آنچه در عمل در حال رخ دادن است این است که آب مناطق مرکزی و شرقی مازندران قرار است بواسطه ساخت سدهای فینسک و طرح انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه هراز به استان‌های سمنان و تهران منتقل شود و در ازای آن، کسری آب تحمیل شده به مناطق مرکزی و شرقی استان بواسطه اجرای کانالی سراسری و بارگذاری روی سرشاخه‌های رودخانه‌های غرب استان که اتفاقاً در تابستان گذشته بخش‌هایی از آن نیز خشکیده بود جبران شود!
سفر استانی اخیر هیأت دولت به گلستان و مازندران و تأکید شخص آقای رئیسی بر ضرورت احیای تالاب میانکاله و خلیج گرگان متأسفانه از سوی ابن الوقت‌ها و مافیای آب به کلیدواژه‌ای برای زنده کردن مجدد این کانال کشی سراسری تبدیل شده است چرا که بر اساس مطالعات انجام شده آبی قرار است پس از لایروبی یا با پمپاژ آب دریاچه کاسپین به داخل مجموعه خلیج و تالاب وارد شود، باید به نسبت 1:9 با آب شیرین مخلوط شود تا کیفیت مناسب برای زیستمندان در تالاب را فراهم آورد. اگرچه بر اساس پیش‌بینی‌ها قرار است تا مقدار 20 میلیون مترمکعب آب شیرین از دهانه نکارود به منظور تحقق این هدف به تالاب منتقل شود اما همین مسأله تأمین آب شیرین بهانه‌ای شده تا پیمانکاران بار دیگر ضرورت اجرای کانال سراسری انتقال آب از غرب به مرکز مازندران و سپس ادامه آن تا مناطق شرقی استان و اتصال آن به تالاب میانکاله را مطرح نمایند.
پیگیری و زنده کردن دوباره این طرح هشداری جدی برای جامعه مدنی کنشگر در حوزه محیط‌ زیست و منابع طبیعی است. اگرچه این انتقال آب با رنگ و لعابی جذاب و با استناد به ضرورت احیای تالاب میانکاله به‌عنوان رویدادی کاملاً زیست محیطی نمایانده می‌شود اما بی‌گمان آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر را بر پیکر منابع آبی کم رمق غرب استان مازندران و البته تخریب‌های گسترده اراضی کشاورزی و منابع ملی در طول مسیر اجرای این کانال سراسری در پی خواهد داشت.

/انتهای پیام

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تالاب میانکاله استان مازندران مناطق مرکزی آب شیرین کسری آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۶۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به بهانه روز معلم + فیلم

معلمی یعنی عشق، ایثار و از خودگذشتگی، سوختن برای ساختن آینده‌ای روشن؛ همچنانکه تمام معلمان این مرز و بوم با عشق در این مسیر سخت اما شیرین گام نهاده‌اند و با تمام توان در تربیت نسل‌ آینده ساز برای ساختن ایرانی آبادتر تلاش می‌کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، معلمی یعنی عشق،ایثار و از خود گذشتگی ،معلمی یعنی سوختن برای ساختن فرزندان آینده ایران زمین ،معلمی حرف به حرف اش در است از معنی و مفهوم که همه‌اش را می توان در کلمه ایثار معنی کرد ،به قول معروف و در یک جمله هرکه عاشق شد معلم می‌شود.

 

.

 

12 اردیبهشت ،سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و روز پاسداشت مقام معلم است ،روزی برای یادآوری زحمات بسیار آنانی که شغلشان شغل انبیاست و مقامشان مقام کبریا است.

12 اردیبهشت‌ماه بزرگداشت قشری است که در شان آن‌ها نخستین آیات قرآن کریم بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد،پیامبر گرامی اسلام می فرمایند «تمامی جنبندگان روی زمین و ماهیان دریا و هر موجود زنده ای در فضا و همه اهل آسمان و زمین برای معلمی که نیکی به مردم بیاموزد طلب آمرزش می کند".

نامش معلم است، اما در اصل، نور علم و دانایی را بر تارک جسم و روح انسان می‌تاباند و او را از گمراهی‌ها به سوی نور هدایت می‌کند به‌طوری که می‌توان گفت رسالت پیامبرگونه دارد، پس معلم را باید به وسعت نامش سپاس گفت همان نامی که چهار حرف بیشتر ندارد، اما کشیدن هر حرف و صدایش زمانی به وسعت تاریخ نیاز دارد.

معلم‌هایی که شیره جان‌شان را کلمه می‌کنند و به شاگردان خود می‌آموزند، معلمانی که تنها به آموختن دروس و الفبا تکیه نمی‌کنند و درس انسانیت را نیز در کنار درس برای دانش‌آموزان خود مشق می‌کنند.

وقتی در کنار معلمان می نشینی و با آنها هم‌کلام می شوی، قصه شنیدنی زیاد دارند، از شیرینی های دوران تدریس تا برخی تلخی ها اما شیرینی های دوران تدریس همیشه بیشتر و خاطره انگیز تر در ذهن‌شان باقی مانده است‌.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار هواشناسی برای مناطق کوهستانی مازندران
  • به بهانه روز معلم + فیلم
  • روزهای خنک و بارانی در انتظار مازندرانی‌ها
  • هشدار هواشناسی در مازندران
  • احیای بخشی از تالاب بین المللی هامون و شور وصف ناپذیر مردم سیستان
  • صدور هشدار هواشناسی برای ارتفاعات مازندران
  • تصاویر زیبای پرندگان در تالاب میانکاله
  • استاندار: برای تحقق طرح جامع مناطق ویژه اقتصادی مازندران؛ هماهنگی های لازم انجام شده است
  • امروز با جامی: قتل عاشق بهانه افتاده ست
  • تبدیل مناطق آزاد ویژه اقتصادی مازندران از واردات صرف به دانش فنی و صادرات